Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  185 15575
Lurer på en sak her. I USA er det slik at hvis noen er på din tomt så kan du plaffe dem ned. Er klar over at her i Norge så gjør en ikke slikt. Men hva med innbruddstyv(er)? Hvis noen kommer inn i huset/leiligheten din, og du er redd for din egen helse, er det lov å skyte-->drepe inbrudstyven(e) og ikke risikere stor fengselsstraff for dette?
(var bare nysgjerrig )
Du blir fengsla for drap i Norge hvis du skyter en ubevæpnet tyv. Heldigvis.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du blir fengsla for drap i Norge hvis du skyter en ubevæpnet tyv. Heldigvis.
Vis hele sitatet...
men han skulle jo STJELE!!! tror jeg.
Uansett hva han skulle gjør så er det ulovlig, noe så enkelt burde du vite.
Som å si, Får man lov til å drepe en morder, han skulle jo drepe!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Om du ikke blir tatt for drapet, kan du bli tatt for besittelse av våpen om du ikke har lov til å ha det.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Om du ikke blir tatt for drapet, kan du bli tatt for besittelse av våpen om du ikke har lov til å ha det.
Vis hele sitatet...
Dersom du dreper noen, men ikke blir tatt for det. Hvordan kan du da bli tatt for å være i besittelse av våpenet? Shrug
Sitat av Duddy Vis innlegg
I USA er det slik at hvis noen er på din tomt så kan du plaffe dem ned.
Vis hele sitatet...
Jaha? Er det nå virkelig slikt, og isåfall i alle statene? Har du noen kilder?
Jeg mener det var sånn at du kan plaffe ned de som går inn på tomta di, hvis du "føler deg truet av dem", og det er vanskelig og motbevise, siden den som gikk inn på tomta sannsynligvis er dau, og kan dermed ikke tale for seg selv.
Sist endret av Deadlock Radium; 6. juni 2009 kl. 11:41.
Trådstarter
HAr selv mye familie i både California og Arizona. Hver gang jeg er ute og kjører med onkelen min, har han oftest med seg en 10millimeter og en .45, med 3-4 mags til hver
Jeg mener hvis du føler at helsen din er truet ver så snill å les hva jeg skriver før dere skriver meldinger tilbake, blir for kjipt å lese det en av dere skriver, for så å måtte gjenta hva jeg originalt skrev.
Hvorfor drepe? Det er ikke lov i USA å drepe en innbruddstyv heller, selv om det skulle være lov å skyte dem. I Norge ville et skuddrama mellom huseier og innbruddstyv antageligvis falle på hvor god advokat du har, men dreper du tyven blir saken straks verre! Det er ikke akseptert å drepe noen i selvforsvar selvom det iøyesynende er den mest effektive selvforsvarsmetoden, sett med mine øyne. Men også jeg ser det etiske problemet med drap. Jeg tror dog at hvis du skyter en innbruddstyv i selvforsvar, så risikerer du vel betinget fengselsstraff heller enn ubetinget. Dette igjen kommer an på hvor god advokat du har. Og tar jeg ikke helt feil, så kommer det an på hvor god advokat du har i USA også! Og i USA, skulle du risikere å ikke drepe bastarden som brøt seg inn i huset ditt men skadeskutt ham eller henne i stedet, så kommer det an på hvor god advokat innbruddstyven har som avgjør om du må selge huset for å få betalt en klekkelig erstatningskrav..
Sitat av Duddy Vis innlegg
HAr selv mye familie i både California og Arizona. Hver gang jeg er ute og kjører med onkelen min, har han oftest med seg en 10millimeter og en .45, med 3-4 mags til hver
Jeg mener hvis du føler at helsen din er truet ver så snill å les hva jeg skriver før dere skriver meldinger tilbake, blir for kjipt å lese det en av dere skriver, for så å måtte gjenta hva jeg originalt skrev.
Vis hele sitatet...
Det er jo det Kinseek spør deg om!
Er de i alle delstater?
Har du kilder?
er du redd for dit eget liv så kan du ty til nødverge. Da kan du vis ikke annet er muligt skyte/ta livet av han/henne. Men du blir siktet for drap, og kalt inn til avhør, så er det opp til retten å finne ut om du handlet i nødverge eller ikke. Finner de ut at du handlet i nødverge så går du fri.
Trådstarter
Ok, takk, det var alt jeg ville vite . Men tenk slik da; Hvis du sover i huset ditt med la oss si unger og kone (eller mann, spørs hvilket kjønn du er) og inbruddstyven truer med å skade ungene. Hadde ikke dere knerta fyren? Han er tross alt i ditt hus, og truer med å skade DIN familie.
Orker ikke begynne å lete fram kilder til hver eneste delstat, har ikke tid, sorry
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
er du redd for dit eget liv så kan du ty til nødverge. Da kan du vis ikke annet er muligt skyte/ta livet av han/henne. Men du blir siktet for drap, og kalt inn til avhør, så er det opp til retten å finne ut om du handlet i nødverge eller ikke. Finner de ut at du handlet i nødverge så går du fri.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at de går fri hvis de dreper i nødverge?
18. Nødverge

