Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  370 71950
Skal knækkes
Golder's Avatar
Fin funksjon dette, nso.
Til chubby vil jeg si at dette blir jo en ny måte å finne ut hvor gode poster folk har, ikke bare mengde. ratio, liksom. Antall poeng i forhold til antall poster.

Jeg liker dette.
Sitat av d0nk3y
Registrert: Jun 2004
Sted: Downtown Narvik
Innlegg: 1.225
Kvalitetpoeng: 1

Vis hele sitatet...
Ah, genialt. Takker.
Jeg gleder meg til å se om dette blir et bra prosjekt. Høres i hvertfall bra ut.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av d0nk3y
Tror dette systemet vil fungere veldig bra. Godt utført.


..Men, mens du først er inne på utvikling av nFF. Hva med et eget icon i forum tittel
dersom "spørsmålet" til tråstarter er blitt løst?
{ Tråstarter (push); "Problem solved" }
Vis hele sitatet...
Dette ble nettopp forelått før i uka, grunnen til at nso ikke vil implementere (?) det er fordi det ikke skal bli et supportforum, nFF er et diskusjonsforum.
Sitat av devotio
Dette ble nettopp forelått før i uka, grunnen til at nso ikke vil implementere (?) det er fordi det ikke skal bli et supportforum, nFF er et diskusjonsforum.
Vis hele sitatet...
Ok skjønner. Har desverre ikke lest den posten.
slo meg bare at det er en del poster som ikke er besvart, som blir gjenspurt flere ganger.

nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Opprinnelig skrevet av charz0r
Ah. Og hvor kan jeg se hvor mange poeng jeg (muligens) får utdelt? Får jeg en beskjed, eller hva?
Vis hele sitatet...

Nei, det blir tildeldt tilfeldig basert på en del kriteria som aktivitetsnivå og lignende. Hvor mange poeng du får til å dele ut blir altså ganske tilfeldig.
Hvor mange poeng du får på innleggene dine, som er det du ble svart på, er dog ikke så tilfeldig. Det er mer avhengig av kvaliteten på innleggene =)
Så litt på javascript delen rundt "+" knappen, postID/1 (betyr 1'ern antall poeng?)), går vel kanskje bare å sette inn en av sine egne poster og gi den masse poeng. :P

sjekker du evt om sånt skjer?

Om det er postID/antall poeng som gis da.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Grunnen til at det står 1 er fordi det før var mulig å gi minuspoeng også, men det fjernet jeg før det ble åpen beta. Du er selvfølgelig velkommen til å prøve å gi mer enn 1 poeng, men det taes høyde for i programkoden så du vil ikke komme så langt. Innverdien brukes uansett bare som en identifikator, og brukes ikke i utregning av nye verdier.
I tillegg sjekkes det at brukeren din ikke har opprettet innlegget du stemmer på, så det vil også gå rimelig dårlig å bytte ut id med eget innlegg.
Angående bugs, jeg tror jeg fant en akkurat nå..

Jeg ville et KP til denne tråden, post 5(det var morsomt). Problemet oppstod da jeg trykket på det grønne krysset. Ingenting skjedde. Jeg trykket et par ganger til, litt febrilsk og ingenting skjedde. Reloadet siden og prøvde igjen. Ingenting skjedde før etter et par trykk, da det viste seg at jeg har klart å gi posten 2 KP(etter ett dobbeltklikk, knappen forsvant ikke før jeg hadde trykket to ganger) og den ser ut til å ha duplikert seg?

Ikke rett framgangsmåte av meg å trykke febrilsk, men en bug ble oppdaget

Forøvrig ser jeg at antall KP ikke vises f.eks. her. Hverken over posten eller hvor mange brukeren har.

Med det samme vil jeg slenge inn at de nye ikonene pression lagde er ganske mye bedre enn det grønne
Sist endret av hedningen; 10. mars 2007 kl. 16:42.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Vi kommer ikke til å bruke de ikonene. Jeg ønsker at knappen for poenggivning skal være synlig, og ikke forsvinne vekk blandt de andre. Det er fullt mulig å bruke en annen knapp enn den som er nå, men det er altså ikke aktuellt nå å bruke de knappene.

