Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5836
Har tent på denne ideen over en lengre periode. Har hørt om folk som har vært på fisketur med dette og kommet hjem med over 50 fisk på en time. Med denne typen fisking egner det seg kun til bekk-fiske og er sannsynlig vis best når ikke vannstanden er høyest.

La med skissere ideen:

- Du har montert et bilbatteri på ryggen som driver en.
- En slags strømledende stav på rykken som "zapper" hver eneste kulp i elva å etter det er det bare å plukke småørret til middag.


Har selv ikke prøvd dette, men har snakket med noen som har prøvd dette. Er det noen flere der ute som har erfaring med denne typen fisking? Det er selvfølgelig også knyttet en del etiske spørmål til dette med "strømfiske", men det kan vi ta en annen plass en på dette forumet.
Du vet at dette er ulovlig? og rett og slett en skikkelig amatør måte å fiske på for fiskere som mangler fiskelykke!

Tror forresten ikke at det holder med et bilbatteri!
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
koble til en kondensator av type bil stereo så har du sikkert nok umf! til og ta en fisk

morro og se om det faktisk funker, men pass på og ikke stå barføtt i vannet
Jeg vil si dette er dyreplageri for å komme med moralprekenen, kan hende at noen fisker ikke får nok strøm igjennom seg til de dør, og da pines de.

Prøv den på deg selv, synes du at det var helt greit kan du stappe den neddi en bekk/elv.
Sist endret av jeppfi; 14. mai 2009 kl. 17:59.
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
fiske med Garn er heller ikke spess snilt mot fisken men like vel noe folk gjør hele tia
Dette er lovlig fisking, det han tenker å gjøre er Ulovelig
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Dette er lovlig fisking, det han tenker å gjøre er Ulovelig
Vis hele sitatet...
Må være første gangen i historien at noe som er ulovlig blir foreslått på freakforum..

Høres ut som en genial ide, men tror du det holder med et bilbatteri da? Virker sykt interessant, men tror nok heller at dette er en "fisker-historie", ser ikke helt for meg at dette er gjennomførbart i virkeligheten.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Jeg vil si dette er dyreplageri for å komme med moralprekenen, kan hende at noen fisker ikke får nok strøm igjennom seg til de dør, og da pines de.

Prøv den på deg selv, synes du at det var helt greit kan du stappe den neddi en bekk/elv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Dette er lovlig fisking, det han tenker å gjøre er Ulovelig
Vis hele sitatet...
du får ikke helt bestemt deg du? lovlig eller ulovlig, i den første posten argumenterer du for åssen fisken har det, det har da vitterlig ingenting med om det er lovlig eller ikke?...


blir vel noe av det samme som å fiske med dynamitt, kanskje litt mindre høylytt.

vil tro det bare virker i sjøvann, eller mineralrikt ferskvann, (mtp. strømføringsevnen til vannet). det er også mulig du må ha mer spenning enn 12 volt, er lite sikker på hvor mye fisk tåler. du kan jo prøve å fiske en på vanlig måte, for så å smelle den over batteripolene i bilen din, se hva som skjer.

Btw: en fyr mamma kjenner pleide å stappe to armeringsjern ned i plenen, for så å sette strøm på, så kom makken rett opp, bare å plukke agn til krampa tar deg
Sist endret av VivaLatrina; 14. mai 2009 kl. 19:45.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg

Btw: en fyr mamma kjenner pleide å stappe to armeringsjern ned i plenen, for så å sette strøm på, så kom makken rett opp, bare å plukke agn til krampa tar deg
Vis hele sitatet...

Hehe, nesten det samme lagde de på skolen når jeg gikk der.
Solgte den i ungdomsbedriften som de hadde lagd
Noe jeg heller ville foreslått ville fungert slik at når fisken biter på kroken, får den et støt og blir lammet/drept, så er det bare å sveive den inn. Selv om det kanskje vil ødelegget hele opplevelsen med fisk som napper,
Fattern var med viltnemda en gang på fisketelling i en bekk de hadde satt ut fisk. De satt strøm i vannet, alle fiskene ble lamma og fløyt opp til overflaten. Etter en stund kom de til live igjen og svømte videre etter at de hadde telt de.
Sitat av Turbokalven Vis innlegg
Fattern var med viltnemda en gang på fisketelling i en bekk de hadde satt ut fisk. De satt strøm i vannet, alle fiskene ble lamma og fløyt opp til overflaten. Etter en stund kom de til live igjen og svømte videre etter at de hadde telt de.
Vis hele sitatet...
Har sett på lignende. De tar en stømledende ståltråd i nærheten av fisken også juicer de på med strøm, fisken blir lammet og telt
Hva med strømgjerde transformator med 50kV? den lager jo noen ganske heftige pulser med strøm som sikkert er nok for en stakkars fisk.
Trådstarter
15 0
Sitat av otimate Vis innlegg
Har sett på lignende. De tar en stømledende ståltråd i nærheten av fisken også juicer de på med strøm, fisken blir lammet og telt
Vis hele sitatet...
Dette virker interessant. Kan forsåvidt si med enig i at et bilbatteri muligens ikke virker, også det med at ferskvann ikke leder så godt strøm som saltvann. Er det noen som har noen forslag til hvordan dette kan gjøres i praksis. Hører dere har noen erfaringer her. Hvilken strømkilde brukte dere? Hvor mye spenning trenger jeg for å bedøve fisken for noen sekunder?