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den
a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep, [...]

Straffeloven
Sitat av lovebadger Vis innlegg
18. Nødverge

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den
a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep, [...]

Straffeloven
Vis hele sitatet...
Som alltid, når lover bruker motivasjon som forutsetning, så er ikke dette noe du kan stole på. Om du drar fram uzien og gønner ned jævelen som presser seg inn i leiligheten din, da tror jeg det står ille til med sjansene for å unngå buret.
Fra Wikipedia
"Nødverge i Norge

I norsk rett reguleres den juridiske siden av begrepet gjennom straffeloven § 48. I henhold til denne paragrafen vil en ellers straffbar handling være straffri dersom den er foretatt for å avverge eller forsvare seg mot et rettsstridig angrep"

Videre står det at

"Forholdene kan være slik at å ta livet av en angriper er eneste mulighet for å få avverget angrepet, men dette er likevel ikke tillatt som nødvergehandling dersom det man forhindrer for eksempel er å stoppe en mindre alvorlig forbrytelse. [...] Å ta liv for å verne materielle verdier vil nok likevel som oftest falle utenfor det lovlige."

Så er det Selvtekt...

"Selvtekt kan være aktuelt der det vil være urimelig å forvente at den som er krenket skal måtte vente på at myndighetene skal gripe inn. [...] Et typisk eksempel på dette vil være eieren som tar tilbake eiendelene sine fra en tyv når denne påtreffes."

"Borgerarrest er en form for selvtekt som faller under Straffeprosessloven §173 når lovbruddet har en strafferamme på over seks måneders fengsel. Personen kan i disse tilfellene pågripes hvis vedkommende tas på fersk gjerning, eller utfra ferske spor."

Og til slutt Nødrett

"Nødrett er en straffrihetsgrunn, som i norsk rett reguleres av straffeloven § 47. Paragrafen gjør en ellers straffbar handling straffri, dersom visse nærmere bestemte vilkår er oppfylt. Handlingen det er snakk om må være utført for å redde «nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare»"

--------
Så kort oppsummert kan man vel si at;

Hvis forbrytelsen har en strafferamme på over seks måneders fengsel, kan du foreta en borgerarrest.
Hvis forbrytelsen truer ditt liv eller dine barn som du er ansvarlig for, og du på INGEN måte kan få stoppet forbryteren på annen måte enn å drepe, kan du gjøre det i nødverge.

Men er det noen som bryter seg inn for å stjele tv'en din tror jeg rent lovmessig det er best å låse seg inne på dass med familyn og en kjøkkenkniv og vente til enten tyven er dratt eller forsøker å bryte seg inn til dere.
Og du glemte en ting som er ganske viktig:

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den
b) ikke går lenger enn nødvendig

Dvs. at hvis du skyter h*n i hodet/hjertet/et annet sted man blir drept momentant kan det som oftest regnes som å gå for langt. Det hadde holdt med et skudd i kneet og så slått ned innbruddstyven. Selv om det også kan regnes som å gå for langt.

Stump vold er vel det tryggeste.
Sist endret av drittunge; 6. juni 2009 kl. 12:29.
Si meg, missforstår dere det som blir sagt her med vilje? Det er ingen som sier man går fri om man bruker unødvendig mye vold. Nødverge er at du dreper med minst mulig vold, og helst prøver å unngå det. Er du i dødsfare så kan du selvfølgelig drepe uten å tenke på straff.
Men så skjønner jeg ikke at noen som helst har lyst til å skyte en innbruddstyv, tappe fyren i bakhodet, ja... men drepe? Du bør vel være litt psykopat for å ønske en person som bare er ute etter penger død.
Sist endret av Astron; 6. juni 2009 kl. 12:31.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Og du glemte en ting som er ganske viktig:

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den
b) ikke går lenger enn nødvendig

Dvs. at hvis du skyter h*n i hodet/hjertet/et annet sted man blir drept momentant kan det som oftest regnes som å gå for langt. Det hadde holdt med et skudd i kneet og så slått ned innbruddstyven. Selv om det også kan regnes som å gå for langt.

