Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 6034
I 1969 var landet første mennesket på månen, på 60-tallet var romforskningen stort sett det eneste folk snakket om, det var fremtiden. De kunne ikke tenke seg en gang hvor langt utviklingen hadde kommet i år 2000. Men hvor langt har vi egentlig kommet? Trodde liksom vi skulle ha kommet lengere en det vi har i 2009, 40 år etter at vi gikk på månen? Er det bare meg, eller går det tregere en det burde på den fronten?
tenker du på at vi skulle ha vært på flere planeter?
Hva vet du egentlig om romforskning? Det handler ikke bare om å lage en rakett og skyte den ut i rommet. Romforskning innebærer en hel del eksperimenter på bl.a. organiske celler, og pc-en din er en konsekvens av romforskning.

Jeg tror vi har kommet lenger enn du aner på dette stadiet.
Kan være at det bare er vanskeligere ting som kommer etter å ha landet på månen? Skal være enig om at det virker som det går ganske sakte nå, men de holder nok en god del informasjon tilbake Er kanskje kommet lengre enn vi tror?
Men uansett, det er utrolig store avstander å sånt så ting tar tid, og ting skal være sikkert, og da tar det enda lenger tid
Månelandingen i 1969 var i konteksten av den kalde krigen - Sovjetunionen hadde skutt opp satelitter og mennesker til rommet og USA måtte vinne prestisje. Etter månelandingen kan du si merittene dabbet vekk simpelthen fordi utfordringene med å komme lenger enn månen er veldig mye større og kostnadstunge.

Det er stor debatt om hva som er poenget med å plassere et menneske på Mars. Informasjon om planeten Mars og andre får vi ekstremt mye billigere via ubemannede ferder med kamera, roboter osv... enn menneskeferder. Det er "kult" med mennesker i rommet, men det trekker kanskje ressurser fra andre mer effektive måter å samle kunnskap på.

Hva har skjedd siden månelandingene?

Permanente romstasjoner, romferger, mer avanserte satelitter, GPS, ubemannede ferder til ytterkanten av galaksen og uforskninger av en rekke andre planeter, måner osv... Det er jo ikke ubetydelige greier det!

Spesielt romfergene og romstasjonene er jo utvikling i retning av menneskeferder i rommet.
Sist endret av Kinseek; 14. mai 2009 kl. 15:40.
Syns selv de burde ha kommet litt lengre og det er fakta at de bremset ned forskiningen etter den kalde krigen, men det behøver ikke å si at vi ikke har kommet langt.
Vi vet utrolig mye om universet, mye mer en vi noen gang har gjort og vi har jo roboter på mars!

Jeg vet ikke egentlig ikke hva du mener med at vi burde ha komme lengre, snakker du om å sende folk lengre ut i rommet? for det er lettere sakt en gjort... husk at det tok ca 3 år til mars og det er den nærmeste planeten, det betyr at de astronautene som eventuelt skulle dratt til mars ikke hadde vært hjemme før etter 6 år!

Når det gjelder romturisme så blir det mulig å fly til verdensrommet i år, for de som har litt penger selvfølgelig, det vil koste 1 million dollar og da er du vektløs i rommet i 3 minutter.

Grunden til at vi ikke har kommet lengre er fordet romforskingen var veldig intens under den kalde krigen, det var fordet det var et kappløp mellom usa og russland for å vise hvem som var størst og best. Når usa landet på månen var kappløpet vunnet og forskningen dabbet av.

vi har kommet langt med store teleskoper både på bakken og fra satelitter, ut i fra teleskopene har vi lært mye om universet og sett mye nytt.
Men når det gjelder romskip og den delen der har vi ikke kommet like langt, har blir det meste av forskingen dedikert til romstasjoner som de kan gjøre forsøk i, i vekløs tillstand.
Om noen år skal vi ikke se bort i fra at vi også har satt en fot på mars.

