Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6477
Hallo!

Jeg fyller 18 i år og har tenkt på å ta en tur til Nederland. Jeg har dobbel nasjonalitet, norsk og nederlandsk. Det jeg lurer på er om jeg kan bli stoppet i tollen for å ha røyka og straffet for dette når jeg ikke har brutt nederlandsk lov. Er det den norske loven som teller her?
Sitat av Bukkake Vis innlegg
Hallo!

Jeg fyller 18 i år og har tenkt på å ta en tur til Nederland. Jeg har dobbel nasjonalitet, norsk og nederlandsk. Det jeg lurer på er om jeg kan bli stoppet i tollen for å ha røyka og straffet for dette når jeg ikke har brutt nederlandsk lov. Er det den norske loven som teller her?
Vis hele sitatet...
Ved å èntre Norge med narkotiske stoffer i blodet, vil du blir tatt og straffet etter norsk lov.
På den andre siden er sjansen for at du blir testet for dette 1/50000 vil jeg påstå uten å ha sjekket dette opp. Med andre ord - Oddsen er på din side.
Slik jeg har forstått det kan du ikke bli straffet for det her i Norge om du røket det i Nederland. Ta vare på flybilletten?

Mulig jeg tar feil. Uansett er, som skrevet, det rimelig utrolig visst de plukker ut deg til test på dette på Gardermoen.
Det er teoretisk mulig å bli straffet for narkotikabruk i utlandet, da loven også gjelder norske borgere i utlandet. Sjansen for dette er dog lik null. Med nederlandsk statsborgerskap, I NEDERLAND, vil jeg tro at norsk lov ikke gjelder, uten at jeg kan si det helt sikkert. Det virker iallfall helt høl i hue om Norge skulle nekte en nederlandsk statsborger å gjøre noe som er lovlig i Nederland, i Nederland.
Er jo nok av folk som innrømmer for tollerne at de har røyka når de var i Nederland, men som får gå videre om tollerne ikke finner noe på dem.
Så kos deg du!
På innreise(altså hjemreise) viser du fram ditt nederlandske pass. Du blir ikke straffet for å ha gjort lovlige ting i Nederland som nederlandsk statsborger.

Og at sjansen er liten for å bli tatt hjelper utrolig lite når du står der med en langhandsket arm i toern. (Ja, jeg vet de ikke gjør det. Du blir vel heller spurt om å bæsje i en pose eller lignende. Om du skulle være så uheldig.)
Sist endret av Zepur; 24. september 2009 kl. 03:02.
Du er altså både norsk og nederlandsk statsborger? Trodde ikke det gikk an jeg..
Sitat av kaaake Vis innlegg
Du er altså både norsk og nederlandsk statsborger? Trodde ikke det gikk an jeg..
Vis hele sitatet...
Men det gjør det, altså
Du kan ikke bli straffet i Norge for å ha røkt hasj i Nederland. Dette er det flere grunner til. For det første så kan ikke noen bli straffet for å holde seg innenfor lovens grenser i det landet de oppholder seg i. For det andre er det sterke begrensninger i muligheten til å straffeforfølge på tvers av landegrensene. Eks: Dersom jeg dreper noen mens jeg er på ferie, så kan ikke norsk politi straffe meg for dette når jeg kommer hjem. Det må eventuelt foreligge en utleveringsavtale mellom Norge og det landet jeg var på ferie i, slik at jeg kan utleveres og straffes der i henhold til vedkommende stats lov.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Kan noen vise til kilder ang. dette med cannabis og straffeansvar i Norge for bruk i Nederland? Har lenge lurt på dette. Finnes det forresten en lov mot å ha cannabis (og andre ulovlige rusmidler) i blodet? Siden paragrafene nevner bruk, distrubisjon osv., men ikke spesifikt noe om at det er i blodet?
Sist endret av thomasf; 25. september 2009 kl. 02:06.
Nei, målte blodverdier er bare bevismateriale, ikke selve forbrytelsen.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Nei, målte blodverdier er bare bevismateriale, ikke selve forbrytelsen.
Vis hele sitatet...
Bevismaterialene beviser altså bare at du har inntatt cannabis. Da gjenstår det å bevise at det ble gjort i Norge før man eventuelt kan bli straffet. Er jeg på rett spor?
Norsk lov åpner såvidt jeg har fått med meg for å straffe nordmenn som har brutt norsk lov i utlandet, men overlater til andre å bekrefte eller avkrefte det. Men siden de følte det nødvendig å spesifikt påpeke at sexkjøp er ulovlig for nordmenn, også i utlandet, i den nye sexhandelloven, regner jeg uansett med at det ikke blir praktisert på noen måte i slike saker. Og har du hengt på coffeeshop i Amster en uke uten å røyke (noe som ikke kan anses som lovbrudd) vil jeg tro at du kan ha målbare verdier i blodet etterpå, så at noen skulle bli dømt for noe sånt virker svært usannsynlig IMHO.