Vedr. buggen så kan jeg etter å ha gravd i db'en bekrefte at du har stemt to ganger, og jeg skal titte på det. Takker.

Edit: der skal det være fikset.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Kan jeg komme med et ønske? KP er et utrolig praktisk verktøy som kan vise hvilken tråder som er gode og informative, også hvilke brukere som utpeker seg positivt. Å stemme på en post fordi den er morsomt ødelegger systemet.
Flott system synes jeg. Men går det an å stemme på sin egen post? Synes ikke dette skal gå an, spør du meg. Det gjør selvfølgelig ikke veldig stor forskjell, men det er da noe. Og det kan vel handle litt om prinsipper
Sitat av Leif Motorvei
Men går det an å stemme på sin egen post?
Vis hele sitatet...
Nei, det går ikke.
Om man kunne stemt på si egen post hadde det ikke vært noen mening med dette
Jeg beklager, men jeg finner ikke den funksjonen, jeg prøver og se etter en ny knapp, men finner ingen!! hjelp?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av eisval
Jeg beklager, men jeg finner ikke den funksjonen, jeg prøver og se etter en ny knapp, men finner ingen!! hjelp?
Vis hele sitatet...
Hadde du lest førsteposten eller emnet generellt så hadde du fått med deg at det var delt ut randomly til personer som var online siste døgnet. Har utvidet dette til å omfatte de to siste døgnene, men det vil ikke tre i kraft før midnatt.
ok, takk.. Jeg leste hele posten før jeg spurte! Så det er bare "noen" som vil kunne får denne funksjonen?.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
"Noen" som i "alle som har besøkt nettstedet de to siste dagene", ja.
Kan ikke bare folk lage 2 eller flere brukere og gi seg selv poeng?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kwm
Kan ikke bare folk lage 2 eller flere brukere og gi seg selv poeng?
Vis hele sitatet...
Tja, brukere med samme IP er suspekt, og har fair sjans for å bli utestengt om dei gir poeng til kvarandre.

Uansett vil to vanlige dødelige kunne harveste relativt få poeng per døgn, sammenligna med totalen, og dermed vil slikt bli krusinger i sjøen sammenligna med reell moderering.

Og om det skulle vise seg at slikt blir et problem, så er det to ting å gjere:
1: kaste ut dei som ikkje greier å oppføre seg
2: kaste ut systemet.

Og eg trur heilt ærleg ikkje at mods vil legge *alt* for mykje vekt på slike poeng, er det regelbrudd skal det vekk, uansett om det er +10 eller ikkje, men klart at der det ikkje er eit heilt skarpt regelbrot vil det vel få litt innvirkning...
Sitat av kwm
Kan ikke bare folk lage 2 eller flere brukere og gi seg selv poeng?
Vis hele sitatet...
Det skal nok kunne oppdages uten de helt store problemene av oss. Uansett, disse poengene er ikke ment som kjempeseriøse, bare et lite verktøy som gjør det lettere å gi folk en liten påskjønnelse for å poste gode poster. Kanskje blir det også brukt til statistiske formål eller lignende også, men i første omgang er dette ikke så utrolig alvorlig.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av kwm
Kan ikke bare folk lage 2 eller flere brukere og gi seg selv poeng?
Vis hele sitatet...
Det er laget systemer for å forhindre at det skal være fordelaktig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forslag til funksjonalitet:
*Sortere søkeresultat etter KP. Greit nok at gamle poster da vil komme lenger ned, men kan hindre at tråder som bare inneholder lenker til andre tråder kommer høgt opp i søkeresultatet
*Liste over høgt ranka tråder

Vil KP for sletta tråder forsvinne forresten?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
De forsvinner ikke per dags dato, men det kommer nok til å bli implementert med tilbakevirkende kraft.