Har lest på Norges forskningsråd sine nettsider at det holder de på med å teste ut en metode for å bedøve settefisk i oppdrettsanlegg. Det de kom frem til, og anbefaler er spenninger i området mellom 500-1000 Hz. De har også hatt problemer med at fisken har brukket nakken under "støtet".

Noen med erfaringer?
ei spenning måles ikke i Hz, frekvensen til spenningen derimot gjør det.

du vet ikke noe om spenningen da? (volt)
Sist endret av VivaLatrina; 16. mai 2009 kl. 13:46.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Det er ikke om å gjør å få mest fisk når man er ute å fisker.. Fisking dreier seg om ha det gøy og komme seg litt vekk i fra hverdagen og slappe av...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av otimate Vis innlegg
Noe jeg heller ville foreslått ville fungert slik at når fisken biter på kroken, får den et støt og blir lammet/drept, så er det bare å sveive den inn. Selv om det kanskje vil ødelegget hele opplevelsen med fisk som napper,
Vis hele sitatet...
Tror fisken ville dødd før den hadde fått bitt over kroken og rykka til for og hekte seg selv.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
ei spenning måles ikke i Hz, frekvensen til spenningen derimot gjør det.

du vet ikke noe om spenningen da? (volt)
Vis hele sitatet...
Spenning = U = Volt

Strøm Styrke = Ampere = A

Frekvens = Hz = Hertz, bølgeslag per sekund. ( eller, bølgeslag hørtes feil ut, kommer ikke på det rette atm)

Om kan skal drepe masse fisk er han ikke direkte avhengig av massevis av Hz, han sikter heller derimot mot en høy strøm styrke, altså mye Ampere, dette betyr vel indirekte også mye volt, altså spenning. Jeg er desverre ikke lært innen dette enda, så jeg vet ikke hvor mye resistance ( ohm :P ) vannet vil utgi per kvadrat meter og slikt, men da jeg er rimelig sikker på at vann er en god leder kan jo dette faktisk være reelt, hadde vært kult om det kunne blitt gjennomført uten at du stønner noen som er et par hundre meter nede i elva og bader, slik at de får muskel svikt å drukner i en liten søle pytt eller no slikt, hadde jo alltids vært kult, freak accidents, men ikke kult for deg da ..
Sist endret av blueshift; 16. mai 2009 kl. 19:58.
Rent vann leder ikke strøm, så det må være noe mineraler i vannet. Det vil funke i saltvann
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Det er ikke om å gjør å få mest fisk når man er ute å fisker.. Fisking dreier seg om ha det gøy og komme seg litt vekk i fra hverdagen og slappe av...
Vis hele sitatet...
Det er no virkelig for å få mat. Fisker du på gøy er du bare slem.
Dynamitt funker også har jeg hørt..
men ulovlig blir like enkelt og ta fisken iallefall .. men ingen morro
Vær obs på en VIKTIG ting... Enkelte fiskearter SYNKER når de dør, andre flyter.. (Har da prøvd dynamitt på fisketur... )
Et bilbatteri funker nok fett det, du kan bruke en transformator med et høyt omsetningsforhold ( 12-200VA ellns) husker vi brukte en midre en når vi lagde stun-gun. ellers kan du sikkert google litt, det er alltids noen som har gjort det før og lagt ut en skjema ol.
Sitat av Up Vis innlegg
Tror fisken ville dødd før den hadde fått bitt over kroken og rykka til for og hekte seg selv.
Vis hele sitatet...
ikke en puls som går konstant, men en eventuell bryter som klikker på idet den eter kroken, og da også leder strøm gjennom fisken.
uansett tror jeg det ville blitt vanskelig å gjennomføre.