Edit: Så ja, i praksis vil jeg tro at de må godtgjøre at du har inntatt cannabis i Norge for å dømme deg for bruk.
Sist endret av xtapolapocetl; 25. september 2009 kl. 02:36.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Takk xtapol. Da fikk jeg nøsta opp i det.
Sist endret av thomasf; 25. september 2009 kl. 04:11.
Jeg og har dobbelt stasborgerskap er norsk og fransk
Just for the record, alle deler av cannabisplanten, unntatt frøene, er pr. nederlandsk lov et narkotikum, og derfor også ulovlig. Det er derimot sosialt akseptert, men om du røyker der nede, gjør du det allikevel på tross av lovgivningen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som xtapolapocetl sier er det teoretisk mulig å bli straffet for en handling utført i utlandet som bryter Norsk lov, se punkt 3 under §12 i straffeloven
§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:
..
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
b) er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk statsmyndighet,
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
d) er foretatt overfor EFTA-domstolen og hører blant dem som omhandles i denne lov § 163 jf § 167 og § 165 eller domstolloven §§ 205 til 207,
e) er straffbar etter lov 6 mai 1994 nr 10 om gjennomføring av kjemivåpenkonvensjonen § 5,
f) skal være straffbar i henhold til FNs havrettskonvensjon 10 desember 1982 artikkel 113 (skade på undersjøiske kabler og rørledninger),
g) er straffbar etter lov 17. juli 1998 nr. 54 om gjennomføring av Konvensjonen om forbud mot bruk, lagring, produksjon og overføring av antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner § 5, eller
h) er straffbar etter lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse;1
Vis hele sitatet...
men realiteten for at det vil skje? Omtrent lik null, jeg har ikke hørt om et tilfelle.
Sist endret av Dodecha; 27. september 2009 kl. 22:51.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av zorba Vis innlegg
Jeg og har dobbelt stasborgerskap er norsk og fransk
Vis hele sitatet...
Født på fransk jord?
Har hørt at om en blir født på fransk jord kan man få Fransk statsborgerskap selv om det bare var en litt rart planlagt ferie.

Fleip eller fakta?
Dobbelt statsborgerskap får man vel uansett bare ha til man fyller atten.


Sio: Mener det er vanlig praksis at barnet får statsborgerskap i det landet det er født.
Er vell det å bruke hasj (o.l) i Norge som er ulovlig, ikke det å være ruset?

Så du kan lovlig komme inn i Norge ruset.
Jeg tror egentlig ikke tollere eller politi gidder å bruke tid på urin/blodprøver på noen som kommer inn i landet med en fersk flybillett fra Nederland, dersom de ikke finner noe på deg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg ble stoppet i tolla når jeg kom hjem på ferie. Var en bikkje som markerte meg da jeg gikk gjennom tolla. Hadde ikke no på meg, men de spurte meg ut om alt mulig. Hvorfor jeg blei markert, om jeg bruker narkotika etc.

Jeg var ærlig og sa at det hender jeg røyker litt grønt, men at sist jeg røyka var ca tre uker sida. Hadde vært på en pub dagen før hvor folk røyka mye (derfor bikkja markerte på klærna mine), dette er veldig vanlig på det stedet jeg bor. Tolla sa da at hva jeg gjør i utlandet har de ikke no med, han sa også at politiet driter i hva du gjør i utlandet.

Som sagt hadde ikke noe på meg, men var livredd for at noen hadde planta på meg, så det gikk bra. Det eneste de gjorde med meg var å strippe meg (all down) og ba meg pisse i en kopp for å bekrefte historien min om at jeg hadde røyka for tre uker siden.

Det eneste de tok meg på var at jeg hadde med meg 12 bokser løssnus inni landet (kunne kun ta med 5 bokser), fikk beholde de som ett plaster på såret.

