Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7213
Hei, hvet ikke helt om dette er rett sted, men alkohol er et rusmiddel, right?

Jeg lurer litt på hvordan brennevin fungerer i forhold til øl.
Når jeg går ut på byen pleier jeg kun å drikke øl, da går det somregel fint, men noen ganger drikker jeg kanskje en eller to "drammer" i tillegg.. Da går somregel ting til helvette...

Kan glatt drikke 12 halvlitere i løpet av en kveld uten å miste helt kontrollen, drikker jeg bare litt sprit i tillegg blacker jeg helt ut.

Har også prøvd å drikkke bare litt sprit hjemme uten å gå ut etterpå for å eksprimentere litt, skal ikke mer til en 2 glass før jeg kjenner det i hode, men jeg kan drikke ganske så mange øl uten å i det heletatt å kjenne noe..

Så det jeg lurer på er:
Hvorfor tåler jeg ikke sprit når øl går helt fint? Det er jo kun alkohol som gir deg en rus (i både øl å sprit)?


Dette ble sikkert rart, men lurer veldig, og det er sent...
Tror ikke du finner noe fasitsvar her, men jeg har samme erfaring som deg. Drikker jeg sprit går det rett til helvette, og jeg vet vi ikke er alene.

Kveldene mine hvor jeg drikker sprit kan beskrives slik: Jeg drikker kanskje 2-3 desiliter 40%, da jeg plutselig våkner jeg opp et fremmed sted 12 timer senere, uten noen minner om hva som skjedde i mellomtiden med tom lommebok, 15 lightere og noen andres sko. Bare for å gjøre fylleangsten komplett påstår telefonen at jeg har ringt en gammel flamme klokka halv 5 på morran.

Ja, jeg har lært. Øl talker jeg, men øl har det å overtale meg til å ta "bare en" shot likevel.
Sist endret av sofa; 8. september 2011 kl. 02:38.
Nå vet jeg ingenting om kroppsmassen din, men antatt er du er en mann på 90 kg og drikker 12 halvitere i løpet av en kveld, forteller promillekalkulator.no meg at du, 6 timer etter drikkestart har en promille på 2.43. Start kl 21:00 og slutt på servering kl 03:00 (antatt du har noelunde samme drikkemønster som meg og mine).

Klikker du deg inn på promille.no og går videre i menyen til "fakta om promille", kan du lese litt om hva som skjer med kroppen din med en slik promille. I tilfelle du ikke skulle orke selv, så lister jeg opp her:

Adferdsendringer:
- Bedøvelsestilstand
- Tap av dømmekraft
- Svekket føleevne

Svekkelser:
- Motorikk
- Bevissthet
- Blackouts

Siden det er rimelig å anta at man vil føle seg litt overmodig når dømmekraften allerede er svekket, er det vel rimelig å anta at man bøtter nedpå 2-3 drinker i tillegg. Da forteller promillekalkulatoren meg at du vil ha en promille på 3.07. Her er hva som da skjer med kroppen din:

Adferdsendringer:
- Alvorlig depresjon
- Tap av bevissthet
- Død er mulig

Svekkelser:
- Blærekontroll
- Åndedrett
- Hjerterytme

Still nå deg selv spørsmålet ditt igjen.

Hvorfor tåler jeg ikke å drikke litt sprit i tillegg før jeg blacker ut?

Hint: Alkohol er en gift. Du drikker for mye av den.
Begynner somregel å drikke i 17-18 tiden, så det er nå grei skuring, gjerne med et par øl til middagen i 19.00 tiden, noe promille.no ikke tar regner med. Folk takler alkohol på forskjellige måter, så slike kalkulatorer har jeg ikke mye tro på.
(sier ikke jeg takler alkohol på en bra måte)


Men poenget mitt er jo som følger:
Jeg kan sitte å se fotball kamp (bare et eksempel) å drikke 6 halvlitere, og fortsatt vere klar i toppen, drikker jeg bare litt sprit til en fotballkamp (kanskje bare to små glass) blir jeg ikke lenger klar i toppen. Prosenten med alkohol per liter veske jeg inntar blir jo ca. den samme da jeg blander ut spriten til, la oss si 7%, men drikker mindre mengder totalt i forhold til øl..

Godt jeg ikke er alene sofa
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Har en følelse av at selve alkoholen i sprit er mer "potent" en det den er i øl, da tenker jeg ikke på antall prosent men rett og slett hvor kraftig alkoholen er uansett blandeforhold.
Sprit og øl er laget på forskjellige måter, alkoholen burde egentlig være den samme men jeg føler på meg selv at kroppen reagerer helt forskjellig.
Metoden som blir brukt på sprit er destillering som gjør at du kan produsere en mye høyere alkoholprosent en hva man kan gjøre med bare sopp.
Men uavhengig av alkoholprosenten føler jeg at denne typen alkohol som er i sprit rett og slett bare er mer aggressiv en den man får i en flaske øl.

