Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1271
Hei,

Jeg har en gammel PC liggende med to utgaver av Ubuntu og en utgave av XP på. Som utfordring har jeg bestemt meg for å cracke passordet på de før jeg reformatterer og installerer eget operativsystem. XP var relativt lett med ophcrack, men Ubuntuene viste seg å være vanskeligere. De fleste råd jeg har funnet på nettet går ut på å starte i recovery mode og "lure" datamaskinen til å resette passordet. Dette virker det imidlertid som den tidligere eieren av PCen har tatt høyde for, og gjort det slik at PCen krever root passord for å starte i recovery mode.

Har prøvd meg litt fram med en Knoppix live cd og sett på filene som ligger på Ubuntuene, men får bare "permission denied" om jeg foretar meg noe mer enn det.

Er det noen her inne som har mer erfaring med dette enn meg og kan gi med noen tips eller peke meg i retning noe passende softwaer til oppgaven?
Hvilken versjon av ubuntu er dette?

Anyways, her er en guide fra i fjor for å knekke ubuntupassord: Hack Like a Pro: How to Crack User Passwords in a Linux System
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om partisjonen er ukryptert kan du bare boote med random livecd og overskrive passordfila med eigenvalgt passord.

Ubuntu har vel rimelig bra salting og hashing av passord, så å faktisk cracke det er ikkje så lett med mindre det er kort. I tillegg bør du hugse at ubuntu per default ikkje har sett eit rootpassord, kun brukarpassord...
Trådstarter
4 1
Takk for linken! Skal sjekke den ut senere i dag når jeg har mer tid. Er Ubuntu 7.10 Kernel.

Det kan hende det per default ikke er rootpassord, men kan ikke personen som har satt opp Ubuntu ha lagt til et rootpassord? Den har i alle fall bedt meg skrive inn et rootpassord flere ganger
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kan fremdeles mene at det ber om et passord for en bruker med rettigheter: https://help.ubuntu.com/community/Sudoers