Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 9063
I dag var jeg på sesjon til førstegangstjeneste og jeg sa til sesjonslegen at jeg røyket marijuana noen ganger i uken. Han prøvde å overbevise meg om at det skadet meg mer enn jeg sikkert trodde.

Han sa at marijuana hadde blitt testet på rotter og at hjerneaktiviteten til rottene var lavere enn vanlig hjerneaktivitet permanent (altså gjennom livet ut) etter de hadde fått det.

Kan det være sant mon tro?!
I så fall er det for sent å gjøre noe med min hjerneaktivitet.
hehe så en slik dokumentar en gang, som viste hvordan disse "testene" blir gjennomført...dyrene blir puttet i gasskammre /får masker, og blir pumpa full med røyk som tilsvarer ca 50-100 jointer på 10 min....men det som skader hjernen er ikke marihuanan, derimot luftmangel er bevist begynner og drepe hjernesceller etter 4 min uten tilstrekkelig mengde
Det finnes en del motstridende forskning på dette feltet. Imidlertid heller de fleste konklusjoner mot at cannabis ikke fører til varige fysiske skader, eller nedsatt funksjonsevne. Under selve rusen vil man selvfølgelig være mindre skikket til å ta gode avgjørelser eller til å utføre kompliserte oppgaver av fysisk eller mental art, men dette vil ikke vedvare etter rusen er over. Kronsike brukere vil kunne oppleve at disse bieffektene vedvarer, men om bruken reduseres kraftig eller kuttes helt ut, vil brukeren etter en tid få tilbake sine mentale og fysiske evner. Et google søk unna ligger f. eks. disse tre artiklene, som konkluderer med at cannabisbruk hverken forårsaker permanent hjerneskade, eller permanent nedsatt mental yteevne.

http://www.springerlink.com/content/u2x7220005852646/
http://alcoholism.about.com/cs/pot/a/blucsd030628.htm
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...:5647:13:::0:0

Man vil også kunne finne artikler og forskningsrapporter som konkluderer med det motsatte, men disse er få, og bærer i mine øyne ofte preg av useriøsitet, eller de er gamle og har blitt overprøvd av andre studier.

En digresjon: Kronisk bruk av alkohol er vel kjent for å forårsake hjerneskade. Her skal man ha relativt feite skylapper for å la tvilen komme alkoholen til gode. Forteller politiet, foreldre og lærere dette til ungdomskoleelever?

http://alcoholism.about.com/od/brain...onsumption.htm
Dokumentaren polakken sikkert snakker om heter "The Union: The Business Behind Getting High (2007)" der tar de for seg om Marijuana virkelig er så skadelig... SE FILMEN!! kjempe bra dokumentar. lurer på om de ikke fant ut at det syntetiske THC var rimelig farlig, men den naturlige formen for THC som marijuana var faktiskt sunt for deg...
Sitat av helgeanda Vis innlegg
lurer på om de ikke fant ut at det syntetiske THC var rimelig farlig, men den naturlige formen for THC som marijuana var faktiskt sunt for deg...
Vis hele sitatet...
Tull. Så vidt vi vet per i dag har et molekyl nøyaktig samme effekt i menneskekroppen om det
er av naturlig opprinnelse, eller er kjemisk fremstilt. Jeg har i tillegg enda til gode å se noen
som kommer med en så bombastisk påstand som at det har en helsegevinst å innta THC.
Greit nok at cannabis kan lette en del symptomer ved gitte sykdomstilstander etc., men
det er ikke det samme som at det er sunt, på et generelt grunnlag.

At det finnes syntetsike cannabinoider, som ikke forekommer i cannabis, som har diverse mer eller
mindre skadelige virkninger, er dog fullt mulig.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Tull. Så vidt vi vet per i dag har et molekyl nøyaktig samme effekt i menneskekroppen om det
er av naturlig opprinnelse, eller er kjemisk fremstilt. Jeg har i tillegg enda til gode å se noen
som kommer med en så bombastisk påstand som at det har en helsegevinst å innta THC.
Greit nok at cannabis kan lette en del symptomer ved gitte sykdomstilstander etc., men
det er ikke det samme som at det er sunt, på et generelt grunnlag.

At det finnes syntetsike cannabinoider, som ikke forekommer i cannabis, som har diverse mer eller
mindre skadelige virkninger, er dog fullt mulig.
Vis hele sitatet...
Men den medisinske effekten av cannabis kan vel heller ikke benektes?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Når skal det bli slutt på disse trådene? Trodde dette fenomenet ble motbevist på 70-tallet og likevel holder folk på og forteller andre at man blir hjerneskadet av marijuana.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bonggass Vis innlegg
Men den medisinske effekten av cannabis kan vel heller ikke benektes?
Vis hele sitatet...
Hvilken effekt snakker du om da?

Medisinsk cannabis brukes som et smertestillende og en appetittvekker, det er ingen kur for noe, bare noe som hjelper mot f.eks mistet appetitt og smerter ved cellegiftkur.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvilken effekt snakker du om da?

Medisinsk cannabis brukes som et smertestillende og en appetittvekker, det er ingen kur for noe, bare noe som hjelper mot f.eks mistet appetitt og smerter ved cellegiftkur.
Vis hele sitatet...
Det kan også roe ned personer med lidelser som gjør det tilnermet umulig for disse personene å kommunisere med andre. Lidelser som diverse kramper og ristninger osv. Har sett noen filmklipp, men aner ikke hvor de er nå.
Sist endret av Joachimsen; 21. mars 2009 kl. 22:18.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Joachimsen: Det er jo nettopp det jeg sa, det er ingen kur, det bare hjelper på symptomene.
Men jeg må vel innrømme at jeg var en smule bastant i formuleringen min, jeg mener jo ikke at cannabis bare har smertestillende og appetittvekkende virkninger, men nevnte de som et eksempel.

