Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2621
Heisann godtfolk! Jeg vil bare informere alle om at gutta i Shpongle nå har sluppet ut nok et knasende mesterverk av ufattelige dimensjoner, nemlig Ineffable Mysteries from Shpongleland. De som ikke allerede er klar over dette rådes til å gå til anskaffelse av dette albumet snarest, no time to waste!

http://www.twistedmusic.com/artists/shpongle

Albumet henger sammen som en eneste stor reise inn i det uendelige på samme måte som Nothing Lasts… But Nothing Is Lost gjør. Det er i alt 8 helt fantastiske låter pakket inn i dette albumet:

Electroplasm
Shpongolese spoken here
Nothing is something worth doing
Ineffable mysteries
I am you
Invisible man
No turn-Unstoned
Walking backwards through the cosmic mirror

Yes, enjoy!
Da forteller man oss uten peiling kanskje litt om hvilken type musik dette er og hvorfor den er så bra?
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitat av ztaale Vis innlegg
Da forteller man oss uten peiling kanskje litt om hvilken type musik dette er og hvorfor den er så bra?
Vis hele sitatet...
Ah, godt poeng herr ztaale Shpongle er, for de som er uvitende om denne musikken, en gruppe bestående av Simon Posford og Raja Ram. Musikken blander synth basert psykedelisk musikk med etniske østlige instrumenter og danner et helt fantastisk psykedelisk eventyr (for de som liker det vel og merke). Masse helt twisted elektroniske effekter sammen med flotte og svært trippy melodier. Simon står som regel for det elektroniske arbeidet i studioet, mens Raja Ram blant annet spiller inn sine populære fløytepartier.

PS: Jeg skrev en leif i startsposten. Albumet henger ikke sammen hele veien, kun de to første sangene. Hvordan jeg fikk dette til å bli hele albumet vet jeg ikke, men sånn skjer når ting går kjapt i svingene
Sist endret av Sky; 19. oktober 2009 kl. 22:39.
Endelig! Håper ikke jeg blir skuffet.
Nekter å høre på dette før konserten den 30. =)
fikk nok av shpongle på en liten sopptur.. kommer ikke i mitt anlegg igjen!
Takk for tipset, elsker Shpongle! kp til deg!
Ser ut som twisted sliter økonomisk, får ikke håpe at dette blir ett av de siste albumene de gir ut. :S
Blir kjøp her, håper folk som liker musikken de gir ut gjør det samme.synd viss disse forsvinner.http://www.twistedmusic.com/forums/viewthread/3674/P15/
Sist endret av sneipen; 19. oktober 2009 kl. 23:26.
Har vært en dedikert lytter til Shpongle i mange år, og må si at det første albumet, Are you Shpongled?, var det desidert beste. Det andre, Tales of the Inexpressible, var også rimelig bra, full av magiske stemninger og snirkelte lyder. Nothing lasts var plutselig noe helt annet, ikke på langt nær like gjennomført, men det hadde sin sjarm allikevel, selv om det IMHO stilte i en helt annen klasse.

Dette nye albumet var en skikkelig nedtur for min del. Ikke fordi det ikke inneholdt noe bra, men fordi jeg forventer langt mer av Shpongle. Shpongle er for meg soundtracket til noen av de drøyeste psykedeliske opplevelsene jeg har hatt, og med de to første albumene klarte de alltid å bære meg langt inn i magiske drømmeverdener, det være seg i både nykter og påvirket tilstand.

Ineffable Mysteries from Shpongleland er jo omtrent et party-album i mine ører. Shpongle er noe jeg forbinder med mystikk og magi, og selv om jeg jo har sett de live i festivalsammenhenger, så ønsker jeg ikke å sitte her hjemme i stua og få helt festivalvibber heller. Jeg synes det nye albumet inneholdt en del kule partier, men det var alt for mye slitsomme og lite psykedeliske deler til at jeg egentlig likte det. Hadde det vært noen andre som hadde produsert det så hadde jeg nok ikke vært like kritisk, men Shpongle la jo lista rimelig høyt for 10 år siden, så forventningene mine ligger naturlig nok derfor også ganske høyt.

Får se om det kanskje blir et par hakk bedre etter hvert som jeg får hørt litt mer på det tho..
Sist endret av mentalmelt; 19. oktober 2009 kl. 23:37.
Kunne ikke vært mer enig med mentalmelt.
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Er enig med deg om at de to første albumene er deres desidert beste mentalmelt, da spesielt Are You Shpongled. Med dette nye albumet har de vel for det meste brakt videre det de holdt på med i Nothing Lasts... But Nothing Is Lost. Jeg skulle, som deg og sikkert mange andre, ønske å se mer av den kvaliteten de viste oss med Are You Shpongled, men jeg klarte allikevel å synes dette her var ganske fett. Med fett så mener jeg ikke utrolig magisk og fantastisk bra som And the Day Turned to Night, Behind Closed Eyelids, Shpongle Spores osv, men rett og slett fett, kult og enkelte steder ganske bra (if that makes sense at all..).

