Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 886
Jeg har laget en form i vb, sok sende meldinger til alle pc'er i nettverket på skolen!
Men jeg skal ha det sånn at jeg trenger Brukernavn og passord for å åpne fila. Kan noen hjelpe meg med det?
er vel bare lage en if/else rutine når programmet starter som spør om login, hvis den er feil drepes programmet!
ja, men åssen skal jeg få til at den åpner det andre programmet hvis passordet og brukernavnet er riktig? og åssen kode skal jeg bruke for at det skal komme stjerne i passord feltet isteden for passordet du skriver!
'File -> New -> Form'

I form dialogen velger du password dialog...
Så går du i properties og setter passord formen til default startup form... enkelt!
Har klart alt, men ikke åssen programmet skal hente inn form2 når det blir riktig brukernavn og passord!
takk, men åssen får jeg lukket form1? hvis jeg skriver:

Kode

if text1 = "brukernavn" then
      if text2 = "passord" Then
            form2.show
      else
            end
      end if
else
     end
end if
så lukker ikke form1 seg!
men lag en litt raskere if rutine da...

Kode

if text1 = "brukernavn"and(&&) text2 = "passord" then
    form2.show()
else
   form1.hide() //lukker hoved vinduet
end if
ikke stol 100% på syntaxen min, kan ikke helt vb!
Ikke bruk "FormX.hide"...da blir formen liggenes i minnet og programmet avsluttes ikke skikkelig!
Bruk heller "Unload (FormX)" som rensker opp og fjerner formen helt fra minnet...

Fikset litt på koden din na1t slik at den funker:

Kode

if text1.text = "brukernavn" and text2.text = "passord" then
      form2.show
else
      unload form2
end if
ok, takk
Anox Cleevah: bra, som sagt ingen vb expert

er det bare meg eller er syntaxen til VB litt fordummende? er jo faen som å skrive en 1. klasse stil jo!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
tja
jo nærmere psudo man kommer, jo lettere blir det jo å programmere.. og det er jo slik disse objektsorienterte språkene som VB og delphi er
haken ved den enkle syntaxen er jo CPU load, man trenger blant annet ikke å definere datatypen til variabler. Gjelder det samme for returverdier i metoder/funksjoner?
hvis det er feil passord skal programmet drepes, altså lukkes? dette gjøres vel ikke med form2.hide ? eller unload form2? trodde man bare skrev exit; eller no?
Man KAN alltids bare skrive END...det vil slutte programmet der og da.
Men deler av progget, forms'ene f.eks., blir forsatt liggende i minnet...noe som ikke er veldig gunstig.

Så man burde først unloade alle forms og så slutte programmet:

Kode

Unload MainForm
Unload SubForm1
Unload SubForm2
End
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hmm... eg har alltid brukt END... Så eg legger altså igjen drit etter meg?
Opprinnelig postet av na1t
haken ved den enkle syntaxen er jo CPU load, man trenger blant annet ikke å definere datatypen til variabler. Gjelder det samme for returverdier i metoder/funksjoner?
Vis hele sitatet...
Riktig, man trenger ikke å definere datatypen til variabler etter som VB gjør det for deg. Men en hver programmerer med litt peiling ville gjøre det allikevel, ikke nødvendigvis for mindre cpu load, men for å få en ryddigere kode.
I VB kan du kreve definering av datatyper med denne kommandoen:

Kode

Option Explicit
Returverdier i metoder/funksjoner blir definert på forhånd, og er derfor ALLTID definert.

Opprinnelig postet av Atmoz
Hmm... eg har alltid brukt END... Så eg legger altså igjen drit etter meg?
Vis hele sitatet...
Ja, spesielt hvis du brukte timere eller andre litt 'krevende' objekter på forms'ene dine, de sluker CPU!

Opprinnelig postet av na1t
er det bare meg eller er syntaxen til VB litt fordummende? er jo faen som å skrive en 1. klasse stil jo!
Vis hele sitatet...
BASIC = Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code
Navnet sier det meste egentlig, VB er ikke et unikt språk men en grafisk version av gode gamle BASIC (Q-Basic, anyone?).
Og i BASIC er det logikk som regjerer, alle kommandoene er laget 'lette' slik at man lett skal kunne huske dem, og hvis du ikke husker dem så er det ikke vanskelig å gjette seg fram til hva det er...

Og for dere som ikke visste det: Visual Basic ble orginalt laget for at man enkelt og greit skulle kunne lage grafiske interface til databasene sine. Etterhvert som programmet ble mer og mer populært utvidet microsoft det mer og mer. Og i dag er det verdens mest brukte programmerings-språk!