Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 9818
Hei! Jeg skjønner at mange kanskje blir skeptiske til dette, men jeg hadde satt stor pris på om alle leste og vurderte det jeg skriver under. Jeg heter Johannes Hellstrand Frøshaug og er en ung filmprodusent og regissør som er i god gang med å lage Norges første dokumentar for NRK, om MDMA. Vi har fått støtte fra filmfond, men trenger virkelig mer og har bestemt oss for å prøve det stadig mer brukte fenomenet "crowd funding". Det innebærer at de som har lyst til å se dokumentaren komme til live/mener at det er viktig at noen tar tak i debatten (vi kommer til å snakke mye om de terapautiske mulighetene som ligger i stoffet), bidrar med hva enn de føler de kan avse. 2 kroner eller 200. Alt blir satt pris på. Hvis dere trenger bevis på at jeg ikke bruker pengene på meg selv, kommer det til å være mulig å skrive en kontrakt med oss. I den står det at vi må kunne bevise at summen vi har fått fra publikum, kun blir brukt på produksjonen. Her er et kort treatment så dere kan skjønne hva vi er i ferd med å lage!

MDMA er et narkotikaklassifisert, stimulerende stoff som i økende grad brukes av unge i Oslo og Norge. Paralleller kan trekkes til LSD og Ecstasy da inntak gir en følelse av eufori, nærhet og er psykisk beroligende. Vi vil oppsøke folk i Oslo som enten har prøvd stoffet eller bruker det, og følge/intervjue disse. Prosjektet settes i en kontekst av psykisk helse/medisin, narkotika og forskning. Globalt er stoffet brukt i eksperimenter i forbindelse med behandling av angstlidelser og traumer. Jeg ønsker å kombinere brukerperspektivet med ekspertintervjuer og belyse komparative perspektiver samt ta opp spørsmål om hvor grensene går for medisin og dop. Hvorfor er det greit for leger å skrive ut ritalin, blå valium og antidepressiva, stoffer som åpenbart har rekreasjonelle sider ved seg og/eller mulige bivirkninger, når de ikke engang tør å ta stilling til MDMA? Det blir derfor sentralt å gå i dybden på brukernes motivasjon og deres holdning mot MDMA (og andre rusmidler).
Regissør og intervjuer Johannes Hellstrand kommer til å gå til verks for å avdekke disse påstandene ved å snakke med et knippe relevante personer; brukere, pasienter og forskere. For å få nok dybde har vi avtalt et intervju med en prisbelønnet psykolog, Norges eneste statlig-finansierte forsker på MDMA, og vi kommer til å følge en gjeng i 20-årene som bruker, eller har brukt MDMA, for å få et mer nyansert bilde. Det er tross alt de unge som bruker det mest, men i nyhetene har vi lært at MDMA stadig hyppigere brukes av oppegående mennesker i tillegg, politikere, advokater, rådgivere. Hvorfor? Hva får de ut av det? Hvor mye må man bruke før grensen er nådd? Hva er forskjellen på medisin og dop? Og hvem sitter med makten? Er det byrokratene eller skribentene? Målet med filmen er å vekke til debatt, opplyse befolkningen om et stadig mer utbredt stoff og endelig lage en (norsk) film om et stadig mer omdiskutert tema.

Igjen, vi setter voldsomt pris på støtte, mitt telefonnummer er 97945727 og e-posten min er . Det er bare å ta kontakt om du er interessert i å støtte oss. Det er et tilskudd til norsk kultur om flere vil støtte det da man sjeldent betaler for å se på film og TV i det hele tatt. Tusen takk!
Sist endret av Veggen; 11. april 2015 kl. 18:33.
LSD kan definitivt gi eufori og gi nærhet en ny mening, men er ikke psykisk avslappende. Ellers ønsker jeg dere lykke til! Viktig at noen gjør dette.
At du i det hele tatt nevner LSD i samme åndedrag som MDMA sier meg at du kanskje ikke har rette forutsetninger for å gyve løs på dette prosjektet..
Jeg sier meg enig med disse to over her. Gjør skikkelig research før du i det hele tatt begynner. Jeg syns dog at dette virker som det kan bli veldig bra! Jeg har lenge ventet på noe "ordentlig" når det kommer til debatten om legemidler vs rusmidler. Pål-Ørjan Johansen og hele EmmaSofie programmet er jo noe vesentlig å få fram i denne dokumentaren din som du sier. Jeg vil gjerne støtte med noen kroner for at du skal få gjennomføre dette! =)
Du bør virkelig ikke trekke paralleller imellom LSD og MDMA, samtidig skriver du at MDMA har liknende effekter som Ecstacy? Ecstacy er rett og slett MDMA. Det blir litt det samme som å si at brennevin har ganske like effekter som whiskey.