Vedrørende forslaget til funksjonalitet så er det noe som evt vil komme senere hvis vi ser systemet fungerer tilfredstillende.
Jeg vil bare si at jeg synes dette er et friskt innspill. Dette tror jeg kan bidra med å øke seriøsiteten på forumet. Folk som faktisk har god kunnskap om noe, vil kanskje få en større motivasjon til å legge litt arbeid ned i gode svar. Dette kan skille oss fra andre forum på en positiv måte. Jeg håper i hvertfall at folk bruker poengene sine til å premiere gode svar og inlegg - f.eks bare i denne tråden her ser vi jo at mange har prøvd om den grønne knappen fungerer på litt merkelige poster. Jeg ser at mange erger seg over at det nå kommer noe nytt, og de har jo allerede så mange poster osv. Hva har antall poster med noe å gjøre? Er jo folk med 10.000 poster på forum som hw.no og mote.no osv. Er fortsatt ingenting som sier om denne brukeren har gitt deg et seriøst svar eller ikke. Innlegg-telleren forteller bare hvor aktiv en bruker er, ikke hvor seriøs den er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Matthiesen, derfor har det tidlegare vore foreslått å bytte ut innleggsteljaren med kB-teljar, som vil telje antal teikn du har skrive på forumet

Hovedproblemet i oppstartsfasen er at poenga ikkje finst på alle dei tidlegare postane. Dermed vil ikkje det nødvendigvis vere bra å anta at KP/poster gir fornuftig svar, ettersom en bruker med 10 poster og 10kp vil danke ut en med 4000 poster og 100kp...
Huff, her lukter det itpro.no propoeng. "HUSK Å GI PROPOENG TIL SVAR SOM FORTJENER DET!!!11ONEONE"
Det hadde vært fint om dere satt inn kvalitetpoeng i søkeresultat når man trykker på "Finn alle innlegg av *bruker*".
Bare et forslag
Eksempel
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av Kanoner
Huff, her lukter det itpro.no propoeng. "HUSK Å GI PROPOENG TIL SVAR SOM FORTJENER DET!!!11ONEONE"
Vis hele sitatet...
Det kan godt være at andre sider har noe som ligner. Det er hverken originalt eller banebrytende med slik funksjon. Det er dog ikke meningen å være en kopi av noen av dem, hele idèen er at vi skal forme dette til å muligens bli noe større som vi kan gjøre mer utav.

Ettersom jeg ikke er en leser av nettstedet visste jeg ikke at itpro.no hadde noe lignende, og beklager hvis du føler deg støtt av den grunn.
Vi har ikke tenkt til å "tvinge" noen til å dele ut poeng, folk får gjøre som de vil med dem med unntak av å kun gi bestekompisen sin med 12 poster en haug med poeng. Slik Kanoner fremstiller det virker det som om itpro har et veldig sterkt fokus på poeng, og det tror jeg ikke kommer til å skje på nFF. Akkurat nå i starten er det litt mye oppstår over det og jeg ser at folks entusiasme (det peneste ordet jeg kan bruke) tar litt av i andre emner. Men når folk ikke stresser så mye med det blir det forhåpentligvis på sikt en kvalitetsøkende bit funksjonalitet.

