Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3887
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er typisk straff for 1 kg hasj om en skulle bli tatt for det egentlig?
Det alvorligste forholdet gjaldt befatning med ca 1 kilo hasj. Lagmannsretten fant at det burde reageres med samfunnsstraff, som ble satt til 150 timer, subsidiært 5 måneder fengsel.
Vis hele sitatet...
Fra dom LB-2010-157999 i Borgarting lagmannsrett i 2011. Resten av forholdene gjelder dyrking av 200 gram cannabis og oppbevaring av mindre mengder cannabis på offentlig sted.
Sist endret av voktern; 31. august 2023 kl. 09:50.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er typisk straff for 1 kg hasj om en skulle bli tatt for det egentlig?
Vis hele sitatet...
1000 gram cannabis er grensen på grov narkotika forbrytelse. Får sjeldent noe lang dom for dette, men høyeste straff for dette er 10 år.
Par måneder tipper jeg, kommer an på om du blir tatt for omsetning, kjøp&salg, forsøk på kjøp eller oppbevaring.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kompis ble tatt for 1kg oppbevaring som første forbryter, fikk ironisk nok 420 timer samfunnstjeneste og inndratt våpenkort.. Sa han fikk kvantumsrabatt og brukte det til selvmedisinering.
Har ikke omstendighetene ganske mye å si? Hvis du er «clean» ellers, altså at du ikke blir tatt med mye penger og diverse, eller at det finnes info/meldinger om salg så tror jeg du slipper unna med noen måneder. Hadde du kryssa grensen med det for eksempel, så hadde det nok vært snakk om en litt forlenget ferie.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk i tingretten 3 år, i lagmannsretten pga psykiske omstendigheter 400 timer samfunnsstraff for

250gr kokain og 3kg hasj befatning/oppbevaring grov narkotika

Uten kokainen hadde det nok aldri vært bedt om fengsel. Dette er mange år siden
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk i tingretten 3 år, i lagmannsretten pga psykiske omstendigheter 400 timer samfunnsstraff for

250gr kokain og 3kg hasj befatning/oppbevaring grov narkotika

Uten kokainen hadde det nok aldri vært bedt om fengsel. Dette er mange år siden
Vis hele sitatet...
Samfunsstraff for den mengden hørtes uvanlig ut, men allikevel for strengt for noe så uskyldig som narkotika. En skam å straffe folk for å krydre tilværelsen litt.
Anonym bruker
"Grønn Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk i tingretten 3 år, i lagmannsretten pga psykiske omstendigheter 400 timer samfunnsstraff for

250gr kokain og 3kg hasj befatning/oppbevaring grov narkotika

Uten kokainen hadde det nok aldri vært bedt om fengsel. Dette er mange år siden
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke undergrave hvordan det er å være inneburet i 3 år, men det er jo mildt sagt drøye mengder og en relativt billig straff du fikk for dette. Dette er jo snakk om millioner i omsettingsverdi.

Fikk du komme ut tidlig?
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skal ikke undergrave hvordan det er å være inneburet i 3 år, men det er jo mildt sagt drøye mengder og en relativt billig straff du fikk for dette. Dette er jo snakk om millioner i omsettingsverdi.

Fikk du komme ut tidlig?
Vis hele sitatet...
Syns ikke mengdene her var drøye eller straffen mild. Reagerte faktisk på at den var streng mtp mengden hasj sammenlignet med andre saker jeg kjenner, så her er det kokainen som har lagt på 1,5 år.

