Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1629
Hei!

Jeg har hatt det samme problemet med min PC i det siste; jeg får blåskjerm og stoppkoden er clock_watchdog_timeout. Dette tyder på at det hardware-feil, og mest sannsynlig prosessoren, etter hva jeg har lest.
Problemet oppstår etter jeg har spilt Battlefield 1 eller Watch_Dogs 2 i en periode på ca 30min. Det var etter at disse spillene ble installert at problemet har oppstått forøvrig. Jeg har prøvd å oppdatere alle prosessordrivere, men uten hell da da de allerede er oppdatert med den nyeste versjonen. Overheating er heller ikke et problem da temp ligger rundt 60 celsiusgrader.
På hendelseslisten ser det ut til at det er feilkontroll 0x00000101 som går igjen, hvis det har noen betydning.

- Jeg vurderer å gjenopprette systemet til det tidspunktet jeg vet det funket, vil det kanskje løse problemet ?
- Går det an å slette alle prosessordrivere og laste de ned på nytt, uten at jeg ødelegger noe ?
- Evt kan jeg ta en backup å laste ned hele BIOS på nytt ?

Jeg er ingen IT-ekspert så jeg har gått tom for idèer. Kanskje det er en enkel løsning på problemet ?

Mine specs:
6th generation Intel Core i7-6700K Skylake Prosessor
ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
Samsung PM951 SSD 256GB M.2 PCl
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du burde analysere minnedump filen som blir opprettet når du får blåskjerm.
Her er instruksene eller litt enklere på Norsk.

Da får du muligens kommet til bunns i problemet ditt
Trådstarter
4 0
Takk for svar!

Etter debugging av dumpfilen http://imgur.com/2K4FcUB forstår jeg at problemet angår memory_corruption. Jeg kjørte deretter minnediagnose, men hadde ingen feil der. Jeg slettet også alle drivere som har med overclocking å gjøre.
Flere forslag om hvordan jeg skal gå frem for å finne problemet ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Etter en liten google-tur så er dette et problem som oftest oppstår ved overklokking, og kan indikere feil på CPU.

Du sier "Jeg slettet også alle drivere som har med overclocking å gjøre." dette gir ikke mening til meg. Overklokking er når du manipulerer CPU multiplier og Vcore instillingene i bios for å kjøre prosessoren hardere enn det den originalt er laget for.

Har du overklokket CPU eller ikke?

Det anbefales å resette BIOS til standard instillinger, sjekk at BIOS er oppdatert til siste versjon.
Sist endret av Dodecha; 14. januar 2017 kl. 17:13.
Trådstarter
4 0
Ja, CPUen min er en overclocket versjon (Intel i7-6700K). Jeg har også hatt programvare som tillater meg å overclocke manuelt (MSI Afterburner) skjermkortet. Men siden det er prosessoren som ser ut til å ha problemer, så betyr vel det ingenting. Har satt BIOS til default og oppdatert, men heller her uten hell. Det siste jeg gjorde nå var å gjenopprette hele systemet, men det har heller ikke fungert.
Jeg begynner å gå tom for ideer og løsninger nå... Hva kan jeg gjøre videre ?
Du må kjøre stress tester,som viser om systemet er stabilt.
Dette bør være en selvfølge viss to overklokker.
Prime-95
Blend(default tester både Cpu og minne(mest minne)
Velg small FFT's for og bare teste CPU,følg med på temp.
For minne Memtest86+
stoppkoden er clock_watchdog_timeout.
Vis hele sitatet...
Peiker som regel alltid mot CPU,kan og være en en buggy driver.
Men ettersom du overklokker er ikke clock_watchdog_timeout uvanlig.
Klokk ned til default og se om feilen blir borte.
Du må seriøst gidde å laste opp dump om noen skal kunne hjelpe til. Vi er ikke verdensmestere men vi vil prøve og heller faile enn å ikke prøve.

Det eneste vi vet er jo at
CPU nummer 8 nådde 18 clocks uten å svare på en interupt så systemet tok en bsod, vi har ingen mulighet til å vite mer

Arg1: 18 clocks
Arg3: processor ffc101f2f19180
Arg4: 7 (cpu 8)

Vi vet ikke hvorfor den ikke svarte, er ikke sikkert vi klarer å finne det ut heller men uten dump er det ingen kjang, som Snipp nevner over her så er dette typisk buggy driver og at CPU trynet.

Sett på full kernel dump til neste gang, om du ikke har løst problemet.
Og får vi copy paste av full dump så skal du få spise alle sidene :P
Trådstarter
4 0
Problemet ser ut til å ha løst seg !
Jeg tillot CPU å bruke noen prosent mer i boot-menuen. Takk for svar.