Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 8018
Hei, jeg røyker en god del. Samt som jeg tar speed "Amfetamin" noen ganger. Er egentlig blitt litt mere og mere. Men jeg er ikke avhengig, jeg frykter for hva vil skje om jeg blir avhengig? Hva kan jeg vente meg? Vil det bli rimelig lett og slutte da jeg vil? Jeg prøver og ta Amfetamin sånn litt mindre og mindre. Bare for og ikke få det til og utvikle det seg til avhengighet. Men jeg syntes det blir litt kjedelig og ikke ta det minst hver helg. Takk for svar på forhånd!
Når du begynner å "syntes det blir litt kjedelig og ikke ta det minst hver helg", så er det så nærme avhengighet du kommer.
Du er avhenging når du syns det blir ett problem å dra på fest uten.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Når du begynner å "syntes det blir litt kjedelig og ikke ta det minst hver helg", så er det så nærme avhengighet du kommer.
Vis hele sitatet...
Takk for at du/ dere svarte i hvertfall. Men det ser ut til at flertallet påstår at jeg allerede er avhengig. Det kan jeg forsikre dere om at jeg ikke er.

Jeg har vært mange ganger i dagesvis uten Amfetamin, og uten abstinenster hvordan forklarer dere dette? Det eneste er bare at jeg klarer ikke og få tankene mine helt bort i fra det.
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Det eneste er bare at jeg klarer ikke og få tankene mine helt bort i fra det.
Vis hele sitatet...
OG ergo, så er du avhengig. Siden du sier du ikke får noen nevneverdige abstinenser, vil jeg heller tro det er snakk om en psykisk avhengighet, og ikke en fysisk avhengighet.
Det du snakker om er starten på en amf avhengighet,man får ikke fysiske abstinenser av amfetamin.Det hele ligger psykisk.Jeg hadde det på akkurat samma måte for en tid tilbake,og da bestemte jeg meg for og roe ned bruken.Ro ned bruken du og,så du slipper og bli en makka stuker.
om du ikke kutter det helt ut, kommer det bare til å blir værre og værre.
Amfetamin er ikke fysisk avhengighetsskapende... Psykisk ja, men abstinenser bortsett fra lysten til mere er fraværende.
Du må finne en grunn som er sterkere til å la være å ta det, enn til å ta det. Du har allerede funnet ut veldig mye, du er bekymret for hva som vil skje om du "blir avhengig". Jeg kan fortelle deg at du er allerede avhengig! Om du slutter å ta det vil du få selvrespekten tilbake, den er verdt mer enn en million striper.
Takk takk, for fine og informative svar.

Hva vil skje hvis jeg da blir ordentlig avhengig? Er det helt syke abstinenster som og ikke få sove, og ligge og spy døgnet rundt? I så fall hvor mye mener dere jeg må ta det med ro? Kan jeg ta speed 1 gang i mnd? en gang hver 14 dag?
Eller skjeldnere?
Tror du fint kan ta amfetamin en gang i måneden eller hver 14 dag, OM du greier å holde styr på bruket ditt. Det er ikke FYSISKE absitinenser her, du vil ikke ligge å spy og skjelve og ha feber... kanskje noe på nedturen, men du får nok ikke den jævla nedturen av å speede kun i en dag med tilstrekkelig væske, mat og søvn etterpå.
Og ikke ta amfetamin på "et par dager" er strengt tatt ganske ille. Du må huske at det er et stoff som ofte ikke er ute av kroppen din før etter "et par dager". Jeg vil si at du iallefall er i faresonen. Hvor lenge har du holdt på slik?

Et tips er og IKKE forminske dosene slik at det varer lengre. Skal du absolutt ta noe, ta det DEN kvelden og la det være. Kansje helst en fredag slik at du slipper følelsen av at du må "peppe" deg litt opp før jobb mandag pga. lite søvn. Og husk du kan så klart bare tjene på og begrense deg litt

Og til dere andre idioter. Hvordan i faen kan dere si noe om hans evt. avhengighet etter noen poster på et forum?

