Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 11138
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hei,

Vet at dette kan være feil plass å poste, siden man ikke får noe "rus" av 5-HTP.

Tenkte jeg skulle bestille 90x100mg 5-HTP og prøve ut dette mot mine søvnvansker. Her er noen spørsmål;

1. Hvor ofte skal jeg ta kapslene?
2. Når er det best å ta de? Morgen eller kveld?
3. Hvordan blir dette å kombinere med 2mg melatonin som jeg tar hver kveld?
4. Er 100mg høy dose? Og hvor går grensen før faren for serotoninsyndrom?
5. Liker av og til å ta meg noen glass med cognac om kvelden. Er det noen farer forbundet med kombinasjon med alkohol (Både lave og høye doser)? Spørsmålet gjelder også Melatonin.
6. Om jeg glemmer å ta en kapsell etter å begynt å gå på 5-HTP, vil det gi noen negative effekter, slik som ved bruk av SSRI/SNRI? Spørsmålet gjelder også Melatonin.

Takk for svar

Endring; Fant ut at 100mg varianten var depot, og bestilte vanlige 50mg kapsler istedet.
1 på morran og en på kvelden en time før du legger deg. Man blir trøtt av de. så hvis du vil etterhvert øke dosen til 2. så begynn å ta to på kvelden og en på morran.
Du blir bare ekstra trøtt når du tar melatonin i tillegg. ingen andre interraksjoner som jeg merket hvertfall.

Tror ikke det er fare for serotonin syndrom før du tar veldig høye doseringer hvis det i det hele tatt er mulig.

Jeg drakk hver helg når jeg gikk på 5-htp daglig + GABA og 10mg melatonin på kvelden. Ingen spesielle interraksjoner. ikke effekt forsterkning eller skadepåvirkning.

Det gjør ingenting å glemme en kapsel på morran for eksempel. Dette er fordi når man tilfører kunstig serotonin (som 5-htp omdannes til) øker nivåene i hjernen gradvis og bygges opp i løpet av en uke. Derfor vil ikke det å glemme en pille påvirke tilstanden din i stor grad. Men jeg merka personlig at den gode antidepressive følelsen ble mindre.

Det jeg tror kan være en god idè er å bruke en 100mg depot på morgenen og ta 1-2 50 mg på kvelden

håper det hjelper litt hvertfall.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Har merket at jeg blir litt nervøs og må pisse ofte om natten på melatonin. Tenkte jeg skal vente med melatoninen til jeg får disse 5-htp kapslene.
Du burde også ta l-tyrosine hvis du supplementerer med 5-HTP ellers kan du ende opp med dopaminmangel (:
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av daaa Vis innlegg
Du burde også ta l-tyrosine hvis du supplementerer med 5-HTP ellers kan du ende opp med dopaminmangel (:
Vis hele sitatet...
Vi får se. Blir jeg for slapp, så kan jeg prøve det også
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, tar opp en gammel tråd fordi jeg lurer på det samme!

Har noen erfaring med tyrosine og 5-HTP.
Jeg har lyst på mer motivasjon til å gjøre vanlige ting. Evt. Bruke det når jeg trener?
Hjelper dette mot selvtillit og kontroll? Feks når du skal ha eksamen, flørte med jenter, osv.
Takk hvis noen gidder å svare <3
Sist endret av vidarlo; 8. mai 2014 kl. 00:35.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
har aldri fått noe utbytte av det, og har tatt det jevnlig en periode (for å teste)
Sett bare gode anbefalinger på Iherb sidene ( fra kunder ), så det er merkelig
Noen som har effekter med dette og rus, feks
Sitat av KorruptNorge Vis innlegg
Hei, tar opp en gammel tråd fordi jeg lurer på det samme!

