Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 8625
Sitat av Holmen Vis innlegg
Du får da lønn for strevet
Men tvinge er jo et sterkt ord, det jeg egentlig mener er at om du tar deg en flaske/boks øl i ny og ned så går det mye lettere ned når du en gang skal konsumere store mengder.

Corona med lime i er en sikker vinner om du ikke liker øl, smaker jo nesta brus
Vis hele sitatet...
jada får vel det da
men er ikke så veldig billig at det gjør noe coronaen, men har vel ikke noe valg.(eller jeg har jo det men jeg vil dette)
Kjøp en extra, den rød, pleier å hjelpe ganske bra Også må pilsen være kald, eller så smaker det piss uansett...
Enten så liker man det ikke eller så liker man det Det kommer vanligvis gradvis med alderen. Veldig få som liker det i starten av sin alkohol karriere
Liker ikkje øl sjølv heller, då går det heller i sprit..Men sprit er dyrt for en fattig student og vanskelig/ere å få tak i som 17åring. Neste kosekveld med guttabois skal eg kjøpe meg en sekser med corona og noen lime.. Får høre altfor ofte at eg må lære meg å drikke øl.. Skål:P
Sist endret av Hatred; 7. juni 2009 kl. 02:21.
liker øl godt selv, men venter med å drikke det til dama i kassa kan selge meg det med god samvittighet


det varierer mye fra person til person hva dem liker, det er helt klart
som andre her også sier vill jeg absolutt anbefale øl og sitronbrus (shandy) dette er veldig forfriskende i sommersolen og ølen vil naturligvis smake mindre øl iogmed at den blandes 50/50 med en sitronbrus etter eget ønske
skal prøve corona og øl med sitron brus(?)
så blande litt mye brus for å så trappe ned etterhvert.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Antar at du spøy (spydde?) eller ihvertfall ble dårlig den gangen du ble ekstremt drita på øl.

Isåfall kan det nok forklares med at du assosierer ølsmaken til akkurat det, og at det er grunnen til at det "smaker" vondt.

Hadde samme problemet med appelsinjuice for noen år tilbake etter å ha blandet ut det med 96%. Hver gang jeg drakk appelsinjuice i en god stund etter det så smakte det sprit og fyll på en måte..
Vis hele sitatet...
Har opplevd det samme med ulike former for alkohol (bl.a. Musserende vin, akevitt, øl, rom) etter litt for harde fyllekuler i mine yngre (les: mer fjortiss) drikkedager, og det er helt tydlig at kroppen sier nei til noe som har forgiftet den ganske kraftig tidligere.

Det beste tipset er, etter min mening, å drikke noe annet enn øl i en periode, og å unngå å bli alt for drita (derfor kan det være lurt å unngå sprit, ettersom det er lettere å miste kontrollen på hvor mye man får i seg). Samtidig er det jo ikke samme hyggen å drikke cider, vin eller sprit hvis man egentlig vil kose seg med en kald pils i sola...

Så hvis du absolutt vil drikke øl, så ville jeg satset på å drikke mindre slurker, og å drikke sakte, så vil du nok venne deg til det fortere.
mangen jeg kjenner som ikke likte øl i begynelsen kjøpte lys øl som mangen nevner her, men også ett par pakker Doc (ja, halslinser) hiv inn en doc, å drikk øl samtidig. Det funket på alle av mine kompisser jaffal
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
mangen jeg kjenner som ikke likte øl i begynelsen kjøpte lys øl som mangen nevner her, men også ett par pakker Doc (ja, halslinser) hiv inn en doc, å drikk øl samtidig. Det funket på alle av mine kompisser jaffal
Vis hele sitatet...
hmhm det skal jeg prøve. har du prøvd det a?
høres litt rart ut hvis dette funker bra?
Sitat av åjavelja Vis innlegg
vet ikke om dette er en myte men jegy oprlver: er ikke vodka MYE mer usunt å drikke i lengden enn øl?
vet ikke hvor jeg har det fra men mener at det er slik(?)
Vis hele sitatet...
Det kan vel ha noe med at øl egentlig er veldig sunt, mtp vitaminer osv.
Vodka er bare vann og alkohol omtrent, lite næring der.
Hva er best å drikke av øl og vodka&brus om man er en av dem som prøver å holde "Den berømte slanke linje"? Begge deler er vel fulle av kalorier, men ser liksom for meg at brus må være verst.