Hadde vært fint om du kunne finne frem noe dokumentasjon på, eller i det minste navnene på disse lidelsene du nevner cannabis kan minske symptomene på.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Joachimsen: Det er jo nettopp det jeg sa, det er ingen kur, det bare hjelper på symptomene.
Men jeg må vel innrømme at jeg var en smule bastant i formuleringen min, jeg mener jo ikke at cannabis bare har smertestillende og appetittvekkende virkninger, men nevnte de som et eksempel.

Hadde vært fint om du kunne finne frem noe dokumentasjon på, eller i det minste navnene på disse lidelsene du nevner cannabis kan minske symptomene på.
Vis hele sitatet...
For å være helt enig så aner jeg ikke, og poenget var bare å utdype det du sa om at cannabis kan *hjelpe* mot diverse symptomer. Så det nevnte eksempelet på en gammal dokumentar som ble annbefalt her på forumet, hvor blant andre McKenna ble intervjuet. Aner ikke hvilken dog. Beklager egentlig at jeg opplyste noe uten kilder, og beklager igjen fordi jeg går grusomt offtopic nå
THC er faktisk en veldig sterk medisin som kan helbrede mange sykdommer inkludert kreft. Ja det viser seg at thc kurerer kreft! Dette er en intresant doku om en man i Canada som oppdaget dette for seg selv. Han har laget filmen selv http://www.youtube.com/watch?v=pjhT9282-Tw

Legemiddelindustrien har mye og svare på...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har i tillegg enda til gode å se noen
som kommer med en så bombastisk påstand som at det har en helsegevinst å innta THC.
Vis hele sitatet...
Om det fremdeles skulle være interesant for trådstarter å se litt nerme på det, så tror jeg Dean Ornish is the dude. Han mener noe av det viktigste er hva vi putter i oss, at man ikke stresser for mye og at man elsker en hel masse. Fordi hans forskning /"viser"/ at det påvirker genene våres.

Selv har jeg ikke tatt meg tid til å se skikkelig på det her, og tar dermed ingen standpunk for at dette er sant. Håper det er interesant for noen.

Kort videosnutt fra ted:
http://www.ted.com/index.php/talks/d...your_fate.html
Men røykinga fører vel også til lungekreft, gjør den ikke? Spising av hasj er nok sunnest.
Spesielt hvis man mikser den med tobakk, inhalering av oppvarmede planterester er utvilsomt usunt. Det beste er å spise hasjen eller røyke den i vaporizer. Cannabis er et rusmiddel som definitivt kan brukes på en usunn måte slikt som alt annet her i livet, men det finnes også studier som linker et moderat inntak av cannabis til mental helse(og det motsatte, selv om det ofte gleder overdreven bruk over lange perioder i livet).

Jeg kan bare snakke på vegne av meg selv nå, men etter jeg begynte å røyke hasj av og til så hadde det en ganske positiv effekt jeg sannsynligvis ikke kan si skyldes røykingene alene men også en underbevisst vilje til å endre livsstil. Det var bare snakk om at jeg for det første brukte det som et middel for å spise mer, noe som gjorde at jeg gikk opp i vekt som for meg er en velsignelse og en grunn til å begynne å trene mer, noe jeg gjorde. Men den delen av livet på skinner fik jeg mer betraktelig mye mer energi i hverdagen og pleide å bruke det som en godbit etter jeg var ferdig med leksene i rundt 8 tiden og det endte som oftest opp med at jeg sovnet i rundt 9-10 tiden siden jeg elsker sengen og blir utrolig trett når jeg blir stein. Det var en rimelig positiv sirkel jeg hadde gående og jeg la selvfølgelig litt sport i det, gikk opp ganske mye i vekt kombinert med treningen hjalp det betraktelig på min mentale helse.

Jeg prøver ikke å si at hasj kan få deg opp av sofaen og gjøre noe med livet ditt, ikke i det hele tatt, det er som oftest motsatt. Men at et moderat bruk kan kombineres i en positiv livsstil med skole, trening og kosthold.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Joachimsen: Det er jo nettopp det jeg sa, det er ingen kur, det bare hjelper på symptomene.
Men jeg må vel innrømme at jeg var en smule bastant i formuleringen min, jeg mener jo ikke at cannabis bare har smertestillende og appetittvekkende virkninger, men nevnte de som et eksempel.

Hadde vært fint om du kunne finne frem noe dokumentasjon på, eller i det minste navnene på disse lidelsene du nevner cannabis kan minske symptomene på.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Men det er også kjekt å tenke på at ekstremt mange medisiner mennesker får, ikke lindrer permanent, men for en stund....og det er for meg naturlig å sette hasj på lik linje med et framstilt legemiddel om resultatet er akkurat det samme. Jeg vil også gå så langt som å si at det er naturlig, og har blitt brukt i evigheter av mennesker oppover igjennom tidene til nettopp det å redusere smerter over en periode.

Uten og ha kilder å henvise til, så har jeg sett en dokumentar som tok for seg Jesus og "helbredingen" hans, som vi ofte har hørt om. Og de mente at Jesus brukte nettopp dette stoffet til å helbrede....noe jeg synes er en meget interessant tanke. (er overhodet ikke kristen, men faktumet at det levde en person den gangen som ble sett med litt andre øyne er veldig logisk å tenke).

"The ancient recipe for this anointing oil, recorded in the Old Testament book of Exodus (30: 22-23) included over nine pounds of flowering cannabis tops, Hebrew "kaneh-bosm" B, extracted into a hind (about 6.5 litres) of olive oil, along with a variety of other herbs and spices. The ancient chosen ones were literally drenched in this potent cannabis holy oil."

lesestoff: http://www.cannabisculture.com/backi...11/christ.html
Sist endret av tafsern; 22. mars 2009 kl. 10:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Drøggs Vis innlegg
Men røykinga fører vel også til lungekreft, gjør den ikke? Spising av hasj er nok sunnest.
Vis hele sitatet...
Nei faktiskt ikke.. Røyking av cannabis UTEN tobakk kan ikke gi deg kreft. Men det er fortsatt sunnere å spise det skal man få den fulle medisinske effeken..
Sitat av Bonggass Vis innlegg
Men den medisinske effekten av cannabis kan vel heller ikke benektes?
Vis hele sitatet...
Cannabis har, som jeg skriver, flere effekter som kan dempe symptomer ved enkelte sykdomstilstander.
Dette er dog ikke ensbetydende med at cannabis er sunt, på et generelt grunnlag. Paracetamol kan lindre
smerte, men det er el liten til om at paracetamol ikke er sunt. Cellegift kan i enkelte tilfeller kurere kreft,
men er noe av det aller farligste du kan få i deg.

