Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1622
Dette er noe jeg har tenkt en del på, og noe jeg har splittede meninger rundt. Hver gang du presenterer en person for et nytt stoff viser du personen en ny verden, og ofte gir du personen et behov han ikke hadde før. Nesten alle som prøver nye stoffer blir introdusert for det av andre mennesker, og noen av disse som blir introdusert for dem blir avhengige.

Tross alt, bortimot hver eneste person på avrusningsklinikker i hele Norge ble introdusert for droger av andre folk. Personen som introduserte den andre gjorde det kanskje i ren eksperimentell øyemed, men man vet aldri hvor andre kan ende opp i sin rusbruk.

Den andre siden er jo at personen som blir introdusert for stoffet, om han prøver det igjen, sannsynligvis vil være takknemlig for at du viste han det i utgangspunktet, siden han likte det.

Når jeg sier nye stoffer mener jeg da stoffer som er "hakket over" deres forrige grense. Jeg ser ingen større moralske problemer med å introdusere en speedfreak for MDMA eller en som har prøvd sopp for salvia eller LSD. Kanskje spesielt grensa mellom cannabis og stimulanter er en grense jeg har svært lite lyst å hjelpe andre folk over. Hvem vil vel være han kompisen eller kjæresten mora di håper du aldri får?
Du har noen bra poeng her, men jeg skjønner ikke helt hva du vil diskutere?
sofa's Avatar
Trådstarter
Jeg skriver hva jeg mener om temaet, og håper med det å få innspill og få andre til å si hva de mener.
Jeg mener man i alle fall ikke skal ta initiativet. Deretter forsikre seg om at personen virkelig vil prøve dette. Folk dør av narkotiske stoffer. Det er kjedelig å ha på samvittigheten.
Å introdusere noen for ting som er ulovlig er vel i og for seg ganske feil. Er sikker på om personen det er snakk om virkelig ønsker å prøve "preparat x" så klarer h*n få det til på egen hånd, uten "hjelp" fra venner. Jeg ville iallefall ikke hatt det å ha gjort noen avhengig av noe på samvittigheten.
Exterminate!
jonnis's Avatar
Selv synes jeg at man ikke burde tilby andre stoffer aktivt, men om en person ønsker å prøve stoffet ser jeg ikke noe problem i det. Selv prøvde jeg ikke cannabis før jeg var 19. Jeg har hatt mange sjanser, men tok ikke valget før da. Jeg fant og ut at etter å ha prøvd stoffet fire ganger, at det ikke var noe for meg. Flere av kompisene mine er, og var aktive cannabisbrukere, men de har aldri presset meg, eller tilbudt stoff aktivt.

Så å introdusere stoff til en person burde ikke gjøres aktivt, men om en person spør deg om han kan prøve stoffet etter nøye omtanke ser jeg ingen problemer med det.
Synes ikke det er så feil å introdusere eller tilby noen å prøve et stoff. I bunn og grunn er det dem selv som må bestemme om de vil prøve det, og stå for deres eget valg.
En må selv vurdere den personen man utsetter for nye rusmidler for å finne om personen vil takle rusmidelet eller ikke
Sist endret av detter0; 13. juni 2011 kl. 17:07.
Går mye på at enkelte droger er ulovlige og at dop er tabu, noe som igjen gjør det mer spennende å utforske! Både for rusen sin del, og spenninga i å ha gjort noe som på papiret er ulovlig.
Jeg er av den enkle oppfatning at det må være lov å spørre noen om de vil prøve, men kun om man samtidig tar på seg ansvaret med å understreke alle farene ved å gjøre det.

Et eksempel var da jeg spurte vennen min om han ville prøve hasj. Selv om dette ikke er et narkotikum som kan regnes som hardt, gikk jeg konstant rundt i fire dager og spurte om han var heeeeeeeelt sikker på at han ville prøve, og fortalte han gravalvorlig om hvor farlig det var å få en "gi faen"-mentalitet, osv. Jeg satte han inn i alle mytene, og ga han masse informasjon så han selv kunne ta et reflektert valg.

Men så er det også viktig å vite hvem man kan og ikke kan introdusere droger for. Noen har lavere terskel for å hoppe på ting uten å vite noe om dem, eller er mindre villige til å ta til seg kunnskap, og derfor havne på kjøret.

Edit: redaksjonelle endringer
Sist endret av Jellow; 14. juni 2011 kl. 05:17.