Har noen erfaring med tyrosine og 5-HTP.
Jeg har lyst på mer motivasjon til å gjøre vanlige ting. Evt. Bruke det når jeg trener?
Hjelper dette mot selvtillit og kontroll? Feks når du skal ha eksamen, flørte med jenter, osv.
Takk hvis noen gidder å svare <3
Vis hele sitatet...
5-HTP vil neppe gjøre underverker på disse punktene, men det skader jo ikke prøve.

Skal du ta 5-HTP så vil jeg anbefale å ta det sammen med Vitamin B6, magnesium og kalsium, for å få best mulig opptak og utnyttelse. Da kroppen trenger disse for å gjøre om 5-HTP til serotonin.

Alt i alt så er det jo en kompleks sammensetning av nervesendere oppi hjernen, og balansen (eller evt. ubalansen) i disse vil i stor grad påvirke hvordan man føler seg på de fleste måter.

Jeg forbinder de vanlige nervesendere med blant annet følgende stikkord:
Serotonin - Glede, lykke, harmoni.
Dopamin - Lyst, energi, mot.
Acetylkolin - Konsentrasjon, fokus, hukommelse.
Gaba - Ro, avslapping, fred.

For kontroll og til eksamen ville jeg muligens gått for å booste acetylkolin, for å booste selvtillit ville jeg muligens gått for dopamin. Litt serotonin på toppen vil sikkert være fint for å føle seg mer vel og for å balansere det ut. Ellers burde man jo heller ikke hive i seg for mye forskjellig for ofte.

GABA kan være nyttig å ta i forbindelse med trening da det er vist å øke mengdene av HGH i kroppen. Ellers skal hjernen i utgangspunktet ikke være i stand til å utnytte GABA man inntar oralt, men har man en svakhet i hjerne-blod barrieren så er det mulig en del vil kunne krysse over.

Følgende test _kan_ gi en liten indikator på hvordan det ligger ann oppi toppen i forhold til nervesendere:
http://www.pintochiropractic.com/PHP/sec1a.php

Men ikke legg for mye vekt på den testen, bruk det som nevnt bare som en indikator. Du føler selv best hvordan du føler seg.

Selv er jeg veldig glad i å booste acetylkolinen Det får meg til å føle meg mer... som meg selv. Alpha-GPC sammen med galantamin funker fint for det, og gir i tillegg livlige drømmer!

Med et sunt og variert kosthold så vil oftest hjernen/kroppen få det den trenger for å holde seg fint i balanse, men det finnes jo unntak der hjernen ikke fungerer optimalt... og det finnes jo de ganger man rett og slett bare ønsker å gi seg selv/hjernen en dytt i en bestemt retning
Sist endret av Ezukiel; 8. mai 2014 kl. 02:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
5-HTP vil neppe gjøre underverker på disse punktene, men det skader jo ikke prøve.

Skal du ta 5-HTP så vil jeg anbefale å ta det sammen med Vitamin B6, magnesium og kalsium, for å få best mulig opptak og utnyttelse. Da kroppen trenger disse for å gjøre om 5-HTP til serotonin.

Alt i alt så er det jo en kompleks sammensetning av nervesendere oppi hjernen, og balansen (eller evt. ubalansen) i disse vil i stor grad påvirke hvordan man føler seg på de fleste måter.

Jeg forbinder de vanlige nervesendere med blant annet følgende stikkord:
Serotonin - Glede, lykke, harmoni.
Dopamin - Lyst, energi, mot.
Acetylkolin - Konsentrasjon, fokus, hukommelse.
Gaba - Ro, avslapping, fred.

For kontroll og til eksamen ville jeg muligens gått for å booste acetylkolin, for å booste selvtillit ville jeg muligens gått for dopamin. Litt serotonin på toppen vil sikkert være fint for å føle seg mer vel og for å balansere det ut. Ellers burde man jo heller ikke hive i seg for mye forskjellig for ofte.