Lykke til.
Jeg syntes det blir feil å spørre om du kan bruke det en gang i måneden, eller en gang hver 14 dag, uten å bli avhengig. Det varierer veldig fra person til person om man klarer å bare bruke det f eks en gang i måneden.

Hvis du er redd for at du begynner å bli avhengig bør du prøve å kutte det helt ut, men det er jo det som er vanskelig.
Rus er jo ment å være spesielt. Når det blir jevnlig kost og tidsfordriv, så har du problemer.
Den eneste her som kan svare på om du er avhengig eller ikke, er du. Tenk over bruket ditt, hvorfor du bruker det og i hvilken situasjoner du bruker det i.
Sitat av murloc Vis innlegg
Og ikke ta amfetamin på "et par dager" er strengt tatt ganske ille. Du må huske at det er et stoff som ofte ikke er ute av kroppen din før etter "et par dager". Jeg vil si at du iallefall er i faresonen. Hvor lenge har du holdt på slik?

Et tips er og IKKE forminske dosene slik at det varer lengre. Skal du absolutt ta noe, ta det DEN kvelden og la det være. Kansje helst en fredag slik at du slipper følelsen av at du må "peppe" deg litt opp før jobb mandag pga. lite søvn. Og husk du kan så klart bare tjene på og begrense deg litt

Og til dere andre idioter. Hvordan i faen kan dere si noe om hans evt. avhengighet etter noen poster på et forum?

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Hei takk for tipset, jeg har holdt på slik i fra jeg var 17 og er 19 nå.

Sitat av Eriixn Vis innlegg
Den eneste her som kan svare på om du er avhengig eller ikke, er du. Tenk over bruket ditt, hvorfor du bruker det og i hvilken situasjoner du bruker det i.
Vis hele sitatet...
Hei! Det er mulig at du har rett på at ingen andre en meg kan vite om jeg er avhengig eller ikke. Jeg vil si at jeg egentlig ikke er det.

Hvilke situasjoner jeg bruker det i er: Da jeg skal møte folk liker jeg og peppe, slik at selvtilliten er på topp i tillegg føler jeg meg litt bedre.

Jeg pleier også og peppe litt før jeg drar på jobb, tar det også i situasjoner hvor jeg er svært deprimert og nervøs.
To år med ganske høyfrekvent bruk er ganske ille kompis. Jeg vill absolutt anbefale en pause selv om du føler du takler det greit nå. Over en så lang periode blir bare spørmålet om avhengighet til et definisjons spørsmål. Jeg ville definert noen som røyket sigaretter 2-3 ganger i uken i to år avhengig, om enn i noe begrenset grad.

Jeg tror derimot ikke du er i noen akutt fare for liv eller helse. Men det er nok sikkert ikke veldig sunt heller. Om du prøver og gi deg selv 2 mnd. pause vil du finne raskt ut om du er avhengig eller ikke.

Lykke til
Sitat av murloc Vis innlegg
Og til dere andre idioter. Hvordan i faen kan dere si noe om hans evt. avhengighet etter noen poster på et forum?
Vis hele sitatet...
Nå gjør jo du akkurat det samme da, kålgjøk!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Nå gjør jo du akkurat det samme da, kålgjøk!
Vis hele sitatet...
Jeg sier bare at det blir et spørsmål om definisjon mann. Hvordan du velger og se på det er fortsatt opp til deg. Men en periode på 2 år med ukentlig bruk ER mye for de aller fleste. Og jeg mente ikke og dømme deg eller noe. Beklager om det virket slik.

Jeg sier jo også at du burde ta en litt lengre pause for og finne ut hvordan du reagerer for og se om du reagerer meget negativt på pausen. F.eks om du ikke greier to uker uten at du føler du MÅ ha det er det et greit tegn.