Sitat av TwoJackets Vis innlegg
THC er faktisk en veldig sterk medisin som kan helbrede mange sykdommer inkludert kreft. Ja det viser seg at thc kurerer kreft!
Vis hele sitatet...
Det er ikke nok forskning som støtter opp under denne teorien, så man kan egentlig ikke kalle det annet enn en teori.
Vi har sett enkelteksempler på at kreft har blitt kurert eller satt i remisjon ved hjelp av tankekraft, spesielle dietter
og fasteregimer, intravenøs c-vitamin og en hel gjeng andre alternatie kurer. Jeg har personlig stor tro på enkelte av
disse, men det blir rett og slett for sterkt for meg når du sier at cannabis kurerer kreft. Hvis så var tilfellet ville
vi sett en tydelig trend på at kroniske cannabisbrukere var "immune" mot kreft. Dette er ikke tilfellet.

Her er et utdrag fra et intervju med Terence McKenna, som illustrerer mitt poeng:

"So what about 35 years of daily dope smoking?" he asked. They (doctors) pointed to studies suggesting that cannabis may actually shrink tumors.

"Listen," McKenna told them, "if cannabis shrinks tumors, we would not be having this conversation."

http://www.wired.com/wired/archive/8.05/mckenna.html


Sitat av TwoJackets Vis innlegg
Nei faktiskt ikke.. Røyking av cannabis UTEN tobakk kan ikke gi deg kreft.
Vis hele sitatet...
Igjen, en konklusjon trukket på for tynt grunnlag. Forskningen på området er motstridende.

Sitat av TwoJackets Vis innlegg
Legemiddelindustrien har mye og svare på...
Vis hele sitatet...
Det, derimot, er jeg helt enig med deg i.
Sist endret av felix_poker; 22. mars 2009 kl. 13:23.
Det er gjort mange lab tester som viser til at thc reduserer og dreper kreftceller.

Cellgift er noe av det farligste du kan få i deg.

Forskning på ommrådet om at cannabis ikke kan gi deg lungekreft er ikke veldig motstridende og jeg synes ikke det er trukket en konklusjon på tynt grunnlag.

Jeg er enig at det ikke er gjort nok testing på ommrådet om kreft lindring og helbredelse men jeg tror legemiddel industrien igjen har en finger med i spillet. They are evil and after profit before health.

Som sagt jeg påstår ikke at røyking av mj kurerer kreft men THC i sin reneste form har disse egenskapene..

Jeg vil at du skal vite at jeg ikke er en 'pot head' og røyker en joint relativt sjeldent. Jeg er bare oppgitt over at denne planten har fått et så ufortjent stigma og at samfunnet ikke kan ta hele emnet mer seriøst.
Sitat av TwoJackets Vis innlegg
Det er gjort mange lab tester som viser til at thc reduserer og dreper kreftceller.
Vis hele sitatet...
Vis meg disse.
Sitat av TwoJackets Vis innlegg
Cellgift er noe av det farligste du kan få i deg.
Vis hele sitatet...
I just said that.

Sitat av TwoJackets Vis innlegg
Forskning på ommrådet om at cannabis ikke kan gi deg lungekreft er ikke veldig motstridende og jeg synes ikke det er trukket en konklusjon på tynt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Wow, for en debatt-teknikk! Hvis du leser wikipediaartikkelen om cannabis, vil du se at flere forskjellige
forskningsrapporter konkluderer både med at canabisrøyking kan forårsake lungekreft, og med at det
ikke kan forårsake lungekreft. Jeg siterer:
"While many researchers have failed to find a correlation,[26][27] some researchers still conclude that marijuana smoke poses a higher risk of lung cancer than tobacco"

Dette kalles motstridende.

I tillegg dreier dette seg bare om lungekreft. Andre kreftformer, som kreft i munn, svelg etc. er ikke tatt med
i dette regnestykket. Det er heller ikke alle de andre lufteveislidelsene som kan forårsakes av å innhalere
røyk, det være seg cannabisrøyk, eller hvilken som helst annen type røyk.

Uansett, om cannabis så kunne kurere alle former for kreft, står fortsatt mitt opprinnelige poeng like fast.
At noe kan kurere en gitt sykdom betyr ikke at det er sunt på generell basis, eller at et i det hele tatt kan
brukes preventivt, for å forhindre sykdom.

Sitat av TwoJackets Vis innlegg
Jeg er bare oppgitt over at denne planten har fått et så ufortjent stigma og at samfunnet ikke kan ta hele emnet mer seriøst.
Vis hele sitatet...
På dette området er vi enige.
Hvem sier at Cannabis må røykes? Lunge, munn, svelg- kreft er et resultat av inntaksmetoden, ikke stoffet selv. Røyk i lungene er ikke sunt uansett om det er tobakk, cannabis eller kruttrøyk.
Sist endret av ChrisThePsyko; 22. mars 2009 kl. 15:15.
Felix_poker:

http://www.sciencedaily.com/releases...0417193338.htm

Hvis du ikke allerede har sett dokumentaren; The Union: The Business Behind Getting High må jeg bare anbefale den

Det har aldri vært ett tilfelle på at noen har fått lungekreft pga. cannabis, og husk på at vi har røyket dette i flere hundre (faktisk tusen) år. Men når det kommer til hasj og måten man mekker dette kan det selvfølgelig komme tilfeller av lungekreft. Men tviler sterkt på det.
Sitat av ChrisThePsyko Vis innlegg
Hvem sier at Cannabis må røykes? Lunge, munn, svelg- kreft er et resultat av inntaksmetoden, ikke stoffet selv.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt at cannabis MÅ røykes, men da det jeg postet var i respons til dette innlegget
Sitat av TwoJackets Vis innlegg
Nei faktiskt ikke.. Røyking av cannabis UTEN tobakk kan ikke gi deg kreft. Men det er fortsatt sunnere å spise det skal man få den fulle medisinske effeken..
Vis hele sitatet...
burde det ikke være en stor overaskelse at jeg konsentrerer meg om røyking a cannabis, ikke andre
inntaksmetoder.