For 1 kg hasj kan man forvente fengsel i 6-9 mnd avhengig av omstendighetene. Problemet er om man blir dømt for organisert kriminalitet/arbeidet i gruppe, da blir straffen høyere.
Jeg ble tatt med 400g grønt førstegangen og nok penger(i samme pose, idiot...). Veldig ung, men straffbar. Den flaksen som var i omløp da, den fikk jeg - henla saken om salg, men ble tre mnder betinget, prøvetid 2 år, og en liten, liten bot siden jeg var arbeidsledig.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men hvis det er til eget bruk, hva er sannsynligheten for at dommen er betinget da?
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hvis det er til eget bruk, hva er sannsynligheten for at dommen er betinget da?
Vis hele sitatet...
Ikke sannsynlig at du blir trodd på at 1kg er til eget bruk. 1kg regnes som grov narkotikaovertredelse.
Holder du på med mengder som dette må du være inneforstått med at fengsel er straffen når du blir tatt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke sannsynlig at du blir trodd på at 1kg er til eget bruk. 1kg regnes som grov narkotikaovertredelse.
Holder du på med mengder som dette må du være inneforstått med at fengsel er straffen når du blir tatt.
Vis hele sitatet...
ikke prat om ting du ikke har peiling på. Samfunn straff på en kilo er ikke noe å heve øynene over. Første gangs dom, rus problematikk og lang saks tid er alle ting som er i fordel for Ola Nordmann. Vet om mange saker hvor det er dømt samfunnsstraff.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
ikke prat om ting du ikke har peiling på. Samfunn straff på en kilo er ikke noe å heve øynene over. Første gangs dom, rus problematikk og lang saks tid er alle ting som er i fordel for Ola Nordmann. Vet om mange saker hvor det er dømt samfunnsstraff.
Vis hele sitatet...
La oss se da. Min første dom som tidligere ustraffet var 60 dagers ubetinget fengsel for under 300 gram hasj til eget bruk. Så ikke snakk til meg på den måten der som om jeg ikke vet hva jeg snakker om
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke sannsynlig at du blir trodd på at 1kg er til eget bruk. 1kg regnes som grov narkotikaovertredelse.
Holder du på med mengder som dette må du være inneforstått med at fengsel er straffen når du blir tatt.
Vis hele sitatet...
1kg alene gir da vell ikke grovt narkotikalovbrudd?
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
1kg alene gir da vell ikke grovt narkotikalovbrudd?
Vis hele sitatet...
For å dømmes for grov narkotikaovertredelse bedømmes hva slags stoff, mengde og formål. 1kg hasj er nok mengde for at narkotikalovbruddet ses på som grovt.

Heroin: ca. 15 gram
Amfetamin, metamfetamin og kokain: ca. 50 gram
PMMA: 25 gram
LSD: ca. 500 rusdoser
Cannabis, hasjisj og marihuana: ca. 1 kilo
Khat: ca. 600 kilo
GHB/GBL: ca. 10 liter (ca. 5000 rusdoser)
Opium: ca. 450 gram

https://www.riksadvokaten.no/wp-cont...otikasaker.pdf

Grov narkotikaovertredelse har strafferamme inntil 10 år men man får ikke max straff for minimumsmengden for grov narkotikaovertredelse.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
450g opium og 1kg hasj sammenlignes, javell ja, og 15g heroin? Latterlig lavt forresten! 10l GBL?! Det lager jo flere dunker med ghb. Dette var vanvittig urettferdige grenser.
Må være noen med total mangel på kunnskap om rusmidler som har utformet dette.

450g opium kan i praksis være nesten 450g ren morfin. Det kan man lage 450g HELT ren heroin av. Helt latterlig at grensen går på 15g der når morfin og heroin er nesten det samme.

Uansett, de skriver ca. 1 kilo. Så om det ikke er andre skjerpende faktorer så går det nok ikke unna grovt.
Jeg fikk 160 timer samfunnsstraff for 1.8 kg hasj.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La oss se da. Min første dom som tidligere ustraffet var 60 dagers ubetinget fengsel for under 300 gram hasj til eget bruk. Så ikke snakk til meg på den måten der som om jeg ikke vet hva jeg snakker om
Vis hele sitatet...
Da vil jeg anta at du bor i ei liten bygd. Det ville aldri i en million år skjedd i Oslo
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fyren jeg handla av, ble tatt med ganske nøyaktig 1 kg. Han ble også dømt for salg, og fikk da 1 år ubetinget.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La oss se da. Min første dom som tidligere ustraffet var 60 dagers ubetinget fengsel for under 300 gram hasj til eget bruk. Så ikke snakk til meg på den måten der som om jeg ikke vet hva jeg snakker om
Vis hele sitatet...
jeg beklager ikke meningen å invalidere deg det er et spenn i rettsdommer selv når samme type stoff og mengde blir funnet.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er 15 gram heroin grov narkotikaovertredelse?
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørs hvor god hasj det er