Jeg tok et eksempel på 2-3 sigaretter i uken, jeg vet jo ikke den faktiske hyppigheten du bruker stoffet. Men måten du reagerte på sier kansje at du føler deg truffet? Beklager uansett om du følte jeg konstaterte noe som helst, min mening på at det er ganske høyt bruk. Og jeg vet om folk som startet sin karriere slik.
Sist endret av murloc; 26. mars 2011 kl. 01:09.
Okay, no hard feelings x) Og jeg er enig med deg. Jeg svarte tja, kanskje 30% ut av egen erfaring. Har aldri vært avhengig, men har prøvd og feilet og vet ihvertfall litt hva jeg mener.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg sier bare at det blir et spørsmål om definisjon mann. Hvordan du velger og se på det er fortsatt opp til deg. Men en periode på 2 år med ukentlig bruk ER mye for de aller fleste. Og jeg mente ikke og dømme deg eller noe. Beklager om det virket slik.

Jeg sier jo også at du burde ta en litt lengre pause for og finne ut hvordan du reagerer for og se om du reagerer meget negativt på pausen. F.eks om du ikke greier to uker uten at du føler du MÅ ha det er det et greit tegn.

Jeg tok et eksempel på 2-3 sigaretter i uken, jeg vet jo ikke den faktiske hyppigheten du bruker stoffet. Men måten du reagerte på sier kansje at du føler deg truffet? Beklager uansett om du følte jeg konstaterte noe som helst, min mening på at det er ganske høyt bruk. Og jeg vet om folk som startet sin karriere slik.
Vis hele sitatet...
Klarte selvsagt og tolke han som kalte meg kålgjøk som TS så noe av posten min mister litt mening.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Den eneste her som kan svare på om du er avhengig eller ikke, er du.
Vis hele sitatet...
Noe av det farligste man kan si til en rusavhengig.

Er man avhengig av et rusmiddel er det stor sannsynlighet for at man finner på unnskyldninger eller unntak og ikke minst overbeviser seg selv om at man ikke er avhengig, for å kunne nyte rusen jevnlig eller bare en gang til.
Sist endret av djemb; 26. mars 2011 kl. 04:03.
Jeg spør deg, og dette er et spørsmål som hører hjemme i veldig mange av rusmiddeltrådene, er du på vei til å bli den personen du vil være?

Om ikke, tenk deg veldig nøye om hva du vil gjøre videre. Hvem vil du være? Definér hva du faktisk vil, spør deg selv så om det å ta speed hver helg er noe som samsvarer med målet ditt.
Jeg tenker at når du begynner å få tanker som dette burde du bare ta det litt slow. Helt til du får det ut av tankene.
Du sier du har klart deg dagevis uten, så da sier jeg; hvorfor ikke bare gå noen dager til uten? Og når de dagene har gått kan du forsåvidt gå enda flere dager uten!

Deretter får du se hvordan det går.
Sitat av sofa Vis innlegg
Jeg spør deg, og dette er et spørsmål som hører hjemme i veldig mange av rusmiddeltrådene, er du på vei til å bli den personen du vil være?

Om ikke, tenk deg veldig nøye om hva du vil gjøre videre. Hvem vil du være? Definér hva du faktisk vil, spør deg selv så om det å ta speed hver helg er noe som samsvarer med målet ditt.
Vis hele sitatet...
Velig bra ! man må så absolutt velge det selv.
Man får influensalignende symptomer å blir ofte deprimert så blir en vond sirkel gikk på det der dritten i 14iss tia satte også sprøyter å da var det gjort jeg var hekt men ikke på samme måte som man blir med minus men er mer psykisk....
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Slutt, med mindre du har tenkt å holde på for evig. Når du sier du liker å dra pepper når du skal ut å møte folk, jobbe og være sosial, har du tenkt på hvordan disse "utfordringene" vil bli når\hvis du slutter?
Jo mer du støtter deg på kjemiske krykker, jo vanskeligere blir det å gå etterpå. New Age Space Ape out.
Du våkner ikke plutselig i en svettepøl med enorme abstinenser, avhengighet er ikke noe som kommer over natten. Faktisk er avhengigheten noe svært få i det hele tatt ser komme, og det at du stiller spørsmål ved egne vaner er på alle måter et sunnhetstegn.

