Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4820
jeg sikkter til denne vg artikkelen
http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=596359

er det noen som har noen tanker på hva det kan være?
Tenker det er noen som flirer godt nå av alt det oppstyret de har laget Sjekk på pyroforumet!
Ærlig talt så aner jeg ikke hva det, men jeg er realist og tror at det er en helt naturlig og jordnær forklaring på dette. Men spennende er det jo

Link til video NRK
Sist endret av Vale; 9. desember 2009 kl. 10:00. Grunn: korrektur
Jeg sto å tok en røyk etter frokost på basen i dag og så hele greia selv. Helt sykt syn!

Er ekstremt spent på hva det er..
nå blir det ingen fredspris på obama, hahaha
I KNOWS!
http://educate-yourself.org/cn/proje...m25jul05.shtml

Edit: Hadde det gått an å lagd noe sånt med f.eks. satelitter utstyrt med laser?
Lagd en big-ass drive-in
Uenighetene om hvilken kanal som skulle vises hadde skapt borgerkrig
Sist endret av BonesCon; 9. desember 2009 kl. 10:37.
Nå ble faktisk denne diskusjonen startet først.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av BonesCon Vis innlegg
I KNOWS!
http://educate-yourself.org/cn/proje...m25jul05.shtml

Edit: Hadde det gått an å lagd noe sånt med f.eks. satelitter utstyrt med laser?
Lagd en big-ass drive-in
Uenighetene om hvilken kanal som skulle vises hadde skapt borgerkrig
Vis hele sitatet...
Hahahaha, takk for en god latter.
Hva slags relevans har det for noe som helst? Jeg lenket til den andre tråden så alle som ikke har sett den og allikevel leser denne kan lese alt som er skrevet om fenomenet. Synes du man skal kappe av noen huet fordi de henger opp en reklameplakat for Trondheim folkebibliotek i biblioteket i Aleksandria (om det ikke hadde vært jevnet med jorden da, vel å merke)?

Sitat av MagicalTrevor Vis innlegg
Nå ble faktisk denne diskusjonen startet først.
Vis hele sitatet...
Dette er bare en bygdeskroting som står med en prosjektor og et forstørrelsesglass eller en Zoomlinse bak åsen!


http://static04.vg.no/drfront/images/2009-12/09/86-da0e7bb1-d8086cae.jpeg
Sist endret av OracIe; 9. desember 2009 kl. 10:49.
Jeg har ikke NOE peiling på astronomi og slik, men når jeg så det bilde første gang på vg.no så trekte jeg konklusjonen at det var manipulert ganske fort.
Hadde det ikke vært for at så mange som har sett dette så ville jeg trodd at noen hadde hatt lite å gjøre i natt å sittet med photoshop

Men hvis det er en russisk rakett som er skutt opp, så burde jo norske Radar stasjoner ha klart å plukke opp denne raketten. Men det tar kanskje litt tid før dem offentlig gjør slik informasjon.
Syns det ser ut som om lyset kommer fra en slags stråle som har sin base nede på landjorda etter å ha studert et par videoer.
Derfor tror ikke jeg at det er satelitter eller fly involvert.

Jeg tror at det er en eller annen morroklump som har funnet på noe kult og ønsket å få litt oppmerksomhet.
Var en annen tråd med dette på forumet tror jeg og da var det en som nevnte at det var russerne som hadde skutt om en test raket eller noe og posisjonen for hvor man kunne se lyset matchet ganske bra.
http://www.dagbladet.no/2009/12/09/n...sland/9426900/

Her sier forsvaret at det VAR russerne som hadde sendt opp en rakett og at dette var helt normal informasjonsflyt, gjennom en eller annen nettside.
I går benektet både forsvaret og russerne selv at det var noen form for rakett.