Så moralen er at man trenger ikke være redd hvis en har røyka utenfor landets grenser. Så lenge man ikke tar noe med inn er tolla en fin gjeng. Bare respekter de :P
Sitat av Cikey Vis innlegg
Dobbelt statsborgerskap får man vel uansett bare ha til man fyller atten.


Sio: Mener det er vanlig praksis at barnet får statsborgerskap i det landet det er født.
Vis hele sitatet...
Jeg er 21, og har både amerikansk og norsk pass.
Off-topic: Trudde Norge ikke tillot doble statsborgerskap? Jeg får i alle fall ikke norskt pass, men flytter jeg til det andre landet kan jeg få siden de tillater. Er du født i Nederland, har du to pass?

On-topic: Tviler på at du kan bli straffet, du kan jo bare si at du er nederlandsk. Sikkert greit å være forsiktig, men sjansen for at du blir stoppet i Norge og testet er vel lik null...
Sitat av vlohm Vis innlegg
Jeg er 21, og har både amerikansk og norsk pass.
Vis hele sitatet...
Jepp, fult mulig det. Jeg har et engelsk og norsk pass som jeg bruker om hverandre.
Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne røyke i nederland når man er norsk. Det er lov der. Man får kjøpt der. Det er urimelig og totalt uakseptabelt for min egen del å godta en straff pga cannabisrøyking eller trøffelspising her i Norge bare fordi jeg gjorde det der nede.

Hva loven sier, det sier jeg meg isåfall uenig i. Dypt uenig.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne røyke i nederland når man er norsk. Det er lov der. Man får kjøpt der. Det er urimelig og totalt uakseptabelt for min egen del å godta en straff pga cannabisrøyking eller trøffelspising her i Norge bare fordi jeg gjorde det der nede.

Hva loven sier, det sier jeg meg isåfall uenig i. Dypt uenig.
Vis hele sitatet...
Loven ble ikke lagd med akkurat cannabisørøyking i tanke, tro det eller ei. Heldigvis praktiserer de ikke loven i tilfeller hvor noen har vært i Nederland og røyket. Hadde vært gøy å se det bli tatt til høyesterett.
Ikke sant. Egentlig kunne de vel tatt tester ved alle grenser til alle land osv hvis man hadde vært på tur i Nederland hvis man vil ha ekstra penger i kassa, flere saker og bøter delt ut.
Bare for å klargjøre noe jeg ser har blitt en misforståelse her. Det er ikke - i praksis eller teori - mulig å bli straffet for å ha brukt narkotika i utlandet (med mindre det å ha det i blodet når du kommer inn i riket teller som innførsel eller bruk der og da). Som hovedregel gjelder ikke norske lover i utlandet - men vi har en lov som spesifiserer at et antall norske lover gjelder i utlandet. Det står i straffeloven §12. Det lister kriterium for hvilke lover som gjelder (er det også straffbart i utlandet så kan også den norske staten straffe deg for det her) og spesifikke lover som alltid gjelder overalt (som f.eks drap). § 162 som omhandler narkotika er ikke nevnt spesifikt - og følgende kan du ikke straffes etter den i utlandet hvor det ikke er straffbart (§162c nevnes - men det går på andre ting).

Konklusjon: cannabisbruk i Nederland *kan* ikke straffes av den norske stat da loven ikke er gyldig utenfor rikets grenser.
Sist endret av Kinseek; 14. desember 2009 kl. 14:28.
Sitat av vlohm Vis innlegg
Jeg er 21, og har både amerikansk og norsk pass.
Vis hele sitatet...
Jeg kan få norsk og amerikansk pass, men gidder ikke skaffe det før jeg reiser til USA. Det er kun pga. min far ble født i USA får min farfar jobbet der. Han har hatt både amerikansk og norsk - også lurte jeg på om jeg kunne ha det også så han snakket med ambassaden, og de sa at jeg kunne få det selvom jeg er født i norge og begge foreldrene mine er norske (men min far er født i usa). Dette grunnet at "ingen barn av amerikanere skal måtte bo i et dårlig land" :P
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd, men likevel interessant med dette problematikken:
Hvis man bor i Norge, men er ikke norks statsborger, men fk Tysk, og man reiser til Tyskland å kjøpe der sex (som er ulovlig i Norge, men lovlig i Tyskland), har man lov til det?
Sitat av istme Vis innlegg
Gammel tråd, men likevel interessant med dette problematikken:
Hvis man bor i Norge, men er ikke norks statsborger, men fk Tysk, og man reiser til Tyskland å kjøpe der sex (som er ulovlig i Norge, men lovlig i Tyskland), har man lov til det?
Vis hele sitatet...
Nei.