Avhengighet til amfetamin utvilker seg etter min erfaring fra helgebruken du beskriver, til å gradvis senke "grensen" for hva som er en valid grunn til å ta amfetamin. Man begynner med å "justere" seg opp igjen dagen derpå, og etterhvert rettferdiggjør man bruk i forbindelse med stadig mer hverdagslige gjøremål - alt fra å gå på jobb til å skulle vaske huset.

Selv ser jeg ikke noe problem med å bruke amfetamin når man drikker. Alkohol er tross alt en depressant, og mange av oss blir i alt annet enn festhumør av det. Men det begynner å bli litt off-topic.
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Hei, jeg røyker en god del. Samt som jeg tar speed "Amfetamin" noen ganger. Er egentlig blitt litt mere og mere. Men jeg er ikke avhengig, jeg frykter for hva vil skje om jeg blir avhengig? Hva kan jeg vente meg? Vil det bli rimelig lett og slutte da jeg vil? Jeg prøver og ta Amfetamin sånn litt mindre og mindre. Bare for og ikke få det til og utvikle det seg til avhengighet. Men jeg syntes det blir litt kjedelig og ikke ta det minst hver helg. Takk for svar på forhånd!
Vis hele sitatet...
Svar på ditt spørsmål: dersom du blir avhengig av amfetamin (spørs i hvor stor grad), så kan du vente deg ett helvete. En ting er at dette stoffet ikke er fysisk avhengighetsskapende, men psykisk avhengighetsskapende, og det er en viktig ting du ikke må ignorere.

Jeg vet ikke om du har tenkt den tanken at "hvis jeg ikke får fysiske abstinenser og ligger å skjelver på golvet, da kan dette ikke være så farlig", men hvis du har tenkt den tanken, så må du slå fra deg denne med en gang.

Har selv vært avhengig av speed, dog ikke i så stor grad at jeg ble betegnet som en "speedfreak", men det gikk i amfetamin daglig over lengre perioder.

Jeg kan prøve å beskrive hvordan min vei fra festbruker til misbruker var, slik at du får en noenlunde oversikt over hvordan det eventuelt kan gå, og hvordan det påvirker hodet ditt, hverdagen din, og alt rundt deg.

Det begynte med at jeg prøvde en linje på diskotek en gang, og dette var noe helt nytt for meg, ettersom jeg bare røyka hasj på den tiden. Jeg tenkte ikke så mye mer på det egentlig, men såklart hadde jeg vel ett par tanker oppi hodet ettersom dette var mitt første møte med tyngre stoffer, men det ble med den ene gangen, og det gikk lenge til neste gang.

Jeg sliter veldig mye med og huske eksakte tidspunkter, men det er forsåvidt ikke nødvendig heller, ettersom jeg husker hvordan det utvikla seg fra begynnelse til slutt.

Anyways. neste gang jeg inntok amfetamin var også i fest sammenheng, og denne gangen var det god speed, for den fungerte akkuratt perfekt i samsvar med mine forventninger. Jeg ble en meget sosial og utadvendt person, ingen angst i forhold til fremmede folk/store folkemengder stuet sammen på ett begrenset område, selvtilliten og selvfølelsen steg mange 1000 hakk, pga jeg nå mestret alt det jeg ellers ikke var i stand til i nykter tilstand. Før dette , hadde jeg jo gått rundt og hatt det vondt i mange år pga AD/HD, lavt selvbilde, dårlig selvtillit, sosial angst etc. Og plutselig så har jeg oppdaget vidunder kuren for alle mine problemer (det var iallefall min umiddelbare refleksjon på daværende tidspunkt).