Kjør konspirasjonsteori!
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Kanskje dette er farlig?
Sitat av Milligan Vis innlegg
I går benektet både forsvaret og russerne selv at det var noen form for rakett
Vis hele sitatet...
Det kaller jeg skikkelig VG-formulering. De sa noe slik som "ikke som jeg vet om akkurat nå", noe som strengt tatt ikke er en benektelse.
Har dette bare kommet en gang, eller er det noe som går igjen?
Sitat av Provo Vis innlegg
Det kaller jeg skikkelig VG-formulering. De sa noe slik som "ikke som jeg vet om akkurat nå", noe som strengt tatt ikke er en benektelse.
Vis hele sitatet...
Litt skummelt å tenke på da .. at det skytes opp raketter i øst og vest, uten at vi har den ringeste anelse om at dette har skjedd, før russerne publiserer det på en eller annen webside?

Jeg mener, om disse lysene var resultat av en "snurrende" rakett som artikkelen sa, var vi jo bare heldige som ikke fikk den rett i fleisen og blåste bort ett par mål av vårt kjære fedreland?

Om disse lysene ble forårsaket av en rakett og vi ikke visste det før det ble stemplet i bannebrasken på oss, burde vi ikke da stille oss litt kritisk til sikkerheten i landet vårt? Hva som våre naboer helt oppe i nord bestemte seg for at de ville ha ressursene våre og snurret ett par raketter innover Oslofjorden?

Far fetched, men om snurreteorien er fakta blir jeg litt skeptisk.
Sitat av Milligan Vis innlegg
Litt skummelt å tenke på da .. at det skytes opp raketter i øst og vest, uten at vi har den ringeste anelse om at dette har skjedd, før russerne publiserer det på en eller annen webside?
Vis hele sitatet...
De publiserte det før de skjøt opp raketten. Russerne får vite om våre og andres oppskytninger på samme måte.

Sitat av Milligan
Jeg mener, om disse lysene var resultat av en "snurrende" rakett som artikkelen sa, var vi jo bare heldige som ikke fikk den rett i fleisen og blåste bort ett par mål av vårt kjære fedreland?
Vis hele sitatet...
Nei, det var nok ikke noe flaks inne i bildet. Det er langt i mellom scenariene "spinnende rakett" og "styrtende rakett".

Sitat av Milligan
Om disse lysene ble forårsaket av en rakett og vi ikke visste det før det ble stemplet i bannebrasken på oss, burde vi ikke da stille oss litt kritisk til sikkerheten i landet vårt? Hva som våre naboer helt oppe i nord bestemte seg for at de ville ha ressursene våre og snurret ett par raketter innover Oslofjorden?
Vis hele sitatet...
Hvis Russland bestemte seg for å ta Norge kunne de sagt fra et år i forvegen uten at vi hadde hatt mulighet til å forsvare så mye som et gatekryss. Dessuten foretar alle land militære øvelser, hvor rakettoppskyting rett som det er også blir testet, uten at øvelsene kan sies å være en trussel mot alle andres sikkerhet.

Sitat av Milligan
Far fetched, men om snurreteorien er fakta blir jeg litt skeptisk.
Vis hele sitatet...
Ingenting å være skeptisk for. Det skjer hele tiden. Som det står i NRK-artikkelen var dette niende gang testen var mislykket, og at det var første gang vi så et lysfenomen som følge av testen gjør ikke verden til et mer utrygt sted.
Sitat av Provo Vis innlegg
De publiserte det før de skjøt opp raketten. Russerne får vite om våre og andres oppskytninger på samme måte.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ble det da benektet fra både russere og nordmenn at det hadde foregått noe oppskytning?

Nei, det var nok ikke noe flaks inne i bildet. Det er langt i mellom scenariene "spinnende rakett" og "styrtende rakett".
Vis hele sitatet...
Å? En feilet test, hvor raketten har foretatt seg noe uforutsett.. Hva er det som hindrer den i å uforutsett spinne mot våre landområder? (Eller andre for den saks skyld)

Hvis Russland bestemte seg for å ta Norge kunne de sagt fra et år i forvegen uten at vi hadde hatt mulighet til å forsvare så mye som et gatekryss. Dessuten foretar alle land militære øvelser, hvor rakettoppskyting rett som det er også blir testet, uten at øvelsene kan sies å være en trussel mot alle andres sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Norge er antakelig en av de svakeste militærmaktene i verden, men det har ikke så mye med saken å gjøre. Det hadde uansett vært en fordel å visst at rakettene kommer så vi kunne ropt på storebror om dagen skulle komme.

