Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3057
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Litt backstory, jeg går til psykolog. Har flyttet til en my by og skal begynne og gå igjen til høsten. Har jævlig lyst på ritalin fordi jeg føler jeg ikke klarer og fungere som et menneske uten ritalin eller amf. Har vært mistanke om at jeg faktisk har adhd/add men forgje psykolog. Hvordan overbevise psykologen om at jeg har adhd? Bryr meg ikke om jeg har det eller ikke. Vil bare ha resept
Les om symptomer på adhd og beskriv disse til psykolog. Du bør også ha noen i familien din som kan bekrefte symptomer fra barndommen. Pass på å score litt høyt på alt av tester du får under utredningen.
Btw, dette er ikke nøyaktig hvordan. Men dette er min personlige erfaring.

Jeg begynte med å gå til lege og forklarte hvorfor jeg trodde jeg hadde adhd med å basically komme på noe vas når det gjelder vanlige symptomer av adhd. Burde nok lese deg opp en del før legetimen isåfall.
Videre ble jeg henvist til bup, hvor jeg fikk rundt 3 forskjellige timer hvor jeg skulle snakke med psykolog og forklare situasjonen. Slik vil man også ha gjort sin research på i forkant.
Psykolog ville ta en telefonsamtale med foreldre, i tillegg læreren jeg hadde på den tiden for å få hørt hvordan adferden min var.
Etter det gikk psykolog i et møte med andre psykologer og folk med fancy titler for å drøfte om det var adhd jeg "hadde" og om det var nødvendig med medisin.

Kort tid etter ble jeg kalt inn igjen for å snakke om om jeg ville begynne på medisiner som jeg selvfølgelig takket ja til. Da fikk jeg resept på en av de relevante medisinene samme dag, men måtte begynne med veldig lave doser.

Videre gikk jeg inn til time igjen hos bup her og der for å fortelle om hvordan de fungerte og om jeg hadde behov for høyere dose.

Dette er alt jeg føler er "nyttig" å vite om prosessen, selv om jeg selv gikk inn uten noen form for tips i forkant. Det må sies at mens jeg gikk på skolen kunne det virket som jeg hadde en form for adhd, så det hjalp jo i sammenheng med telefonsamtale til lærer. Men nå vet jo ikke jeg om du er såpass ung at å snakke med lærer er relevant for deg ;p

Edit: Er sannsynlig de vil ta urinprøver på deg, så anbefaler å legge bort jayen i den aktuelle perioden
Sist endret av gingercookie; 2. juli 2021 kl. 23:34.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De vil gå gjennom hele livshistorien din og tidligere observasjoner og resultater fra barnehage, skole, familie og lege så du kan lyge så mye du vil men det skjer nok ikke annet at legen noterer at du lyger for å få medisiner du kan ruse deg på. Da legges det inn notat som vil prege deg resten av livet og du vil slite med å få smertestillende og sovemedisiner i fremtiden hvis du får oppriktig bruk for det.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kreves gode evner for å bli lege/psykolog. Så den det skal juges til er som regel alltid smartest. Det gjelder å ha tålmodighet, legge opp taktikk og strategi. Når det gjelder ADHD finnes det mange undergrupper. Pasientenes trumfkort er nesten alltid legen/psykologens forståelse og empati.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De vil gå gjennom hele livshistorien din og tidligere observasjoner og resultater fra barnehage, skole, familie og lege så du kan lyge så mye du vil men det skjer nok ikke annet at legen noterer at du lyger for å få medisiner du kan ruse deg på. Da legges det inn notat som vil prege deg resten av livet og du vil slite med å få smertestillende og sovemedisiner i fremtiden hvis du får oppriktig bruk for det.
Vis hele sitatet...
Tror han vil kunne unngå dette hvis han går til privat klinikk. Jeg gjorde utredningen min hos en psykologspesialist på Emmasofia klinikk. Hadde 5 samtaler hvor bare de 2 siste inneholdt selve utredningen. Adhd var faktisk ikke et tema før jeg spurte om dette etter den 3. timen. Tok med meg papirer derfra og ga det til psykiater på DPS for å få skrevet ut medisiner. Dette siden slike klinikker ikke har adgang til å selv legge inn i journalen din.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Viktigste argumentet for noen er om det sikrer jobb og skole, det er en sterk ramme å argumentere innenifra. Økt konsentrasjon, sover bedre, reduserer angst og negativ tenkning fks, i jobb/skole setting
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av gingercookie Vis innlegg
Btw, dette er ikke nøyaktig hvordan. Men dette er min personlige erfaring.

Jeg begynte med å gå til lege og forklarte hvorfor jeg trodde jeg hadde adhd med å basically komme på noe vas når det gjelder vanlige symptomer av adhd. Burde nok lese deg opp en del før legetimen isåfall.
Videre ble jeg henvist til bup, hvor jeg fikk rundt 3 forskjellige timer hvor jeg skulle snakke med psykolog og forklare situasjonen. Slik vil man også ha gjort sin research på i forkant.
Psykolog ville ta en telefonsamtale med foreldre, i tillegg læreren jeg hadde på den tiden for å få hørt hvordan adferden min var.
Etter det gikk psykolog i et møte med andre psykologer og folk med fancy titler for å drøfte om det var adhd jeg "hadde" og om det var nødvendig med medisin.

