Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2619
Er det noen som kan gi noen tips angående hvilken (og evt hvor) fotoskriver man burde velge - gjerne en med mulighet for å skrive ut a3??
Eller er det like greit å bruke Japan Foto??
Bruk det du finner for godt selv, hvis det er flere hundre foto som skal skrives ut så hadde jeg kjøpt en god foto-skriver, men for noen få foto så ville jeg brukt Japan Foto (tm).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Bruk det du finner for godt selv, hvis det er flere hundre foto som skal skrives ut så hadde jeg kjøpt en god foto-skriver, men for noen få foto så ville jeg brukt Japan Foto (tm).
Vis hele sitatet...
Eg ville jo sagt tvert imot. Japanfoto skal ha 0,69 for eit 10x15 bilete, ferdig trykt, om du henter det i butikk. Ein fotoprinter koster fort 1500-2000. Du skal med andre ord opp i rimeleg stort volum før det er billegare, sjølv om du held driftsutgifter utanom.

Tar ein med t.d. dette fotopapiret, og antar at ein printer 2 stk 10x15 per ark, så vil berre papir koste nær det samme som Japanphoto skal ha... Også kan du legge til blekk.

Eg vil tippe det å printe bilete sjølv kun lønner seg om du må ha det no. I alle andre tilfeller er det billegare å bestille.
Det økonomiske er bare én del av saken. Med egen fotoprinter har du muligheter til å skru og justere på og kalibrere fargene inntil du er fornøyd, hos Japan Photo et al. aner du ikke noe om hvordan de etterbehandler bildene. Dette vet jeg av egen erfaring :-P
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg ville jo sagt tvert imot. Japanfoto skal ha 0,69 for eit 10x15 bilete, ferdig trykt, om du henter det i butikk. Ein fotoprinter koster fort 1500-2000. Du skal med andre ord opp i rimeleg stort volum før det er billegare, sjølv om du held driftsutgifter utanom.

Tar ein med t.d. dette fotopapiret, og antar at ein printer 2 stk 10x15 per ark, så vil berre papir koste nær det samme som Japanphoto skal ha... Også kan du legge til blekk.

Eg vil tippe det å printe bilete sjølv kun lønner seg om du må ha det no. I alle andre tilfeller er det billegare å bestille.
Vis hele sitatet...
Men printeren eier du jo i tillegg da. Det er ALLTID kjekt å ha en printer, enten det er billetter, oppgaver, handlelister, foto... som skal skrives ut. Ja, blekk, papir og skriver/printer koster et par tusen der og da, men du vil mest sannsynlig ha god nytte av den utenom det ene foto-oppdraget også.

Sitat av Tommel Totter Vis innlegg
Det økonomiske er bare én del av saken. Med egen fotoprinter har du muligheter til å skru og justere på og kalibrere fargene inntil du er fornøyd, hos Japan Photo et al. aner du ikke noe om hvordan de etterbehandler bildene. Dette vet jeg av egen erfaring :-P
Vis hele sitatet...
Som regel er det god kvalitet på bildene du får fra en forhandler, men det er selvfølgelig noen foto-butikker som er "sløvere" enn andre. Det vil jo være et stort pluss å kunne bestemme metning, lys og farge selv. Dette er et pluss hvis du skal henge det i et rom med sterkt/svakt lys, nettopp fordi du kan tilpasse bildet som du vil.