Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1441
Jeg har/har service på en del datamaskiner som står innlukket i skap rundtomkring. For å kunne skru de av og på er det trukket ledning fra hovedkortet til en "ringebryter". Dette medfører enkelte problemer, feks er det et herk å ta kabinnettene ut fra skapene fordi det henger en liten ledning fast i hovedkortet og ettersom de fleste av hovedkortene ikke har god merking på powerknappen er det dertil vanskelig å sette datamaskinene inn igjen. I tillegg er det plagsomt å måtte kople polene sammen med et skrujern for å teste maskinen når jeg har den ute fra skapet, så jeg har kommet fram til at jeg trenger en litt mer fornuftig løsning.

De aller fleste maskinene er av litt forskjellig løsning kabinettmessig, men alle har brackets, så jeg tenkte at på/i slike ville det være plass til en kontakt og en eventuell bryter.

Jeg tenkte først å bruke mono 3,5mm jack plugger, men kom fram til at noe slikt ville være passe idiotisk, det er tross alt bakpå en datamaskin, og det er andre minjack hull der. All den tid det ikke bare er jeg som roter inni skapene kunne det bli.. uforutsett hendelser av det, og det koster som regel penger.

Så det jeg trenger er forslag (og gjerne lenker til forhandlere) til kontakter/lugger jeg kan bruke. Det som er viktig er at ingen av kontaktene kan på noen som helst måte enten pga idioti eller vold og makt plugges i noe som er vanlig å bruke innenfor datamaskiner eller lydutstyr. Hvis noen kjenner til ferdige løsninger vil jeg gjerne høre om slikt også.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg skjønner ikke hvorfor ikke bare det blir implementert enten strømstyring via en protokoll for styring, eller bare bruke seg av remote shutdown \ Wake On Lan via ethernet.

(Jeg tar utgangspunkt at disse maskinene faktisk er på et nettverk, og ikke bare står påslått uten noe kontakt med omverdenen).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
God gammeldags coax (10base2) derimot finnes det haugevis av rundt om kring på både skole og andre plasser, og er en fin størrelse for å montere på braketter.
Sist endret av AtXbYeA; 9. juni 2009 kl. 15:29.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
BNC så fint ut helt til det at jeg ikke finner noen kontakter (de som skal stå på braketten) som ikke er beskyttet mot at shield delen av BNC kommer i kontakt med kabinettet, for akkurat det er jeg ganske usikker på om er en god ide.
Digikey har feedthrough BNC for chassismontering som er isolerte fra panelet. Regner med at elfa/farnell har noe tilsvarende, men det bør ikke være noe problem om du bruker uisolerte plugger så vidt jeg kan forstå akkurat nå i halvsvime.
hva med noen bananplugger? og tilhørende "kontakter"?

kan funke det vil jeg tro, ikke er det noe lignende standard på datamaskiner og det er heller få som vil klare å putte ting inn i de (dvs feil kontakter/plugger)

søk på 40-700-09 på elfa, så ser du hva jeg mener
Sist endret av haavardgj; 11. juni 2009 kl. 13:11.
Sitat av haavardgj Vis innlegg
hva med noen bananplugger? og tilhørende "kontakter"?

kan funke det vil jeg tro, ikke er det noe lignende standard på datamaskiner og det er heller få som vil klare å putte ting inn i de (dvs feil kontakter/plugger)

søk på 40-700-09 på elfa, så ser du hva jeg mener
Vis hele sitatet...
bruker man bananplugger, har man jo også muligheten til å jumpstarte pc'en med en binders, hvis man skulle trenge å starte den uten å ha kabelen i nærheten
Ulempen med bananplugger, er at du trenger to for å slutte kretsen. En BNC-plugg har to ledere, senter og kappe, så man klarer seg med én.
Om jeg forsto deg rett, så var du ute etter en kontakt som du skal plassere på yttersiden av kabinettet, som er der for å starte pc'n?

Isåfall: Er det ikke bare å bruke en enkel push-button? (35-084-21 på elfa)
Når den blir trykket inn, så starter pc'n opp. På samme måte som på normale pc'r.
Sist endret av Blackkoz; 11. juni 2009 kl. 18:48.
nei, han vil ikke måtte rote bak pcen, han har en ledning som er trukket ut til en ringebryter, fordi han skal starte pcene uten å åpne avlukket dem står i, derav "kontakt", ikke "bryter"

han skriver "...og en eventuell bryter"
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Gjør ikke noe om den ene polen er i kontakt med kabinettet, ettersom den ene pinnen uansett er jord.
men hvis man da har service inni pcen, og setter på denne kontakten feil vei igjen, eller kobler den til feil slik at man kortslutter tilførselen til power-led mot jord, hva da?
Det blir som å holde inne knappen, altså vil den skru seg på med en gang man setter i strømmen, og knappen/bryteren vil ikke fungere. Problemet kan løses med skikkelig merking eller plugger som er isolert fra chassiset. Eller være ekstra obs på at man setter kontaktene riktig i hovedkortet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ulempen med bananplugger, er at du trenger to for å slutte kretsen. En BNC-plugg har to ledere, senter og kappe, så man klarer seg med én.
Vis hele sitatet...
hvis du tar en 2-leder med bananplugger på enden, trenger man ikke mer enn 1 kabel...
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Tror faktisk jeg går for mono 2,5mm jack. Ikke får man headsettledning inn i den.
Sitat av haavardgj Vis innlegg
hvis du tar en 2-leder med bananplugger på enden, trenger man ikke mer enn 1 kabel...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Men man må fortsatt montere to plugger i chassiset.
Sitat av Provo Vis innlegg
Selvfølgelig. Men man må fortsatt montere to plugger i chassiset.
Vis hele sitatet...
problemet med det var? er jo bare å borre 2 hull det... de er så små at det går lett an på en bracket til ekspansjonsportene til en pc...

Sitat av meitemark Vis innlegg
Tror faktisk jeg går for mono 2,5mm jack. Ikke får man headsettledning inn i den.
Vis hele sitatet...
ser ut til å kunne virke det =)
Sist endret av haavardgj; 12. juni 2009 kl. 17:31.
Sitat av haavardgj Vis innlegg
problemet med det var? er jo bare å borre 2 hull det... de er så små at det går lett an på en bracket til ekspansjonsportene til en pc...
Vis hele sitatet...
Problem? Jeg har vel ikke sagt at det er et problem. Men det er mer praktisk og ser bedre ut med én enkelt plugg, enn en ledning som splittes i to bananplugger. For å være ærlig må jeg vel si det spiller fint liten rolle for meg hvilken løsning trådstarter velger; jeg bare forteller hvordan jeg ville gjort det.
Siden det var en plugg du skulle ha, så kan du gå for en god gammel DIN plugg

42-077-59 og 42-082-37 f.eks på elfa.

Generelt så er de fleste typer høytaler-plugger brukbar til slikt ^^,