Kort tid etter ble jeg kalt inn igjen for å snakke om om jeg ville begynne på medisiner som jeg selvfølgelig takket ja til. Da fikk jeg resept på en av de relevante medisinene samme dag, men måtte begynne med veldig lave doser.

Videre gikk jeg inn til time igjen hos bup her og der for å fortelle om hvordan de fungerte og om jeg hadde behov for høyere dose.

Dette er alt jeg føler er "nyttig" å vite om prosessen, selv om jeg selv gikk inn uten noen form for tips i forkant. Det må sies at mens jeg gikk på skolen kunne det virket som jeg hadde en form for adhd, så det hjalp jo i sammenheng med telefonsamtale til lærer. Men nå vet jo ikke jeg om du er såpass ung at å snakke med lærer er relevant for deg ;p

Edit: Er sannsynlig de vil ta urinprøver på deg, så anbefaler å legge bort jayen i den aktuelle perioden
Vis hele sitatet...
Pissing?? Så eg må stoppe me faktisk speed for å ta baby speed har alle kjennetegnene om adhd i skolesammenhegn, alt jeg gjorde på barneskolen bar å løpe ut av timene som et litte troll, og veldig impulsiv og organisert. Føler at tankene min er helt rolig når jeg er på ritalin eller amf så tror jeg faktisk kan ha det etter og lese meg opp på symptomer. Pissing kan jo alltid forfalsket i guess
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De vil gå gjennom hele livshistorien din og tidligere observasjoner og resultater fra barnehage, skole, familie og lege så du kan lyge så mye du vil men det skjer nok ikke annet at legen noterer at du lyger for å få medisiner du kan ruse deg på. Da legges det inn notat som vil prege deg resten av livet og du vil slite med å få smertestillende og sovemedisiner i fremtiden hvis du får oppriktig bruk for det.
Vis hele sitatet...
Har rusmisbruk i fortia i papirer så tror nok det blir vanskelig uansett. Og skole, og hjemme liv sjekker alle symptomene på adhd.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du virkelig har de symptomer på adhd så trenger du ikke lyge eller overbevise legen din. Fortell hvordan du har det og at du har lest mye om adhd og at du føler at du har mye likhetstrekk, både nå og da du var i oppveksten.

Bare be om hjelp, si at du sliter. Som alle andre sier så må du gjennom en "sjekk".
Men har du en slags adhd så trenger du ikke lyge til legen.

Uansett så har ritalin litt funk i starten, eller så e det bare dritt!
Om du har mye rushistorikk så må papiret så er det som regel 3 mnd pissing som gjelder. Anbefaler deg å knaske tabletter fra legen istedenfor det pisset du dreger opp i nesen. For mange blir rus suget dempet, man får ett nytt og bedre liv.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Litagoen Vis innlegg
Om du har mye rushistorikk så må papiret så er det som regel 3 mnd pissing som gjelder. Anbefaler deg å knaske tabletter fra legen istedenfor det pisset du dreger opp i nesen. For mange blir rus suget dempet, man får ett nytt og bedre liv.
Vis hele sitatet...
Har hatt regelmessig pissing de siste 5 måndene, har ikke mye men har testet positivt for speed, knips, coke å hasj ifjord også mulig det står noe i papirene min om misbruk av ritalin, så ser kanskje litt mørkt ut for den resepten. Verdt et forsøk alikkevell. Er akkurat derfor jeg vil ha det, for og få et bedre liv å stope og crave speed/ritalin for og fungere i samfunnet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har hatt regelmessig pissing de siste 5 måndene, har ikke mye men har testet positivt for speed, knips, coke å hasj ifjord også mulig det står noe i papirene min om misbruk av ritalin, så ser kanskje litt mørkt ut for den resepten. Verdt et forsøk alikkevell. Er akkurat derfor jeg vil ha det, for og få et bedre liv å stope og crave speed/ritalin for og fungere i samfunnet
Vis hele sitatet...
Før jeg fikk resept hadde jeg blitt tatt med hasj flere ganger og gikk på pisseprøver 1,5 år i forkant av jeg fikk resept i det hele. I etterkant ble jeg også tatt en kveld etter å ha brukt hasj, lsd, rivotril og mdma på en kveld mens jeg lå i en busk til politi rulla opp.
Måtte bare ha en pause fra medisinene en stund. Måtte deretter pisse reint i 3 mnd, pluss ha reint piss hele ungdomsoppfølgningen jeg fikk etter det. Var hvertfall ung nok til oppfølgning da det skjedde xd
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Litt backstory, jeg går til psykolog. Har flyttet til en my by og skal begynne og gå igjen til høsten. Har jævlig lyst på ritalin fordi jeg føler jeg ikke klarer og fungere som et menneske uten ritalin eller amf. Har vært mistanke om at jeg faktisk har adhd/add men forgje psykolog. Hvordan overbevise psykologen om at jeg har adhd? Bryr meg ikke om jeg har det eller ikke. Vil bare ha resept
Vis hele sitatet...
Du skjønner at dette bare er dumt? Når du først har fått den diagnosen, og så faktisk får noe du sliter med er det mye mer vanskelig å få rette diagnosen på det du sliter med, da sier de "sikkert bare ADHDen".