I begynnelsen så var dette jo utelukkende til helge bruk, fordi det var da jeg hadde mest behov for å fungere optimalt i sosial setting (og i tillegg så var det jo denne søvnberøvende bivirkningen også, så måtte ha søndagen og hvile på slik at jeg kunne "fungere" på mandag) . Jeg mente at jeg hadde rett på å ta dette stoffet for å vise hvem jeg egentlig var , og ikke den usikre personen jeg ellers var i nykter tilstand, og spesielt når det kom til festlige sammenhenger (ikke uvanlig at jeg bare satt i hjørnet av rommet og følte meg utrolig ukomfortabel og noiete). Bruken min eskalerte etter kort tid ettersom jeg fikk det for meg at hvis jeg kunne ha det bra med meg selv i helgene, så hvorfor ikke ukedagene også ? Og slik skjedde det at jeg begynte å bruke amfetamin så å si daglig. helt i starten så merket jeg ikke så mye til de negative virkningene annet enn at jeg ikke spiste, ikke sov, var sliten og trøtt, skrudd i hodet Osv. Men etter ett stykke tid så begynte alle plagene mine og komme sterkere tilbake enn de hadde gjort før. alt det negative i livet ditt blir positivt helt i begynnelsen, og etter hvert så går det bare nedover bakke.

Jeg måtte ha speed for å i det hele tatt føle at jeg hadde noe mening i hverdagen, og parallelt med at jeg brukte hele tia for å føle meg bedre, så ble jeg jo bare mer og mer psykisk og fysisk nedbrutt. jeg hadde aldri i mine villeste fantasier tenkt at jeg kom til å ende opp som rusavhengig, men nå hadde det plutselig blitt en realitet, og det var ekstremt vanskelig å forholde meg til slik som livet mitt hadde blitt nå. Nå hadde jeg havna inni denne vonde sirkelen, der alt gikk opp i å skaffe penger til amfetamin, piller og diverse annet stoff. Og på toppen av det hele så "hjalp" det meg jo ikke noe nevneverdig lenger. det var bare noe jeg måtte ha, for jeg visste med meg selv, at hvis jeg ikke tok det da kom ting til å gå galt, og i tillegg til dette så var piller ett must for å dempe nedturene, og tanke kjøre når det dukte opp.

I tillegg til avhengigheten i seg selv, så sleit jeg noe enormt med ringvirkningene av livet jeg levde. Jeg mistet familien, og ødela så til de grader mitt forhold til andre rundt meg, som ikke var i rusmiljøet. Jeg var overhodet ikke pålitelig, og totalt ansvarløs i forhold til alt. Og ikke minst så har min lillebror også tatt skade i løpet av de årene dette foregikk. Gode venner jeg hadde før det gikk galt trakk seg unna meg og ville ha fint lite med meg å gjøre ettersom de så hvordan ting gikk. skole var også helt håpløst, ettersom jeg stort sett bare møtte opp i ruset tilstand, eller på nedtur (var iallefall ikke ved mine fulle 5) de siste 1,5 årene jeg gikk på skolen.

I mine små "moments of clarity" så jeg jo hva jeg gjorde med både meg selv og de rundt meg, og det førte til at jeg fikk enda dårligere samvittighet enn hva jeg hadde fra før av. rett og slett uutholdelig, så dette måtte jo bare ruses vekk. Det jeg prøver å formidle er egentlig bare hva du eventuelt har i vente dersom du blir avhengig, ikke bare avhengigheten i seg selv, men også noen av ringvirkningene. Det er selvfølgelig masse annet jeg ikke har nevnt, men jeg tenkte å korte dette ned, ettersom jeg kunne ha skrevet mange dager i strekk om dette emnet, men dere er ikke interesserte i å lese en hel stil. hehe