GABA kan være nyttig å ta i forbindelse med trening da det er vist å øke mengdene av HGH i kroppen. Ellers skal hjernen i utgangspunktet ikke være i stand til å utnytte GABA man inntar oralt, men har man en svakhet i hjerne-blod barrieren så er det mulig en del vil kunne krysse over.

Følgende test _kan_ gi en liten indikator på hvordan det ligger ann oppi toppen i forhold til nervesendere:
http://www.pintochiropractic.com/PHP/sec1a.php

Men ikke legg for mye vekt på den testen, bruk det som nevnt bare som en indikator. Du føler selv best hvordan du føler seg.

Selv er jeg veldig glad i å booste acetylkolinen Det får meg til å føle meg mer... som meg selv. Alpha-GPC sammen med galantamin funker fint for det, og gir i tillegg livlige drømmer!

Med et sunt og variert kosthold så vil oftest hjernen/kroppen få det den trenger for å holde seg fint i balanse, men det finnes jo unntak der hjernen ikke fungerer optimalt... og det finnes jo de ganger man rett og slett bare ønsker å gi seg selv/hjernen en dytt i en bestemt retning
Vis hele sitatet...
Takk for et innholdsrikt svar
Sitat av KorruptNorge Vis innlegg
Takk for et innholdsrikt svar
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig!

Hvordan ting fungerer er jo individuelt for alle og enhver, sånn til en viss grad i hvert fall. Så å prøve seg litt frem innforbi trygge rammer er sikkert greit.

Ser forresten at jeg kan presisere at i forhold til GABA så er det studier som viser at det øker HGH når man inntar det i forbindelse med (hard) trening. Om man tar GABA uten trening så skal ikke det påvirke HGH nivået.

Jeg har ellers vært borti individer der GABA tilskudd har fungert veldig effektivt i perioder der de har vært stresset, anspent og fungert dårlig i hverdagen. Men har da også sett ved enkelte tilfeller at om GABA inntas over en viss periode, så kan det gi en uønsket effekt med at personen blir generelt "forvirret" i hverdagen og fungerer dårlig på andre måter igjen. Går forsåvidt noe off topic her, men poenget er da altså at det finnes en balansegang i det hele - og at det går ann å få for mye av det gode (noe som forsåvidt ikke er nytt).
Sitat av KorruptNorge Vis innlegg
Hei, tar opp en gammel tråd fordi jeg lurer på det samme!

Har noen erfaring med tyrosine og 5-HTP.
Jeg har lyst på mer motivasjon til å gjøre vanlige ting. Evt. Bruke det når jeg trener?
Hjelper dette mot selvtillit og kontroll? Feks når du skal ha eksamen, flørte med jenter, osv.
Takk hvis noen gidder å svare <3
Vis hele sitatet...
Anbefaler å sjekke ut l-theanine. Det har hjulpet meg veldig på akkurat de områdene du nevner og fler. Øker nivåene av dopamin, GABA, og muligens serotonin, i tillegg til å ha en rekke positive helserelaterte effekter. Sammen med koffein gir det et svært behagelig, våkent men avslappet fokus, der det føles ut som man har fullstendig kontroll. I tillegg har det ingen negative bivirkninger i det hele tatt.

En http://helpyourselftohealth.blogspot...-theanine.htmlmed grei informasjon hvis det du er interessert.
Sitat av Flue Vis innlegg
Anbefaler å sjekke ut l-theanine. Det har hjulpet meg veldig på akkurat de områdene du nevner og fler. Øker nivåene av dopamin, GABA, og muligens serotonin, i tillegg til å ha en rekke positive helserelaterte effekter. Sammen med koffein gir det et svært behagelig, våkent men avslappet fokus, der det føles ut som man har fullstendig kontroll. I tillegg har det ingen negative bivirkninger i det hele tatt.

En http://helpyourselftohealth.blogspot...-theanine.htmlmed grei informasjon hvis det du er interessert.
Vis hele sitatet...
Takk
Har lest litt om det også og er egentlig VELDIG interessert i å prøve disse stoffene.