En annen grund som er vært å nevne er at det ikke er så mange land som holde på med romforskning, det er usa, russland og kina som holder mest på med dette (usikker på om russland fremdeles er med i gamet)

Hadde det vært mange flere land som drev med romforskning og bygd romskip og raketter og sånt så hadde vi nok kommet en god del lengre.

Det er veeldig dyrt og du vinner ikke noe penger på det, bare kunnskap, derfor er det ikke så mange land som gidder å holde på med det. De landa som bidrar lager som regel en eller annen satelitt som de sender opp med rakettene til usa.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Permanente romstasjoner, romferger, mer avanserte satelitter, GPS, ubemannede ferder til ytterkanten av galaksen og uforskninger av en rekke andre planeter, måner osv... Det er jo ikke ubetydelige greier det!
Vis hele sitatet...
Litt småpirk, men jeg regner med at du mener ytterkanten av solsystemet?
sykofant: Har ikke India et romprogram da? Mener å huske at de skjøt sin første rakett ut i rommet for en stund siden.
Jo, det kan godt hende, nå som du sier det så mener jeg å huske at jeg har hørt det et sted.
Men poenget er at det er veldig få land som driver med dette.
Selv om det er 5 land til som jeg ikke vet om så er det fremdeles få som driver med det.
Du er min venn
niigu's Avatar
Jeg tror at romforskningen kan deles opp i flere deler enn hva folk tror. Blant annet har vi per dags dato fokus på hva rommet, andre planeter og sfærer kan hjelpe oss med i form av ressurser. Mange mener (inkl meg) at en stor del av romforskningen er gått over til hvordan rommet kan komme til oss, ikke omvendt. Mennesket prøver å teste ut økonomiske løsninger for å hente ut ressurser fra aktuelle områder nettopp fordi jorden trenger rommets hjelp. De siste årenes fokus på nanoteknologi vil nok komme til å bidra mye i form av nye, billige og tryggere måter å ferdes i rommet på. Hvorfor fokusere på nok en mann på månen når jorden trenger så mye hjelp til å stå på egne føtter?
Indeed! Vi burde vært langt ute i "space age" nå. Men som nevnt tidligere. Det er så mye, så mye vi ikke vet..
Sitat av sykofant Vis innlegg
.......husk at det tok ca 3 år til mars og det er den nærmeste planeten, det betyr at de astronaut.....
Vis hele sitatet...
ca. 7 måneder tar det en vei.
Vi har kommet veldig langt, men bemannede besøk på andre planeter er veldig begrenset pga. kostnad, tid, farer og at det ikke er vits i.
Alltid hatt problemer med å forestille meg hvor mye et lysår er. Nå har jeg funnet ut en god sammenlikning ihvertfall; det tar fire lysminutter til månen.
i dag er vi 99% sikker på at det finnes liv på andre planeter i en eller annen form. tror vi har beviset på liv innen 10 år. det er ikke dårlig det.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Alltid hatt problemer med å forestille meg hvor mye et lysår er. Nå har jeg funnet ut en god sammenlikning ihvertfall; det tar fire lysminutter til månen.
Vis hele sitatet...
fail, er ganske sikker på at det tar lyset 8 minutter å dra fra sola til jorda. og avstanden fra månen til jorda er ikke halvparten av avstanden fra jorda til månen.

do your math boi
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Alltid hatt problemer med å forestille meg hvor mye et lysår er. Nå har jeg funnet ut en god sammenlikning ihvertfall; det tar fire lysminutter til månen.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Et lysår er den avstanden lyset tilbakelegger på 1 år. Et lysminutt er avstanden på 1 minutt.

Lyset fra solen bruker ca 8 minutt til jorden.