Sitat av nasislike Vis innlegg
http://www.sciencedaily.com/releases...0417193338.htm

Hvis du ikke allerede har sett dokumentaren; The Union: The Business Behind Getting High må jeg bare anbefale den
Vis hele sitatet...
Jeg har sett utrolig mange cannabis-dokumentarer i løpet av mitt liv, og jeg sier ikke nei til å se enda en.

Sitat av nasislike Vis innlegg
Det har aldri vært ett tilfelle på at noen har fått lungekreft pga. cannabis, og husk på at vi har røyket dette i flere hundre (faktisk tusen) år.
Vis hele sitatet...
Her hadde det vært flott med en kildehenvisning. Det er mulig dette hippie-argumentet er noe som nevnes i
filmen du linker til, men jeg gjetter på at om så er tilfellet, er ikke kilden listet i rulleteksten, for å si det sånn.

Uansett, det at ingen tilfeller av lungekreft har blitt oppdaget, hvor cannabis er den eneste mulige årsak, er ikke det
samme som at det aldri har forårsaket lungekreft. De aller fleste som røyker cannabis, blander det med tobakk.
Da tobakk er svært kreftfrekkallende, blir det vanskelig å si hvilke av disse, om ikke begge, som forårsaket
lungekreft hos en bruker.
Er enig med deg på det meste Felix, men hvis det er et tilfelle der cannabis alene har forårsaket lungekreft (eller noen som helst type kreft) kan vi nok regne med at det hadde blitt blåst opp av media i dimensjoner som er nesten helt utenkelig.
Sitat av nasislike Vis innlegg
Er enig med deg på det meste Felix, men hvis det er et tilfelle der cannabis alene har forårsaket lungekreft (eller noen som helst type kreft) kan vi nok regne med at det hadde blitt blåst opp av media i dimensjoner som er nesten helt utenkelig.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis disse tilfellene var oppdaget. Men som jeg sa, er det praktisk mulig å isolere cannabisbruk som
eneste mulige årsak. Når det er sagt er det jo ofte oppslag i media om at cannabis er kreftfremmkallende.

Her f. eks.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...r-en/index.xml
Fullt mulig det som står på dm.no, men jeg sitter igjen med spørsmålet; Har disse røykerne mekket/blandet med sigaretter?

Men hvem vet, vi får vel se i de kommende år hva som blir å skje med tanke på de-kriminalisering/legalisering, risikoen med å røyke osvosv.
Sitat av nasislike Vis innlegg
Fullt mulig det som står på dm.no, men jeg sitter igjen med spørsmålet; Har disse røykerne mekket/blandet med sigaretter?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis, ja. Men hva så? Det betyr ikke at tobakken alene har skylden, og cannabis kan frifinnes.
Det betyr bare at en endelig konklusjon er umulig.
Mitt bidrag til denne diskusjonen vil være å prøve å få dere til å se canabis i forhold til andre rusmidler. Det er jo ingen av oss som sitter på fasiten her. Det som imidlertid er ganske sikkert, er at canabis er ulovlig i Norge. Samtidig er alkohol og tobakk lovlige rusmidler. Sammenligner man skadevirknigene av canabis, alkohol, og tobakk, vil man i de aller fleste tilfeller kunne finne godt dokumenterte undersøkelser som konkluderer med at både alkohol og tobakk er mye mer skadelig enn canabis.

I en perfekt verden hadde vi kunnet bytte ut alkohol med canabis, men det kommer nok aldri til å skje i Norge. I noen andre land i verden er alkohol strengt forbud og canabis lovlig, men vi bor ikke der.

Men om en tenåring (som f.eks. trådstarteren, Floe) spør meg om han skal starte med canabis eller alkohol ville svaret mitt vært: Ingen av delene! Men hadde man valget mellom pest og kolera, og man måtte velge, er jo svaret selvfølgelig canabis! Men hvorfor? JO, på grunn av hvor IDIOTman blir når man er påvirket av alkohol kontra canabis! Se bort i fra skadevirkningene og se på oppførselen til en full idiot kontra en stein røyker.

Det er svært få som har død av å sitte inne og røyke hasj, spise grandis og spille PS3! Tenk på alle ekteskapene som går i dass på grunn av alkohol, tenk på alle som drikker seg ihjel i julebordsessongen, tenk på alle barna som lider i alkoholiserte hjem!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av ninjatriks Vis innlegg
Det er svært få som har død av å sitte inne og røyke hasj, spise grandis og spille PS3!
Vis hele sitatet...
Det er faktisk INGEN som har mistet livet pga cannabis
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er faktisk INGEN som har mistet livet pga cannabis
Vis hele sitatet...
Dette er bare plain wrong. Man har ingen (registrerte) overdosedødsfall som kan tilskrives cannabis alene, men
det forekommer selvfølgelig cannabisrelaterte dødsfall.

Cannabis er ikke djevelen selv, men det er ikke så harmløst som en del stonere og eks-hippier
vil ha det til heller.
Alt er farlig uansett! når man får for mye.. så tror man må prøve heller og se på effektene av de som er forsiktig men røyker regelmessig, ikke ta de som røyker 5-10 g om dagen
Hasj/marijuana er ulovlig. Bruk og besittelse straffeforfølges og blir en lei plett på ditt rulleblad.

Hasj/marijuana produseres i dag i en langt sterkere form, med langt høyere THC nivåer enn den du/dere så andre eller selv brukte på 70-80 tallet.