Forbudet mot kjøp av seksuelle tjenester fra voksne er beskrevet i straffeloven §316. Straffeloven §5 beskriver hvilke deler av straffeloven som er gyldig for handlinger begått utenfor rikets grenser og under hvilke omstendigheter. Her, jeg har uthevet det vesenlig:
§ 5. Straffelovgivningens anvendelse på handlinger i utlandet

Utenfor virkeområdet etter § 4 gjelder straffelovgivningen for handlinger foretatt
a) av en norsk statsborger,
b) av en person med bosted i Norge, eller
c) på vegne av et foretak registrert i Norge,

når handlingene:
1. er straffbare også etter loven i landet der de er foretatt,
2. anses som krigsforbrytelse, folkemord eller forbrytelse mot menneskeheten,
3. anses som brudd på krigens folkerett,
4. anses som barneekteskap eller tvangsekteskap,
5. anses som kjønnslemlestelse,
6. er rettet mot den norske stat eller norsk statsmyndighet, eller rammes av §§ 120 a eller 127 jf. 120 a,
7. er foretatt utenfor området for noen stats høyhetsrett og kan straffes med fengsel,
8. anses som omsorgsunndragelse,
9. rammes av §§ 257, 291-296, 299-306 eller §§ 309-316,
10. anses som terror- eller terrorrelatert handling etter straffeloven kapittel 18, eller rammes av §§ 145 eller 146, eller
11. anses som oppfordring til en straffbar handling etter straffeloven § 183 eller innebærer fremsettelse av en hatefull ytring etter straffeloven § 185.

Første ledd gjelder tilsvarende for handlinger foretatt
a) av en person som etter handlingstidspunktet er blitt norsk statsborger eller har fått bosted i Norge,
b) av en person som er eller etter handlingen er blitt statsborger i eller bosatt i et annet nordisk land, og som oppholder seg i Norge, eller
c) på vegne av et utenlandsk foretak som etter handlingstidspunktet har overført sin samlede virksomhet til et foretak registrert i Norge.

Første ledd nr. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10 med unntak av § 145, og 11 gjelder tilsvarende for handlinger foretatt av andre personer enn dem som omfattes av første og annet ledd, når personen oppholder seg i Norge, og handlingen har en lengstestraff på fengsel i mer enn 1 år.

For handlinger som nevnt i første ledd nr. 2 gjelder annet og tredje ledd bare dersom handlingen etter folkeretten anses som folkemord, forbrytelse mot menneskeheten eller krigsforbrytelse.

Straffelovgivningen gjelder også for handlinger som er foretatt i utlandet av andre personer enn dem som omfattes av første til fjerde ledd, dersom handlingen har en lengstestraff på fengsel i 6 år eller mer og er rettet mot noen som er norsk statsborger eller er bosatt i Norge.

Ved strafforfølgning etter denne paragraf kan straffen ikke overstige høyeste lovbestemte straff for tilsvarende handling i det landet der den er foretatt.

Påtale etter denne paragraf reises bare når allmenne hensyn tilsier det.
Vis hele sitatet...
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Det er teoretisk mulig å bli straffet for narkotikabruk i utlandet, da loven også gjelder norske borgere i utlandet. Sjansen for dette er dog lik null. Med nederlandsk statsborgerskap, I NEDERLAND, vil jeg tro at norsk lov ikke gjelder, uten at jeg kan si det helt sikkert. Det virker iallfall helt høl i hue om Norge skulle nekte en nederlandsk statsborger å gjøre noe som er lovlig i Nederland, i Nederland.
Vis hele sitatet...
Jeg viste frem at jeg ble tatt for røyking av narkotika før jeg fikk CCW i US. Ikke ta noe for gitt, jeg var heldig.
Til å bruke narkotika i nederland er ulovlig når man er en nederlandsk statsborger, som bor, fast eller midlertidig, i norge?
Til å kjøpe sex i nederland er ulovlig når man er en nederlandsk statsborger, som bor, fast eller midlertidig, i norge?