Setter du 2 glass ved siden av hverandre å blander en drink med ca 4,7 - 6,0% sprit og heller en øl med samme alkoholprosent i det andre glasset så tror jeg faktisk at jeg selv hadde blitt fortere dritings av å drikke flere slike glass med sprit etter hverandre en med øl.
Om det bare er placebo eller hvafaen veit jeg ikke men sprit er liksom et "renere" og mer protent produkt om jeg kan si det slik..

Dette er egentlig bare tanker og synsing fra min side, absolutt ikke skikkelig fakta.
Akuratt poenget jeg prøver å få fram Kimbobo!

Synes dette er veldig rart..

Jeg kjenner folk "my size" som glatt drikker en flaske sprit på samme tiden jeg drikker 12 øl, men fortsatt husker alt dagen etterpå..

Så det kommer vel litt ann på personen hvor mye man tåler, uansett kroppsvekt, forbrenning og høyde.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av Digitalsoldier Vis innlegg
Akuratt poenget jeg prøver å få fram Kimbobo!

Synes dette er veldig rart..

Jeg kjenner folk "my size" som glatt drikker en flaske sprit på samme tiden jeg drikker 12 øl, men fortsatt husker alt dagen etterpå..

Så det kommer vel litt ann på personen hvor mye man tåler, uansett kroppsvekt, forbrenning og høyde.
Vis hele sitatet...
Javisst, som med mange andre rusmidler er jo toleranse veldig av individuell flere grunner.
Samtidig så har noen lettere for å få bieffekter av alkohol som f.eks blackout og angst en andre.
En logisk forklaring på at slike bieffekter ofte oppstår er jo overdrevent inntak i forhold til hvor mye man faktisk tåler, men noen får det hele tiden og andre får det aldri så det er nok ikke alt man kan vite 110% på forhånd før man faktisk drikker.
Viss du ser på alkohol som gift for kroppen, så vil du jo forstå lettere at kroppen reagerer slik den gjør når du f.eks drikker sprit som er en "sterk gift" som fakker opp kroppen mer eller mindre forskjellig fra gang til gang.
Sist endret av Kimbobo; 8. september 2011 kl. 03:38.
Når du drikker sprit så går det en god del raskere ned enn med øl. Så all spriten smeller inn likt, og da blir du surrete i toppen
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Har en følelse av at selve alkoholen i sprit er mer "potent" en det den er i øl, da tenker jeg ikke på antall prosent men rett og slett hvor kraftig alkoholen er uansett blandeforhold.
Sprit og øl er laget på forskjellige måter, alkoholen burde egentlig være den samme men jeg føler på meg selv at kroppen reagerer helt forskjellig.
Metoden som blir brukt på sprit er destillering som gjør at du kan produsere en mye høyere alkoholprosent en hva man kan gjøre med bare sopp.
Men uavhengig av alkoholprosenten føler jeg at denne typen alkohol som er i sprit rett og slett bare er mer aggressiv en den man får i en flaske øl.

Setter du 2 glass ved siden av hverandre å blander en drink med ca 4,7 - 6,0% sprit og heller en øl med samme alkoholprosent i det andre glasset så tror jeg faktisk at jeg selv hadde blitt fortere dritings av å drikke flere slike glass med sprit etter hverandre en med øl.
Om det bare er placebo eller hvafaen veit jeg ikke men sprit er liksom et "renere" og mer protent produkt om jeg kan si det slik..

Dette er egentlig bare tanker og synsing fra min side, absolutt ikke skikkelig fakta.
Vis hele sitatet...
Alkohol er alkohol. Ingen alkohol som er mer "potent" enn andre. Problemet med sprit er vel at det går fortere til hjernen, og man bruker ikke like lang tid på å drikke den. Dvs. man går lengre uten noe i hånda, og blir, ihvertfall i mitt tilfelle, mer keen på å kjøpe mer. Jeg har det på samme måte, jeg har blitt vant til å bli full på øl, og når jeg da drikker sprit i tilegg kommer dette bare på topp av øl-inntaket mitt og jeg blir kanon dritings.

Prøv å se på et shot med sprit på samme måte som du ser på en halvliter pils, så går det nok bra. Evt. hold deg til kun en av delene
Har ikke dette problemet. Starter kvelden med øl og melder gjerne overgangen til dram med en shot eller 2.
Påstår dermed ikke at jeg ikke blir møkkings utpå kvelden, men husker som regel alt og er sjelden dårlig dagen derpå.