Hasj/marijuana er kreftfremkallende. Studier viser at en person som røyker hasj/marijuana 5 ganger i uken, inntar like mange kreftfremkallende kjemikaler som en som røyker 20 sigaretter daglig.

Å være sammen med brukere av hasj/marijuana medfører vanligvis at en også blir eksponert for bruk av andre illegale rusmidler. I tilegg blir en eksponert for en livsstil som vanligvis innebærer skoleproblemer,konflikter med politi og rettsvesen, tidlig seksuell debutt med tilhørende svangerskap med mer.

Bruk av hasj/marijuana gjør deg tregere. Studier viser at reaksjonstiden reduseres og mange opplever forstyrrelser av syn og hørselsinntrykk. Dette presteres hvordan ungdommen presterer både fysisk og mentalt. Han/hun reagerer senere, oppfatter fare dårligere og øker sannsynligheten for skader.

Jevnlig bruk av hasj/marijuana svekker konsentrasjonsevnen og gjør korttidshukommelsen dårligere. Dette er helt nødvendige egenskaper for å lykkes i skolemessige presentasjoner. Jevnlige brukere av hasj/marijuana gjør det dårligere på skolen og har høyere risiko for å droppe ut av skolen.

Ungdom som jevnlig bruker hasj/marijuana møter ofte store utfordringer i utviklingen av emosjonelle, psykologiske og sosiale ferdigheter.

Forskningen på hvilke effekter hasj/marijuana har på utvikling av hjernen og kroppen er enda ufullstendig. Vi vet med andre ord ikke om det kan føre til alvorlige skader.

En av fire som utvikler psykose har nylig brukt hasj. Forskning ved ullevål universitetssykehus viser at røyking av hasj tidlig i livet gir en betydlig økt risiko for å utvikle alvorlig psyikisk sykdom!
Sitat av Vannis Vis innlegg
Hasj/marijuana er ulovlig. Bruk og besittelse straffeforfølges og blir en lei plett på ditt rulleblad.

Hasj/marijuana produseres i dag i en langt sterkere form, med langt høyere THC nivåer enn den du/dere så andre eller selv brukte på 70-80 tallet.

Hasj/marijuana er kreftfremkallende. Studier viser at en person som røyker hasj/marijuana 5 ganger i uken, inntar like mange kreftfremkallende kjemikaler som en som røyker 20 sigaretter daglig.

Å være sammen med brukere av hasj/marijuana medfører vanligvis at en også blir eksponert for bruk av andre illegale rusmidler. I tilegg blir en eksponert for en livsstil som vanligvis innebærer skoleproblemer,konflikter med politi og rettsvesen, tidlig seksuell debutt med tilhørende svangerskap med mer.

Bruk av hasj/marijuana gjør deg tregere. Studier viser at reaksjonstiden reduseres og mange opplever forstyrrelser av syn og hørselsinntrykk. Dette presteres hvordan ungdommen presterer både fysisk og mentalt. Han/hun reagerer senere, oppfatter fare dårligere og øker sannsynligheten for skader.

Jevnlig bruk av hasj/marijuana svekker konsentrasjonsevnen og gjør korttidshukommelsen dårligere. Dette er helt nødvendige egenskaper for å lykkes i skolemessige presentasjoner. Jevnlige brukere av hasj/marijuana gjør det dårligere på skolen og har høyere risiko for å droppe ut av skolen.

Ungdom som jevnlig bruker hasj/marijuana møter ofte store utfordringer i utviklingen av emosjonelle, psykologiske og sosiale ferdigheter.

Forskningen på hvilke effekter hasj/marijuana har på utvikling av hjernen og kroppen er enda ufullstendig. Vi vet med andre ord ikke om det kan føre til alvorlige skader.

En av fire som utvikler psykose har nylig brukt hasj. Forskning ved ullevål universitetssykehus viser at røyking av hasj tidlig i livet gir en betydlig økt risiko for å utvikle alvorlig psyikisk sykdom!
Vis hele sitatet...
Kan du oppgi noen troverdige kilder for å backe opp de påstandene? At hasj er kreftfremkallende f.eks.
Hasj fremkaller eller helbreder ikke kreft. Det er løgn.

MEN hasj har virkning på mange andre symptomer.

Husk: Sykdommer, der i blandt kreft, er ikke så mye sykdommer, men mer symptomer.
Sitat av NyMaskin Vis innlegg
Hasj fremkaller eller helbreder ikke kreft. Det er løgn.

MEN hasj har virkning på mange andre symptomer.

Husk: Sykdommer, der i blandt kreft, er ikke så mye sykdommer, men mer symptomer.
Vis hele sitatet...
Hva i huleste mener du ? Kreft er ikke så mye en sykdom, men mer symptomer ? Kreft er en helt forjævlig sykdom. Kreftcellene spiser opp friskt vev og sprer seg ofte kjedelig raskt. Og folk dør, de blir ikke bare skallet og bleik av cellegift og stråling, DE DØR ! Det er da noen vanvittige "symptomer" du...
NyMaskin:
Tror egentlig kreft i bunn retter fokus mot sykdomstegn, som avgjør om det må iverksettes inngrep, cellegift, stråling og lignende. Det blir feil å påstå at sykdommen er "mere symptomer" siden de følger hverandre som hånd i hanske. Det er ikke uvanlig å ha symptomer i en sykdom, uansett hvilket! Men at kreft kan bestå mer av sykdomstegn er godt mulig, det vet jeg pokker i vold.

Symptomer ved kreft blir forsøkt lindret ved hjelp av medikamenter eller alternative behandlingstilbud som f.eks. kiropraktikk etc. Jevnlig kontroll og periodisk innkallelse til undersøkelse og behandling gjøres uavhengig av symptomer, og er bl.a. for å avdekke eventuell oppblomstring av sykdomstegn. Hvis det var dette du mente med "mere symptomer"..

