Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 754
Sjalabais. Har en egen server hjemme som jeg kunne tenke meg å tatt regelmessig backup av. Har søkt litt på nettet og blant annet funnet ghost for linux som kan være en grei løsning.

Det beste hadde vært om jeg kunne tatt et image av hele serveren, slik at jeg slipper å stresse med å sette alt opp på ny dersom den skulle kræsje. Ghost for linux kan fikse det, men da må jeg boote på en cd plate, noe som igjen betyr nedetid og mer arbeid enn om dette kunne gått av seg selv.

En annen løsning kunne vært et slags cronjob ting som kopierer innholdet på serveren over nettverket til min stasjonære pc en dag i uken.

Noen som har vært borti dette som kan gi meg litt råd?
Serveren kjører siste versjon av Fedora.
Det du kan gjøre, nå går jeg utifra at din arbeidsstasjon er windows, er å sette opp arbeidsstasjonen din til å dele en katalog med windows file sharing, så bruke samba på linux maskinen til å mounte den katalogen til f.eks /mnt/backup. så bruker du rsync verktøyet til å ta backup. Det fungerer ved at den sjekker alle filer på rootsystemet og sammenligner dem med filene som ligger i /mnt/backup, og synkroniserer der det er forskjell. dette kan settes i cron.weekly, så kjøres det en gang i uka etter første gangen vil den ikke ta backup av annet enn filer som er opprettet eller endret siden sist. sparer mye tid og nettverkstrafikk.
I tilfellet forsen beskriver at du blir nødt til å lage en tarball først, for å bevare filrettighetene. Denne kan du få plassert på sharen jevnlig.
Ja, en direkte backup av alle filene over samba er en serdeles dårlig ide. Dessuten villle han ha en løsning som ordner seg selv mens han ikke er der. Da er det vel ikke så smart å kopiere over på en windowsbasert arbeidsstasjon som trolig ikke er påskrudd etter et helt regelmessig skjema?