Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3288
sitter å leser litt om netcom hjemme 4g router, banzai osv , finnes det noen måte å bruke disse gratis på ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skukketrure Vis innlegg
sitter å leser litt om netcom hjemme 4g router, banzai osv , finnes det noen måte å bruke disse gratis på ?
Vis hele sitatet...
Nei, SIM-kortet identifiserer deg mot nettverket, og gjer deg tilgang.
slashdot: Helt rett , MEN :-D

Si du kjøper 2stk kontakt fra telenor (eks) med data trafikk eks 10mb.
Når du veit at alle basestasjoner til telenor kjøre lokal nat ut fra basestasjon, og du veit at det er kun counter på trafikken som går ut fra basestasjon, siden basestasjon og har en firewall, så kunden ikke skal bli belaste uretferdeig for virus osv. (Det er gjelder ikke hvis du setter apn til eks public.telenor.no da blir alt countet)

så hvis du kjøre data traikken kun på samme sub range alså 10.10.10.* da vil du kune overføre så mye data trafikk du vil uten at det er noe speedlimit/counter på data.
NB: ikke veldig praktisk da du må være innen for samme masta, men mulig ja.
Jeg beklager å måtte medele at du tar feil ontheroad.

1. Basestasjonene NATer ikke. De er utelukkende transmisjonsnoder som håndterer radioresurser, mobilitet, og flyt av trafikk videre inn i nettet. De har ikke noe tjenestelag. Dette gjelder for både 2G BTS, 3G Node-B, og 4G eNode-B.

2. All trafikk rutes fra basestasjonen inn til kjærnenettet. Det er ikke mulig å snakke direkte mellom to terminaler som camper på samme celle. Dvs. at selv om du sender trafikk mellom 10.10.10.2 og 10.10.10.3 som står 10 cm fra hverandre i Karasjokk, så vill trafikken fremdeles bli rutet til nermeste kjærnenettnode.

3. Acounting av trafikken, tildeling av IP, nating, ruting, og evt firewalling foregår i kjærnenettet ikke på basestasjonen. Det kan godt stemme at apn public.telenor.no gjør at du slipper unna NAT (tilsvarende for netcom er vpn.netcom.no), men det lar deg ikke styre unna accounting.

4. Det er ingen funksjon i nettverket for å hindre at kunder blir belastet for trafikk generert av virus. Får du virus på utstyret ditt, så er det ditt problem og ansvar.

Kort oppsummert:
Operatørene lever av trafikken din. De hadde heller lagt ned nettverket og begynt som pølsemakere enn å la kunder sløse bort begrensede og svindyre radiospekterresurser bare fordi de befant seg i nærheten av hverandre.

edit: en og annen leif
Sist endret av kozeku; 1. februar 2015 kl. 12:23.
Det lukter du skriver her er for netcom sitt nett. (les jeg skrev om telenor)

Litt over på fakta siden i gjen (telenor, IKKE netcom)med nye masten fra huawi.
huawi basestajsoner NAT'er rett ut, hvis du setter apn så havner du ikke mellom nat.
alle huawi basestasjoner er faktisk en intel i5 med 1gb disk, som kjører dhcp/nat og alt sammen, på interface på basestajon står wan ip'en alle deler.
Det er for å få ned trafikken på kjerne nette som blir brukt til telenor, siden er ca 20-50mbit ut fra vær mast helle tiden.

netcom og telenor har faktisk firewall slått på, er mange kjente virus porter/smb osv. som er sperret hvis du er i tvil gjøre følgende test: last ned portscanner , så kjør scan mot den her http://portquiz.net/

NB: Tokk en rask sjekk på netcom å og måten og kommet rundt dem er bruk en proxy server som står hoss netcom sitt server rom :-D siden den ip'en er det ikke satt noe sperre på og ikke blir counta på data quita (rask google så finner alle den)
Jeg skriver ikke spesifikt om noen nett, men den standardiseterte arkitekturen som gjelder for alle operatører verden over.

Jeg vet ikke hva du mener ordet "fakta" betyr, men det du skriver har i alle fall ikke noe med fakta å gjøre.

NB! Det er til dels store forskjeller på arkitekturen fra 2G/3G på den ene siden, og 4G på den andre. For å ikke komplisere dette for mye skal jeg beskrive hvordan det fungerer i et 4G/LTE nettverk da det er mest relevant.

Når din telefon eller modem skal sette opp en datakanal snakker denne med den valgte basestasjonen (kalt Evolved Node-B i LTE terminologi, eller e-node i dagligtale) som først tildeler og setter opp en kanal via radiobølger over lufta.

Deretter snakker e-noden videre innover i nettverket med en nettverksnode som heter MME (Mobility Management Entity). Det er denne noden som blandt annet holder rede på hvor abbontementene befinner seg, sørger for å autentisere SIM-kortet som vil bruke nettverket (via en dabase som heter HSS), og å velge hvilken transportswitch (Serving Gateway) basestasjonen skal sende trafikken din til.