Ingenting å være skeptisk for. Det skjer hele tiden. Som det står i NRK-artikkelen var dette niende gang testen var mislykket, og at det var første gang vi så et lysfenomen som følge av testen gjør ikke verden til et mer utrygt sted.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke skeptisk til oppskytningen .. eller at det gjøres tester. Til tross for det jeg skriver her, så skjønner jeg jo selvfølgelig på at det er såpass kontrollerte forhold at det ikke vil være til fare for andre.

Det jeg stiller meg småkritisk til er hvordan ting blir håndtert i media. Vet vi hva som skjer? Vet vi ikke hva som skjer? En ting blir sagt den ene dagen, mens noe annet blir sagt den andre. Det stemmer helt sikkert det som har blitt sagt i dag, men det er jo bensin, fyrstikker og instruksjonsbok som heter "how to start a fire" i en og samme pakke for konspirasjonsteoretikere.
Sitat av Milligan Vis innlegg
Hvorfor ble det da benektet fra både russere og nordmenn at det hadde foregått noe oppskytning?
Vis hele sitatet...
Det ble ikke benektet, det ble sagt av enkeltpersoner at de ikke visste om noen aktuell oppskyting, men også presisert at det godt kunne være det likevel.

Sitat av Milligan
Å? En feilet test, hvor raketten har foretatt seg noe uforutsett.. Hva er det som hindrer den i å uforutsett spinne mot våre landområder? (Eller andre for den saks skyld)
Vis hele sitatet...
Det er som sagt stor forskjell på at en rakett begynner å svirre lett og at den gjør helomvending og styrter i bakken. Hva vet du om hvorvidt eksploderingen av raketten var en sikkerhetsmekanisme? Det er dumt å anta ting om høyteknologisk rakettvitenskap hvis du ikke har bakgrunn innenfor emnet.

Sitat av Milligan
Norge er antakelig en av de svakeste militærmaktene i verden, men det har ikke så mye med saken å gjøre. Det hadde uansett vært en fordel å visst at rakettene kommer så vi kunne ropt på storebror om dagen skulle komme.
Vis hele sitatet...
At Norge har svakt forsvar var ikke det jeg mente. Russernes størrelse gjør at de kan kveste nærmest hvem som helst når som helst. Og hva er poenget ditt? De sa fra om oppskytingen, og de som har med dette å gjøre visste om det hele tiden. At osloavisene ikke har direkte kontakt med disse menneskene betyr ikke at ingenting er under kontroll. Og det at russerne sier fra før testoppskytinger er da aldeles ikke ensbetydende med at de ville sagt fra på forhånd før de bombet oss i fillebiter!

Sitat av Milligan
Det jeg stiller meg småkritisk til er hvordan ting blir håndtert i media. Vet vi hva som skjer? Vet vi ikke hva som skjer? En ting blir sagt den ene dagen, mens noe annet blir sagt den andre. Det stemmer helt sikkert det som har blitt sagt i dag, men det er jo bensin, fyrstikker og instruksjonsbok som heter "how to start a fire" i en og samme pakke for konspirasjonsteoretikere.
Vis hele sitatet...
En ting blir antatt den ene dagen, og en ting blir bekreftet den andre dagen. Hva mener du skulle blitt gjort annerledes? Skulle avisene informeres og pålegges å gjøre oppslag for hver eneste militære testoperasjon hos omgivende land? Vi vet det vi trenger å vite, så kan vi la militære saker bli håndtert av forsvaret. Lurer vi på noe så kan vi spørre de, men ettersom ikke samtlige involverte i det norske forsvar vet om absolutt alt til enhver tid kan man ikke forvente å få et endelig svar på minuttet.