Edit: 100 innlegg:P
Sist endret av otimate; 17. mai 2009 kl. 01:01.
Om det er dette du kaller fiskelykke, gleden ved å fiske etc etc, så kan du ta stanga og labbe hjem igjen...teiteste forslaget ever! Skal du først føkke alt i vannet, kan du bruke dynamitt!
Finnes ferdige apparater å få kjøpt, de er da beregnet til tynningsfiske/flytting av fisk.
Høy spenning, lav strøm, meningen er å lamme/få fisken til å besvime.
Apparatene er godkjente, så med mindre en fucker med instillingene vil ikke fisken ta noe skade av det..
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Rent vann leder ikke strøm, så det må være noe mineraler i vannet. Det vil funke i saltvann
Vis hele sitatet...
selv kumøkk leder strøm, rent vann leder strøm, men skittent eller saltvann leder mer.
Heilt reint vatn leder ikkje strøm
(kjede: http://wiki.answers.com/Q/Why_does_d...ain_water_does)
Sitat av otimate Vis innlegg
Noe jeg heller ville foreslått ville fungert slik at når fisken biter på kroken, får den et støt og blir lammet/drept, så er det bare å sveive den inn. Selv om det kanskje vil ødelegget hele opplevelsen med fisk som napper,
Vis hele sitatet...
er jo å dra den inn som er hele morroa da. artig å dra inn en død fisk??
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vel, det er jo partiklene i vannet som leder strømmen, altså som i saltvann.
Vann med salt partikler i.

Hvor mye amp trengs for å drepe / stønne en fisk da?
Hvor får man kjøpt levende fisk i Trondheim?
Morsom idé, men det slår det deg ikke at dette er vanvittig egoistisk siden du tømmer elva for fisk, og ødelegger morroa for andre som syntes det er gøy å fiske? Hadde du vært utsultet så greit, men tviler på at du er det..
Skulle gjerne gjort som alle andre, men har ingen moralpreken å komme med.. Unnskyld.

Men fant noen som var av interesse(hvertfall for meg)
http://www.electro-fisher.com/technic1_SAMUS300.html
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Jeg vil si dette er dyreplageri for å komme med moralprekenen, kan hende at noen fisker ikke får nok strøm igjennom seg til de dør, og da pines de.

Prøv den på deg selv, synes du at det var helt greit kan du stappe den neddi en bekk/elv.
Vis hele sitatet...
et bilbatteri på 25volt har ikke nok volt til å komme igjennom huden din, pga for høy motstand i huden.


dette tror jeg gjelder fisken også, pluss at det er ganske mye motstand i vannet, så spenningen når neppe helt til fisken, og atpåtil slår den i svime/ dreper den.

den føler nok et lite ubehag, og stikker.
du trenger 230v, da blir det haraball.
▼ ... over en uke senere ... ▼
1. All strøm må gå i sløyfe, og det vil derfor neppe fungere.

2. Hvis det skulle fungere vil det være mange fisker som kun bli skadet og ikke dør/blir lammet, noe som kan sidestilles med skadeskyting av vilt, og er helt klart dyreplageri.

3. Å sette strøm på en levende fisk ved å legge den over batteripolene, som blir foreslått over her, er ren tortur, og hadde jeg sett noen gjøre noe sånn hadde jeg grisebanka personen der og da.

4. Kombinasjonen høy spenning/lav strøm bestemmes av resistiviteten til vannet og strømbanens lengde, ikke av apparatet selv.

5. Å telle fisk ved å "stunne" de for deretter å telle de som flyter er ren idioti og unødig plaging av fiskene. Fisk telles ved hjelp av utsnitt og statistiske metoder.

6. Fisk som synker etter dynamittsprengning synker fordi luftblæren er sprekt av eksplosjonstrykket, ikke fordi fisken er av en spesiell rase.

7. At kumøkk leder strøm er ingen indikasjon på at rent vann leder strøm.

8. Destillert H2O er en isolator, mens mineraler og urenheter i vannet gjør at det kan lede strøm til en viss grad, men resistiviteten vil variere fra sted til sted. Derfor vil det være tilnærmet umulig å lage noe som kan drasses fra sted til sted uten avansert kalibrering, ettersom urenheten i vannet vil variere kraftig. Lengden på og plassering av probene vil utgjøre enorme forskjeller.

9. Raxor: Ingenting av det du sier er basert på noe annet enn ting du har plukket fullstendig fra løse luften. Bilbatterier er på 12V. Det er ikke motstanden i huden som gjør at du ikke merker spenninger under ~70V på tørr hud, ettersom resistans er lineært, men de dielektriske egenskapene. Du tror dette gjelder fisken også, uten å ta hensyn til tykkelse på huden, hvordan fiskeskjell leder strøm, og at fisken nødvendigvis er våt. Prøv å sette tunga mellom polene på et bilbatteri, så ser du hva jeg mener. Utsagnet "det er ganske mye motstand i vannet, så spenningen når neppe helt til fisken" viser bare at du ikke har begrep på hvordan spenning, strøm og resistans henger sammen. Du har med andre ord ingen bakgrunn for å påstå at "den føler nok et lite ubehag, og stikker", og at akkurat 230V vil fungere.