Lyset bruker betraktelig mindre tid fra jorden til månen.
Lyset bruker ca. 1 sekund fra månen til Jorda
Sitat av Blanko Vis innlegg
ca. 7 måneder tar det en vei.
Vis hele sitatet...
Mhm, er du sikker på det?
en ful visket til meg at det tok 3 år, har du noen kilder på at det tar 7 månder ?
Sitat av sykofant Vis innlegg
Mhm, er du sikker på det?
en ful visket til meg at det tok 3 år, har du noen kilder på at det tar 7 månder ?
Vis hele sitatet...
det blir jo uansett en lang tur da
horfor ikke lage en romstajson under bakken på månen? jeg mener den har jo mye mindre gravitasjon enn jorden så det ville spart mye energi ved oppskyting og miljø xD
Det forskes jo på å lage rombaser på månen hvor en kan utvinne drivstoff fra under overflaten.
Dersom dere jordboere ønsker å reise til Mars, må dere først finne på en måte å ta vare på musklene. I vektløstilstand, slipper musklene en "evigkamp" mot tyngdekraft og svinner derfor fort. En reise til Mars uten tyngdekraft på turen, vil Schwarzenegger ikke klare å gå på Mars engang...

Mat og luft til en lang romreise er også lurt. Det er derfor romforskere prøver å plante planter ute i rommet for tiden. Det er ikke veldig lett på grunn av mangel på tyngdekraft. Det vil si at vannet går ikke ned til røttene i jorden. Og planten kan også spire i feil vei fordi den vet ikke hvor den skal "opp". Men likevel har noen av astronautene klart å dyrke plantene uten tyngdekraft. Det er imponerende ^^
Sist endret av marsboer; 15. mai 2009 kl. 16:02.
Problemet med muskelsvinn er jo også en faktor på romstasjoner, og der løser de det med trening. Hvorfor kan man ikke gjøre det samme på vei til Mars?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Problemet med muskelsvinn er jo også en faktor på romstasjoner, og der løser de det med trening. Hvorfor kan man ikke gjøre det samme på vei til Mars?
Vis hele sitatet...
Neppe. Det er fortsatt et problem på romstasjonen.

Noen av musklene kan bli "trent", men uansett hvor mye du trener vil du fortsette tape muskelmasse. Fordi i vektløs tilstand trenger musklene ikke å kjempe en evig kamp mot tyngdekraften. Dermed forsvinner de etterhvert.

edit:
De på romstasjonen trener omtrent et par timer hver dag, og etter en eller to uker mister de likevel 1/4 av sin muskelmasse. Tenk hvordan det vil gå om de reiser til Mars som tar 2-3 år å reise
Sist endret av marsboer; 15. mai 2009 kl. 18:20.
en måte å løse det på er å ha roterende rom i romstasjonen, når rommet roterer så skapes det Tyngdekraft for de som oppholder seg i rommet.
Da kan astronautene oppholde seg i dette rommet i noen timer hver dag og vis dem i tillegg trener så er problemet løst...
http://en.wikipedia.org/wiki/Centrif...dations_Module

Lengste sammenhengende besøk i værdensrommet er på litt over 400 dager, og den rekorden har stått i 14 år...
Cheese's Avatar
Trådstarter
Kan ikke dette problemet løses med Artificial Gravity? Hvordan reagerer kroppen på det over tid? Blir kanskje ikke være veldig driftstoffvennlig å ha en konstant roterende permanent romstasjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_gravity
Sitat av sykofant Vis innlegg
Mhm, er du sikker på det?
en ful visket til meg at det tok 3 år, har du noen kilder på at det tar 7 månder ?
Vis hele sitatet...
Begger er rett. Korteste rute til mars tar mellomg 6-7 måneder. mens det kan sikkert ta opp til 3 år å ta lengste vei. NASA har sendt sonder som har brukt 7 måneder, og dem har sendt sonder som har brukt 1,6 år.

Dette kommer an på hvor jorda og mars ligger i omløpsbanen sin, så det er logisk å sende ting til mars når jorda og mars ligger så nære hverandre som mulig. Problemet er bare at de vil ta år for planetene er like nært igjen, som igjen gjør at enten på astronautene vente til de er nært, eller ta en lengre rute. Det kan fort ta 3 år eller mer totalt i tur-retur.