Og sidenote: En sixpack Corona er jo nesten like dyrt som en flaske med billig sprit. Importøl er dyrt, så du sparer hvertfall lite penger på å kjøpe det.
Det går ann og bruke sukkerfri brus, og øl er det fullt av kalorier i.
Sitat av åjavelja Vis innlegg
ja blir veldig egentlig akkurat sånn. sysn det smaker litt spy av det, hvortfall øltypen jeg drakk den kvelden. det kommer jeg aldri i verden til å klare å drikke igjen
men du drikker appelsinjiuce nå eller?
Vis hele sitatet...
Jaja, ikke noe problem det.

Du må nok bare fortsette å drikke det så funker det nok etterhvert.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av danseku Vis innlegg
som andre her også sier vill jeg absolutt anbefale øl og sitronbrus (shandy) dette er veldig forfriskende i sommersolen og ølen vil naturligvis smake mindre øl iogmed at den blandes 50/50 med en sitronbrus etter eget ønske
Vis hele sitatet...
Dette med sitronbrus er viktig. Fanta er IKKE det samme...

Kom også på noe jeg drakk i England som var hinsides godt. Øl, cider og solbærsaft. Tror de kalte det "diesel". Høres kanskje kvalmt ut, men var ekstremt friskt og godt.
Kan si det fungerer på samme måte som f.eks. en sang. Hvis jeg f.eks. hører mye på et band eller en spesiell sang veldig mye mens jeg leser en bok, så vil jeg hvis jeg hører sangen/bandet i ettertid så vil jeg alltid tenke på den boka. De fleste har sikkert opplevd dette.

Ihvertfall jo mer du hører på sangen i andre settinger, jo mindre vil du assosiere den til den boka.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Kan si det fungerer på samme måte som f.eks. en sang. Hvis jeg f.eks. hører mye på et band eller en spesiell sang veldig mye mens jeg leser en bok, så vil jeg hvis jeg hører sangen/bandet i ettertid så vil jeg alltid tenke på den boka. De fleste har sikkert opplevd dette.

Ihvertfall jo mer du hører på sangen i andre settinger, jo mindre vil du assosiere den til den boka.
Vis hele sitatet...
ja, bare at dette er på en negativ måte
tror det letteste av tipsene her så langt er: spise doc(?) samtidig med øl, kjøpe bedre øl og assosiere det med noe annet digg.
tror du kan glemme de triksa, vis du er så keen på å drikke øl selv om du ikke liker det kan du prøve følgende:
Pass på at bihullene er lukket , ta en slurk og la ølen ligge bakerst i munn, før du svelger det ned, pass på å ikke la ølen ligge mye over tunga, helst bare bakerste delen.
Samtidig mens du gjør dette så passer du også på å ikke puste med nesen.
du får bare tatt en slurk om gangen da.


Skjønner fremdeles ikke hvorfor du er så keen på å drikke øl at du må gjøre både det ene og det andre for å like det.
Og du likte det før, selv om du spyr en gang så mister du jo ikke sansen for øl, kanskje ikke like digg den første øllen, men etter det så smaker det like godt som alltid.
Sitat av sykofant Vis innlegg
tror du kan glemme de triksa, vis du er så keen på å drikke øl selv om du ikke liker det kan du prøve følgende:
Pass på at bihullene er lukket , ta en slurk og la ølen ligge bakerst i munn, før du svelger det ned, pass på å ikke la ølen ligge mye over tunga, helst bare bakerste delen.
Samtidig mens du gjør dette så passer du også på å ikke puste med nesen.
du får bare tatt en slurk om gangen da.


Skjønner fremdeles ikke hvorfor du er så keen på å drikke øl at du må gjøre både det ene og det andre for å like det.
Og du likte det før, selv om du spyr en gang så mister du jo ikke sansen for øl, kanskje ikke like digg den første øllen, men etter det så smaker det like godt som alltid.
Vis hele sitatet...
ja burde egentlig det, men gjør ikke det. er en stund siden nå da, men det som er litt rart er at jeg gleder meg til å ta en, men så brekker jeg meg bare å angrer
blir litt umt, men jeg har bestemt meg for å like det igjen, å det skal jeg(jeg vet jo at jeg liker det)
Just Drink A Lot Of Beer!
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Kan si det fungerer på samme måte som f.eks. en sang. Hvis jeg f.eks. hører mye på et band eller en spesiell sang veldig mye mens jeg leser en bok, så vil jeg hvis jeg hører sangen/bandet i ettertid så vil jeg alltid tenke på den boka. De fleste har sikkert opplevd dette.