Ritalin er heller ikke så dyrt på gaten. (Med gaten mener jeg ikke de studentene som tar flere hundre kr pillen.)
En adhd diagnose kan gjøre livet lettere men det kan også lukke dører. Jeg anbefaler å få en grundig utredning. Det er meget underdiagnostisert
Kanskje du skal legge om holdningene dine.

Du fremstår som en kiddo som er ute etter en high.
Samtidig skriver du at du tror at du faktisk har adhd?
Har du vurdert å fokusere på det?

Babyspeed, sure. Kanskje gjøre litt research før du utaler deg om ting du tydeligvis ikke kan noen ting om. Jeg henter renere amf på apoteket enn hva du får på gata. Period.

Om du faktisk har adhd, så får du hjelp deretter.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan ikke hjelpe deg, men tenkte å bare skyte inn et par ord om en kompis som prøvde på det og fikk en diagnose man kanskje kunne vært foruten.
Anonym bruker
"Klok Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du fremstår som en kiddo som er ute etter en high.
Vis hele sitatet...
Syns også TS virker somen person med et (begynende) rusproblem.
Har hatt regelmessig pissing de siste 5 måndene, har ikke mye men har testet positivt for speed, knips, coke å hasj ifjord også mulig det står noe i papirene min om misbruk av ritalin, så ser kanskje litt mørkt ut for den resepten. Verdt et forsøk alikkevell. Er akkurat derfor jeg vil ha det, for og få et bedre liv å stope og crave speed/ritalin for og fungere i samfunnet
Vis hele sitatet...
Også skal du rettferdiggjør/forenkle videre rusbruk ved hjelp av eventuell falsk legediagnose. Du er nok dessverre ikke den første som forsøker seg på dette.
Har rusmisbruk i fortia i papirer så tror nok det blir vanskelig uansett. Og skole, og hjemme liv sjekker alle symptomene på adhd.
Vis hele sitatet...
Igjen virker det på meg som om du har en ganske omfattende historikk knyttet til rusbruk og ønsker å retteferdiggjøre dette overfor deg selv og andre. Du er tilsynelatende ganske ung da du fremdeles går på skole. Tror du burde fokusere (uten amf) på å finne noe annet å bedrive tiden med enn å jakte ruseufori. Jeg tror at det er utrolig naivt av deg å tro at du vil få utskrevet ritalin av lege. De vil nok se rett gjennom tafatte svindelforsøk når informasjonen de allerede sitter på tyder på at dette er rusrelatert.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har en bekjent / en jeg gikk på skole med som prøvde seg på litt av det samme for mange år siden. Fikk en diagnose, lettere tilbakestående!
Kanskje stemte det, men var adhd og Ritalin fyren ville ha.
Vanskelig å bli kvitt en diagnose som er skrevet ned og registrert på en..
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har en bekjent / en jeg gikk på skole med som prøvde seg på litt av det samme for mange år siden. Fikk en diagnose, lettere tilbakestående!
Kanskje stemte det, men var adhd og Ritalin fyren ville ha.
Vanskelig å bli kvitt en diagnose som er skrevet ned og registrert på en..
Vis hele sitatet...
Jepp, bare spør Tolga brødrene.
Dette lukter rusbruk og utnyttelse på lang vei. Ville heller rådet deg til å kutte ut rusen og mestre å fungere uten, hvor du faktisk har noe å jobbe i mot. Det å drive å fiske etter midler slik du fremstiller det er bare trist..
Anonym bruker
"Digital Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pissing?? Så eg må stoppe me faktisk speed for å ta baby speed har alle kjennetegnene om adhd i skolesammenhegn, alt jeg gjorde på barneskolen bar å løpe ut av timene som et litte troll, og veldig impulsiv og organisert. Føler at tankene min er helt rolig når jeg er på ritalin eller amf så tror jeg faktisk kan ha det etter og lese meg opp på symptomer. Pissing kan jo alltid forfalsket i guess
Vis hele sitatet...
Da får du bite i det sure eplet å enten prøve å fake urinprøver i et halvt år, slutte med speed, eller anskaffe deg ekte ADHD medisin på annet vis for å teste det.

Jeg har aldri prøvd speed selv men i tillegg til stor forskjell i dosering får du ofte i deg mye annet dritt på kjøpet. Jeg er ingen ekspert men ser for meg at du blir skuffa om du prøver ADHD medisin da du allerede roter i sterkere saker og en evt slutt på dette vil føre til abstinenser.