Stump vold er vel det tryggeste.
Vis hele sitatet...
er jo ikke alle som har like god aim?

men jeg har også hørt at du kan blaffe ned folk hvis de er på din eiendom, og du føler deg truet i noen stater i USA (jeg tipper Texas), men jeg har ingen kilder atm..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Stort sett så er vel nødrett og nødverge lover som først kommer inn i bildet i etterkant av en situasjon. Dersom du i en situasjon lurer på om du faktisk kan bruke nødrett- eller nødverge-paragrafen, så er du nok gjerne ikke i en slik situasjon
Nødverge vurderes individuelt sak for sak. Er du politibetjent og sertifisert til å ha ammo og våpen liggende hjemme skal det mere til for å overbevise dommerne at "Jeg fikk panikk og bare pumpa alle skuddene i gliset hans!" enn om du er livende redd for våpen, og aldri har rørt noe som sier mer pang enn en kinaputt.
Trådstarter
Murloc, takker, det var det svaret jeg var ute etter, og takker for konkret lov-visning
Er vel ikke så psykopatisk, og drepe noen som prøver å skade deg, dine egne? Eller ta noe viktig, som for eksempel PC'en? (pc'en er bare exempel, spørs jo selvfølgelig, hva du synes er mest verdifult for deg selv.
Sitat av Duddy Vis innlegg
Ok, takk, det var alt jeg ville vite . Men tenk slik da; Hvis du sover i huset ditt med la oss si unger og kone (eller mann, spørs hvilket kjønn du er) og inbruddstyven truer med å skade ungene. Hadde ikke dere knerta fyren? Han er tross alt i ditt hus, og truer med å skade DIN familie.
Orker ikke begynne å lete fram kilder til hver eneste delstat, har ikke tid, sorry
Vis hele sitatet...
Du behøver jo ikke knerte han. Går jo ann å skade han med å skyte han et sted som gjør at han blir skadet, men ikke livstruende skadet. Så du og familien rekker å komme dere unna og ringe politiet.
Trådstarter
joda, men jeg synes at den beste inbruddstyven, er en dø innbruddstyv
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Duddy Vis innlegg
Er vel ikke så psykopatisk, og drepe noen som prøver å skade deg, dine egne? Eller ta noe viktig, som for eksempel PC'en? (pc'en er bare exempel, spørs jo selvfølgelig, hva du synes er mest verdifult for deg selv.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs nå? Du synes ikke det er psykopatisk å drepe noen som prøver å stjele PCen din?
Jeg ser at det står lovbestemt at det er lov til å drepe i nødverge, sorry - my bad!

Bakgrunnen for at jeg ikke trudde det var lov å drepe i nødverge, er fordi man sjeldent blir frifunnet for drap i nødverge. De fleste gangene blir det sett på som å ha overskredet nødvergeretten. Et eksempel var en som stengte seg inne i et hus, da han fikk besøk av en torpedo med rykte på seg for å være ekstremt farlig. I det torpedoen åpner døra og går opp trappa, plasseres et par velrettede skudd som dreper torpedoen momentant. Personen var helt klart i livsfare og det var en nødvergesituasjon, men retten godtok ikke at drapet falt innenfor nødvergets rammer!

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle304449.ece

Så med bakgrunn i temaet i denne tråden kan jeg heller stille spørsmålet slik: Hvor stor sannsynlighet er det at du ikke blir siktet for drap, for nødverge i en innbruddsepisode? Jeg vil da tro at en kjent torpedo gir større drapsgrunnlag enn en random innbruddstyv..
Sitat av fabianca Vis innlegg
Er du seriøs nå? Du synes ikke det er psykopatisk å drepe noen som prøver å stjele PCen din?
Vis hele sitatet...
han nevnte 2 ganger at det bare var et eksempel.
Han kan jo ikke vite hva som er verdifullt for deg.(noe han også nevnte).
Hvis du føler deg truet av en person kan du handle deretter. Men du må passe på at skaden blir så liten som mulig.