Men det høres litt "risky" ut med kunstig dopamin/serotonin. Feks, kan man bli deprimert hvis du bruker dette endel, og evt slutter?
Utnytter ikke kroppen mer av stoffene til at de slutt forsvinner? ( Som kan skje ved rus )

Ser at mange sier at det er ingen/nesten ikke noen bivirkninger av dette, men fortsatt litt skeptisk
Edit: Koffein piller har jeg brukt endel for å våkne, trene, holde ut lenger på fest, osv og dette hjelper endel, men har lyst til å prøve noe nytt. Disse stoffene har vel ca samme bivirkninger som koffein tilskudd?
Sist endret av KorruptNorge; 8. mai 2014 kl. 12:58.
jeg kjøpte 10 gram av det for noen mnd tilbake og har tatt litt nå og da, helst etter rusbruk men jeg vet ikke om jeg føler noe av det? alt fra 50-150 mg, gjort dette et par ganger
skal også sies at jeg ikke vet en dritt on det bare at jeg har hørt folk snakke om 5-htp bruk etter MDMA på bluelight ol. pga det skal hjelpe med hangoveron man får dagen etterppåå

Sitat av 125367468864 Vis innlegg
jeg kjøpte 10 gram av det for noen mnd tilbake og har tatt litt nå og da, helst etter rusbruk men jeg vet ikke om jeg føler noe av det? alt fra 50-150 mg, gjort dette et par ganger
skal også sies at jeg ikke vet en dritt on det bare at jeg har hørt folk snakke om 5-htp bruk etter MDMA på bluelight ol. pga det skal hjelpe med hangoveron man får dagen etterppåå
Vis hele sitatet...
jeg kjøpte det kun barefordi jeg hadde såvidt lest folk pleide å ta det etter en mdma tur uten å vite noe serlig enn det, og desutten er alt nesten sinnsykt billig på ebay så at det nesten har blitt en vane for meg å kjøpe masse piss derfra å vente spent på posten
Sist endret av 125367468864; 8. mai 2014 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tidligere kompis av meg var helt manisk når det kom til å bruke 5-htp etter mdma-tur. Kan ikke si at jeg merket noe forskjell sammenlignet med turer hvor jeg ikke har tatt det. Men nå har jeg sjeldent hatt nevneverdige nedturer eller lignende av mdma.
har i ettertid på bluelight også fått råd til å fraråde meg å ta 5-htp etter 6-apdb pga serotonin syndrom, dette er noe du kan få av for mye bruk av 5-htp alene også
Sist endret av 125367468864; 8. mai 2014 kl. 13:48.
Sitat av KorruptNorge Vis innlegg
Takk
Har lest litt om det også og er egentlig VELDIG interessert i å prøve disse stoffene.

Men det høres litt "risky" ut med kunstig dopamin/serotonin. Feks, kan man bli deprimert hvis du bruker dette endel, og evt slutter?
Utnytter ikke kroppen mer av stoffene til at de slutt forsvinner? ( Som kan skje ved rus )

Ser at mange sier at det er ingen/nesten ikke noen bivirkninger av dette, men fortsatt litt skeptisk
Edit: Koffein piller har jeg brukt endel for å våkne, trene, holde ut lenger på fest, osv og dette hjelper endel, men har lyst til å prøve noe nytt. Disse stoffene har vel ca samme bivirkninger som koffein tilskudd?
Vis hele sitatet...
Det er bra du er skeptisk, ettersom det du sier er riktig når det gjelder mange stoffer som påvirker nivåene av f.eks. dopamin og serotonin. Heldigvis øker l-theanine den naturlige produksjonen av disse stoffene, istedet for å frigjøre det som allerede er der. Resultatet er at man føler seg bra hver eneste dag, uten noen som helst form for kræsj eller abstinenser ved slutt.