Du la nok lista rimelig høyt til dette albumet, hvilket jeg heldigvis klarte å ikke gjøre slik at jeg rett og slett fikk det jeg fikk. At musikken forandrer seg gjennom åra hos artister og grupper er ingen hemmelighet, og etter Shpongle's forrige album så hadde jeg en liten mistanke om at de ville ta med seg noe av dette videre og forventet derfor ikke et album med samme glød eller stil som Are You Shpongled. Tror nok det er grunnen til at jeg har litt mer glede av dette albumet enn det du har. På en annen side så skjønner jeg det godt, og må si det er trist at dere skal føle det slik. Skuffelse når lista er satt høyt, med god grunn, er noe herk...
Sist endret av Sky; 20. oktober 2009 kl. 07:07.
Enormt bra. Helt sinnsykt! Årets skive, minst. Så mye som skjer i lydbildet, denne vil vokse også!

Shpongle - I am you
Sist endret av H2O; 20. oktober 2009 kl. 11:43.
Sitat av ulldott Vis innlegg
Nekter å høre på dette før konserten den 30. =)
Vis hele sitatet...
Du skal på konserten i London 30.? Jeg og kompis skal den 31. Gleder meg som en unge. Jeg ville nok heller gått for å høre litt på det nye albumet før konserten, slik at du kan lære å like det litt før selve konserten.

Så slipper du å bli skuffa på konserten.

Har hørt igjennom hele albumet en gang nå, og må si at jeg er ikke veldig imponert. Mentalmelt treffer ganske spot-on når han sier at det har mistet litt av magien sin, selv om jeg syns Nothing is last-albumet er det beste av shpongle.

"I am you" er nok den beste jeg har hørt hittil.
Får se om det kanskje blir et par hakk bedre etter hvert som jeg får hørt litt mer på det tho..
Vis hele sitatet...
Har opplevd det med shpongle og andre, en del sanger må "høres inn" men var dog 1 sang jeg syntes var fryktelig rotete. Utenom slutten var grei.
Men jeg synes det er shpongle som behersker slik musikk best. Viss noen vet om andre, gi meg tips evt.
Har ikke hørt sangene godt nok, har heller ikke hørt alle. Så skal ikke si om jeg liker bedre det gamle eller ikke..
Sist endret av sneipen; 20. oktober 2009 kl. 17:44.
Sneipen: Sjekk ut Shulman =)
jeg derimot digger det helt sinnsykt, det låter rett og slett vanvittig bra!
Gleder meg til konserten, ja!
Nei, uff. Nå ble jeg skuffa. Hadde skyhøye forventniger til shpongle`s neste album. Akuratt hørt gjennom albumet nå og syntes slett ikke noe om det. De klarer ikke å skape den samme mystikken og atmosfæren som de gjør i de eldre utgivelsene.
Jeg ble positivt overrasket og har alltid vært for at artister skal utvikle seg. "Nothing Lasts… But Nothing Is Lost" .

Det første som slo meg med dette nye albumet var produksjons kvaliteten! Vet noen om et album som høres like "fresht" ut så vil jeg gjerne høre! Å lage et så helhetlig lydbilde bestående av så mange forskjellige elementer er ikke bare bare...

Dette er musikk som for min del sikkert krever en god del gjennomlyttinger før jeg kan begynne å få ordentlig "tak" på det og velge yndlings spor etc. Er også sikker på at jeg om to år fortsatt vil legge merke til nye detaljer og det er en av de tingene som gjør et album bra i mine øyne!

Albumet er en gourmet rett bestående av masse forskjellige musikalske ingredienser, uvanlige taktarter, uventede vendinger og underlige lyder. Alt sammen kjørt gjennom shpongle maskinen for å passe perfekt sammen og lage en helhet.

Om du aldri har hørt på Shpongle før kan jeg ikke se hvorfor dette albumet ikke ville vært et perfekt utgangspunkt for førstegangslyttere som er ute etter nye musikkopplevelser.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Elsker Shpongle! Det er verken psytrance eller goa eller hva man måtte kalle det, det er en reise til en annen dimensjon!
Det som er synd med at psykedeliske artister utvikler seg, er at de altfor ofte utvikler seg vekk fra psykedeliaen og mer mot "vanlig" musikk. Sånn sett syns jeg Shpongle har vært på en nedtur hele tiden etter at Are You Shpongled? kom ut.
Sist endret av xtapolapocetl; 24. oktober 2009 kl. 01:57.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kommer direkte fra london og må bare si at jeg nå er offisielt forelsket i dette albumet. For øvrig vil jeg anbefale alle som har anledning å se de live, det var en kjempemessig konsertopplevelse!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vil si at Shpongle har på det nye albumet "Ineffable Mysteries from Shpongleland", tatt et skritt i retning prog. (progressiv musikk) Får smålig asossiasjoner til band som Dream Theater og Pagans Mind. (Faktisk!)