NB! Røyking av cannabis blir sett på som et særdeles uforsvarlig forsøk på å lindre - i dette tilfelle - lungekreft. Selvom det skulle være påvist at det hadde en viss lindrende effekt på symptomer, er dette fordi røyken kan trigge sykdomstegn som blodoppkast. Det samme gjelder sigaretter. I tillegg til at røyken kan inneholde kreftfremkallende stoffer (sigaretter er påvist) eller en større mengde karbonmonoksid, er dette svært ugunstig for sykdommen. Kreft er en sykdom mer enn bare symptomer.
Sist endret av paranoy; 24. mars 2009 kl. 06:18.
Sier seg vell selv at når du puster inn brent plantemateriale så risikerer man å få kreft. Hvor stor risikoen er er en annen diskusjon.
Cannabis selv trenger ikke å inneholde kreftfremkallende stoffer, da selve forbrenningen av ett materiale produserer mange av disse stoffene.
Dette skjer i vanlig tobakk.
Jo høyere temperaturen blir jo mer gift produseres. De farligste stoffene produseres når man varmrøyker, eller når gloa har høyst temperatur.

Cannabis trenger ikke å være like ille som tobakk da tobakk inneholder mye dritt før man tenner på den, og som bidrar til å skape giftige stoffer.
Men forbrenning skaper stoffer som ikke er laget for inhalering, sier seg jo selv.

Tror du olja som ligger i ei bonge er heldigt for lungene?
Fyr opp en røyk eller joint, trekk røyken i kjeften "ikke trekk ned" og klem armen inn til kjeften mens du presser røyken ut.
Restene som ligger på armen er det du puster inn. hehe.
Sist endret av sneipen; 24. mars 2009 kl. 10:20.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Vannis Vis innlegg
Hasj/marijuana er ulovlig. Bruk og besittelse straffeforfølges og blir en lei plett på ditt rulleblad.
Vis hele sitatet...
Hva dette har med saken å gjøre aner jeg ikke. Menneskelig lov er ikke basert objektivt på vitenskap, men heller av kultur og subjektive meninger representert av folket.

Hasj/marijuana produseres i dag i en langt sterkere form, med langt høyere THC nivåer enn den du/dere så andre eller selv brukte på 70-80 tallet.
Vis hele sitatet...
For det første, og jeg går ut i fra at du mener Delta-9-Tetrahydrocannabinol (det er over 100 stoffer med THC betegnelsen i cannabis, men bare en av de er psykoaktiv), er Delta-9-THC bare en av stoffene involvert i å produsere den psykoaktive effekten. Forskning viser til at det er mye mer komplisert enn som så:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...tool=pmcentrez

For det andre, så er jo et høyere innhold av de rusgivende stoffene en positiv ting: Man trenger ikke røyke like mye for å oppnå den effekten man vil, og vil derfor få mindre skadelig røyk på lungene.
Sannheten er at denne "faktaen" er ren propaganda, mennesker har dyrket cannabis siden 2700 f.kr (Shen Nung, kinesisk medisin) og det er lite vi kan gjøre som ikke allerede har blitt gjort innen dyrking, selv med dagens teknologi.
Planten kan rett å slett ikke trykke frem mer virkestoffer, i tillegg har konsentrerte former for cannabis (hasj, olje, tinkturer, etc) eksistert i flere hundre år til medisinsk så vel som spirituellt bruk.

Hasj/marijuana er kreftfremkallende. Studier viser at en person som røyker hasj/marijuana 5 ganger i uken, inntar like mange kreftfremkallende kjemikaler som en som røyker 20 sigaretter daglig.
Vis hele sitatet...
Her må du ikke generalisere, konsekvensene av å røyke noe som helst vil føre til kreft. Men det er en stor forskjell mellom å røyke ren cannabis, ren hasj, eller en miks av hasj eller cannabis og tobakk. samt om man filtrerer røyken igjennom vann: http://www.ukcia.org/research/Effect...uanaSmoke.html

Å være sammen med brukere av hasj/marijuana medfører vanligvis at en også blir eksponert for bruk av andre illegale rusmidler. I tilegg blir en eksponert for en livsstil som vanligvis innebærer skoleproblemer,konflikter med politi og rettsvesen, tidlig seksuell debutt med tilhørende svangerskap med mer.
Vis hele sitatet...
Dette er jo rett å slett en større sjangse pga forbudet. Forbudet skaper miljøet, hadde man kunne kjøpt det på et statlig kontrollert utsalg hadde miljøet forsvunnet. Sistnevnte eksempel må jeg nesten le av, det er ingen statistisk relevans mellom cannabisbruk og tidlig seksuell debutt.

Bruk av hasj/marijuana gjør deg tregere. Studier viser at reaksjonstiden reduseres og mange opplever forstyrrelser av syn og hørselsinntrykk. Dette presteres hvordan ungdommen presterer både fysisk og mentalt. Han/hun reagerer senere, oppfatter fare dårligere og øker sannsynligheten for skader.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo et psykoatkivt stoff, men du får det til å virke som om dette gjelder for alltid, og ikke bare i opptil 24 timer etter en enkelt gangs bruk. Ungdommer har aldri godt av for mye rusbruk, være seg alkohol eller cannabis. Vi bør heller fremme gode rusvaner i stedet for å tabulegge hele temaet.

http://www.publications.parliament.u.../151/15105.htm

Jevnlig bruk av hasj/marijuana svekker konsentrasjonsevnen og gjør korttidshukommelsen dårligere. Dette er helt nødvendige egenskaper for å lykkes i skolemessige presentasjoner. Jevnlige brukere av hasj/marijuana gjør det dårligere på skolen og har høyere risiko for å droppe ut av skolen.
Vis hele sitatet...
Klart, dårlige rusvaner, uansett rusmiddel, vil ha negative konsekvenser. Det finnes noe som heter "vanlig bruk", all missbruk, være det seg alt fra vitaminoverdosering til overspising, vil ha svært negative konsekvenser over tid.


Ungdom som jevnlig bruker hasj/marijuana møter ofte store utfordringer i utviklingen av emosjonelle, psykologiske og sosiale ferdigheter.