Det kan være at jeg har gjentatt meg selv enkelte steder, men det er rett og slett fordi jeg har glemt hva jeg har skrevet underveis, så det beklager jeg, dersom dette er tilfelle. Og selvfølgelig må jeg også beklage på forhånd hvis jeg har gått off-topic! ikke meningen i det hele tatt, prøvde bare å gi deg ett lite innblikk i hvordan jeg hadde det da jeg gikk i fella. Og desverre så følte jeg ikke det gikk an å gi et tilfredsstillende svar i form av bare noen få setninger. og jeg mener og huske at det nettopp var det som var spørsmålet ditt, tror jeg ivertfall.

svar på ditt siste spørsmål: dersom du blir hekta på speeden så er det ingen lett vei ut. alt er jo selvfølgelig individuelt, og noen har lettere for å klare ting enn andre, men jeg vil ikke tro at du er av typen som bare kan slutte på dagen uten problemer, svært få av oss er som det, men ingen regler uten unntak. mesteparten av oss må nok lære på den harde måten. fra jeg bestemte meg for å bli rusfri, så tok det lang tid før jeg endelig klarte det. og før jeg visste ordet av det hadde jeg brukt 2 år på dette prosjektet, som var fullt av groper og diverse hinder på veien. og jeg sliter ennå psykisk (både med ting som jeg alltid har slitt med, og ting som rusen har medbrakt/forsterket) men man kan jo enten legge seg ned å dø, eller man kan reise seg opp og forsøke så godt man kan å komme seg på beina igjen.

Som sagt, så håper jeg at det har vært verdt tiden jeg har brukt på å skrive disse innleggene, og at du har blitt litt klokere og fått svar på det du har lurt på. farlig å flørte med den speeden altså (dette gjelder jo forsåvidt alle stoffer, men noe er jo værre enn andre da)

PS: jeg prøver ikke å framstå som en "knowitall" eller noe sånt altså (hvis noen skulle fått det inntrykke av meg) det er overhodet ikke hensikten. Og jeg mener heller ikke at jeg er noen ekspert på emnet. det eneste jeg vil er å være til nytte, og prøve å hjelpe andre mennesker dersom de lurer på noe jeg tror jeg kan hjelpe dem med å finne svar på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
istad fant jeg og to venner ca et gram med helt grei makka. Jeg har aldri prøvd det før, men da jeg sto ansikt til ansikt med dette hvite, kjemisk duftende pulveret jeg har hørt så mye om måtte jeg prøve. Jeg hadde sverget på at jeg skulle holde meg til alkohol og til nød litt pot (jeg er 15 for faen!) men jeg fikk det for meg at det var greit siden jeg ikke kjenner noen som selger makka, og derfor ikke har noen mulighet til å få tak i mer. Jeg må si jeg ble overrasket over rusen. Jeg hadde ventet at jeg skulle bli skikkelig rusa og fjern, men isteden ble jeg bare ovenpå og konge. Jeg kommer forhåpentligvis til å ha determination nok til å holde meg langt unna pepper i fremtida, men det har tross alt kommet en del godt ut av denne opplevelsen. Nå har jeg fått stilt nyskjerrigheten min og vet åssen makka føles, og jeg trenger ikke ta det igjen heller. Dessuten har jeg alltid villet bli god til å synge, men aldri turt å vise frem stemmen for folk. Amfetaminen ga meg den boosten i selvtilitten jeg trengte for å gjøre nettopp det, og nå er jeg med i et band. Jeg driver også med parkour, og under amfetaminrusen fikk jeg fjernet en del psykiske blokkader jeg hadde mot å gjøre visse øvelser.

jeg er imidlertid klar over at jeg burde ha kunnet greie disse tingene uten kjemiske krykker, og jeg må si at jeg er veldig engstelig for hva som vil hende videre. Jeg snorta vel omtrent 0.5-6 g istad, og er fortsatt ganske påvirket. Får ikke sove;P Er det sannsynlig at jeg får meg en heftig baksmell på noia fronten?? har hørt noe om at førstegangsbrukere sjelden får mye utav den første trippen, og at de ikke får noe særlig nedtur heller. Er dette sant?