Lykke til med dokumentaren din, forresten - dette var ikke ironi.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du bør virkelig ikke trekke paralleller imellom LSD og MDMA, samtidig skriver du at MDMA har liknende effekter som Ecstacy? Ecstacy er rett og slett MDMA. Det blir litt det samme som å si at brennevin har ganske like effekter som whiskey.
Vis hele sitatet...
Nja. Njo. MDMA er jo den "rene" formen for ecstacy. Ihvertfall, hvis jeg har forstått det riktig, er ecstacy mer slang for den pilleformen man får kjøpt alle steder. Hvis jeg kjøper MDMA forventer jeg krystaller eller pulver. Kjøper jeg ecstacy forventer jeg piller. Det kan hende det er mer innenfor miljøet jeg er i da...
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Er NRK virkelig med på dette? Hvorfor støtter ikke de, i så fall? Som de andre nevner må du virkelig gjøre mer research.
Som de over her skriver ville jeg ikke blandet Ecstacy (eller LSD) inn i denne dokumentaren.
MDMA er forkortelsen på navnet til et kjemisk stoff som vi kan velge å se på som et legemiddel, Ecstasy er derimot kun et merkenavn på en pille som kan inneholde gudene vet hva(som regel en dose Emma.

Ønsker deg all lykke til, på tide med noe slikt!
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Nja. Njo. MDMA er jo den "rene" formen for ecstacy. Ihvertfall, hvis jeg har forstått det riktig, er ecstacy mer slang for den pilleformen man får kjøpt alle steder. Hvis jeg kjøper MDMA forventer jeg krystaller eller pulver. Kjøper jeg ecstacy forventer jeg piller. Det kan hende det er mer innenfor miljøet jeg er i da...
Vis hele sitatet...
Ecstasy = et merkenavn på "3,4metylendioksymetamfetamin" som ikke er særlig salgbart. Det har riktig nok vært solgt falske "ecstasy"-tabletter med ekstra/andre virkestoffer, men "ecstasy" og "MDMA" er i utgangspunktet synonymer, på samme måte som at "heroin" er "diacetylmorfin".
Sitat av phish Vis innlegg
Ecstasy = et merkenavn på "3,4metylendioksymetamfetamin" som ikke er særlig salgbart. Det har riktig nok vært solgt falske "ecstasy"-tabletter med ekstra/andre virkestoffer, men "ecstasy" og "MDMA" er i utgangspunktet synonymer, på samme måte som at "heroin" er "diacetylmorfin".
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, men det er likevel uten betydning. Det er hva folket oppfatter som ecstasy som betyr noe, og folk tror ecstasy er tabletter med usikkert innhold som gjør deg tullete i toppen. Som flere over meg har sakt, la være å sette MDMA i samme bås som "ecstasy" og LSD. Få har kjennskap til hva MDMA er, mange har kjennskap til ecstasy og LSD. Vis Norge hva MDMA er uten negative assosiasjoner og forhåndsdømming.
Sitat av Filmprodusent91 Vis innlegg
Hvorfor er det greit for leger å skrive ut ritalin, blå valium og antidepressiva, stoffer som åpenbart har rekreasjonelle sider ved seg og/eller mulige bivirkninger, når de ikke engang tør å ta stilling til MDMA?
Vis hele sitatet...
Ingen norske leger skriver ut blå valium, det selges illegalt på gata.

Jeg håper du får hjelp av noen som kjenner stoffene du trekker paralleller til i dokumentaren din, ellers er det få som vil ta den seriøst.

Ikke glem at norsk ungdom har blitt indoktrinert med at all rus som ikke er alkohol er farlig, derfor er det viktig at du gjør god research og holder tunga rett i munnen.