Selv kommer jeg nok til å gi blanke i poengene når jeg vurderer en bruker, men det skjer stadig oftere at selv vi som ender opp med å lese veldig mange tråder i modereringsprosessen plutselig oppdager brukere med 500+ innlegg. Forumet er på vei til å bli for stort til å holde oversikt over på individuell basis, positivt eller ei, og poeng kan i mine øyne kanskje ikke erstatte en personlig oversikt over brukermassen, men i alle fall gi en pekepinn på hvor brukere står i forhold til hjelpsomhet og ikke minst generelt vett (noe vi alltid har verdsatt mer enn hjelpsomhet )
Dette var et fint system nso. Bra påfunn
Tenker dette kan ende opp som expliot hvis man lager en ny profil og kjører plusspoeng på sine egne posts. Jeg regner med det ikke går an å poenggi seg selv? Er det forresten ranking, premie og slikt noe? Premier for å holde seg til poenget i diskusjonen... Dette hadde nok blitt en slager i politikken.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av lefsegokk
Tenker dette kan ende opp som expliot hvis man lager en ny profil og kjører plusspoeng på sine egne posts. Jeg regner med det ikke går an å poenggi seg selv? Er det forresten ranking, premie og slikt noe? Premier for å holde seg til poenget i diskusjonen... Dette hadde nok blitt en slager i politikken.
Vis hele sitatet...
Leser du ingen innlegg i denne tråden? Alle dine spørsmål som du stiller med dette innlegget er besvart før du skrev.
Nei, du kan ikke lage ny profil for og stemme på deg selv, det vil cru finne ut av. Nei, du kan ikke gi deg selv poeng på din egen profil. Hva man kan gjøre med poenegene vil det komme til litt senere.
En ranking er forresten "klar" på forsiden til nFF. Der kan man se de 10 beste innleggene og de 10 brukerne med høyest KP.
Sist endret av Magisk; 10. mars 2007 kl. 21:42.
Sitat av lefsegokk
Tenker dette kan ende opp som expliot hvis man lager en ny profil og kjører plusspoeng på sine egne posts. Jeg regner med det ikke går an å poenggi seg selv? Er det forresten ranking, premie og slikt noe? Premier for å holde seg til poenget i diskusjonen... Dette hadde nok blitt en slager i politikken.
Vis hele sitatet...
Les tråden du. Du kan ikke gi deg selv poeng, det eksisterer mekanismer som hindrer folk fra å opprette flere kontoer for formålet, og eventuell videre funksjonalitet kommer med tiden.
Oida. Hvis det hadde eksistert, tenker jeg jeg hadde fått minuspoeng for ikke å ha giddet å lese alle 5 sidene før jeg postet et spørsmål i denne tråden.
Jeg føler meg selvfølgelig ikke støtt av at dere innfører en slik funksjon. Jeg bare håper (og tror) at funksjonen vil bli bedre her i forumet. Alt maset om propoeng på itpro gjør bare at funksjonen trekker ned på forumkvaliteten. Noen har tilogmed laget standardsvar de limer inn med en plugin til firefox for å høste propoeng.

Jeg skal selvfølgelig ikke uttale meg for skråsikkert om hvordan det blir her før funksjonen har vært brukt en stund i forumet.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Jeg håper og tror nok at det ikke blir noe i nærheten av itpros løsning iht. kvalitetspoengene. Det er bare for og ha en viss pekepinne på hvem som skriver best i en diskusjon. Slik at man ikke har poster med en setning eller bare ett ord. Freakforum skal jo være ett diskusjonsforum, ikke ett supportforum som fler og fler tror at det er.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Kawham.
Nå har jeg gjort alt annet enn det jeg bør ha gjort på idag, og resultatet er som følger:

http://www.freakforum.nu/index.php?p=poeng
Dette er fantastisk jobba, nso. Er det muligheter for at man under sin egen profil har historien over alle som har gitt kp, og ikke bare de 30 siste kp totalt sett?
dere jo gjøre det sånn at vis noen spammer eller noe så trekker dere dem i poeng?
Sitat av cannabis-manndi
dere jo gjøre det sånn at vis noen spammer eller noe så trekker dere dem i poeng?
Vis hele sitatet...
Det var diskutert, men man fant heller ut at det er bedre å bruke regelbrudd-knappen for å bli kvitt søppelnerder. Fokuser heller på det positive og de gode trådene, i stedet for å slakte idiotene.
Jeg tror dette kan forbedre kvaliteten på trådene. Alle her (i hvertfall nesten) ønsker å få en del poeng, og kommer dermed til å skrive bedre poster!

Det tror jeg i hvertfall at jeg kommer til å tenke på, og skjerpe meg på feilskriving.

Fulloggal
Synes det er et bra paafunn jeg, hvis bare det hadde vaert til nytte.
Jeg synes funksjonen denne tingen gir, er lav i forhold til den saakalte "popularitets-spokelset".

Altsaa, for aa utdype,
saa tror jeg at dette kommer til aa utvikle seg paa en litt annen maate enn det funksjonen er tiltenkt til. Jeg tror, som noen andre, at det kommer til aa vaere en popularitetsmaaling i hoyere grad enn en kvalitetsmerking. Slik jeg ser paa statistikksiden akkurat naa, saa er mange av postene som er hoyest ranket, ikke av spesiell god kvalitet.