Eksempel: En person angriper deg og du stikker ham i beinet med kniv for å komme deg unna. Dette vil du mest sansynlig ikke bli straffet for fordi det regnes som selvforsvar. Hvis du derimot stikker ham i brystet, ansiktet eller halsen blir det en helt annen sak. Når har du ikke prøvd å begrense skadene og vil derfor bli dumt for uaktsomt/forsettlig mord. Uansett hvilken fare du var i.

Så jeg tviler på at du kan angripe en tyv hvis han bare stjeler. Da må han i så fall angripe deg først.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Geiten Vis innlegg
han nevnte 2 ganger at det bare var et eksempel.
Han kan jo ikke vite hva som er verdifullt for deg.(noe han også nevnte).
Vis hele sitatet...
Og poenget til fabianca flakser fortsatt rundt ca. en kilometer over hovudet ditt.

Er det ikkje, per definisjon, psykopatisk å drepe et anna menneske på grunn av en materiell gjenstand? For meg er det psykopatisk - det er manglande medfølelse med andre mennesker. Og det bør bli straffa hardt.
Sist endret av vidarlo; 6. juni 2009 kl. 14:12.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og poenget til fabianca flakser fortsatt rundt ca. en kilometer over hovudet ditt.

Er det ikkje, per definisjon, psykopatisk å drepe et anna menneske på grunn av en materiell gjenstand? For meg er det psykopatisk - det er manglande medfølelse med andre mennesker. Og det bør bli straffa hardt.
Vis hele sitatet...
Trynet ditt flakser en kilometer over hodet mitt.

Uansett, Så ironisk at du skal ha medfølelse for en person som ikke har det for deg og vil stjele dine gjenstander og eiendom som du har jobbet for og kjøpt selv med egene penger.

Drap vil nok være siste forsøk på å få han bort, men absolutt ikke utenkelig.
Psykopatisk? Nei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Geiten Vis innlegg
Uansett, Så ironisk at du skal ha medfølelse for en person som ikke har det for deg og vil stjele dine gjenstander og eiendom som du har jobbet for og kjøpt selv med egene penger.
Vis hele sitatet...
Medfølelse for at han er i den desperate situasjonen han er i? Og for alle dei rundt vedkommande, som er glade vedkommande?
Sitat av Geiten Vis innlegg
Drap vil nok være siste forsøk på å få han bort, men absolutt ikke utenkelig.
Psykopatisk? Nei.
Vis hele sitatet...
Materielle gjenstander kan erstattast. Dei fleste har forsikring. Eit liv kan aldri erstattast, ikkje med penger og ikkje med straff. Korleis går det då an å forsvare materielle goder på bekostning av livet til nokon? For meg er det ein urimeleg tanke, og det er det også i følge lovgjevinga i dei fleste land i verda, inkludert store delar av USA.
Dere får gjøre som han bonden som tok biltyven på fersken Ga han en skikkelig tæve

Han ble forsovet anmeldt for 1.5mill. Men sikkert enda verdt det
Sist endret av shaiz; 6. juni 2009 kl. 14:28.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det ikkje, per definisjon, psykopatisk å drepe et anna menneske på grunn av en materiell gjenstand? For meg er det psykopatisk - det er manglande medfølelse med andre mennesker. Og det bør bli straffa hardt.
Vis hele sitatet...
Prøver du å stjele det eneste jordbruksredskapet mitt, og familien min sulter ihjel... Da dreper jeg deg ikke for den fysiske tingen, men muligheten for egen overlevelse.

Er det ikkje merkelig å sammenligne alle situasjoner med èn på grunn av en forhåndsdømming? For meg er det ignorantisk - det er manglande forståelse av andre mennesker. Og det blir straffa hardt.

Døde på stedet
Ifølge tiltalen allierte 27-åringen seg deretter med de to andre tiltalte og ventet på Johansen i lokalene til MC-klubben. Da den 30 år gamle torpedoen var på vei opp trappa, ble han skutt med en revolver av 27-åringen. Skuddene traff i halsen, i brystet og i den ene overarmen. Torpedoen døde på stedet.
Vis hele sitatet...
Det er vel ganske åpenbart at dette ikke var skikkelig nødverge. For det første virka det mer bakhold enn selvforsvar, og det var overdrevet vold. Du har kun "lov" til å drepe noen dersom det ikke er noen som helst andre måter å overleve på, og det var ikke tilfellet her.

Sitat av Pseudos Vis innlegg
Prøver du å stjele det eneste jordbruksredskapet mitt, og familien min sulter ihjel... Da dreper jeg deg ikke for den fysiske tingen, men muligheten for egen overlevelse.