L-theanine har ingen bivirkninger i det hele tatt, og er faktisk med på å fjerne negative bivirkninger til andre stoffer, som for eksempel koffein. L-theanine kan også beskytte mot skadevirkninger fra for eksempel alkohol. Effektene er utelukkende positive:

alleviates depression
supports concentration and mental performance
helps focus attention on critical tasks
improves learning
protects the body from stress damage caused by the hormone cortisol
improves quality of sleep when taken 30 minutes before bed
protects the brain from damage done by glutamate and caffeine
supports the immune system by increasing the activity of T-cells
assists in weight loss by promoting thermogenesis
reduces levels of lipids in the blood
lowers blood pressure in people with a high blood pressure
relieves physical and mental symptoms of PMS
protects the liver from damage caused by alcohol
slows down the growth of certain tumors
Vis hele sitatet...
Kan nesten ikke anbefale l-theanine nok. Selv om effekten som regel oppleves som svært mild, har månedene etter jeg begynt med det vært noen av de mest positive og lykkelige jeg har hatt i hele mitt liv, uten å overdrive. I tillegg er l-theanine svært billig, hos intellimeds.co.uk får man f.eks. 200 gram til ca 200 kroner. Dette kombinert med at det ikke har noen bivirkninger gjør det verdt å gi et forsøk, selv om kanskje ikke alle opplever like god effekt som jeg har gjort.
Sitat av Flue Vis innlegg
Det er bra du er skeptisk, ettersom det du sier er riktig når det gjelder mange stoffer som påvirker nivåene av f.eks. dopamin og serotonin. Heldigvis øker l-theanine den naturlige produksjonen av disse stoffene, istedet for å frigjøre det som allerede er der. Resultatet er at man føler seg bra hver eneste dag, uten noen som helst form for kræsj eller abstinenser ved slutt.

L-theanine har ingen bivirkninger i det hele tatt, og er faktisk med på å fjerne negative bivirkninger til andre stoffer, som for eksempel koffein. L-theanine kan også beskytte mot skadevirkninger fra for eksempel alkohol. Effektene er utelukkende positive:



Kan nesten ikke anbefale l-theanine nok. Selv om effekten som regel oppleves som svært mild, har månedene etter jeg begynt med det vært noen av de mest positive og lykkelige jeg har hatt i hele mitt liv, uten å overdrive. I tillegg er l-theanine svært billig, hos intellimeds.co.uk får man f.eks. 200 gram til ca 200 kroner. Dette kombinert med at det ikke har noen bivirkninger gjør det verdt å gi et forsøk, selv om kanskje ikke alle opplever like god effekt som jeg har gjort.
Vis hele sitatet...

Det høres bare så usannsynlig at det er INGEN bivirkninger, men jaja, Jeg skal prøve dette

Leste et sted at det var en fyr som fikk muskel syndrom, HMS, eller lignende av å ta 5-HTP.
Men njaa, alt på nettet er vel ikke helt relevant ( Heller ikke freak haha ).
Har tatt litt L-theanine sjøl. Og jeg kan ikke si at jeg merker noe forskjell. Men er jo en sunn ingrediens fra grønn te. Hjelper bl.a på det gode kolestrolet.. Så tar det på linje med omega 3 kapsler.. Men ikke forvent noen mirakelforandring.

Forresten. Flue.. Hva slags doseringer av L-theanine tar du?
Sist endret av Bearass; 8. mai 2014 kl. 16:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Har tatt litt L-theanine sjøl. Og jeg kan ikke si at jeg merker noe forskjell. Men er jo en sunn ingrediens fra grønn te. Hjelper bl.a på det gode kolestrolet.. Så tar det på linje med omega 3 kapsler.. Men ikke forvent noen mirakelforandring.