Å ta hensyn til konspirasjonsteoretikere er fånyttes, da de finner konspirasjoner i alt uansett.
Sist endret av Provo; 10. desember 2009 kl. 09:41.
99,9 Prosent sikkert at det er en russisk rakett.
Stjernemannen Knut Jørgens ord er lov.
[quote=Provo;1573612]De publiserte det før de skjøt opp raketten. Russerne får vite om våre og andres oppskytninger på samme måte.


Hvis Russland bestemte seg for å ta Norge kunne de sagt fra et år i forvegen uten at vi hadde hatt mulighet til å forsvare så mye som et gatekryss. Dessuten foretar alle land militære øvelser, hvor rakettoppskyting rett som det er også blir testet, uten at øvelsene kan sies å være en trussel mot alle andres sikkerhet.


QUOTE]

Hvis russland i det hele tat hadde prøvd å ta norge hadde nok både usa, danmark sverige og diverse andre land komt til assistanse så tviler på at det hadde vært så enkelt som du sier selv om norge ikke har nok tropper betyr ikke det at andre land som norge er alliert med ikke har.
Bare for å rette var det den 7. testen av 11 som russerne gjorde, hvor
samtlige har feilet ..


Typisk russere altså
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg tipper det er photoshop
hmm.. kan det være noe av det samme som dette
Hvis Russland bestemte seg for å ta Norge kunne de sagt fra et år i forvegen uten at vi hadde hatt mulighet til å forsvare så mye som et gatekryss. Dessuten foretar alle land militære øvelser, hvor rakettoppskyting rett som det er også blir testet, uten at øvelsene kan sies å være en trussel mot alle andres sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Er så bra når folk som egentlig ikke har peiling utaler seg om ting!

Under den kalde krigen, så var det en reell trussel at Sovjet skulle invadere Norge. Det trusselen eksisterer ikke lenger. Men da dette var en aktuell problemstilling så hadde Norge et mobilisering forsvar på 150 000 +++ mann. Målet til disse troppene var IKKE å stoppe et Sovjetisk invasjon. Men heller å sinke det. Ved å sprenge broer, veier og alt som var mulig for å sinke en forsvar. Helt til man fikk NATO støtte inn.

De siste 15 årene er hærens volum redusert med hele 95 prosent. Kun 3000 ansatte og 4000 vernepliktige danner i dag den norske hæren.

"Dersom vi samler alt sammen på en plass, så kan vi i et tradisjonelt scenario kanskje håpe på å forsvare en bydel i Oslo eller området fra Majorstua til Røa. Og det er den samlede norske hær, uttaler generalinspektør for hæren, Robert Mood til TV2 Nyhetene."

Man har også sett at Hæren begynner å slite på ressursene sine i Afghanistan.
Det er ikke uvanlig at de fleste profesjonelle soldater begynner å få 4-8 kontigenter på ryggen sin nå. Fordi Hæren er så liten at man ender opp å sende de samme personene ut igjen flere ganger. Jeg personlig er 22år og har allerede 2 turer til A-stan.

Det som også er morsomt er at Norske forsvaret har 2stk Bell helikoptere i Afghanistan. Men de vurderer å sende dem tilbake til Norge fordi det blir for mye materiell og personell slitasje. Og hvis disse helikoptrene blir sendt til Norge igjen. Så vil Norske soldater være avhengig av MED EVAC fra andre nasjoner. Som ikke holder til i Norsk teig i A-stan.

Norge sliter med å holde 2 operative helikoptre i Afghanistan!

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, men er bare så frustrerende å se at vi har en mini-hær som vil slite med å forsvare en by.