Er det ikkje merkelig å sammenligne alle situasjoner med èn på grunn av en forhåndsdømming? For meg er det ignorantisk - det er manglande forståelse av andre mennesker. Og det blir straffa hardt.
Vis hele sitatet...
Dersom du klarer å bevise at du er i livsfare fordi en tyv stjal traktoren din, så skal du få en tier av meg.
Sist endret av bobbo; 6. juni 2009 kl. 14:32.
Sitat av Pseudos Vis innlegg
Prøver du å stjele det eneste jordbruksredskapet mitt, og familien min sulter ihjel... Da dreper jeg deg ikke for den fysiske tingen, men muligheten for egen overlevelse.

Er det ikkje merkelig å sammenligne alle situasjoner med èn på grunn av en forhåndsdømming? For meg er det ignorantisk - det er manglande forståelse av andre mennesker. Og det blir straffa hardt.

Vis hele sitatet...
men en tv, eller en pc? slik som har vært utgangspunktet her i tråden
Sitat av Duddy Vis innlegg
Ok, takk, det var alt jeg ville vite . Men tenk slik da; Hvis du sover i huset ditt med la oss si unger og kone (eller mann, spørs hvilket kjønn du er) og inbruddstyven truer med å skade ungene. Hadde ikke dere knerta fyren? Han er tross alt i ditt hus, og truer med å skade DIN familie.
Orker ikke begynne å lete fram kilder til hver eneste delstat, har ikke tid, sorry
Vis hele sitatet...
Nødverge / Nødrett gjelder da, som i forrige scenario.
Nødverge er når du er utsatt for fare, nødrett er når andre er utsatt for fare.

Men, det skal sies at dersom man skal gjøre noe, må man gjøre det DER OG DA, ikke etterpå, når tyven er på vei vekk.

I tillegg, handler det at man ikke skal skyte spurv med kanon. Dersom en slår deg, kan ikke du skyte han. Etc.

Sitat av z0p Vis innlegg
Stort sett så er vel nødrett og nødverge lover som først kommer inn i bildet i etterkant av en situasjon. Dersom du i en situasjon lurer på om du faktisk kan bruke nødrett- eller nødverge-paragrafen, så er du nok gjerne ikke i en slik situasjon
Vis hele sitatet...
I etterkant av en hendelse vil dette bli sett på som HEVN, og dermed går det da ikke under nødrett / nødverge.
Nødrett / nødverge er DER OG DA.
Sist endret av pinkrabbitz; 6. juni 2009 kl. 14:39.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Medfølelse for at han er i den desperate situasjonen han er i? Og for alle dei rundt vedkommande, som er glade vedkommande?

Materielle gjenstander kan erstattast. Dei fleste har forsikring. Eit liv kan aldri erstattast, ikkje med penger og ikkje med straff. Korleis går det då an å forsvare materielle goder på bekostning av livet til nokon? For meg er det ein urimeleg tanke, og det er det også i følge lovgjevinga i dei fleste land i verda, inkludert store delar av USA.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at alle er i en desperat situasjon? Sier litt om deg og hvilke miljøer du har kjennskap til. Jeg kan love deg at de fleste innbruddstyver ikke er så desperate som du tror. Mange lever et godt liv og har andre alternativer i livet. Selv har de et godt hjem og vil ha mer. Dine ting nemlig.

Ja, jeg er klar over at materielle gjenstander kan erstattes.
Det er ikke poenget i det heletatt. Poenget her er at det er ditt og at du har arbeidet for det.

Ja et liv er mye viktigtere og kan aldri erstattes med verken penger eller straff.

Dette burde også tyven vite og verdsette sitt eget liv mer.
Kanskje han er klar over det og vil ta risken likevel.

Jeg har ingen planer om å arbeide meg til et godt hjem med ting jeg ønsker å ha mitt hjem slik at andre kan komme og ta det fra meg.