Jeg minner om at jeg ikke hadde gjort det før i dag, og at jeg IkKE VIL gjøre det igjen. Det var veldig digg å være så ovenpå og å ha så stor kontroll over kropp og sinn, men det slo meg etterhvert at jeg ikke trenger speed for å føle det sånn. Det er jo det som er hele greia med speed fant jeg ut. At det gir deg en falsk mestringsfølelse mener jeg. I mitt tilfelle var den ikke falsk, men den kunne godt ha vært det. jeg håper noen gidder å svare på de makkadissorienterte spørsmålene til en 15år gammel psykonaut
Noe sier meg at dette ikke blir siste gang du prøver dette stoffet ..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det vil aldri være lett å slutte når man først er avhengig. Skal man slutte må man først bli kvitt fysiske abstinenser (heldigvis er det ikke mye av det når man bruker speed, det går mest på psyken) og så må man bli motivert til å slutte. Det hjelper ikke å tenke at man skal slutte når man egentlig ikke har spesielt lyst. Det er jo det som er problemet til mange. De har lyst på rusen, men ikke konsekvensene og så gir man blanke faen i konsekvensene og havner i en ond sirkel.

Jeg vil ikke anbefale deg å bruke speed, men det gjør egentlig ikke skade så lenge det ikke påvirker hvordan du fungerer til daglig, sosialt og sånt. Det som er problemet er at det er ulovlig, så da har man jo det liggende på samvittigheten. Og så lenge man fortsetter han man fortsatt en sjanse for å få hardere konsekvenser.
MIN MENING er at du er avhengi. Som det allerede er sakt her blir man ikke fysisk avhengi, slik som man blir av heroin, men mer psyisk.

- Du sier jo at du prøver og ta det mindre og mindre, dette burde jo ikke være noe problem dersom du ikke er avhengi?
- Det andre tegnet er at du forsatt vil ha mer, du spør om det er *OK* og ta det hver andre uke eller i mnd. Virker litt som du ikke helt klarer og gi slipp på det.
- Du tar det når du skal møte andre mennesker, før du skal på jobb. Hvor ofte er det snakk om? Er det vær gang du skal ut og møte andre eller på jobb?

Jeg vet dette ikke er lett, og har selv vært i situasjonen selv, men jeg var avhengi av heroin. Vis du er redd for og bli mer avhengi eller vil slutte, så er mitt råd og slutte HELT, ikke noe en gang vær andre uke eller en gang i mnd, da man har lettere for og falle tilbake der man var.

Men nå er ikke jeg deg, om du klarer og kutte ned så kan du fint klare og ta det en gang innimellom ute og bli psykisk avhengi, bare husk og at det er lurt og være mere nykter en rusa i sosiale omgivelser.
Nå har jeg lest noe av svarene her.. Men er det noen som har svart trådstarter om at det beste er å kutte det helt ut? At det absolutt beste er å droppe all rusing bortsett fra, noen av naturens egne skatter da selvsagt
Sitat av handy. Vis innlegg
Nå har jeg lest noe av svarene her.. Men er det noen som har svart trådstarter om at det beste er å kutte det helt ut? At det absolutt beste er å droppe all rusing bortsett fra, noen av naturens egne skatter da selvsagt
Vis hele sitatet...
Er så lei den holdningen der. Å tro at "naturens egne skatter" er like sunt som salat, mens andre droger i alle tilfeller burde kuttes helt ut.

Weed er ikke det eneste som kan brukes med måte og være noe positivt i livet ditt.

Det absolutt beste er å finne ut hva som funker for deg. Missbruk er ødeleggende det være seg av hasj eller heroin, på samme måte som et måteholdent forhold til nevnte stoffer også kan være en positiv del av livet ditt.

Ble litt offtopic..