Aldri mer 9.April meg i ræva!
Sitat av Vale Vis innlegg
Tenker det er noen som flirer godt nå av alt det oppstyret de har laget Sjekk på pyroforumet!
Ærlig talt så aner jeg ikke hva det, men jeg er realist og tror at det er en helt naturlig og jordnær forklaring på dette. Men spennende er det jo

Link til video NRK
Vis hele sitatet...
er litt enig, men hvordan skal man kunne få til akkurat det samme på alle bildene, når man klart ser at det er tatt på forskjellig steder, troms er vel ikke så lite at man gidder og kjøre rundt for og ta bilder av himmelen og deretter redigere.. min tanke da.
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Hvis russland i det hele tat hadde prøvd å ta norge hadde nok både usa, danmark sverige og diverse andre land komt til assistanse så tviler på at det hadde vært så enkelt som du sier selv om norge ikke har nok tropper betyr ikke det at andre land som norge er alliert med ikke har.
Vis hele sitatet...
Du hang deg vel kanskje opp i en rimelig uviktig del av postens innhold nå? Poenget var å understreke at om Russland vil angripe Norge med raketter, så spiller det ikke så stor rolle om de sier fra kvelden før eller ikke.

Sitat av x3m187
Er så bra når folk som egentlig ikke har peiling utaler seg om ting!
Vis hele sitatet...
Er det meg du sikter til, ettersom det var meg du siterte? Synes i så fall det er litt snodig at du fortsetter med å bekrefte det jeg har sagt.

For øvrig gidder jeg ikke å diskutere liksomkrigsscenarioer spesielt mye lenger enn jeg allerede har gjort.
Det som er litt rart er hvordan den kunne bli sett over et så himla stort området, det er det eneste jeg stusser på, ser ikke helt hvordan en sånn oppskytning kan bli sett så langt unna.... men men.
Sitat av Weili Vis innlegg
Det som er litt rart er hvordan den kunne bli sett over et så himla stort området, det er det eneste jeg stusser på, ser ikke helt hvordan en sånn oppskytning kan bli sett så langt unna.... men men.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det rart? Det tyder jo bare på at fenomenet skjedde i stor høyde.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor er det rart? Det tyder jo bare på at fenomenet skjedde i stor høyde.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sett noe sånt, så jeg synes det er rart, strakk det seg ikke fra Tromsø til Narvik? Det er ganske langt.
Weili, det sies at lyset ihvertfall strakk seg fra Alta i nord til Trøndelag i "sør"..

Hadde ikke forundra meg om selve "eksplosjonen" strakte seg fra Tromsl til Narvik, det så ut som at det var en grei størrelse på raketten..
"EISCAT (European Incoherent Scattter) studies the interaction between the Sun and the Earth as revealed by disturbances in the magnetosphere and the ionised parts of the atmosphere (these interactions also give rise to the spectacular aurora, or Northern Lights)"

EISCAT holdt på med et prosjekt kalt "TEQUILAsunrise" samme morgen som det mystiske lysfenomenet.

"Meteor Dust studies with VHF and Heater:
TEQUILAsunrise (Transient Effects Quantification Under Ionospheric Low Angle sunrise). The idea is to
look at the polar wintertime mesophere through the transient
caused by (scattered) sunrise around 8 UT. Interestingly, this happens to
be the maximum occurence time of the Polar Mesosphere Winter Echoes (PMWE)."

Så de holdt på med et eksperiment hvor de stråler mesofæren, hvor nordlyset skapes, og ved hjelp av soloppgangen studere det atmosfæriske laget?

Fant en liten animasjon av hvordan systemet fungerer, selv om dette er tatt fra HAARP-anlegget i alaska, skal det være det samme prinsippet.

http://wwwppd.nrl.navy.mil/whatsnew/...haarpabsez.gif

Noen som ser spiralen?

Folk med litt matematikkbakgrunn burde vel ved hjelp av bilder, kunne finne ut hvor denne grønne "rakett-eksosen" kommer fra?

