Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1954
Hei. Mistet lappen for mange år siden og er nå i Lar og ønsker førerkortet tilbake igjen.

Har hørt fra lar legen at det er mulig å søke om dispensasjon etter 6 mnd med rene urinprøver, er det noen med erfaring fra dette? Noen som har gjort det og fått lappen etter 6 mnd med rene urinprøver?
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, tre ganger i mitt liv har jeg gjort det Gikk helt fint det.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter seks måneder kan man søke disp ja. Man får da førerkort for ett år men må fremdeles gå å ta tilfeldige urinprøver.
Denne praksisen blir videreført et år av gangen til legen er fornøyd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Denne praksisen blir videreført et år av gangen til legen er fornøyd.
Vis hele sitatet...
Til legen er fornøyd? det har jeg aldri hørt, så vidt jeg vet er regelen et år av gangen i tre år, så får du det i fem år og deretter livstid.
Sett at du blotter deg og pisser rent i en kopp hver gang de ønsker litt bdsm action.
Trådstarter
Ok så det er folk som har fått dispensasjon etter 6 mnd? Har helst ikke lyst å vente 1 år pgr jobb osv, så det beste hadde vært 6 mnd og så ta lappen igjen.
Rustelefonen har svart på en lignende sak i 2016.

Ut ifra det jeg skjønner er det 6mnd minimum. Ikke uvanlig med ett år heller. Men om du ikke har blitt stoppet bak rattet i påvirket tilstand syntes jeg det burde ha noe å si for hvor lenge du må vente, men dette er som sagt bare synsing.

Høres ut som en skikkelig kjip situasjon, spesielt når det gjelder praktiske ting for å komme seg opp og frem. Anbefaler deg å starte prosessen så fort som mulig i hvert fall.

Lykke til!
Sist endret av knert1; 18. juni 2020 kl. 16:11. Grunn: Skriveleif
Jeg måtte levere prøver i et år. Etter det var gått et år måtte jeg levere prøver i to mnder til.
Aldri blitt stoppa for ruspåvirket kjøring eller noen ting.
Trådstarter
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Jeg måtte levere prøver i et år. Etter det var gått et år måtte jeg levere prøver i to mnder til.
Aldri blitt stoppa for ruspåvirket kjøring eller noen ting.
Vis hele sitatet...
Var du i Lar behandling da eller hvorfor måtte du levere prøver så lenge?
Du pisser i 6 mnd, får lappen igjen, så blir du kalt inn på 4 stikkprøver i 3 år. For tungtransport; 5 år. Dette står i forskriftene
Trådstarter
Sitat av Behring09 Vis innlegg
Du pisser i 6 mnd, får lappen igjen, så blir du kalt inn på 4 stikkprøver i 3 år. For tungtransport; 5 år. Dette står i forskriftene
Vis hele sitatet...
Det står minst 6 mnd men opp mot 1 år så lenge man er i Lar behandling. Er derfor jeg lurer på om andre har opplevd å få det kjappere enn på 1 år, jeg har jobb og skole og det er veldig lettere for meg i hverdagen med bil og lappen. Tror dere dette kan være med og spille en rolle samtidig som jeg gir 6 mnd rene prøver?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøv og se :-)

Jeg sendte søknad om å få tilbake kortet denne uka etter 6 mnd med rene prøver, hvis jeg husker kan jeg oppdatere deg når jeg får svar.
Ikke helt sammenlignbart da for jeg har kun brukt alkohol, men systemet er kanskje litt likt.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøv og se :-)

Jeg sendte søknad om å få tilbake kortet denne uka etter 6 mnd med rene prøver, hvis jeg husker kan jeg oppdatere deg når jeg får svar.
Ikke helt sammenlignbart da for jeg har kun brukt alkohol, men systemet er kanskje litt likt.
Vis hele sitatet...
Ja gjerne gi meg en oppdatering når du får svar på det. Vet du hvor lang tid det tar å få svar på det?

Har du argument som jobb eller lignende du bruker for å kanskje få den tilbake kjappere?
Sist endret av Mia123; 20. juni 2020 kl. 11:36.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei, brukte ingen argumenter. Dro bare til legen og fikk henne til å fylle ut helseattesten samt å skrive et vedlegg som bekrefter at hun kjenner til min problematikk samt bekrefter rene prøver i 6 mnd.
Går ganske fort å få svar, et par uker. Det vet jeg for jeg prøvde for første gang for et par uker siden men da hadde legen gjort noe feil og mangler slik st vi måtte send en gang til :-)
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk i dag brev i posten der politiet returnerte originalen av helseattesten, og bekrefter at de hadde mottatt den og lagt den inn i sine systemer. Sto ellers ingenting om videre behandling av søknaden, men da er det nå i gang. Tok noe sånt som en uke å få denne bekreftelsen etter legen sendte den inn.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
sorry for om jeg stjeler tråden litt her men virket som mange erfarene her.

mista lappen for ca 3 år siden i 12mnder. dette var altså snuten som tok lappen min og lege har aldri vært med i bildet. greia er litt at jeg vil gjerne ha lappen tilbake men jeg er ikke villig til å slutte å røyke hasj pga det (jeg kjører aldri etter jeg har røyket og mistet lappen pga nazi lovverk mtp. hasj). Jeg må ned på trafikkontor å levere skriftlig søknad for rett til å kjøre til snuten(?) men ble opplyst om at jeg kan teoretisk grunnkurs samme dag som jeg leverer skriftlig søknad.

Så tror dere at jeg bare kan ta lappen, eller ville det fått konsekvenser mtp urinprøver og bevis om edrulighet og hele den pakka om jeg stikker ned? Dette begynner jo å bli en stund siden..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
sorry for om jeg stjeler tråden litt her men virket som mange erfarene her.

mista lappen for ca 3 år siden i 12mnder. dette var altså snuten som tok lappen min og lege har aldri vært med i bildet. greia er litt at jeg vil gjerne ha lappen tilbake men jeg er ikke villig til å slutte å røyke hasj pga det (jeg kjører aldri etter jeg har røyket og mistet lappen pga nazi lovverk mtp. hasj). Jeg må ned på trafikkontor å levere skriftlig søknad for rett til å kjøre til snuten(?) men ble opplyst om at jeg kan teoretisk grunnkurs samme dag som jeg leverer skriftlig søknad.

Så tror dere at jeg bare kan ta lappen, eller ville det fått konsekvenser mtp urinprøver og bevis om edrulighet og hele den pakka om jeg stikker ned? Dette begynner jo å bli en stund siden..
Vis hele sitatet...
Om du ikke er villig til å slutte å røyke blir det nok ingen lovlig bilkjøring på deg.