For all del, kjaere nFF's programmerere,
Veldig bra, og potensielt nyttig tillegg!
Men synes dere maa spesifere og sette litt kriterier paa hva en post maa inneholde for at den skal fungere. Da jeg leste nso's innledning her, saa satt jeg igjen med et stort sporsmaal som burde ha blitt besvart. "For what?"

Kanskje det er en ide aa la brukere sette seg ned aa bruke litt tid for aa gi et kvalitetspoeng?
Da mener jeg at de maa skrive minst 60 tegn om hvorfor innlegget faktisk bor betegnes som et kvalitetsinnlegg. Poengene kan da gis umiddelbart, men administratorer og crew kan ta stikkprover i begrunnelsene for aa forhindre begrunnelser som "Ahh dette er en god kompis av meg. Han er jo laget av kvalitet!" Dette vil muligens forhindre popularitets potensiale som funksjonen ogsaa har?
Støtter dette!
Etterson jeg leser mye på dagbladets debatter, hvor det er en lignende funksjon, har jeg savnet dette på nFF. Tror dette kan bli en sukse, i og med at du kan supporte innlegg uten å quote dem, og skrive en post. Så allt i allt, meget bra nso, håper det blir permanent!

Jeg tror også at dette vil motivere folk til å legge mer arbeid i det, og skrive mer reflekterte poster, ta seg tid til å sette in linker osv. i og med at de får en mye mer direkte respons på posten.
Sist endret av Petter Pan; 11. mars 2007 kl. 02:24.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
ochryl: Det er lett å forstå at man kan sitte igjen med en følelse av å ikke helt forstå hva systemet skal være godt for. Det er sluppet før det er ferdig, det er faktisk bare en slags ramme. Det jeg ønsker å gjøre er å se hvordan det utvikler seg og blir brukt, og ved hjelp av det jeg kan lære ut i fra å se på bruken så kan vi kanskje gjøre forbedre ting slik at det blir veldig nyttig.
Det høres kanskje litt rart ut, men jeg valgte å gjøre det slik som det denne gangen.

At det vil bli whoring for å få poeng regner jeg med. I og med at det er poeng som skal og bør puttes på innlegg med substans så gjør det ingenting om brukere gjør seg flid for å få poeng. Nå i begynnelsen er det, og kommer det til å være, litt overveldende -- men det er fordi jeg har seedet systemet med mer poeng enn det vil være til vanlig, og i tillegg fordi det er noe nytt. I midten av uken vil systemet ha i sirkulasjon den poengmengden som skal være der, og det vil ikke lenger ha samme "wow"-faktor.
Jeg avventer en uke eller to før jeg kommer med en knusende dom over systemet slik det er nå.
Et poeng for hver dag synes jeg er fornuftig. poenget er jo at man skal bruke de på de virkelig gode postene. eventuelt morsomme poster.

En annen mulighet er å få flere poeng å gi ut etter aktivitet. men IKKE etter hvor mange innlegg man har, da det vil føre til mer spam.
Skulle akkuratt til å "stemme" på et inlegg, så oppdaget jeg at jeg hadde mistet myndigheten til å "stemme"?, er det lenge til den eventuellt kommer tilbake?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Man kan bruke opp poengene, da må man vente til neste gang man blir utdelt poeng. De blir utdelt annen hver dag etter det jeg har forstått. De poengene du ikke har brukt blir slettet,
nso: Skjonner at det fortsatt er i en betafase, men slik det staar naa, synes jeg det er heller liten vits. Du kan jo se selv paa statestikken. Men jeg synes fortsatt at det har potensiale som noe som kan bidra positivt paa forumet.

Beklager fortsatt for mangel paa norske tegn
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Nå er det ikke lenger mulig å gi poeng til administratorer, og poengene som er gitt har blitt fjernet. Beklager til de som føler at de har pisset de vekk, men det er alltid flere sjangser i poenglotteriet