Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1951
Neutral Good
Mith's Avatar
Tribes: Ascend
Først av alt, siden spillet fortsatt er i betastadiet blir dette å regne som en sniktitt.
Spillet har i dag 3 forskjellige spilltyper, Team Deathmatch, Arena Deathmatch og Capture the flag. Sistnevnte er det som spilles mest og det er det jeg kommer til å bruke som utgangspunkt for denne teksten.

Kjapp innføring.
Spillserien som måtte konkurrere med Unreal Tournament og Quake rundt årtusenskiftet og som kanskje derfor har gått i glemmeboken hos mange får endelig en ny utgivelse. Det som virkelig skiller Tribes fra konkurrentene er fokuset på fart, friksjons-skiene og jetpacken. I stedet for å løpe rundt å leke krig i midtøsten får du nå endelig muligheten til å boltre deg i en sci-fi verden der fokuset ligger på høye tinder og djupe daler, samt hvordan du kommer deg raskest fra A til B uten å få eksplosive diskoser i ansiktet.

Våpengal.
Spinfusors, en våpentype som skyter eksplosive sendeplater rett fram, uten å tape hverken fart eller høyde er selve signaturvåpenet i Tribes. Som om ikke det var nok arver disken farten til bæreren av våpenet, noe som gjør at du må justere siktet ditt etter farten og retningen motstanderen din har, samtidig som du må tenke på farten din i øyeblikket du skyter. Det finnes også en rekke andre variasjoner av eksplosive våpen og felles for alle er at de gir splashdamage og prosjektiler som bruker tid på å nå fram til målet. Hitscan-våpen, som rifler og hagler, er det svært få av og også maskingeværkulene bruker litt tid på og faktisk treffe fienden. Alt i alt fører disse våpnene til at den som har størst fart har best odds og når du klarer å treffe noen i lufta med en disk eller granat så føles det helt fantastisk.
Det er også 3 kjøretøy tilgjengelig, en motorsykkel, en tanks og et lite fly. Disse kjøpes for penger man tjener i hver kamp og spesielt flyet kan virkelig gjøre forskjell på seier eller tap. I tillegg kan pengene du tjener i kampene gå til oppgradering av forsvarsverk eller til å kalle inn artilleriild.

Klassekamp.
Teamwork er virkelig fokuset i spillet og rollen man spiller på laget er avhengig av hvilken klasse du velger. Hovedsakelig er det tre klasser med tre variasjoner. Du har lett, medium eller tung vektklasse, noe som avgjør hvor mye energi jetpacken bruker for å løfte deg fra bakken, hvor fort du beveger deg og hvor mye du tåler.
I fjærvektklassen finner du en sprinter som enten henter motstanderflagget og tar det med tilbake til basen eller forsøker å nå igjen motstandere som har stukket av med ditt flagg. Du har også muligheten til å velge en sniper-klasse og en klasse som infiltrerer motstanderen ved å bli usynlig.
I mellomtung vektklasse finner du en teknikker som bygger og reparerer automatiske forsvarsverk, en raider som angriper motstanderen med granatkaster og en vanlig soldat som er en allround-type.
Som tungvekter kan du spille som et mobilt artilleri som har som oppgave å bombe fienden fra relativt trygg avstand. Du kan også spille som en vegg som bokstaveligtalt står på flagget for å hindre at noen stikker av med det eller du kan velge en litt større, tyngre og mer hardtslående versjon av allround soldaten.
Våpnene du har tilgjengelig avhenger av klasse og du har muligheten til å låse opp flere våpen og egenskaper og på den måten skreddersy klassen din. For å låse opp nytt utstyr kan du bruke erfaringspoeng eller Tribes-gull du får kjøpt for norske kroner. Det er også mulig å oppgradere våpen og egenskaper, men da kun med erfaringspoeng. Det er heller ikke snakk om at man absolutt må legge penger i spillet, siden alt er mulig å låse opp over tid og du starter med konkurransedyktig utstyr.

