Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1880
Hei, håper jeg poster på riktig sted:

Jeg skulle kjøpe noen barnebøker på ark i dag ettersom reklamen sa at alle barnebøker der var til halv pris. Da jeg kom til kassen mente dama bak kassa at boka ikke kunne selges til halv pris fordi den var ny og derfor var omfattet av bokloven.

Jeg lurer på om dette stemmer? Det virker veldig merkelig når det ettertrykkelig står alle barnebøker, og jeg mener da å ha sett nylig utgitte bøker på tilbud før.

På forhånd mange takk for svar
Lov om omsetning av bøker (bokloven) § 5 - Bindende videresalgspris til sluttkunde:

Leverandør skal for sine bokutgivelser sette bindende videresalgspris til sluttkunde.

Den fastsatte prisen er bindende i utgivelsesåret og frem til 1. mai påfølgende kalenderår.

Hvis en bok gis ut i ny utgave, skal det fastsettes en egen bindende videresalgspris for den nye utgaven. Bindingstiden etter annet ledd løper fra tidspunktet for utgivelsen av den nye utgaven. Kongen skal ved forskrift gi nærmere bestemmelser om hva som skal regnes for en ny utgave av en bok.

Ser sånn ut!

EDIT: Dokumentet Lov om omsetning av bøker (bokloven) fra 21.jun.2013 er opphevet, så ikke det før nå.
Sist endret av polaroid; 20. januar 2017 kl. 01:56.
kjgbhcvnb
kyllingfisk's Avatar
Trådstarter
Aha! Ser nå at de på nettsiden deres har denne kvalifiseringen om nye bøker, men gjør det jo enda merkeligere at hun refererte til en død lov. Nuja.
Var mye snakk om bokloven i 2012/2013 tror jeg - hun som jobber med det hadde vel sikkert fått det med seg, men ikke at den ble opphevet.