Hvis det er din plan så er det jo godt å vite for tyvene som lurker her på forumet.
Trådstarter
Ja det kan godt være psykopatisk det jeg skriver, men jeg setter verdien av materielle gjenstander ofte, over mennesker. Mener mennesket er verdt, etter det det mennesket gjør. Og ja, hvis det er mellom la oss si en bra spill PC (noe jeg verdsetter høyt) og en patetisk innbruddstyv, så velger jeg gjerne PCen. Det må da kunne aksepteres at folk ikke bryr seg så mye om en?
Nei jeg har kanskje ikke så mye medfølelse for mennesker, og synes også det irriterende og høre på deres patetiske små liv (skal bare gni drittsekken i meg, ordentlig inn her )

Angående denne torpedoen. Heller at han får planta et par skudd i hodet, en at han knuser kneskålene dine, skjærer over et par av fingrene dine, kanskje brekker et par ribbein? Det synes ihvertfall jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Geiten Vis innlegg
Ja, jeg er klar over at materielle gjenstander kan erstattes.
Det er ikke poenget i det heletatt. Poenget her er at det er ditt og at du har arbeidet for det.

Dette burde også tyven vite og verdsette sitt eget liv mer.
Kanskje han er klar over det og vil ta risken likevel.

Jeg har ingen planer om å arbeide meg til et godt hjem med ting jeg ønsker å ha mitt hjem slik at andre kan komme og ta det fra meg.
Vis hele sitatet...
Du har gått glipp av det vesentlege poenget at sjølvtekt er ulovleg i Noreg. Straff skal utdelast av domstoler, ikkje av tilfeldige privatpersoner.

Samfunnet tolerer heller ikkje tjuveri, og difor er det også straffbart.
Det er ikke så mange stater det er lov i, den eneste jeg har hørt om er texas og da må du ha et advarselsskilt.
Var jo en episode for en stund siden hvor en journalist hadde forvillet seg inn på en eiendom og ble møtt av en bestemor med våpen som truet med å skyte
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har gått glipp av det vesentlege poenget at sjølvtekt er ulovleg i Noreg. Straff skal utdelast av domstoler, ikkje av tilfeldige privatpersoner.

Samfunnet tolerer heller ikkje tjuveri, og difor er det også straffbart.
Vis hele sitatet...
Når det blir personlig så er det lett å drite i loven.
Trådstarter
I tilleg er do jo også en grunnlovs rett i usa "to bear arms"
Geiten:
Så du vil heller ha 10+ år i fensel, uten pc, bare fordi du vil drepe han som skulle ta pcen din?
Er det sånn du tenker, at pcen din er verdt mer enn et annet menneske sitt liv, trenger du psykologisk hjelp.
Sist endret av drittunge; 6. juni 2009 kl. 15:25.
Spørsmålet var ikke på hvilket tidspunkt hobby-psykopater drar våpen mot innbruddstyver, men når det er lovlig (ikke straffbart). At du driter i loven har egentlig lite med diskusjonen å gjøre.

Her er en liste over dommer med nødverge, og du finner nok fler om du leter. Det er ikke lett å slippe unna med, og drap vil nok ganske sikkert regnes som unøvdendig vold. Du må kunne bevise at du MÅTTE drepe personen for å overleve, og at de ikke var noen andre alternativer, og det blir nok vanskelig.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Hvis du føler deg truet av en person kan du handle deretter. Men du må passe på at skaden blir så liten som mulig.

Eksempel: En person angriper deg og du stikker ham i beinet med kniv for å komme deg unna. Dette vil du mest sansynlig ikke bli straffet for fordi det regnes som selvforsvar. Hvis du derimot stikker ham i brystet, ansiktet eller halsen blir det en helt annen sak. Når har du ikke prøvd å begrense skadene og vil derfor bli dumt for uaktsomt/forsettlig mord. Uansett hvilken fare du var i.

Så jeg tviler på at du kan angripe en tyv hvis han bare stjeler. Da må han i så fall angripe deg først.
Vis hele sitatet...
Noe sier meg at du får litt mer stress for å forsvare deg selv med en kniv, enn med hendene.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Geiten:
Så du vil heller ha 10+ år i fensel, uten pc, bare fordi du vil drepe han som skulle ta pcen din?
Er det sånn du tenker, at pcen din er verdt mer enn et annet menneske sitt liv, trenger du psykologisk hjelp.
Vis hele sitatet...
Det er riktig. Fengsel er heller ikke et alternativ.

Mulig jeg trenger det. Mulig du også. hvem vet, du er isåfall ikke i en posisjon hvor du kan dømme folk om de trenger psykologisk hjelp eller ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Duddy Vis innlegg
Det må da kunne aksepteres at folk ikke bryr seg så mye om en?
Vis hele sitatet...
Du står fritt til å ikkje bry deg om andre. Du står imidlertid ikkje fritt til å drepe dei du vil. Heldigvis.