Lykke til med dokumentaren, vi trenger å bli opplyst.
Hei. Det med paralleller til LSD har blitt skrevet av produsenten for prosjektet, ikke regissøren. En salgspitch som dette vil aldri være komplett så tidlig i utviklingen av prosjektet.
Sitat av Filmprodusent91 Vis innlegg
Hei. Det med paralleller til LSD har blitt skrevet av produsenten for prosjektet, ikke regissøren. En salgspitch som dette vil aldri være komplett så tidlig i utviklingen av prosjektet.
Vis hele sitatet...
Om du ønsker å bli tatt seriøst bør en salgspitch være ferdig fra starten av.
Blir litt som om jeg går til en bilforhandler og vil kjøpe en KIA og selger sier at motor ytelsen kan sammenlignes med en Ferrari.
Sist endret av Putresopp; 11. april 2015 kl. 15:07.
Sitat av Filmprodusent91 Vis innlegg
Hei. Det med paralleller til LSD har blitt skrevet av produsenten for prosjektet, ikke regissøren. En salgspitch som dette vil aldri være komplett så tidlig i utviklingen av prosjektet.
Vis hele sitatet...
Hvis du/dere ønsker å tiltrekke dere seriøse, oppegående mennesker til prosjektet, så må dere tilnærme temaet slik. Nøyaktig hvem som skriver feilaktig er irrelevant, for forumet ser dere ut som en enhet, en useriøs en som sådan. Dere får sikkert med dere en eller annen mediekåt person med tilnærmingen dere har, men hvis dere vil fange oppmerksomhet og virkelig utrette noe mer enn "se, folk bruker dop og snakker om det!!!!", har dere en lang vei foran dere. For brukere her inne ser det ut som dere lager fotballdokumentar uten å vite at ballen er rund. Med eller uten sladding ber dere tross alt en person på nettet om å risikere mye mtp. stigmaen rundt ulovlige rusmidler, så det er greit å ting på stell i kunnskapsavdelingen.

Når det er sagt, lykke til!
Lykke til med prosjektet. Jeg håper du kan beholde objektivitet, nå ut til forskjellige typer folk som bruker mdma av forskjellige grunner (f.eks. Post traumatisk stress syndrom rammede eks militære)

Hvorfor ulovliggjøre naturen?
Snuten og regjeringa kan følge sine regler og la meg og naturen i fred. Men det går jo ikke, for da kommer de med batonger og kaster meg i glattcella.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hvorfor ulovliggjøre naturen?
Snuten og regjeringa kan følge sine regler og la meg og naturen i fred. Men det går jo ikke, for da kommer de med batonger og kaster meg i glattcella.
Vis hele sitatet...
Huh?

Forøvrig så er ikkje mdma spesielt naturleg, men heller eit resultat av kjemien. Ei heller er det ønskjeleg at ting som er naturleg er lovleg, t.d. drap - som er høgst naturleg, så argumentet er på villspor. Kort sagt - slutt med argumentasjon av den typen. Vis heller til skadeverknader av forbodet, goder ved å fjerne det, og hugs for all del på at medisinsk bruk != legalisering. Sterke opiater er fullt ut akseptert innan smertelindring, men det er ikkje eit argument for eller imot legalisering av rekreasjonell bruk.
Håper dette blir en bra dokumentar, og at dere får personer som er oppegående til å kunne snakke om både de positive og negative sidene ved MDMA.
Om en person ikke kan snakke om de negative sidene er h*n ikke opplyst nok om stoffet synes nå jeg!
Men så er jo flere vinklinger med dette desto bedre. Fra folk som er rusavhengige til folk som tar det rekreasjonelt.

Nå vet jeg ikke om alle NRK-ansatte får egen @nrk.no mail, men det kan jo hende folk blir skeptiske til en oppsatt Hotmailkonto også. Men du får sikkert mange henvendelser uansett (:
Så nå at du skal lage den for NRK, og ikke at du jobber der. Så da er det jo ikke like relevant. (:

Lykke til! Blir spennende å se!
Sist endret av iduamit; 12. april 2015 kl. 00:29.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, igjen. Må svare på flere ting samtidig: Synes det blir litt useriøst å henge seg opp i hvorvidt MDMA og LSD har likhetstrekk, noe de absolutt har (man kan lære mye om seg selv, se verden på en annen måte, dempe angst og få innsikt i mange av de samme tingene på de stoffene, fremtiden og sin egen plass i verden). Uansett, den sammenligningen er kun gjort for å gi et inntrykk av stoffet til de som ikke har kjennskap til det. Altså for at de skal kunne sette det i en viss bås, MDMA er svært ukjent for den gemene hop, og dere som tydeligvis vet hva det er, vi burde kanskje tenkt så langt siden vi er på freakforum, men det er irrelevant, jeg poster den samme teksten "over alt", kan like gjerne hoppe over den delen hvor jeg kort forteller om stoffet, og se på resten av teksten. Og til dere som sier at MDMA ikke har noe med Ecstasy å gjøre, har igjen enda mindre peiling enn produsenten for dette prosjektet, men jeg skjønner hva dere mener. Dere mener at det ikke er det samme, men det har ingen påstått. Mange vil mene det, "at det er det samme", noe som selvfølgelig kan diskuteres, men at det ikke har noe med hverandre å gjøre, er feil da MDMA er et av de sterkeste virkestoffene i Ecstasy, ergo Ecstasy ville aldri eksistert uten MDMA, og rusen er visstnok relativt lik. Jeg, som regissør og manusforfatter, har gjennom research fått mer enn inngående kunnskap om MDMA, MDMA i terapibruk, Ecstasy og LSD, men takk for støtten, tips og gode ord for prosjektet så langt.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Beklager at jeg er skeptisk, men det er naturlig å bli når du spør etter penger.

Du sier dere har fått støtte fra Filmfond – er dette snakk om Norsk Filminstitutt eller Filmfond Nord, eller et annet filmfond jeg ikke kjenner til? Vanligvis ligger informasjonen om hvilke investeringer disse filmfondene har gjort tilgjengelig på nett, men jeg finner ikke noe som ligner på dokumentaren din på disse sidene.

Og nok en gang, kan du utdype om samarbeidet med NRK? Er det hundre prosent i boks? Hvorfor støtter de ikke prosjektet? Skal dokuen for eksempel bli sendt på NRK1 eller legges ut på p3-nett? Alt dette er interessant å vite før man faktisk donerer penger til et ukjent menneske på freak.
Hei! Flott initiativ, håper du får det til.

Jeg vet ikke hvilket syn du har på legalisering etc. men hvis du ønsker å bidra til dét med filmen vil jeg gjerne komme med en oppfordring: Ikke lag en ensidig forherligende dokumentar om MDMA. Det blir ikke tatt seriøst når ingen motforestillinger kommer med.

Grunnen til at jeg sier det er opplevelsen av å se "The Union- The business behind getting high". Selv er jeg for legalisering, men følte at denne filmen undergrov hele saken. Det er åpenbart at filmskaperne har villet lage et innlegg til fordel for legalisering av cannabis, men dokumentaren er bare en oppramsing av fordeler ved cannabis. Den er kjemisk renset for motforestillinger, påpekning av bivirkninger og kritiske bemerkninger. En kritisk seer avfeier slikt som propaganda, og hører derfor ikke på de gode argumentene til støtte for det synet filmskaperne ville fremme.

Det blir ikke bedre når rappere av alle folk, så vidt jeg vet uten noen som helst medisinfaglig kompetanse, sitter og legger ut om de medisinske fordelene ved cannabis. Hvorfor skal de fortelle meg om dette? Slikt er det leger og forskere som kan si noe substansielt og troverdig om, ikke Snoop Dogg...

Så hold deg saklig og kritisk, da kommer du endatil kanskje på NRK
Sist endret av dostojevski; 7. mai 2015 kl. 15:04.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Skrev for en stund siden en tråd vår siste dokumentar om MDMA. Den er snart ferdig, og skal lanseres i mars, men vi ønsker å gjøre noen flere opptak først. Her kan dere lese litt om dokumentaren fra en annen tråd jeg postet; http://freak.no/forum/showthread.php?t=279395

Det vi lurer på nå, er om noen kunne vært interessert i å la oss være med når dere tar MDMA, helst sammen med noen dere kjenner eller på fest/utesteder e.l. Selvfølgelig anonymt, hvis det er ønskelig, selv om det beste så klart ville vært om dere gadd å gjøre det uten slædd. Vi føler at en sånn representering av MDMA kan hjelpe de som ikke bruker MDMA med å få et nytt syn på unges bruk av stoffet, og hva det egentlig er - hvordan man oppfører seg på det. I motsetning til alkohol blir man jo veldig medgjørlig og deilig å ha med å gjøre. Uansett, om dette kunne vært interessant for noen, ta kontakt på , så kan vi snakke mer om hvordan det skal gjøres. Det er ikke noe mer enn at vi følger dere når dere tar det, og kanskje stiller dere noen enkle spørsmål underveis. Det er altså ikke noe vanskelig, og veldig moro!

Mvh. Johannes Hellstrand, filmprodusent & regissør