EISCAT i forhold til Tromsø på google earth:
http://img63.imageshack.us/img63/3538/eiscat.th.jpg

Velger å tro at dette er langt mer sannsynlig enn en Russisk rakett på avveie, som de valgte å ikke detonere da den entret Finsk, Svensk, eller Norsk luftrom.
Det blir helvete hver gang et Russisk fly flyr i internasjonalt luftrom utenfor norskekysten.
Men en missil over en storby er helt greit?
Sist endret av BonesCon; 15. desember 2009 kl. 09:37.
Sitat av Weili Vis innlegg
Jeg har aldri sett noe sånt, så jeg synes det er rart, strakk det seg ikke fra Tromsø til Narvik? Det er ganske langt.
Vis hele sitatet...
Igjen, det tyder bare på at fenomenet skjedde i stor høyde, langt oppe i atmosfæren. Ved bruk av luftlinjer og enkel geometri kan du selv finne ut hva slags høyde det må ha vært på eksplosjonen for at den skulle kunne sees i Trøndelag hvis du antar en retning på utskytningen og en posisjon i Kvitehavet. Det er ikke noe snodig med dette, så la oss ikke anta andre årsaker enn de som er offisielt bekreftet og enkelt beskriver alle deler av fenomenet, samt posisjonene man kunne observere det fra.

BonesCon, det er allerede bekreftet at det var en russisk testrakett som ble skutt opp fra en ubåt i Kvitehavet.
Sist endret av Provo; 15. desember 2009 kl. 10:12.
"BonesCon, det er allerede bekreftet at det var en russisk testrakett som ble skutt opp fra en ubåt i Kvitehavet."

Åja, men da så...

Så vidt jeg vet fyrer de disse rakettene fra Hvitehavet mot Kamchatka-halvøya.
Missilen fløy derfor fra hvitehavet, 100 mil i feil retning, og bommet på målet med ca 580 mil?
Den må ha passert gjennom Finland, fulgt grensen til Sverige, og inn i Norge, og militæret reagerte ikke?
Radarer burde da plukke opp en 12-meters rakett...
Så noen eksossporet før den entret Norge?

Men samtidig sitter noen utenfor Tromsø og fyrer av radiobølger mot atmosfæren, for å fremkalle en nordlysaktig effekt(?) med stråling som beveger seg i en spiral, men det er utelukket?

Jeg prøver å bidra her...

Edit: Wiki: "The mesosphere is located about 50 to 85 kilometers (30 to 50 miles) above the Earth's surface."
Sist endret av BonesCon; 15. desember 2009 kl. 11:36.
Hvorfor ikke bare godta den offisielle og mest troverdige forklaringen på fenometet, i stedet for å lete etter argumenter for at det var noe annet?

Om man leter godt nok, og kombinerer forskjellige tilsynelatende logiske slutninger, vil man alltid klare å ende opp med en teori som kan virke forsvarlig. Dette er jo konspirasjonsteori-konstruksjon i et nøtteskall. Feilen med konspirasjonsteorier er nødvendigvis ikke at det er noe logisk feil med premissene og konklusjonen, men at man ikke gjør et forsøk på å falsifisere teorien. Man bygger opp teorien ved å lage den først, for å så finne argumenter for den, istedet for å sette opp flere teorier og prøve å falsifisere teoriene til man står igjen med en teori man da kan regne som den mest sannssynlige.

Det er viktig å stille spørsmål, og å ikke ta all informasjon for god fisk. Men da må man også være kritisk til den alternative teorien man selv tror på.
Hva med å svare på innlegget mitt Kalakov?
Konspirasjons-bashing og personlige angrep har vi nok av her...
Sist endret av BonesCon; 15. desember 2009 kl. 12:40. Grunn: Du kaller det konspirasjon, jeg kaller det veik journalistikk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BonesCon Vis innlegg
Hva med å svare på innlegget mitt Kalakov?
Konspirasjons-bashing og personlige angrep har vi nok av her...
Vis hele sitatet...
Det var da på ingen måte et personangrep, det var angrep på meiningane dine, og ikkje deg som person.

Og konspirasjonsteoribashing er fullstendig legitimt når du ikkje greier å bygge opp under teorien med andre argumenter enn at du synst det skurrer litt. Peik på feil ved den offisielle, og kom med alternative forklaringer som er meir sannsynlige enn den offentlege.

