Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4686
Hei! En kompis har mottatt en spam-mail fra "meg", det vil si at noen har brukt navnet mitt og opprettet en falsk email med det. Dette er veldig ekkelt, noen som vet hvordan jeg kan beskytte meg mot det her?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk gode passord og gjerne 2-FA, og unngå virus på PCen. I tillegg må du unngå at alle du sender e-post til har sikkerhetsproblem.

Utover det? Ingenting. Og når du først har dukka opp som avsender vil det typisk fortsette, og det er lite du kan gjere med det.
Trådstarter
44 0
Takk for respons! Hva er 2 FA egentlig? Og dette med antivirus, jeg har mac, og nå en lånetelefon. Jeg har hatt litt trøbbel med phishing før, og må ta noen grep her. Er det noe antivirus som faktisk funker? Burde jeg begynne å permanent skru av cookies o.l?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Cookies er totalt uinteressant, og å skru av det anbefalast ikkje med mindre du har god peiling.

2FA vil sei tofaktorautentisering, altså at du får eit ekstra passord via sms e.l.

T.d. google og facebook tilbyr 2FA.
Trådstarter
44 0
Okey så å bytte passordene mine er det vi egentlig koker ned til kan gjøres? Ingenting annet for å begrense at det skjer mer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pushback Vis innlegg
Okey så å bytte passordene mine er det vi egentlig koker ned til kan gjøres? Ingenting annet for å begrense at det skjer mer?
Vis hele sitatet...
Nei, og å ha gode passord og 2FA vil på ingen måte hindre at det skjer heller. Det er del av det å vere på internet...
Er du 100% sikker på at noen faktisk har opprettet en konto med ditt navn? For det er veldig enkelt å forfalske e-poster så de ser ut til å komme fra ei adresse som de egentlig ikke er sendt fra. Veldig enkelt.
Sjekk om eposten(e) dine er på havibeenpwned.com i sånfall bør du bytte passord på alle tjenester. Det går også an å få varsling på mail hvis du er påvirket av et nytt stort datainnbrudd
Jeg har flere ganger opplevd å få spam-mail med meg selv som avsender.
Litt ekkelt, men har (ennå) ikke hatt problemer pga det.
Tror neppe dem bruker emailen så lenge da den nok blir blokkert av mottakerne som ikke kjenner deg.
PS. Sjekker du fysisk avsender, går svaret til en helt annen mail-adresse.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har flere ganger opplevd å få spam-mail med meg selv som avsender.
Litt ekkelt, men har (ennå) ikke hatt problemer pga det.
Tror neppe dem bruker emailen så lenge da den nok blir blokkert av mottakerne som ikke kjenner deg.
Vis hele sitatet...
Det man enklest kan sammenlikne epost med i den fysiske verden (RL) er postkort, og sikkerheten er deretter. Hvem som helst kan sende en epost med din adresse som avsender og det finnes ingen måte å beskytte seg mot det.

Det som mest sannsynlig har skjedd er at du eller en av vennene dine har brukt en eller annen "tjeneste" som hevder at de kan sjekke om noen blokkerer deg på facebook eller skype eller andre chatteprogam som benytter seg av epost. Det de som har den tjenesten oppnår er å få en liste med eposter som muligens har kontakt med hverandre. Så da er det ikke noe værre for de enn å begynne å sende eposter med det de vil spamme for innad i den gruppen, for det er større sjanse for at du vil klikke på noe hvis en venn/kollega har sendt det enn Irina (23) fra Riga. Og skulle flere av vennene dine bruke den samme "tjenesten" så får spammerne flere vennelister å kople sammen, noe som gjør det enklere for de å sende rett spam til rett person.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
PS. Sjekker du fysisk avsender, går svaret til en helt annen mail-adresse.
Vis hele sitatet...
Er ikke noe som heter fysisk avsender innenfor epost. Det de kan gjøre er å endre return-to adressen slik at om du svarer på den så får de eposten isteden for at den går til den avsender-adressen de har forfalsket. Flott måte å finne ut om det faktisk sitter et blå-øyd menneske der ute...
Anbefaler deg å ta turen innom https://nettvett.no/
Her finner du det meste du lurer på, og hvordan du kan beskytte deg, og andre tips.