10. Skjerpings. Hvis noen skal revolusjonere fisking, finn heller opp noe som gjør det hele mer humant enn å stikke kroker inn i hodet på fisken, ikke mindre.
Trådstarter
15 0
Jeg hadde sansen for innlegget ditt, Provo, men slik naturen er så har aldri jakt vært humant. Dyrevernere som lar seg fascinere av naturen, har vel også tenkt over hvor brutal og hensynsløs den er. Et lite kvarter på Animal Planet er nok til å få deg til å forstå at å "mokke 10.000 V" i en liten kulp, er mer humant enn de fleste andre fangstmetoder i dag.

Bare så det er sagt så er jeg altså ut etter et kraftig redskap som kan gjøre dette. Det renner en liten og skitten, (men fiskerik!) elv rett ved huset mitt, så har tenkt dette som en metode for å kunne fange fersk ørret raskt. Vil også skille mellom denne typen "El-fiske" og tradisjonell fisking med sluk/flue... etc. Dette kan selvfølgelig ikke erstatte den følelsen , men dette er kun for mat.
Sist endret av henningxt; 10. juni 2009 kl. 01:05.
Trådstarter
15 0
Har heller ingen dårlig samvittighet for at jeg fucker'up økosystemet i elva. Den er sterkt preget av tunneler, bebyggelse og forrurensning lengre ned i vassdraget.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Rent vann leder ikke strøm, så det må være noe mineraler i vannet. Det vil funke i saltvann
Vis hele sitatet...
evt. brakkvann...? eller åssen det skrives. men kansje litt lettere med tanke på vanndybde å shit, å faktisk ha en elv, og ikke et sabla hav
Sitat av henningxt Vis innlegg
Jeg hadde sansen for innlegget ditt, Provo, men slik naturen er så har aldri jakt vært humant. Dyrevernere som lar seg fascinere av naturen, har vel også tenkt over hvor brutal og hensynsløs den er. Et lite kvarter på Animal Planet er nok til å få deg til å forstå at å "mokke 10.000 V" i en liten kulp, er mer humant enn de fleste andre fangstmetoder i dag.

Bare så det er sagt så er jeg altså ut etter et kraftig redskap som kan gjøre dette. Det renner en liten og skitten, (men fiskerik!) elv rett ved huset mitt, så har tenkt dette som en metode for å kunne fange fersk ørret raskt. Vil også skille mellom denne typen "El-fiske" og tradisjonell fisking med sluk/flue... etc. Dette kan selvfølgelig ikke erstatte den følelsen , men dette er kun for mat.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt jakt i seg selv kan være fullstendig humant, er diskutabelt. Men at forskjellig typer jakt varierer i humanitet, er det ingen tvil om. Vi som intelligente mennesker bør alltid strebe etter å gjøre jakt og avlivning mest mulig humant, og ikke ty til avlivning ved elektrosjokk under den unnskyldning at "det er for maten sin skyld". Jeg tror nemlig ikke på et sekund at du er så blakk og sulten at du ikke kan skaffe maten din på vanlig vis.

Når det kommer til inhumane jaktmetoder, gjelder det hovedsakelig hvalfangst, selfangst, snarer og reve-/bjørnefeller. Dette er forbudt i de aller fleste vestlige land, og er uansett ikke en unnskyldning for å bruke ikke-riktig-så-inhumane metoder.

At naturen er brutal og hensynsløs er ikke noe argument. Du burde lese om det velkjente prinsippet bak "moral agents" og "moral patients", som beskriver at mennesker har intellektet, moralen og forståelsen til å kunne holdes ansvarlig for inhumane handlinger, og at vi derfor må avstå fra de. En løve som angriper en zebra, eller en ulv som angriper en sau, kan ikke bebreides for noe som helst, fordi den er en såkalt "moral patient", og er ikke skyldig i noe annet enn "å være en løve", eller "å være en ulv". Vi kan ikke forlange at naturen skal opptre moralsk, men vi har selv et ansvar for å gjøre det.

Når det kommer til økosystemet i elva, kan jeg ikke tenke meg at den er så skitten og forurenset som du skal ha det til, ettersom du er villig til å spise fisken fra den. Tidligere påvirkning gir heller ingen unnskyldning for ytterligere påvirkning.