Occams razor er fint hjelpemiddel her.
Nei, mener ikke kalakov kom et personangrep. Nevnte det for å unngå det, da det ikke er et ukjent fenomen når sånne tråder sporer av.

Jeg vet ikke om det var en rakett eller eiscat, syntes det kun var et intressant poeng å legge frem.
This spiral
http://www.youtube.com/watch?v=CBUW_MZkQ30

is observed right above EISCAT HAARP:
http://www.youtube.com/watch?v=MnRPZOUVhJ4

But is said to be anything from a missile, CERN overload, or a UFO...
Sitat av BonesCon Vis innlegg
Så vidt jeg vet fyrer de disse rakettene fra Hvitehavet mot Kamchatka-halvøya.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet har du begrenset med førstehåndsinformasjon fra russisk militær-intel. Om de så har pleid å gjøre dette før, er det på ingen måte en garanti eller forpliktelse for at de skal fortsette med det for all fremtid.

Sitat av BonesCon Vis innlegg
Missilen fløy derfor fra hvitehavet, 100 mil i feil retning, og bommet på målet med ca 580 mil?
Den må ha passert gjennom Finland, fulgt grensen til Sverige, og inn i Norge, og militæret reagerte ikke?
Radarer burde da plukke opp en 12-meters rakett...
Så noen eksossporet før den entret Norge?
Vis hele sitatet...
Det jeg har prøvd å si er at den ikke behøver å ha entret Norge selv om vi kunne se den fra Norge! Et punkt ca 130 km rett over Arkhangelsk kan ses fra nord i Sør-Trøndelag. Ikke at fenomenet behøver å ha skjedd i så stor høyde, men jeg regner med at du fatter poenget. Jeg skjønner dessuten ikke hvor du har det fra at du skal kunne se eksossporet fra raketten fra bakken. Ser du eksossporet fra passasjerfly midt på natten?

Sitat av BonesCon Vis innlegg
Men samtidig sitter noen utenfor Tromsø og fyrer av radiobølger mot atmosfæren, for å fremkalle en nordlysaktig effekt(?) med stråling som beveger seg i en spiral, men det er utelukket?
Vis hele sitatet...
Det er da veldig snodig at bakmennene bak dette uskyldige forsøket ikke har stått frem og tatt på seg skylden for fenomenet! Enda snodigere, på grensen til det absurde, er det om det russiske forsvar deretter skulle tatt på seg skylden for det!

Sitat av BonesCon Vis innlegg
Jeg prøver å bidra her... (...) Jeg vet ikke om det var en rakett eller eiscat, syntes det kun var et intressant poeng å legge frem.
Vis hele sitatet...
Flotte saker, det, men du må også tåle å bli motsagt uten å ta det personlig.
It was a weather balloon!
Digger alle teoriene som floerer rundt her. Egentlig litt forundret over at ingen har hylt ut ''Starten på 2012!!'' enda

Nei, det var en russisk rakett som gikk til helvete. End of story!
Spennende lesning. Siden Russland allerede har påtatt seg "ansvaret" ser jeg egentlig ikke noen spesiell grunn til at det kan være noe annet, men syntes BonesCon sin teori er rimelig interessant. Sliter med å se hvordan dette er mulig med en snurrende rakett, samtidig, etter å ha sett et par videoer, er det et klart lys rettet DIREKTE mot spiralen fra bakkenivå. Kanskje en rakett snurret, men ingen ville hatt såpass stor interesse at de dro med seg en lyskaster opp på fjellet for å se fenomenet i et bedre lys. Skeptisk.

Russerene kan jo ha skutt opp raketter, men det er ikke sikkert det er det som har skapt fenomenet? Blir rimelig kraftig sammentreff da, men uansett.

Jeg tror det ikke før jeg får se det!
Chill gutta, det er bare aliens som tar bilder av oss.
Det er vel bare 2012 som har sett feil på kalenderen?
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det er vel bare 2012 som har sett feil på kalenderen?
Vis hele sitatet...
Blir vel heller Mayagutta som har lagd en litt for lang kalender...