Men har stilt meg spørsmålet selv, for jeg har venner som rett og slett ikke tåler sprit. De kan drikke øl hele kvelden og være helt med, men om de får i seg sprit så skifter stemmingen totalt. De blir kranglete, ustabil og husker som regel ingenting av kvelden før.
Konklusjonen min er vel ganske enkelt at noen tåler sprit å andre ikke.

Vel. skal jeg være helt ærlig så holder jeg meg unna HB etter en stygg episode for en del år siden.
Når jeg drikker sprit, (iallefall som oftest(A)) så prøver jeg å drikke det litt seint. Det er tider der jeg drakk 40% som brus, og ikke husket at jeg ble bært til bussen som bærte til byen. Men jeg husker det meste fra etter vi kom til byen.
Sist jeg drakk så hadde jeg typ 3 tequila shots, det skjer ikke igjen. Jeg huska såvidt noe og det er egentlig ikke noe gøy. Jeg tror nok jeg kommer til å drikke litt mere vanlig cider typ. Jeg liker jo ikke øl da..
Men for eksempel "Passoa" spriten på 17%, er jo veldig fin. Egentlig alt under 20% fungerer ganske greit akkurat som cider bare at man trenger ikke like mye for å komme i form. Men alt over 20% blir hos meg, litt for mye i og med at jeg vil huske det vi gjør for vi gjør jo jævla mye vitti X)
Det som er, som jeg mener da, er at høyere prosenter kan kicke litt hardt inn uten at hjernen er helt klar over det. Og i stedet for at hjernen går gradvis og stabilt opp i "rus-het" så blir det litt ustabilt med høyere % sprit.
Sitat av Digitalsoldier Vis innlegg
Folk takler alkohol på forskjellige måter, så slike kalkulatorer har jeg ikke mye tro på.
(sier ikke jeg takler alkohol på en bra måte)
Vis hele sitatet...
Hvordan folk takler en gitt promille er forskjellig, men når det gjelder opptak av alkohol (ca 100%) og fordeling i kroppen er det faktisk minimale forskjeller. Alkoholen diffunderer til all væske i kroppen, og promillen avhenger utelukkende av væskemengden den har å fordele seg på.

Med andre ord vil to personer med identisk kroppmasse få samme promille av samme alkoholmengde, uavhengig av f.eks alkoholtoleranse eller om de drikker øl eller sprit. Det er dog litt forskjell hvor fort kroppene våre forbrenner alkoholen, og jo høyere toleranse man har jo mindre påvirket blir man av samme promille.

Det er dog grenser for hvor sterk denne toleransen blir hos helgedrankere, alle de som tror de går rundt med 3 i promille på byn til vanlig har enten et alkoholproblem eller et problem med å vurdere sitt eget alkoholinntak.
Sist endret av Tøffetom; 8. september 2011 kl. 09:11.
Stikkord her er nok hvor mye man har i promille og når den oppstår. Man trenger ikke være doktor for å forstå at hvis man drikker en halvliter i timen så får man en jevnt stigende promille, uten topper. Alkoholen tas da opp i blodet jevnt fordelt over en lengre periode enn om man shotter brennevin en-to ganger i timen.
Dere ignorer altså tidsaspektet og promilletopp når dere forsøker å forklare hvorfor "noen ikke tåler sprit."
Om man drikker 6 halvlitere med 4.5% alkoholinnhold (rusbrus/øl) på 4timer vil man aldri komme opp i så høy promille som man får om man drikker de samme halvliterne på 2timer.
Sist endret av Mith; 8. september 2011 kl. 09:17.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Når jeg drikker sprit, (iallefall som oftest(A)) så prøver jeg å drikke det litt seint. Det er tider der jeg drakk 40% som brus, og ikke husket at jeg ble bært til bussen som bærte til byen. Men jeg husker det meste fra etter vi kom til byen.
Sist jeg drakk så hadde jeg typ 3 tequila shots, det skjer ikke igjen. Jeg huska såvidt noe og det er egentlig ikke noe gøy. Jeg tror nok jeg kommer til å drikke litt mere vanlig cider typ. Jeg liker jo ikke øl da..
Men for eksempel "Passoa" spriten på 17%, er jo veldig fin. Egentlig alt under 20% fungerer ganske greit akkurat som cider bare at man trenger ikke like mye for å komme i form. Men alt over 20% blir hos meg, litt for mye i og med at jeg vil huske det vi gjør for vi gjør jo jævla mye vitti X)
Det som er, som jeg mener da, er at høyere prosenter kan kicke litt hardt inn uten at hjernen er helt klar over det. Og i stedet for at hjernen går gradvis og stabilt opp i "rus-het" så blir det litt ustabilt med høyere % sprit.
Vis hele sitatet...
Kun 3 tequila shots eller blandet med andre typer drikke? :P Måtte bare kommentere siden du nevnte Passoa, makan til ekkel sprit skal man lete lenge etter :P Det er så fjortisdrikk haha.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Kun 3 tequila shots eller blandet med andre typer drikke? :P Måtte bare kommentere siden du nevnte Passoa, makan til ekkel sprit skal man lete lenge etter :P Det er så fjortisdrikk haha.
Vis hele sitatet...
Det var 3 relativt store shotteglass XD De hadde ikke ordentlige shotteglass..
Og en del øl og cider, så så ille er det ikke heldigvis :P