Ihvertfall jo mer du hører på sangen i andre settinger, jo mindre vil du assosiere den til den boka.
Vis hele sitatet...
Haha vet akkurat hva du mener. Når jeg vær mindre hadde jeg en cd-spiller som jeg måtte reise meg fra senga for og skifte plate i. Så det ble mye av platene på repeat. Metallica S&M plata og jan guillou - Tempelridder trilogien ftw!
Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal gå inn for å like noe man i utgangspunktet ikke kan fordra - selvfølgelig så lenge det ikke har en dypere hensikt. Jeg liker heller ikke øl, men har ingen planer om å lære meg å like det. Det kommer sikkert etter hvert, men inntil da kunne det ikke brydd meg mindre. Jeg har ikke sykt lyst til å lære meg å like sylteagurk heller. Hvorfor skal jeg det? Ser ikke behovet når jeg allerede ikke liker det.

Samme greiene med snus. Nå har jeg faktisk aldri prøvd snus i det hele tatt, aldri hatt en i munnen, men jeg husker på ungdomsskolen da presset var som størst. "De første smaker sykt drit og du blir kvalm og dårlig - men etter hvert så er det ikke så gale". Neivel? Men hva er vitsen?
Enig med Realist1. Jeg heller er ikke noe spesielt glad i øl. Det er ikke alltid like lett med tanke på at folk sier at hvis man ikke drikke øl er man ikke "mann". Jeg personlig bryr meg ikke da det er jeg som skal drikke det og ikke de andre. Men pleier å kjøpe sprit da det ikke blir så dyrt. 200 spenn for ei flaske Kalinka funker fjell.

Men hvis det er sånn at man har likt det og så hatt en dårlig erfaring med det og deretter ikke like det så tror jeg da at det går over etterhvert. Har hatt en pause med Bacardi da det ble litt mindre cola og mer Bacardi og dermed kvalme. Men drikker det som bare det nå.

Men generelt å tvinge seg til å like ting synes jeg er litt teit. Man skal ikke tvinge i seg noe man ikke liker.
Liker du det ikke så liker du det ikke, ikke noe galt med det.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Liker du det ikke så liker du det ikke, ikke noe galt med det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke noe galt med det, men jeg kan forstå hvorfor noen ønsker å like øl. På fest er det vel ikke noe problem å drikke hverken vin eller sprit, men skal man ta en "utedrink" når de andre tar seg en utepils koster det jo brått to-tre ganger så mye i Norge. I tillegg er det ikke det samme å dra frem spritflasken i parken, på stranden etc. Mange assosierer pilsen med kos, og spriten med fyll. Og stigmaet som følger med å drikke cider/rusbrus... ack!
Nå er det selvfølgelig ikke obligatorisk å drikke alkohol i noen form, men det får man jo velge selv.
som skrevet av fler, så er lyst øl der de fleste starter. kanskje du kan sette deg inn i ølets tradisjon og historie, og kanskje da bygge opp lysten til å nyte øl på en annen måte. husker selv at den første ølen ikke alltid gikk like lett ned, men i dag, er øl det beste jeg kan drikke, nest etter vann.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal gå inn for å like noe man i utgangspunktet ikke kan fordra - selvfølgelig så lenge det ikke har en dypere hensikt. Jeg liker heller ikke øl, men har ingen planer om å lære meg å like det. Det kommer sikkert etter hvert, men inntil da kunne det ikke brydd meg mindre. Jeg har ikke sykt lyst til å lære meg å like sylteagurk heller. Hvorfor skal jeg det? Ser ikke behovet når jeg allerede ikke liker det.
Vis hele sitatet...
Ingenting er som en god, iskald sylteagurk en varm sommerdag
Sist endret av exocytose; 8. juni 2009 kl. 12:17.
Jeg ser også poenget med å ville like øl, men sprit i parken og på stranda kan gjøres mer stuerent om man følger noen enkle "regler."


Ett kort kurs i spritdrikking i hippe og kule parker på den urbane østkanten aka. Grünerløkka.
En guide for deg midt i tjueårene.

Først og fremst: Ikke ha med deg blank sprit på ei colaflaske. Vil du unngå fjortisstempelet så skaffer du deg ei diskre lommelerke.
Så må du lære deg å drikke brun spirt bart. Om du begynner å styre med noe søtt kliss og vodka så blir det fort sett på som grøftefyll. Siden ingen ser hva du har på lerka kan du godt skryte på deg dyr cognac eller whisky, bare vent med namedroppinga til folk er for fulle til å smake forskjell uansett. OBS OBS: Hjemmebrent og romessens lurer ingen.

