Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1205
Jeg er ikke flink på noe juridisk og lurer derfor på feks kan politiet uttale seg for og være dealer for og så arrestere deg bare at de later som de er kriminell for og ta deg, kan ikke være moralsk rett haha
Sitat av OhKyo Vis innlegg
Jeg er ikke flink på noe juridisk og lurer derfor på feks kan politiet uttale seg for og være dealer for og så arrestere deg bare at de later som de er kriminell for og ta deg, kan ikke være moralsk rett haha
Vis hele sitatet...
Å late som at man er dealer er ikke ulovlig.
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Å late som at man er dealer er ikke ulovlig.
Vis hele sitatet...
Har gjort det i mange år nå men er nesten tom for unnskyldninger for hvorfor jeg alltid er tom
Ikke selg til hvem som helst. Kjenn kundene dine. Urutt å finne en politimann som "kunde".
For politiet er det ulovlig å utgi seg for å være dealer. Det er nemlig en hårfin grense mellom infiltrasjon og provokasjon. Politiet kan gå under hemmelig identitet eller bedrive spaning i kriminelle miljøet. De kan for eksempel halte rundt i Brugata og drive skikkelig skuespill i påvente av at noen skal tilby de minus og arrestere den første som tilbyr de noe, eller de kan melde seg inn i en facebookgruppe under falsk identitet for å innhente informasjon. Dette kalles infiltrasjon, men om de utgir seg for å være dealere har de trådd over grensen til provokasjon, noe de i utgangspunktet ikke har lov til å gjøre.

Du kan lese mere om infiltrasjon og provokasjon i dette rundskrivet.
Sitat av knert1 Vis innlegg
For politiet er det ulovlig å utgi seg for å være dealer. Det er nemlig en hårfin grense mellom infiltrasjon og provokasjon. Politiet kan gå under hemmelig identitet eller bedrive spaning i kriminelle miljøet. De kan for eksempel halte rundt i Brugata og drive skikkelig skuespill i påvente av at noen skal tilby de minus og arrestere den første som tilbyr de noe, eller de kan melde seg inn i en facebookgruppe under falsk identitet for å innhente informasjon. Dette kalles infiltrasjon, men om de utgir seg for å være dealere har de trådd over grensen til provokasjon, noe de i utgangspunktet ikke har lov til å gjøre.

Du kan lese mere om infiltrasjon og provokasjon i dette rundskrivet.
Vis hele sitatet...
Javel, da skal jeg legge meg flat og takke for rettelse.
vist du er ute etter juridisk presedens, må du leite lenge.

men virkligheten kommer altid før hva som står i loven.
les her vist du ønsker og vite hva politiet kan gjøre uten og tenke 2 ganger.
https://www.spesialenheten.no/vare-avgjorelser/
Finnes flere saker som har skjedd hvor saken har gått i dass fordi politiet har bedrevet provokasjon og aktivt bidratt til at kriminalitet skjer. Og det er noe du kan kalle en overivrig og ulovlig handling fra deres side.

Samtidig så er det ikke noe tvil om at det er en hårfin balanse hvor politiet utvilsomt tråkker langt over innimellom. Et opplagt eksempel er hvordan de har bedrevet ransaking av rusavhengige i massevis av år og i de nyere tider fått en tydeliggjøring fra domstolene om hva de har lov til og ikke.
Eller denne saken som var for noen år siden hvor det ble satt opp en falsk basestasjon på Aker brygge. Falsk, men aktiv. Noe som vil si at politiet fikk innsyn i all mobil trafikk. Også ble det hevdet at det var kinesisk spionasje og noe annet vås. Også kom det frem at det var satt opp av politiet. Og etter det så ble det helt tyst om den saken.
Sikkert utallige flere eksempler, men det var det jeg kom på i farta.
Også er det kanskje ikke eksakt det du spør etter, men at politiet eller staten følger sine egne lover til punkt og prikke er det nok av eksempler på at ikke skjer.
Det gir mening til utsagnet om at den største gjengen som finnes i verden, er politiet.
Politiet har ikke lov til å fremprovosere lovbrudd. Det er uetisk og helt på siden av det som et politiets mandat.

Dessuten skal du ganske langt ut i distriktet før du møter et politidistrikt som prioriterer å gå etter vanlige brukere. Oslo politiet bruker ganske nøyaktig 0 ressurser på akkurat dette. De tar større fisk hvis de kan men brukere går stort sett fri så lenge de ikke plager andre. Mange år siden jeg har hørt om noen som har blitt plaget av politi i forbindelse med røyking i parker o.l.
Sist endret av Cheese; 3 uker siden kl. 21:34.
Provokasjon er ulovlig, da kan du jo se på Operasjon Sult eller hva den het. Hvor politiet smugla inn 50kg hasj som de mista, altså gikk ut på markedet, og 50kg mdma som alle ble frikjent for. Dette med røyking i parker brur de seg lite om, har selv blitt tatt på fersken flere ganger og blir bare bedt om å stumpe jointen og stikke derifra, men venner som har en mørkere hudfarge ble anmeldt og fikk forelegg. Om det er rasisme eller feil snut til feil tid, kan vel diskuteres, men det har skjedd flere ganger.