Forskningen på hvilke effekter hasj/marijuana har på utvikling av hjernen og kroppen er enda ufullstendig. Vi vet med andre ord ikke om det kan føre til alvorlige skader.

En av fire som utvikler psykose har nylig brukt hasj. Forskning ved ullevål universitetssykehus viser at røyking av hasj tidlig i livet gir en betydlig økt risiko for å utvikle alvorlig psykisk sykdom!
Vis hele sitatet...
Igjen sikter jeg til forsking, med kilder: http://www.publications.parliament.u.../151/15105.htm

Cannabis kan forværre og frembringe allerede eksisterende (latente) mentale forstyrrelser, det kan dog ikke skape mentale problemer i de individene ikke eksisterte fra før.
En eventuell psykose som oppstår etter cannabismissbruk vil forsvinne etter endt bruk.

Vær så snill å hold denne slags propaganda, som tydeligvis bare er klipt å limt ut av en eller annen anti organisasjon som fremdeles tror at måten å få ungdom til å slutte å røyke cannabis på er å prøve å skremme tanken vekk fra dem.
Det funker kanskje på noen, men når ungdommer eventuellt prøver det og finner ut at de liker rusen og at de ikke kan skjønne hvorfor folk som deg hyler ut om de farlige aspektene, samt faktumet at vi har en veletablert cannabiskultur verden over (klart, noen av de er absolutt idiotiske stonere), blir verdensbildet plutselig veldig uklart.

Vi må fremme fakta, uten skremselspropaganda, fremme gode rusvaner og toleranse. Et rusfritt samfunn har aldri og vil aldri eksistere, politikken vi fører nå dytter de som sliter som værst, lengre ned i søla
Sist endret av Dodecha; 24. mars 2009 kl. 12:31. Grunn: fjernet dobbellinking
Tusen takk for at du fikk gitt Vannis ett skriftlig slag i trynet Dodecha, blir så irritert av slike folk som kommer å legger ut om all propagandaen de har blitt fora opp med gjennom oppveksten.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvilken effekt snakker du om da?

Medisinsk cannabis brukes som et smertestillende og en appetittvekker, det er ingen kur for noe, bare noe som hjelper mot f.eks mistet appetitt og smerter ved cellegiftkur.
Vis hele sitatet...
En kompis av meg har slitt mye med sterk migrene gjennom hele livet, men etter han brukte hasj har problemene blitt så og si borte. Han har da prøvd mange andre medisiner uten hell. Sier dog ikke at det er en kur, men at det hjelper mot mer enn kun de to tingene du nevnte.

Når det kommer til skadelighet vs. alkohol og hasj tror jeg ikke hasj er så skadelig som anti-hasj-folk skal ha det til, og jeg tror hvert fall ikke pro-hasj-folk sine påstander om at alkohol er så skadelig som de skal ha det til. Vet om folk som drikker jevnlig (som i alkoholiker) og som tilsynelatende fungerer helt fint ellers, dog ikke helt sosialt. Men slik kan det bli med hasj óg, det sosiale altså.

Men akkurat som med tobakk er det jo store forskjeller på folk, noen bukker jo under fortere enn andre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Viva la Opium: Henviser deg til en tidligere post i tråden
jeg skal ikke linke til noen artikkler med forskning. "forskning viser" er at av de begrepene som brukes hyppigst og som er "mest feil". man kan få så utrolig mye forskjellig ut fra dette, ettersom hvordan man gjennomfører forskningen.
Det jeg derimot skal si noe om er de jeg gikk i klasse med i fjor. Det var et par der som man skjønte røykt, og som innrømte at de gjorde det... Disse var slappe... de ga faen, de fulgte ikke med på skolen, skulka... de var rett og slett daffe, og ga faen.. Han ene gikk på barneskolen min (i fjor gikk vi på vgs sammen), og han var IKKE sånn da.. Dere kan sikkert si at han har blitt en sløv person eller no.. at det er han.. men for meg så virket det absolutt ikke sånn
Wow, da må vi vel konkludere med din "forskning" viser, at cannabis gjør deg sløv!

Nei, vent litt, jeg kjenner jo mange som er sløve, uten å bruke cannabis. Det gjør det hele litt mer komplisert. Og stopp en halv, jeg kjenner jo også folk som røyker, uten å bli slappe, skulkende stoner stereotyper. Hmmm.

Selvfølgelig kan forskning tolkes på forskjellige måter og i noen tilfeller misbrukes, men på tross av dette er seriøs forskning en mer pålitelig kilde enn enkeltpersoner, som deg og meg, sine erfaringer og oppfatninger av virkeligheten og fenomener som forekommer i vår hverdag.
Sist endret av felix_poker; 26. mars 2009 kl. 14:06.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
jeg skal ikke linke til noen artikkler med forskning. "forskning viser" er at av de begrepene som brukes hyppigst og som er "mest feil". man kan få så utrolig mye forskjellig ut fra dette, ettersom hvordan man gjennomfører forskningen.
Det jeg derimot skal si noe om er de jeg gikk i klasse med i fjor. Det var et par der som man skjønte røykt, og som innrømte at de gjorde det... Disse var slappe... de ga faen, de fulgte ikke med på skolen, skulka... de var rett og slett daffe, og ga faen.. Han ene gikk på barneskolen min (i fjor gikk vi på vgs sammen), og han var IKKE sånn da.. Dere kan sikkert si at han har blitt en sløv person eller no.. at det er han.. men for meg så virket det absolutt ikke sånn
Vis hele sitatet...
Så lenge disse klassekameratene dine røyker før de skal på skolen så er de jo selvfølgelig slappe og apatiske - på samme måte som at de hadde virket tåpelige og fulle om de hadde drukket seg godt brisne rett før skolen. Ikke for å starte cannabis/alkohol-debatten igjen, men la til et eksempel som alle forstår.