Laget en lite illustrasjon i paint, for de som ikke sku helt forstå

http://bildr.no/thumb/410749.jpeg
Sitat av Cheese Vis innlegg
Kan ikke dette problemet løses med Artificial Gravity? Hvordan reagerer kroppen på det over tid? Blir kanskje ikke være veldig driftstoffvennlig å ha en konstant roterende permanent romstasjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_gravity
Vis hele sitatet...

Kroppen reagerer vel på det som med vanlig tyngdekraft?

Drivstoff tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på, de bruker solceller til å få energi. så lenge ikke solen brenner opp skal det nok gå greit
Sitat av sykofant Vis innlegg
Drivstoff tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på, de bruker solceller til å få energi. så lenge ikke solen brenner opp skal det nok gå greit
Vis hele sitatet...
Som forutsetter at solcellene klarer å trekke nok energi til å drive denne sentrifugen (og resten av skipets systemer?).

Det er jo ingen luftmotsand eller gravitasjon som demper sentrifugen. Det eneste problemet er vel friksjonen i delene som holder skipet sammet, men energimengden til å overkomme det trenger vel ikke være enorm?
Sitat av Kinseek Vis innlegg

Det er jo ingen luftmotsand eller gravitasjon som demper sentrifugen. Det eneste problemet er vel friksjonen i delene som holder skipet sammet, men energimengden til å overkomme det trenger vel ikke være enorm?
Vis hele sitatet...
Det samme tenkte jeg...

Ang energien fra solcellene så tror jeg ikke det er så veldig stort problem, i verste fall så kan man alltids montere et ekstra panel...
Sitat av Cheese Vis innlegg
Kan ikke dette problemet løses med Artificial Gravity? Hvordan reagerer kroppen på det over tid? Blir kanskje ikke være veldig driftstoffvennlig å ha en konstant roterende permanent romstasjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_gravity
Vis hele sitatet...
Kroppen reagerer ikke noe forskjellig på et aksellert system og tyngdekraft fordi det ikke er noen teoretisk forskjellig måte å beskrive den på mekanisk

Å ha rotasjon vil ikke kreve spesielt med drivstoff hvis det konstrueres riktig, da vil kun neglisjérbar mekanisk friksjon føre til energitap under rotasjonen.

Vil forresten anbefale folk å titte på filmen Sunshine - den gjør en god del ting riktig i forhold til langsiktige romreiser (de unngår dog tyngdekraftspørsmålet pga. budsjettrammene) og det har et informativt kommentarspor fra en flink fysiker på DVD-en.
filmen er under nedlasting

tenkte litt mer på denne sentrefuge modulen og en sprø tanke slo meg.
Hvorfor ikke bare drive hele greia med en sykkel?
Da får jo astronautene sin viktige trening og tyngdekraft i ett, pluss at dem ikke trenger å tenke på energi.
litt slitsomt å måtte ha en sykke bemannet døgnet rundt for tyngdekraft? For det er vel like viktig med tyngdekraft når man sover, som når man er våken? Ser ideen din, men litt upraktisk kanskje.:P
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Wilhelmsen Vis innlegg
litt slitsomt å måtte ha en sykke bemannet døgnet rundt for tyngdekraft? For det er vel like viktig med tyngdekraft når man sover, som når man er våken? Ser ideen din, men litt upraktisk kanskje.:P
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke verdens dummeste løsning vist man i tillegg har en motor som tar over når ingen sykler.
trenger ikke noe motor... de trenger ikke tyngdekraft hele tiden bare et vist antall timer pr dag og et vist antall timer med treningn, så det blir ikke noe problem når de sover...
Kombinerer man de 2 tingen så slår du 2 fluer i en smekk, kanskje 3 vis du tenker på energi sparing, men men.. det var bare en sprø tanke
Sitat av Synderen Vis innlegg
Det er jo ikke verdens dummeste løsning vist man i tillegg har en motor som tar over når ingen sykler.
Vis hele sitatet...
Men vil man greie å rotere den ved hjelp av en sykkel da? må jo være et enorm girsystem for at noen i det heletatt skal greie å trø rundt. Selv om det er vektløst, så må man jo flytte massen på x antall tonn?
du glemmer en ting... i rommet er det vektløs. altså, på jorden klarer du ikke å vrikke på et tonn, men i verdensrommet kan du lett løfte et tonn eller kaste det eller hva du vil siden det er vektløs i rommet.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det er ikke snakk om å flytte på noe når man skal rotere en sylinder. Her er det friksjon og treghet som spiller inn, ikke masse.