Forresten. Flue.. Hva slags doseringer av L-theanine tar du?
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som er så greit. Hvis man ikke merker noe, er det verste som skjer at man setter igjen med et relativt billig kosttilskudd, som også fungerer sykt bra som hangover kur etter fylla.

Jeg tar ganske store doser på 1-2 gram om dagen sublingualt. Personlig øker effekten med dosen, og 2 gram er omtrent grensen der jeg ikke får noen økt effekt av å ta mer.

Det er godt mulig grunnen til at jeg får så utrolig bra effekt er fordi jeg tar såpass mye.
forestenn så de gangene jeg har vært litt trøtt men ville sovne fortere trodde jeg det var smart å ta litt 5-htp for å slappe av å sovne fortere inn, men disse 2-3 gangene jeg gjorde det ble jeg bare liggenes ut til kl 4-5 på natta uten noen søvn i heletattt
Sitat av Flue Vis innlegg
Det er nettopp det som er så greit. Hvis man ikke merker noe, er det verste som skjer at man setter igjen med et relativt billig kosttilskudd, som også fungerer sykt bra som hangover kur etter fylla.

Jeg tar ganske store doser på 1-2 gram om dagen sublingualt. Personlig øker effekten med dosen, og 2 gram er omtrent grensen der jeg ikke får noen økt effekt av å ta mer.

Det er godt mulig grunnen til at jeg får så utrolig bra effekt er fordi jeg tar såpass mye.
Vis hele sitatet...
Vil du anbefale og begynne med små doser eller gå rett på 1-2 gram? Må man ta L-theanine over tid for og merke effekt?
Bruker selv suntheanine som er 100% L-theanine isomer i kombinasjon med chelated magnesium, L-tryptophan og gaba. Dosering morgen og kveld, men morgendosen er uten gaba. De dagene jeg skal være supersosial er det phenibut som gjelder, men MAKS en gang i uka. Blir ofte fredager, og da kan jeg tillate meg ei stripe god brus bare for å toppe formen. Alkohol holder jeg på et minimum, mest for å ikke skille meg ut.

For de som har prøvd 5-htp uten å merke noe virkning, prøv L-tryptophan i stedet.
Jeg vil IKKE anbefale og blande serotonin tilskudd eller medisiner med rusmidler som virker psykisk. Har hatt forferdelige opplevelser med Marihuana med Zoloft og 5-htp. Jeg lover dere, det er noe dere ikke vil oppleve.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Halfagram, kjenner du til litteratur/forskning som tar for seg andre negativ effekter av å innta for my 5-htp enn skrekkeksemplet serotonerg overdose eller hva det er ?
Sitat av Flue Vis innlegg
Det er nettopp det som er så greit. Hvis man ikke merker noe, er det verste som skjer at man setter igjen med et relativt billig kosttilskudd, som også fungerer sykt bra som hangover kur etter fylla.

Jeg tar ganske store doser på 1-2 gram om dagen sublingualt. Personlig øker effekten med dosen, og 2 gram er omtrent grensen der jeg ikke får noen økt effekt av å ta mer.

Det er godt mulig grunnen til at jeg får så utrolig bra effekt er fordi jeg tar såpass mye.
Vis hele sitatet...
Ja det er godt mulig.. Av hva jeg leste meg opp på er 2-400mg normal døgn-dose. Og på pakka mi står det at man ikke skal overskride 600 mg i døgnet.. Vet ikke hvorfor det står det - eller om det er skadelig å ta mere.. Så har holdt meg til retningslinjene.. kjøpte det i forbindelse med eksamensperiode, da jeg leste at det skal ha en hvis effekt på konsentrasjon og hukommelse.. Kanskje merka jeg bittelitt til en slik effekt i begynnelsen (om jeg legger godvilja til).

Er det noen grunn til at du tar det sublingualt? IStedet for å bare spise det/blande med litt vann og drikke..
Sist endret av Bearass; 10. mai 2014 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen andre erfaringer med theanine? Bestilte nettopp hundre gram.