Skiferie i det ytre rom.
Endelig kommer vi til det som avgjør hvor moro du kommer til å ha det på slagmarken. Hvor flink du er til å stå på ski avgjør nemlig om du ender opp med motstanderflagget i hånda mens du suser langs bakken i 250km/t eller om du ender opp som en blodpøl under skoen til han som passer på flagget. De som spilte Tiny Wings, et av fjorårets mest populære spill til iPhone, burde ikke ha noe problem med å forstå konseptet.
I all enkelhet så har du små raketter på beina som gjør at du svever noen centimeter over bakken uten å bli påvirket av friksjon. I tillegg har du en jetpack på ryggen som gjør at du kan komme deg opp bakker uten å miste spesielt mye fart. Her må man altså utnytte farten man får når man faller gjennom løse luften eller sklir nedover en bakke, mens man kompenserer for motbakker ved å bruke jetpacken. De forskjellige kartene kampene utspiller seg på består stort sett av mange små og store fjelltopper og det å finne de beste rutene fra topp til topp og base til base er svært viktig om man virkelig skal få opp farten, få med seg flagget og komme seg ut i live. Dette resulterer i svært luftige svev og ekstremt høye hastigheter, men også at man sliter veldig med å forandre retning samtidig som man opprettholder farten. For å forsvare seg mot fiender som kommer i over 200km/t har hvert lag automatisk forsvar som skyter på alt som rører seg og bla. forcefields som kan plasseres ut på strategiske plasser. Disse drives av et aggregat som er trygt plassert inne i en bygning, men som kan ødelegges og repareres. I tillegg har man tilgang til tanks og fly, der flyet i hovedsak brukes til å kappe hodet av motstanderen, med vingen. Det er som regel bare 1-2 kjøretøy på slagmarken samtidig, så fokuset er absolutt på soldatene.

Pen avslutning.
Spillet er i dag åpent for alle, men befinner seg fortsatt i betastadiet. Det har fått utgivelsesdato 12. april og det vil komme kontinuerlig oppgraderinger med flere våpen, egenskaper og kart. Jeg har kost meg veldig de timene jeg har brukt på spillet og vil absolutt anbefale andre å ta en titt på det. Spillet kan være litt vanskelig å få tak på de første timene, men øvelse gjør mester.
Jeg har spilt dette en god stund, det er utolig underholdene. Spillet får mine gode gamle FPS-vibber til å dirre som et trommeskinn. Anbefales til alle som ønsker seg et FPS-spill hvor du faktisk trenger litt skills.
Jeg er selv veldig fasinert av dette spillet. Dette er FPS på den måten det skal være. Masse fart og action. Call of Cuty / Battlefield har aldri fasinert meg i noen særlig grad - men nå med dette spillet kan det være jeg tar opp igjen FPS-spill.
Tribes er noe av det morsomste jeg har spilt på LAN`s ever. Dette skal skaffes!
Har forhåndsbestilt det, elsker hvordan combat ikke bare er run-and-gun.

Skal sies, at det er noen av maps som er alt for store og dårlig komponert. For eksempel banen som foregår ute på en øy, det er nesten umulig å holde momentet over lenger tid.
Sist endret av Oransje; 13. mars 2012 kl. 17:20.
Nå har jeg testet dette spillet et par kamper. Det er forholdsvis gøy og du har hjertet i halsen hele veien. Men, det at det er så ekstremt vannskelig gjør at det ikke helt når opp til Quake imo.
Og den capture the flag greia: hva i all verden skal jeg gjøre med flagget når jeg har tatt det med til min base? Skal jeg sette det ned? Isåfall hvilken knapp? Skal jeg bare chille rundt i basen med flagget i hånda? I don't get it. Hitil har jeg bare tatt flagget for å få lama-points; det hadde vært litt kult å kunne sette det ned i basen for en gangs skyld også.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Nå har jeg testet dette spillet et par kamper. Det er forholdsvis gøy og du har hjertet i halsen hele veien. Men, det at det er så ekstremt vannskelig gjør at det ikke helt når opp til Quake imo.
Og den capture the flag greia: hva i all verden skal jeg gjøre med flagget når jeg har tatt det med til min base? Skal jeg sette det ned? Isåfall hvilken knapp? Skal jeg bare chille rundt i basen med flagget i hånda? I don't get it. Hitil har jeg bare tatt flagget for å få lama-points; det hadde vært litt kult å kunne sette det ned i basen for en gangs skyld også.
Vis hele sitatet...
Etter at du har tatt flagget må du levere det i din base ja, men for å få til det må flagget ditt være på plass. Det er altså bare å gå over ditt eget flagg når det står på plassen sin for å få poeng.
Lama grabbing bør du helst unngå hvis det er noen andre som også prøver å ta flagget, siden det indikerer at du har alt for lav fart til å ha noen særlig mulighet til å komme deg ut. Lama grabbing ødelegger også for de som kan de forskjellige rutene og faktisk klarer å få opp farten. Hvis ikke flagget er der det skal være når jeg kommer i 250km/t så kan jeg like greit ta selvmord og starte på nytt. Hvis det skjer hele tiden er det bare å gi opp.
Hvis du har flagget til motstanderen og har kommet deg i sikkerhet, men ditt flagg ikke er i basen, så er det aller beste å få opp farta og bare kjøre rundt på mappet. You can run, but you can't hide, så hvis du prøver å gjemme deg inne i et bygg feks. så er det veldig ofte en enkel sak å drepe deg eller bruke de granatene som gjør at du mister flagget også returnere det til basen.