Sykkel-idéen ville fungert dårlig (skjønner at den ikke var 100% seriøs ja ) fordi astronautene blir slitne uten å trene musklene, men heller få bedre kondisjon. Slitne astronauter = høyere forbruk av oksygen og næring, uten at de faktisk trener opp musklene. Så må vi for all del ikke glemme at astronautene faktisk har oppgaver å gjøre der oppe, mange har høy utdanning og skal utføre eksperimenter. Da gir det jo ikke mening å bruke flere milliarder på å sende de opp hvis de skal trø på en sykkel?
Sist endret av BomberMan; 15. mai 2009 kl. 21:31.
Sitat av sykofant Vis innlegg
du glemmer en ting... i rommet er det vektløs. altså, på jorden klarer du ikke å vrikke på et tonn, men i verdensrommet kan du lett løfte et tonn eller kaste det eller hva du vil siden det er vektløs i rommet.
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Må skille mellom vekt og masse. Vekt og masse kan brukes ilag på jorda, der tyngdekraften er så å si det samme over alt for å måle masse. Men i verdensrommet Veier 1 tonn ingenting. Men Massen er fortsatt det samme. Noe de måler i newton om jeg ikke har misforstått helt. for ja, du kan løfte tyngre ting i verdensrommet siden tyngdekraften ikke hindrer deg. Men det er fortsatt en grense.

feks: Astronauter kan løfte tyngre og flytte verktøy som ellers ville vært for tungt for en arm på jorda. Enkelt fordi de ikke har gravitasjon som hindrer deg. Har lest at de også må Legge ned verktøyet yderst forsiktig, selv om det ikke har vekt. Men fordi det har masse.

Kast en hammer på noen i verdensrommet, så skader den fortsatt personen selv om den ikke veier noe. For massen i bevegelse er den samme som den ville vært på jorda.

Men poenget er at hvor går grensen for massen blir for tung for en person alene til å sette i bevegelse? Tviler på at en mann vil kunne kaste en stålklump på ett tonn, selv om den ikke veier noe. et menneske er rett å slett for lite, og yter ikke nok kraft til å sette et tonn i bevegelse.

Mener å ha lest noe lignende om den robotarmen som er på romfergen. Den har en maksvekt den kan løfte i rommet. enkelt å greit en grense på hvor mye masse den kan flytte uten at belastningen blir for stor på armen.
Sist endret av Wilhelmsen; 15. mai 2009 kl. 21:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Wilhelmsen: F=m*a. Når di kraft på objektet er einaste krafta vil du sette et tonn i bevegelse - rett nok vil du bevege deg meir om du ikkje har ein større masse å spenne ifra mot, men et menneske i vektløs tilstand, med et fast holdepunkt er i teorien i stand til å sette ein svært tung masse i bevegelse - sakte.
Ja, å da er spørsmålet om du vil få kraft nok fra en sykkel til at det er effektivt nok er vel egentlig det jeg vil fram til? er ikke alltid like flink å formulere meg. Men om man må tråkke for harde livet, bare for å oppnå 0.1 rpm er det ikke praktisk. Over tid vil du klare å aksellerere til ønsket rpm. Men du vil mest sannsynlig trenge hjelpemotorer til å holde stødig fart, og motorer for å bremse ned om du overskyter ønsket rpm. Ikke like greit å bare koble sykler til dynamoer da?
slashdot kan svare deg på det, han er god med sånne ting.
Men det blir like tungt å tråkke vis du bruker dynamoer, vis det ikke er fler som sykkler.
Eller tar jeg feil?
En dynamo trenger ikke å ha like mye motstand. Uten at jeg egentlig har mye peiling på dynamoer.
Lad opp batterier som gir strøm til elektromagneter. På samme måte som i monorails eller en partikkelakselerator. Burde greie å drive den rundt på minimalt med strøm når man ikke har motstand. så trenger du kanskje ingen hjelpemotor eller folk på sykkelen døgnet rundt :P

