Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2764
Heisann!

Har støtt på ett problem som ser ut til å bli værre og værre med tiden.
Jeg har ett MSI Radeon R9 290X Lightning som nærmer seg 3 år gammelt, men som har fungert helt fint inntil for ett par uker siden. Problemene er slik at i spill som gjerne er mer krevende å kjøre, så ser jeg piksler eller blokker med piksler som skifter farge på flere steder (gjerne rødt, sort osv) før spillet henger seg og kræsjer, eller i noen tilfeller henger i opp til 10 sekunder før det funker igjen. Noen ganger tar det kanskje opp til 30 minutter før problemene inntreffer mens andre ganger kan det skje nesten med en gang man er inne i spillet.

På ett tidspunkt kræsjet hele kortet så det ut til, ettersom at skjermen ble sort og viste "No connection" til tross for at PCen fortsatt kjørte normalt.
Problemene oppstod i hovedsak etter de nyeste oppdateringene til Radeon sin software, med "WattMan" men tilogmed etter å ha avinstallert WattMan vedvarer problemene fortsatt.

Temperaturen på kortet pleier som regel å ikke overstike 50 Grader Celcius, ved noen anledninger opp til 60 men sjeldent ettersom spill pleier å kræsje før det blir så varmt.

Jeg ser ingen grunn til at Grafikk-kortet skal ha noen problemer, men heller mot at det muligens er min Cooler Master GX 650W PSU som kanskje har problemer.

Er det noen som har vært borti noe lignende, og eller har erfaring med PSU-er som holder på å gå under, og har sett noe av de samme symptomene?
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Har du nylig oppdatert driveren?
Har du prøvd en ny kabel eller annen utgang på skjermkortet?
Har du testet på flere forskjellige skjermer?
Trådstarter
9 0
Har oppdatert driveren til siste versjon, nå uten WattMan og de øvrige software-dingsene som kommer med.
Ikke prøvd en annen kabel, bruker HDMI.
Har dessverre bare én skjerm.

Kan forøvrig alt-tabbe osv. selv om spillet i seg selv kræsjer, alt annet fungerer fint.

Dette er det som skjer rett før skjermen blir svart og kommer tilbake, eller programmet kræsjer, på dette tidspunktet har jeg gjort en komplett fersk reinstallering av windows og er på scene 16 av 18 i Valley Benchmark. Valley Benchmark kræsjer mot slutten av scene 18.

http://i.imgur.com/G7Bf60v.jpg
Sist endret av Rossmore; 12. mars 2017 kl. 05:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rossmore Vis innlegg
Har oppdatert driveren til siste versjon, nå uten WattMan og de øvrige software-dingsene som kommer med.
Ikke prøvd en annen kabel, bruker HDMI.
Har dessverre bare én skjerm.

Kan forøvrig alt-tabbe osv. selv om spillet i seg selv kræsjer, alt annet fungerer fint.

Dette er det som skjer rett før skjermen blir svart og kommer tilbake, eller programmet kræsjer, på dette tidspunktet har jeg gjort en komplett fersk reinstallering av windows og er på scene 16 av 18 i Valley Benchmark. Valley Benchmark kræsjer mot slutten av scene 18.

http://i.imgur.com/G7Bf60v.jpg
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at dette er hardware problem med skjermkortet dessverre, og fikses kan det ikke så vidt jeg har prøvd. Skjedde ca. samme med mitt GTX 660, bare med et annet mønster når skjermen klikka. Til slutt ble det så dårlig at jeg ikke kunne bruke det i det hele tatt. Er ikke sikkert at det er samme som har skjedd her, men virker helt likt ihvertfall Dette får du helt sikkert på garanti, sett at du fortsatt har det og Komplett får samme feilen på sin pc.
Sist endret av EliteBook; 12. mars 2017 kl. 11:00.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er såkalte artifacts du ser. Skjer utrolig ofte ved for høy overklokking, eller bare et dødt(døende) kort.
Anbefaler å installere Wattman igjen og sjekke at klokk er default, om du har overklokket kortet og avinstallert programmet kan du enda ha samme klokk.

Om dette ikke er årsaken, så kan det hjelpe å klokke ned kjerne/minne under default, en fin nødløsning dersom kortet er utenfor garanti/reklamasjon.
Trådstarter
9 0
Takker for svar, så langt har jeg personlig ikke turt å røre noe overclocking tidligere ettersom jeg ikke føler meg helt sikker på evt. konsekvenser. Får håpe at jeg får på garantien.