Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2471
Kjapt spørsmål, har ganske mye fravær fra VGS. Synes selv at jeg har svært gode karakterer, spesielt i realfagene, men jeg har droppa mange timer og har høyt fravær.

Planen videre er NTNU, når jeg er ferdig utdannet siv.ing. vil fravær fra VGS være aktuelt når jeg søker jobb? Eller blir dette irrelevant når jeg søker jobb med etter endt høyere utdannelse?

Sneipen
Jeg har aldri vist frem vitnemålet fra VGS på noen jobbintervjuer. Jeg har aldri fått spørsel om fravær, anmerkninger eller oppførsel. Jeg arbeider nå som ingeniør.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg har aldri vist frem vitnemålet fra VGS på noen jobbintervjuer. Jeg har aldri fått spørsel om fravær, anmerkninger eller oppførsel. Jeg arbeider nå som ingeniør.
Vis hele sitatet...

Takk for kjapt svar Var egentlig det jeg regnet med, men lærerne på skolen maser om hvor fatalt fravær og anmerkninger fra VGS kan bli senere i livet!
Ingen arbeidsgivere bryr seg om vgs-vitnemålet til en siving
Aldri hørt om noen som har vist fram vitnemål fra vgs når de søker jobb, gitt at de har høyere utdannelse. Da vises vitnemål fra høyskolen. Noe annet hadde vært veldig uvanlig.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Takk for kjapt svar Var egentlig det jeg regnet med, men lærerne på skolen maser om hvor fatalt fravær og anmerkninger fra VGS kan bli senere i livet!
Vis hele sitatet...
Dette gjelder vel bare for yrkesfag som skal ut i lærling. Men man kan jo uansett ikke forvente at lærerne skal proklamere at fravær og anmerkninger ikke får konsekvenser
Jeg er av litt motsatt mening enn de som har svart før meg. Jeg vet på bakgrunn av førstehånds erfaring som jobbsøker etter et sivilingeniørstudie ved NTNU at en del firma også er ute etter vitnemål fra videregående skole. Jeg har blitt bedt om vitnemål fra videregående selv, og kjenner en rekke andre som også har blitt det. Hvorvidt det er vanlig eller ei vet jeg ikke, men de jeg kommer på i farten er alt i fra mellomstore til meget store it-firma, både i Norge og på verdensbasis. Jeg kjenner også flere som har blitt bedt om å forklare høyt fravær, til tross for snitt på 5 og oppover. Det behøver dog ikke å være noe problem så lenge du kan snakke for deg.
Jeg har fått inntrykk at arbeidsgivere kun ser på det siste året, når det gjelder fravær.
Sitat av Glykose Vis innlegg
Jeg er av litt motsatt mening enn de som har svart før meg. Jeg vet på bakgrunn av førstehånds erfaring som jobbsøker etter et sivilingeniørstudie ved NTNU at en del firma også er ute etter vitnemål fra videregående skole.
Vis hele sitatet...
Da er konklusjonen at det er forskjellig praksis fra bedrift til bedrift. Jeg har riktignok aldri opplevd dette av seks arbeidsgivere, men for all del, det forekommer helt sikkert, og særlig i de større bedriftene, hvor antall søknader er betydlig større. Skal de kun plukke ut et fåtall, vil jo dette være noe man har i fokus, for å ansette de beste.
Tror det varierer litt hvem som rekrutterer. IT-bedrifter tar jo inn et større spenn av folk (alt fra selvlærte til sivinger) og har dermed litt andre standardskjemaer enn f.eks. forskningsinstitusjoner som krever master som et minimum.
Sitat av prenix Vis innlegg
Da er konklusjonen at det er forskjellig praksis fra bedrift til bedrift. Jeg har riktignok aldri opplevd dette av seks arbeidsgivere, men for all del, det forekommer helt sikkert, og særlig i de større bedriftene, hvor antall søknader er betydlig større. Skal de kun plukke ut et fåtall, vil jo dette være noe man har i fokus, for å ansette de beste.
Vis hele sitatet...
Virker litt fjernt å ha dette "i fokus" for å ansette de beste, da det ofte er 10-15 år tilbake i tid, når man var veldig ung og umoden, og gjerne helt forskjellig fra den du er i dag. Virker rart å vektlegge dette. Men er vel de som gjør det da.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Vitnemålet fra VGS har tilnærmet ingenting å etter fullført høyere utdanning eller noen år i praksis i arbeidslivet. Det kan derimot hende at du får bruk for å vise frem vitnemålet på en deltidsjobb under studietiden, sommerjobb osv. Da hender det at noen arbeidsgivere ser på fravær.