Å ja, jeg ser at Slashdot har peiling. Jeg er bare nyskjerrig
Sist endret av Wilhelmsen; 15. mai 2009 kl. 23:56.
Vis dynnamoen ikke er belastet så er det veldig lite motstand i den ja... men jo mere bellastning jo større motstand blir det.
Siden man trenger minimalt med strøm siden det ikke er noe motstand som du sier så burde det vel gå greit å tråkke den rundt eller?
Som sakt, sykkel ideen var ikke helt seriøs, men mere teoretisk får å se om det hadde gått.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sykkel med dynamo er teknisk sett mindre effektivt. Energibevaringsloven, gutter...
Sitat av sykofant Vis innlegg
Vis dynnamoen ikke er belastet så er det veldig lite motstand i den ja... men jo mere bellastning jo større motstand blir det.
Siden man trenger minimalt med strøm siden det ikke er noe motstand som du sier så burde det vel gå greit å tråkke den rundt eller?
Som sakt, sykkel ideen var ikke helt seriøs, men mere teoretisk får å se om det hadde gått.
Vis hele sitatet...

Ja helt teoretisk kunne det vel gått. Men med null motstand mente jeg elektromagneter i rommet, i motsetning til feks. monorails på jorda. som bruker enorme mengder strøm på å holde toget svevende noen cm over skinnen og magnetene. I rommet trenger du ikke å bruke strøm på å holde det svevende, så du kan fokusere all strøm på framdrift. og når du først har fått ønsket rotasjon, bruker du enda mindre strøm på å holde det gående. skal du trå manuelt må du fortsatt trø enormt mye for å sette all massen i bevegelse, og du må muligens ha hjelpemotorer og bremser og utstyr som uansett bruker strøm. så hvorfor ikke bare byne med å lage ekstra strøm helt fra starten av istedet?
Feil, det blir tungt å tråkke opp til en viss fart, akkurat som med elektromotorer.
Når du når farten du er ute etter kan du slappe av litt og roe ned tråkkinga.
Rommet du er i blir jo som et svinghjul som drar seg selv rund.
Hvorfor skal du ha strøm til bremsene når du kan bruke hydraulikk som ikke krever strøm.

Jo, du kan like gjerne lage det med strøm, men nå var tanken å spare strøm....
Ja du kan ha bremser som drives hydraulisk, å det blir såklart enklere å opprettholde farten når du først har kommet igang. men tror du ikke rotasjonen blir litt vel uregelmessig om man skal holde på å tråkke hele tiden, og i tillegg bremse ned med hydrauliske bremser? om du plutselig bremser litt for mye, så må du igjen tråkke deg opp i fart. Vil aldri klare å holde en nøyaktig rotasjon på 4rpm feks. Elektromagneter funker begge veier, så man trenger ikke ekstra motorer for for å opprettholde rotasjon når mannskapet er opptatt eller sover. Bare svak tilgjengelig strøm som du laddet i batteriene tidligere den dagen når du sykla:P
Jeg skjønner meningen med å spare strøm men om man en gang i framtiden når en gravititetsmodul blir realistisk så finnes det sikkert bedre superledere for strøm, og effektive dynamoer du kan tråkke igang sammen med gode batterier. Derav gratis strøm og trening.