Via en rekke såkalte signaleringsprosedyrer mellom e-noden, MME, SGW (serving gateway) og PGW (Packet gateway) settes det opp en såkalt databærer. Dette er en tunell mellom e-noden (basestajonen) og PGT (gateway mellom mobilnettet og resten av internett) over protokoll som heter GTP (GPRS Tunneling Protocoll). Det ene endepunktet på denne tunellen er din lokale IP, det andre er en IP på PGW-noden (default gateway for sin trafikk).

Følgene av denne artiktekturen er at all trafikk som forlater telefonen din blir pakket i en tunell og sendt til kærnenettet. e-noden/basestasjonen er bare involvert i sette opp tunellen, og å flytte trafikken. Den kan ikke foreta NATing av trafikk, eller noe som helst annet inni GTP-tunellen. Alt dett foregår på PGW, som også tildeler og holder rede på IP addressene.

Det er riktig at mange porter er sperret av firewall, men denne firewallen står (antageligvis) mellom PGW og uplinken til internett, evt. er implemntert direkte i PGW. Jeg gjentar at det ikke er noen firewall eller tjenestelagsfunksjoner på basestasjonene.

Det finnes ingen proxy som lar deg bypasse taksering av trafikken din. Verken hos NetCom eller Telenor. Jeg vet ikke om du lyver, eller bare har missforstått, men en slik server finnes altså ikke.

Forresten bruker både Telenor og NetCom basestasjoner fra Huawei.

Oppsummert:
Det er ikke mulig å sende datatrafikk igjenom mobilnettet uten at dataen blir taksert/accountet.

Referanser:

GTP protokollen på wikipedia


LTE arkitektur
http://www.artizanetworks.com/img/lte_sol_epc_fig03.jpg

Forenklet signaleringsdiagram som viser oppsett av en datakanal/bærer
http://lteuniversity.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-blogs-components-weblogfiles/00-00-00-00-67/6371.Fig2.png
Fakta vil si å sjekke om hulle faktisk er der.
(ja skjønner du kan teorien men du har tydligvis ikke testa litt)
For gjøre det veldig lett å sjekke gjør følgende med netcom:
1. kort som datatrafikken er brukt opp på. vil si internet funker ikke, men du autorisert og får ip.
Eller bruk abonmang som har fått speed limit.
2. gå på netcom.no , så vil du se web siden funker med bra speed, obs...
3. last ned https://netcom.no/documents/10156/12...00.01.B268.exe <- se hastigheten du får.....
4. sjekke stats siden for netcom å se at den ikke endrer seg samme hvor mye du laster ned der fra.

NB: url er en "test" for vise at det faktisk funker.
En bedre test vil være å laste ned Firefox eller lignende.

Trafikk mot netcom.no 0-takseres for at kunder skal kunne nå Min Side og fylle på kvoten sin.
Sitat av kozeku Vis innlegg
En bedre test vil være å laste ned Firefox eller lignende.

Trafikk mot netcom.no 0-takseres for at kunder skal kunne nå Min Side og fylle på kvoten sin.
Vis hele sitatet...
Der har du hullet :-D så bare kjøre mellom en tunnl mellom server som er white lista(det er flere enn netcom.no) , og du har "gratis" vil si netcom tar ikke betalt.

Hvis du bruker samme tunnle testen jeg gjorde, så vil du se du får ca 2-3mbit "gratis" , eller det er ikke gratis det er bare ikke "telt med"

NB: Er bedre speed på fleste random wifi , enklere og mer stabilt.
Ja, klart at hvis du har kontroll på et hvitelistet domene så kan du kjøre på. Men jeg vil gjerne at du forklarer meg hvordan det "bare" er å kjøre en tunell mellom et tilfeldig domene.

Det du skrev i den opprinnelige posten din, og gjentatte påstander om NATende basestasjoner er forøvrig fremdeles like feil.
For å finne "white list" så er bare kjøre en scan av ip ranger, korte er sperret uansett for trafikk. så du får kun kontakt med det som er mulig å bruke som proxy server.

Hvis du ikke veit alle tunnlen typen, så prøve alle.

Netcom er faktisk eneste hullet jeg fant rask uten å leite for mye.
Telenor ikke funnet noe enkel måte, så er praktisk mulig å utnytte like lett som netcom sitt.

telenor baser nat'er ja kun på 4g ser det ut som, men den "huller" der er jo totalt ubrukelig, siden er kun samme masta, da er det like greit å bare sette opp sin egen basestajon, eller bare en wifi box med mobil celle vil å funke.
Nå tilfører du ikke ny informasjon. Dette er bare gjentagelser av tidligere påstander.

Jeg tror jeg takker for meg nå. Lykke til med tunneleringen din
Virker som du jobber for en av levrandør, eller noe og vil si fra til dem om hullet og sperre det.
Detfor blir det ikke skrevet mye direkte, akuratt som du skriver indirekte hva du mener uten å si at det er noe hull. selv om vi alle er endig om at hullet hoss netcom er lett enklest og utnytte.

For noobs er svaret : betale dem 200kr pr mnd og vær happy med det, bruk wifi på resten.

NB: til alle andre som skjønner hva jeg mener, IKKE skrive det her siden både netcom og telenor vil lese den tråden.