Klarer du ikke bar sprit så finnes det massevis av hippe og kule kaffebarer rundt om. Ingenting sier hipp som en trippelmokkalatte blanda med whisky, mens øko-pølsene surrer på engangsgrillen og sola er i ferd med å gå ned. Husk kassegitar, men unngå Hallelujakameraten og Jason Mraz. Det er skjør, ukjent indiepop som er inn.
Sist, men ikke minst, ta alltid med nok så du kan dele.

Legger også med en liten liste av synonymer som kan brukes istedet for sprit. Dette viser at du har kule venner som også drikker sprit: en dram, en knært, en oppstiver, en skarp en, en pjolter.
Skal du virkelig imponerer så drar du historien om pjolteren.
Sitat av http://no.wikipedia.org/wiki/Pjolter
Det var i mellomkrigstiden. P.J. Holter var bartender på Grand Hotell. Vodkaen hadde ennå ikke gjort sitt inntog i Norge. Brennevin var ensbetydende med brunt brennevin - whisky eller druebrennevin (eau de vie).
Særlig eau de vie var populær. Normalt drukket i ren form, slik vi i dag drikker den.
Men flere av P.J. Holters gjester syntes at det rene brennevinet var litt for sterkt. Til dem tilbød han sin nyskapning: druebrennevin, godt blandet ut med selters.
Noe navn ga han ikke sin innovasjon. Men snart ba gjestene rett og slett om «en P.J. Holter». Og senere altså pjolter, som for evig og alltid ble et begrep i norsk drink-historie.
Vis hele sitatet...
Jeg begynte å drikke øl for et par år siden, og det samme skjedde for min del. Jeg drakk meg drita på øl en av de første gangene jeg drakk og etter den gang klarte jeg ikke smaken av øl. Eneste som hjalp var å ta en sup i ny og né. Nå drikker jeg gjerne en kald pils på byen. Carlsberg går glatt ned. Det er vel litt som kaffe.
Sitat av atomet Vis innlegg
Liker du det ikke så liker du det ikke, ikke noe galt med det.
Vis hele sitatet...
nei men det er ikke det jeg er ute etttter.
jeg vuil vite hvordan å like det igjen, som mange her har skrevet er det bedre å ta seg en kald pils ute en en varm sprit slurk.

så derfor skal keg lære meg å drikke det igjen og jeg skal benytte meg av de mange "triksene" her
fler som har hatt samme opllevelsen med øl og mange andre ting så de skjønner hviordan det er å egentlig like noe, men du får det vbare ikke i deg(med det første).
Sitat av åjavelja Vis innlegg
nei men det er ikke det jeg er ute etttter.
jeg vuil vite hvordan å like det igjen, som mange her har skrevet er det bedre å ta seg en kald pils ute en en varm sprit slurk.

så derfor skal keg lære meg å drikke det igjen og jeg skal benytte meg av de mange "triksene" her
fler som har hatt samme opllevelsen med øl og mange andre ting så de skjønner hviordan det er å egentlig like noe, men du får det vbare ikke i deg(med det første).
Vis hele sitatet...
Jeg ser du har startet å like det. Godt for deg!
Eller, vent.. Skriver du sånn til vanlig? Setningene ser veldig alkoholbaserte ut.


Anyways: som mange andre har sagt; start med lyst øl som Corona o.l.
Dersom du virkelig ønsker å lære deg det, er det bare å drikke - dette til tross for at du kanskje ikke liker det til å begynne med.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg ser du har startet å like det. Godt for deg!
Eller, vent.. Skriver du sånn til vanlig? Setningene ser veldig alkoholbaserte ut.