Jeg kan anbefale å trene litt på skiing, siden det er det viktigste å lære seg. Det burde sitte etter en time eller to. Det gjør ingenting om du alltid har aktivert skiene (så sant du ikke er en plass hvor du MÅ gå), det har ingen effekt på hvor høyt du kommer eller hvor mye energi du bruker.
Sist endret av Mith; 14. mars 2012 kl. 13:48.
Sitat av moret Vis innlegg
Nå har jeg testet dette spillet et par kamper. Det er forholdsvis gøy og du har hjertet i halsen hele veien. Men, det at det er så ekstremt vannskelig gjør at det ikke helt når opp til Quake imo.
Og den capture the flag greia: hva i all verden skal jeg gjøre med flagget når jeg har tatt det med til min base? Skal jeg sette det ned? Isåfall hvilken knapp? Skal jeg bare chille rundt i basen med flagget i hånda? I don't get it. Hitil har jeg bare tatt flagget for å få lama-points; det hadde vært litt kult å kunne sette det ned i basen for en gangs skyld også.
Vis hele sitatet...
Du skal bare bevege deg over der det skal leveres. Men det går ikke om motstanderene har deres flagg så dere må få det tilbake først.
Sitat av etse Vis innlegg
Du skal bare bevege deg over der det skal leveres. Men det går ikke om motstanderene har deres flagg så dere må få det tilbake først.
Vis hele sitatet...
Aha, det forklarer en del

Et lite spørsmål til:
Hvordan er det med private servere? Finnes dette? Eller må du bare stille deg i kø og få tildelt en eller annen random plass?
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Aha, det forklarer en del

Et lite spørsmål til:
Hvordan er det med private servere? Finnes dette? Eller må du bare stille deg i kø og få tildelt en eller annen random plass?
Vis hele sitatet...
Det kommer, men er ikke tilgjengelig enda. Det er vel snakk om at det blir en form for server-leie, men jeg vet ikke helt hvordan det kommer til å funke. Nå har du muligheten til å joine games med venner via. friends-lista.

http://puu.sh/jKF8
En liten grafisk guide, Tribes 101.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lasta ned open beta igår, liker spillet gått. Syntes d var relativt grei t å komme inn i, fikk min første killing spree iløpet av en time. skiinga er relativt lett å skjønne, men vill nokk ta lit tid å mestre. Har spillt endel andre fps med prosjektiler (tf2 soldier feks.) merker at å time skudd er endel mer vrient på tribes, men er latterlig dig når du får til et bra tima airshot. :-D anbefaler alle som liker fps å teste tribes ascend.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Velger å ta opp tråden igjen da jeg begynte å spille igjen. Noen som kunne være interesert i å spille sammen? (nybegynner her, så ikke forvent for mye). I så fall, bare legg til "Kashug" på friend-lista
Sitat av etse Vis innlegg
Velger å ta opp tråden igjen da jeg begynte å spille igjen. Noen som kunne være interesert i å spille sammen? (nybegynner her, så ikke forvent for mye). I så fall, bare legg til "Kashug" på friend-lista
Vis hele sitatet...
La deg til! Jeg heter "Squarepusher" i spillet hvis noen vil legge meg til. Har runnet 60 timer spilt, så begynner å få litt peiling.
Tribes 2 var moro, spent på dette.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Jeg sliter veldig med lægg etter at spillet gikk live (som beskrevet i denne forumtråden), men prøver å spille minst en time om dagen. Mithrandir er vel nicket mitt ingame.
Utrolig artig spill med mange nye og spennende funksjoner. Det eneste som trekker veldig ned her er maps. Håper og tror at de vil gi spillerne muligheten til å lage egne maps. Da vil dette bli et utrolig bra spill : )
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Med tanke på at det er f2p og avhengig av sentrale servere så kommer vi nok ikke til å se noen form for map eller mod-støtte med det aller første. Personlig (siden jeg bare har spillt public) så syns jeg mapene fungerer stort sett greit i CTF og de er tilpasset forskjellige spillestiler.
Når det er sagt så bør de aller fleste mapene finjusteres, spesielt når det kommer til layouten rundt flaggene.
http://www.spinfusor.org/2012/04/03/the-map-review/
Ser ut til at dette må prøves. Ser litt ut som en mix av Halo og Unreal Tournament, som er bra IMO.

Er det slik at man har en Loadout eller ligger våpen på banen som i Halo?
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Det er loadouts og det eneste som dropper når du dør er ammo.
høres og ser unektelig fett ut
kanskje noe og prøve når man kommer hjem fra jobb idag