Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1234
Hei!
Jeg har over middels kunnskap med it, men har aldri programmert eller laget nettsider.
Skal nå hjelpe min bror å få opp ei nettside/blogg, og vi tenker å bruke wordpress for jobben.Er litt forvirret av hvilken ende jeg skal starte i, og i hvilken rekkefølge..

Tenker da på Domene, web-hotell, wordpress osv.
Må jeg ha domene og web-hotell klart før jeg starter med å bruke wordpress? Er det noe annet jeg ikke har tenkt på?
Har det noe å si om jeg sitter i Spania jobber?
Om vi lager siden til en enkel blogg i første omgang, kan vi noen år etterpå tilføre netthandel funksjon uten å starte prosjektet på nytt?

Om noen orker å svare på dette så setter jeg stor pris på det!
Så blir det forhåpentligvis enklere når man er kommet i gang
Først trenger du ett webhotell hvor Wordpress kan bli installert.

Domene trenger du ikke med det første, domene er bare ett forenklet "navn" som peker til webhotellet.

Nei det har ingenting å bety hvor i verden du er, alt du trenger er internett.

Ja, netthandel funksjon kan du legge inn i etterkant som regel.. dette finner du nok utav etterhvert som du blir kjent med Wordpress.
Du kan laste ned wordpress til din lokal maskin og begynne der, men dette anbefales ikke da du må endre alle linker fra localhost til valgt domene når det skal overføres til et eventuelt webhotell..

Kan derimot anbefale deg å starte hos prosip.no når det gjelder domene og webhotell.
Her får du 30 dagers prøveperiode og kan aktivere midlertidig URL via kundesidene slik at du slipper å betale noe før du er fornøyd. Du får da tilgang til webhotellet rett etter bestilling
Trådstarter
Da vet jeg hvor jeg skal starte!
Takker å bukker
Sitat av MrMidget Vis innlegg
Kan derimot anbefale deg å starte hos prosip.no når det gjelder domene og webhotell.
Vis hele sitatet...
Er enig med MrMidget. ProIsp er en veldig god og troverdig webhost. Har selv brukt de i 4 år.

I cpanel (admin panelet som bla proIsp bruker) er det mer eller mindre 10 tastetrykk for å installere Wordpress, Jombla etc..

Billig er de også!

Mer konkret angående spørsmålet ditt vil jeg si at dersom du ønsker å "programmere" med wordpress, lage custom theme i php ville jeg heller spart meg selv den selv-piningen. Det er veldig godt dokumentert og 9000 stk som allerede har hatt problemer du kommer til å google når du begynner. Dermed er det greit sånn sett, men det er mye knot.

Derimot skal du bare ha en nettside som du installerer plugins til og gjør mindre CSS changes på er det ganske grei plass å begynne for å komme fort i gang.

Lykke til!