Anyways: som mange andre har sagt; start med lyst øl som Corona o.l.
Dersom du virkelig ønsker å lære deg det, er det bare å drikke - dette til tross for at du kanskje ikke liker det til å begynne med.
Vis hele sitatet...
oi gikk lit fort i svingene der ja
har nok ikke begynt i like det enda (desverre), men neste helg da skal det tvinges inn høres kanskje litt dumt ut, men blir så digg da jeg begynner å like det igjen.
ot :

Men hvorfor ikke drite i hele ølen og begynne og drikke vin?
Vin er ikke nødvendigvis dyrere en øl, det er ofte sunnere og blir av de fleste ikke sett like mye ned på som rusbrus og cider. Ett annen alternativ er musserende viner/champagne, minimalt med sukker og en veldig "fin" fyll gjør dette til en sikker vinner

Viss du bare skal kose deg med litt vin hadde jeg prøvd meg på en eller annen riesling hold deg også til kabinett eller spätlese viner, da de andre nivåene kan begynne og tendere mot sirup

Sikre og bra rieslinger:
Müllen Riesling Kabinett Trabener Würtzgarten 2007
Wolfer Goldgrube Riesling Kabinett 2007
Loosen Riesling Kabinett 2007


Tips til musserende :
Cremant de Bourgogne Blanc Brut
Grans Moments Brut Nature

Champagne (koster forholdvis mye)
Billecart-Salmon Blanc de Blancs Brut
Diebolt-Vallois Blanc de Blancs
Collard-Picard Cuvée Brut Sélection
Har du prøvd å drikke deg brisen på sprit og så ta deg et par øl?

Utrolig at denne tråden har fått 85 svar hit til.
Sitat av danseku Vis innlegg
ot :

Men hvorfor ikke drite i hele ølen og begynne og drikke vin?
Vin er ikke nødvendigvis dyrere en øl, det er ofte sunnere og blir av de fleste ikke sett like mye ned på som rusbrus og cider. Ett annen alternativ er musserende viner/champagne, minimalt med sukker og en veldig "fin" fyll gjør dette til en sikker vinner

Viss du bare skal kose deg med litt vin hadde jeg prøvd meg på en eller annen riesling hold deg også til kabinett eller spätlese viner, da de andre nivåene kan begynne og tendere mot sirup

Sikre og bra rieslinger:
Müllen Riesling Kabinett Trabener Würtzgarten 2007
Wolfer Goldgrube Riesling Kabinett 2007
Loosen Riesling Kabinett 2007


Tips til musserende :
Cremant de Bourgogne Blanc Brut
Grans Moments Brut Nature

Champagne (koster forholdvis mye)
Billecart-Salmon Blanc de Blancs Brut
Diebolt-Vallois Blanc de Blancs
Collard-Picard Cuvée Brut Sélection
Vis hele sitatet...
joda har tenkt litt på det, men blir liksom ikke det samme å ta et glass vin med gutta


Sitat av nilsern Vis innlegg
Har du prøvd å drikke deg brisen på sprit og så ta deg et par øl?

Utrolig at denne tråden har fått 85 svar hit til.
Vis hele sitatet...
joda har gjort det, men de gangene jeg har gjort det kom det opp igjen pga. spriten(kanskje litt pga ølen også?)
Sitat av nilsern Vis innlegg
Utrolig at denne tråden har fått 85 svar hit til.
Vis hele sitatet...
folk er hjelpsomme her vettu og fint er det
Jeg liker ikke øl, men jeg gjør det på en annen måte. Jeg holder meg unna fester og sånt (blir litt kjedelig etter 5126 helger hjemme ), og øl hater jeg smaken på.
samma hendte med meg . bare å prøve å få i deg litt nå og da . itte tvinge det. og som nevnt av andre. hjalp at je var litt brisen fra før. kommer nok etter hvert =)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er stort sett bare en vanesak, men ikke tving det i deg. La det komme gradvis. Jeg og var skeptisk i begynnelsen. Smakte litt smårart, men ble vant til det etterhvert. Så var det på en måte slutt med å drikke kun Grans Bare eller noe som strengt tatt ikke smaker noe særlig. Man blir lei drita full festing etterhvert, og da er øl et fint brygg å kose seg med uten å måtte ville bli fjortizayanapadritings for å kunne ha det fett.
Ser ikke vitsen med å tvinge seg til å like noe man ikke på noen måter har behov for å måtte drikke
Selv om det på mange måter er mer sosialt å drikke...
Noe du kan gjøre er jo å kjøpe en del alkoholfritt øl, og prøve litt etter litt, da det er mye billigere, Munkholm er det alkoholfrie ølet jeg liker best.

Ble selv oppdratt med å kalle Munkholm for "barneøl" og har drukket det siden jeg var noen få år gammel, så for jeg var det aldri noe problem å like øl når jeg ble "gammel nok"
Jeg likte øl bedre etter jeg begynte å drikke kaffe, men i gjengjeld må du lære deg å drikke kaffe også.
Er vell viktig at du tar et godt merke som smaker godt da

Men er vell bare en vane sak..