Passoa blandet med appelsinjuice blir jo som "sex on the beach". Helst med isbiter oppi. Er så jæævlig godt!
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Selvfølgelig blir du drita på sprit kontra øl. Det er jo mer alkoholprosent i brennevin. Drikker du øl så koser du deg gjennom en halvliter på 3-5% alkohol, mens du kanskje drikker opp ett glass dram med 40% alkohol. Det sier seg jo selv at man blir dritings. Sprit inneholder jo mye sukker i tillegg.
Øl har så mye annet drit i seg som kroppen jobber med. Med renere drikker går mer av spriten rett i blodet. Mitt synspunkt.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
...Ingen alkohol som er mer "potent" enn andre...
...Problemet med sprit er vel at det går fortere til hjernen...
Vis hele sitatet...
Var akkurat dette jeg mente.
Sprit "føles mer potent" da den treffer fortere en det øl gjør.
Nevnte også flere ganger at alkoholprosent var irrelevant da jeg kun tenker på selve alkoholen og ikke hvor mange prosent det er av den.
altså, jeg har drukket sprit i hele kveld,og er mye mer full og fucked, enn om jeg hadde drukket øl, blir mye med voldelig og fucked av sprit, enn av øl.

synes øl er mye mer chill å drikke seg full på, enn sprit
Det er helt motsatt med meg.
Jeg har prøvd å drikke meg full på sprit, men det er faen meg helt umulig. Har både eksperimert med ren og blandet med juice/brus osv uten noe effekt.
Jeg har egentlig gitt opp nå for jeg begynte med å drikke alkohol for ca 2 år siden. og da var jeg som regel med kjæresten. Han ble full etter et par øl eller noen shots selv om han har drukket det over lenger tid enn meg. Mens jeg fikk i meg så mye som mulig uten at jeg fikk noe effekt av det

Disse har jeg drukket rent og mye av om gangen:
vodka dobra 40%, bacardi gran melon med 30% (tror jeg), bacardi suerior 37% . pluss ferdig blanda vikingfjor .uten at jeg er blitt full/dritings på de.

så trok nok at folk reagerer forskjellig...
Sist endret av Shaiitan; 9. september 2011 kl. 03:24.
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Var akkurat dette jeg mente.
Sprit "føles mer potent" da den treffer fortere en det øl gjør.
Nevnte også flere ganger at alkoholprosent var irrelevant da jeg kun tenker på selve alkoholen og ikke hvor mange prosent det er av den.
Vis hele sitatet...
Men du tok også opp at du tror du blir fullere av en drink med samme prosent som øl, enn du blir av øl. Det er bare tull. Ren sprit går fortere til hjernen fordi det er mer alkohol på mindre væske, men om du blander den ut er det ikke noe forskjell. Du sa også at prosent ikke hadde noe å si, men en sprit med alkoholprosent på 5% vil ikke gjøre deg mer full enn øl på 5%. Poenget ditt var faktisk at spritalkoholen er mer "potent" uansett blandingsforhold, det stemmer ikke.

Synsing eller ikke synsing, det er placebo
Sist endret av bamsegutt; 9. september 2011 kl. 08:30.
Shaiitan, hørtes svært usannsynlig ut. Drikk mer, så blir du nok full.
Er så glad jeg slipper alle de "symptomene" folk får av å drikke sprit.
Har vel stort sett kun drukket sprit siden jeg begynte å drikke og nå går det med en 0,4-0,5L vodka/gin på fest. Akuratt passe til å bli i godt humør.

Tror det er som en del nevner her at hvis man er vandt med å hølje nedpå øl og så deretter tar med seg samme drikkevane over på sprit vil det smelle skikkelig. Man må være litt mer forsiktig og huske på at det tar litt tid før kroppen får alkohol i blodet og man kjenner seg beruset.

Har også lite tro på at det er selve spriten som gjør folk gale. Som bamsegutt sier. Om man blander en drink med sprit som gjør at drinken får samme alkoholprosent som øl burde det være hipp som happ hva man drikker. Tviler på at man skulle blitt mer aggressiv av en drink med like lav prosent som øl.