Om de derimot kun røyker i helgene type fredag/lørdag så er det nok en annen grunn til at de er så jævla sløve hele uka. Det er kanskje ikke en liten mulighet at de er sløve av natur, er det vell?
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Det er kanskje ikke en liten mulighet at de er sløve av natur, er det vell?
Vis hele sitatet...
prøvde jo å si at jeg kjente ihverfall en av disse før... da var han ihverfall ikke sløv.
sa også at det dere ville si "at han bare var en sløv person", men for meg så virket det ikke sånn. Men selvfølgelig. Kan jo være han bare ble sånn.. ?

Jeg lukta ikke noe av han, burde man ikke gjøre det om han røyka før han gikk til skolen? (de dagene han kom da)
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
prøvde jo å si at jeg kjente ihverfall en av disse før... da var han ihverfall ikke sløv.
sa også at det dere ville si "at han bare var en sløv person", men for meg så virket det ikke sånn. Men selvfølgelig. Kan jo være han bare ble sånn.. ?

Jeg lukta ikke noe av han, burde man ikke gjøre det om han røyka før han gikk til skolen? (de dagene han kom da)
Vis hele sitatet...
Rundt 9-10ende klasse utviklet jeg meg fra tidenes morgenfugl, til å bli et enda større B-menneske Men for all del, om disse folka puffer 24/7 så har du jo grunn til å si at de er slappe. Og vanligvis ville de luktet om de akkurat har røykt ja.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Og vanligvis ville de luktet om de akkurat har røykt ja.
Vis hele sitatet...
merka aldri at de lukta noe... vil vel ihverfall si at de ikke har røyka rett før de går på skolen..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg

Medisinsk cannabis brukes som et smertestillende og en appetittvekker, det er ingen kur for noe, bare noe som hjelper mot f.eks mistet appetitt og smerter ved cellegiftkur.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder jo de aller fleste medisiner og remedier. Det er ytterst få som faktisk gjør en frisk ene og alene.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, hvis disse tilfellene var oppdaget. Men som jeg sa, er det praktisk mulig å isolere cannabisbruk som
eneste mulige årsak. Når det er sagt er det jo ofte oppslag i media om at cannabis er kreftfremmkallende.

Her f. eks.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...r-en/index.xml
Vis hele sitatet...
Grunnen til at negative "nyheter" som disse får blomstre uten noen som helst bevisbyrde annet enn synsing og "ny" gjennomgang av gamle rapporter man for lengst har forkastet er fordi Cannabis er ulovlig i Norge. Jeg ser stadig vekk forskere og andre folk som burde vist bedre uttale seg på syltynt og ofte totalt fraværende grunnlag om Cannabis. Det er helt håpløst. Man skulle tro oopegående mennesker viste bedre en å spre skremselpropaganda som allerede var gammel på 70 tallet. Det fokuseres ofte på moralistiske Svenske forskere og deres "nye" tolkninger av disse gamle rapportene (noen egen forskning har de aldri å vise til, for slikt utføres ikke i Sverige og heller ikke i Norge) hvor disse forskerne velger ut en haug med hypoteser om alt fra hjernen til nervesystemet blandet sammen med aksepterte teorier for å få alt til å passe sammen sånn de vil ha det. Typisk propaganda.
Sist endret av GammaRay; 8. april 2009 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GammaRay Vis innlegg
Dette gjelder jo de aller fleste medisiner og remedier. Det er ytterst få som faktisk gjør en frisk ene og alene.
Vis hele sitatet...
Ja, hvilket var både mitt og Dodechas poeng. Grunnlaget for å påstå at cannabis er en mirakelkur mot noe som helst er tynt, at the very best. Så klart kan cannabis ha en verdi som legemiddel, men da i første omgang for å dempe symptomer som f. eks. kvalme, ikke som en wonderbullet mot kreft, slik som det har blitt hevdet i denne og andre tråder her på forumet.
Sitat av GammaRay Vis innlegg
Grunnen til at negative "nyheter" som disse får blomstre uten noen som helst bevisbyrde annet enn synsing og "ny" gjennomgang av gamle rapporter
Vis hele sitatet...
Dette er en helt vanlig metode og brukes veldig ofte i medisinsk forskning. Noen av de største og mest omfattende smalerapportene vi har om enkelte emner er nettopp det, samlerapporter. Jeg er enig i at det burde åpnes for ny forskning og kliniske studier med cannabis, men det er ikke slik at vi kan avfeie all forskning fordi det ikke dreier seg om kontrollerte menneskestudier av serdeles ny årgang.
Sitat av GammaRay Vis innlegg
Jeg ser stadig vekk forskere og andre folk som burde vist bedre uttale seg på syltynt og ofte totalt fraværende grunnlag om Cannabis.
Vis hele sitatet...
Har du gått gjennom grunnlaget for den artikkelen jeg linket til og gjort deg opp en annen mening enn forskerene som publiserte resultatet artikkelen tar for seg? Isåfall ville det være flott med en skikkelig oppsummering av din egen vurdering av dette grunnlaget, dine egne konklusjoner og ikke minst hvorfor og hvordan du kom til disse konklusjonene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei, jeg søkte litt rundt på google.no, siden jeg ikke fekk såve. Jeg kom over denne linken og bestemte meg for å lage en bruker, berre for og ha eit lite innspill i denne endelause diskusjonen med ungdommer som aldri har brukt hasj/cannabis før, og trur det ødlegger liv etc. Ok, jeg er en "pot smoker" Og har røykt rev som jeg kaller det, i snart 20år.
Jeg er i topp form, og har vore en veterinær i 6 1/2 år. Jeg røyker ca. 2-3g til dagen, pluss, minus.. Og jeg røyker både hasj og marijuana.
Kjenner ikke 1 person som har ødlagt livet sitt pga. hasj/cannabis/marijuana.
Jeg er ingen "slappis" som ligger i sofaen. Tvert imot, jeg trener 2 ganger i veka, og tar meg ofte en joggetur. Har 3 unger og en elskede kone. Mine barn veit godt jeg røyker og har godtar det helt og fullt. Barna mine får ikke låv og drikke, røyke tobakk eller røyke hasj/cannabis før dei er over 18år. (Då er det opp til dei kva dei vil gjer)
Jeg drikker foresten ikke alkohol. peace!