Føler de retter musikken mot et stadig mer moderne samfunn, det låter på en måte litt urbant. (om det er noen som henger med på den uttalelsen der) Noe som først og fremst ikke er negativt, men selvfølgelig så vil nok "hardcore" fans fortsatt tviholde på "Are You Shpongled?".

Akkurat som "Vicious Delicious" skiva til Infected som tok en litt annen retning, kontra de tidligste albumene.

Men skiva er "spaca"!

Men alt i alt, en god 5'r på terningen etter min mening
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har en del fengende sanger , men min personlige favoritt er fortsatt Tales of the inexpressible.
Elsker albumet, men savner litt ambience.
Ble instantly forelsket i "Sphongolese spoken here" tho
Som jeg har sagt tidligere, eller, indirekte sagt ved å si meg enig i andres uttalelser, syns jeg dette var et forventet, (mtp Nothing Lasts, but Nothing is Lost) "nederlag" for å bruke et så sterkt ord. Det er selvfølgelig ikke et nederlag rent musikkmessig, men et nederlag i forhold til de to første albumene. Are You Shpongled? er det albumet jeg helt klart har hørt mest på, gjerne liggende med dempet belysning på sofaen og det er noe av det drøyeste jeg har vært med på. Som lillesøsteren min sa: dette var heftig (og skummelt).

Etter å ha hørt de to første sangene, Electroplasm og Shpongolese Spoken Here, hadde jeg relativt høye forventninger til resten av albumet. Dette var to sanger jeg likte veldig godt, selv om de ikke var like magiske og psykedelisk intense som de to første albumene. De neste sangene(Nothing Is Something Worth Doing, Ineffable Mysteries, I Am You) var helt ok, men litt kjedelige. Sangen Invisible Man likte jeg ikke så godt, spesielt den cello-starten. Det var noe med det som ga en merkelig avsmak. På No Turn-Unstoned ble jeg sjokkert: sang? med ordentlig tekst? Andre sanger, som Dorset Perception har jo nesten vært sanger, men uten noen spesiell tekst, og så er det mer en sang som har blitt lagd av lyder. No Turn-Unstoned hadde liksom en ordentlig tekst som ble sunget uten noe triksing med stemme ol.

Men uansett, et godt album, bare ikke det jeg hadde håpet fra Shpongle.
Syntes det nye albumet var litt for mye urelaterte lyder greide ikke helt å leve meg skikkelig inn i det som jeg pleide med for eks divine moments of truth men var ikke dårlig heler bare litt uvant

Anyways her er en kul video en fan har lagd

Star Shpongled Banner

http://www.youtube.com/watch?v=eVygO...B559DB&index=1
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Syntes det nye albumet var litt for mye urelaterte lyder. greide ikke helt å leve meg skikkelig inn
Vis hele sitatet...
Urelaterte lyder? hva er det du snakker om? Det nye albumet har da ingen urelaterte lyder?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Urelaterte lyder? hva er det du snakker om? Det nye albumet har da ingen urelaterte lyder?
Vis hele sitatet...
Er det vits å kommentere om jeg gjør en liten feil herregud skulle tro jeg var tilbake i klasserommet i 10.

Det jeg mente med urelatert var at dette albumet var så forskjellig fra de andre albumene og jeg likte ikke så godt denne nye vrien
Woo. Hvorfor i alle dager har ikke jeg fått med meg dette tidligere? Hører daglig på shpongle, elsker de, uten tvil. Simon Posford og Raja Ram er mine to absolutte forbilder innen musikkverdenen.

Dette er snakk om kunst, uten tvil. Samspillet til alle lydene er extragavanza. Balsam for ørene og sjela.

Vil oppfordre alle som ikke har hørt om shpongle om å utforske de litt. Du vil nok ikke bli skuffet. (Vel, om du er into hard-metal eller en annen litt kontrastsjanger innen musikkverdenen vil kanskje ikke alle fenge, men kanskje noen?) Dette er nemlig ikke helt "vanlig" electronica og ligger litt langt nede i sjangeren. Shpongle ligger forresten under sjangrene psychill, psybient og prytrance. Finnes også andre merkbare artister innenfor disse sjangrene.

http://www.last.fm/tag/psychill
http://www.last.fm/tag/psytrance/artists
http://www.last.fm/tag/psybient?ac=psybient

Her er hvertfall en start for de som vil utforske litt mer.

Enjoi!