Sitat av Psychotropia Vis innlegg
har hørt noe om at førstegangsbrukere sjelden får mye utav den første trippen, og at de ikke får noe særlig nedtur heller. Er dette sant?
Vis hele sitatet...
Jo mindre erfaring/toleranse du har jo sterkere blir oppturen såvel som nedturen.
Jeg bruker pepper gjevnlig. Jeg begynte med det gjevnlig etter at jeg prøvde slutte med benzoer. Jeg var så innkjørt og hadde det så grusomt på alle pillene og nedturene er som sagt mere reelle på benzo preparater. Du får ikke bare den psykiske nedturen men også en fysisk som kan overgå allt i mine øyne. Heller nedtur på pepper enn benzonedtur. Jeg vil påstå jeg er avhengig av pepper, for detføles meningsløst ut uten. Men etter de grusomme nedturene jeg har hatt i mange år fra benzoene er disse barebarnemat iforhold.
Men jeg sier som de andre... Det kan høres ut som om du alt har fått deg en vane. En stygg en også! Men noen er sterkere enn andre. Noen får skikkelige nedturer på peppermens andre ikke merker stort. Jeg tror også at holder du deg til oralt inntak så vil ikke nedturene bli like tunge som om du skyter. De fleste jeg kjenner skyter, men jeg er rimelig sta på at jeg alldrig vil prøve det en gang... En gang og du er hekta! Jeg ble fortalt at å slutte med benzoer var sinnsykt vanskelig og at nedtrappingskurer og lege nesten var nødvendig. Jeg bestemte meg bare en dag. Kuttett tvert. Tok litt pepper i starten for og hjelpe til og har gått snart to mnd uten benzo. (sier ikke at jeg ikke kan få tilbakefall) men jeg tror at noen er naturlig stae og noen klarer fint å stoppe med stoff alene mens andre trenger hjelp. Men jeg tror man uansett virkelig MÅ ville slutte for å få det til. Det nytter ikke tenke at det ikke er sunt og at man vil bli et bedre menneske. Man må rett og slett komme til et sted hvor man ser seg lei på alt og bare har fått nok å setter foten ned. Har inntrykk av at venner som venter på rehab eller lignende blir ennå mere stresset av tanken på å slutte. Tror det lureste er å la være og prøve om man tror man vil like det. Først som sist. Nysgjerrigheten tar overhånd men sett deg grenser og ALLDRIG tråkk over den grensen
Når leste jeg kun første side her, men der nevnte du at du bruker amf når du er svært deprimert eller nærvøs. Dvs du er avhening av speed for å føle deg normal. Man skal da ikke i utgangspunktet være deprimert.

Rådet er å trappe ned/slutte. Hvordan? Det blir vel en evt depresjon som motiverer deg til å quitte. Hørt en Ketamin-tripp kan hjelpe rusavhengige. Oppfordrer ikke til noe rusbruk her, men les om Ketamin på Erowid. Eller Iboga. Iboga er drøyt dog, les nøye og grundig.

Lykke til!

Foresten, fetere med grønnsaker og slikt sikkert? Blir jo helt tura av fult opp med vitaminer.
Har ikke lest tråden.


Men når du tar amf med en gang du våkner(har sovet i 3-4 dager, vært våken i 2-3 uker) så er det på tide å slutte. Prøv å sov noe ivertfall hvert døgn, det blir lettere jo større avhengigheten er.


Beste er bare å drite i hele speeden, speed er det værste stoffet som finns. Hilsen hero etc etc etc bruker

(kan være individuelt)
Ja, heroin er mye bedre Bundy
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Ja, heroin er mye bedre Bundy
Vis hele sitatet...
Tror heller han mener at han vet hva han snakker om.
Mener ikke å moralisere her, men om du er i tvil om du er avhengig hvorfor ikke ta en real pause? Kanskje kose deg litt med stoffer som er mindre skadelige så som feks hasj? Ja jeg vet at amf og hasj ikke er det samme, men alikevel.

Som en klok mann (J. Lennon) engang sa - When in doubt; fuck it.

Ønsker deg lykke til uansett hva du bestemmer deg for.