Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 4806
har søkt litt rundt på forumet, men alikavel så drar jeg opp veldig veldig gammle threads, men pytt på..

har nemlig tenkt på det å slutte å røyke. har røykt i flere år nå og nå har det gått opp et lys for meg, nemlig å slutte. har også fått plantet idèn i hode på mine venner og de var også litt keen på det.

er det noen bra tips der ute?

hørte forresten noen tips på radion i dag om hvordan man skulle slutte, men det var sånn "kjærring råd greie" og det har jeg liten tro på...

skal kontakte røyke telefonen en dag og høre om de har noen gode tips, men har ikke telefon nr deres. men de tipsa fra dem skal jeg selvsagt dele med dere andre!
Det går ikke, helt umulig. Har prøvd mange ganger selv men til slutt må jeg løpe i kiosken å få en Petterøes eller Marlboro pakke

Da er det bedre å timme flesket litt, slutte med kaffe og sånne ting
jeg har ikke noe valg jeg. flytter til dyrere hybel til sommeren, så røyken må jeg bare drite i. lurer på om jeg klarer det. problemet er at jeg trives så godt på med å røyke selv om jeg på en annen måte vil slutte. vanskelig
Hvis du virkelig går inn for å slutte å røyke, og har støtte fra flere venner, blir det iallefall mye lettere. Bare viktig at dere støtter opp om hverandre, slik at ingen glir ut på en måte.

Jeg har aldri røykt, så jeg bør vel egentlig ikke uttale meg, men dette er mitt lille råd.
problemet er at jeg sitter mye hjemme alene og jobber. og da blir det å ta seg en røyk hele tiden. noe av det dummeste jeg har gjort var jo å begynne å røyke inne da...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
jeg har røykt (omigosh?!), og selv om det bare var i noen måneder så var det ekkelt å slutte.
suget er der, men folk takler det jo forskjellig, og noen klarer å stå imot det lettere enn andre.

tipset mitt er å bestemme deg for å slutte, og så bare gjøre det.
ikke lage noe numemr av det, bare rett og slett ikke stikke den i kjeften lenger. (røyken altså)
den gangen jeg var røykfri i 6 mnd gikk jeg rett fra 20 om dagen til 0, liksom... nedtrapping funker ikke. bare bestemme seg for å slutte og så gjøre det. men alikevel. på en måte har jeg ikke motivasjonen der, selv om jeg veit at jeg BURDE nå, og at jeg MÅ senere
Jeg slutter å røyke nå,og det er lettere enn jeg hadde trodd.
Har begynnt å snuse,og har ikke røyket siden mandags morgen,kjenner ikke noe fysisk behov for røyk.
Så tipset er:begynn å snus!(og slutt når du ikke tror du trenger det lenger,snus er noe herk)
snus er ekkelt og lite tiltrekkende.
Akkurat nå som jeg sitter her alene forran PC'en med snus i kjeften kunne jeg ikke brydd meg om hvordan jeg så ut.

Kanskje litt større problem ute,men det holder røykelysten vekke hjemme.
joda, hjemmer er en ting. har snust endel hjemme for å slippe røyken når jeg sitter og jobber, men ikke faen om jeg gjør det ute blandt folk
Ikke start med snus hvertfall. Om du slutter med snus øker sjansene for å få kreft med 80-200%. Mulig det skjer med tobakk og, når kroppen er vandt med å bruke "medisinen" i 15-20 år så går det feil vei når en stopper opp. Dette er medisinsk middel ikke leketøy en bare kaster.
Men jeg bruker det jo faktisk som medisin.
Medisin mot røyk
Story:

Jeg sluttet å røyke, fra 15 til 0 per dag. Et par måneder senere begynte jeg på skolen, hva kan man gjøre i friminutter når 90% av klassen røyker? HEY! røyke

Så jeg begynte igjen. Senere har jeg trappet ned mest ganger, uten at det har funket.

Slagplan:

SLUTT å stikke kreftpinnene i kjeften! SLUTT å kjøpe røyk! Hører du? SLUTT! du kan dø av det, men aller viktigst: det er SVINAKTIG dyrt!

Røyketelefonen 800 400 85

(Fikk nesten lyst til å slutte selv.. )
Sist endret av Benson; 8. januar 2004 kl. 05:51.
det er jo prisen som bekymrer meg da jeg gir da faen om jeg kan dø av det
Har røkt mye og fast i 10 år, det er nok. Har nå vært røykfri siden 19. oktober, og gidder ikke starte igjen. Det er rett og slett en jævlig treg og dyr måte å ta livet av seg på. Kreft kan man garantert få både billigere og raskere.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det går for det meste på viljestyrke. Bare slutt, abstinensene gir seg etter en stund hvis dere er skikkelig avhengig, og etter det er det 100% viljen det går på, men hvis du skal slutte så må du jo også ønske å slutte.
Jeg røkte i 5 år, men sluttet ved hjelp av noen piller som jeg tror het Zyban. Det funka ganske bra, man får ikke lyst på røyk i det hele tatt. Minuset er at de er dyre, og at man blir dårlig av dem. Noen blir jævlig dårlige også, så man bør ta kontakt med legen først dersom man har tenkt å prøve.
Holder med nso. Jeg røkte litt for en tid tilbake, da jeg var i militæret. Noen måneder etter dimmisjon fant jeg ut en dag at jeg skulle slutte å røyke. Så jeg slutta på dagen, og ikke smakt røyk siden.
Det samme gjelder snus. Begynte å snuse (gjenoppta) en tid etter røykeslutt. Men det har jeg slutta med nå. Har tatt med en pris nå og da etterpå, men primært så har jeg slutta.

Tror ikke det skal være så vanskelig å slutte (eller jeg vet). Det handler bare om viljestyrke. Og lettere blir det jo hvis vennene dine backer deg opp. Hadde vel kanskje vært mer tricky hvis du er sammen med de hver dag, samtidig som de røyker.
Jeg brukte et halvt år på å begynne å røyke og så brukte jeg ett og et halvt år på å slutte. Det er noe herk, men fy faen så digg det er!
Slutt momentant. Ha hele tiden noe å gjøre. Les, hør på muisikk, spring deg en tur når du føler suget.
Avhenger selvfølgelig mye av psyken. Vær 100% fast bestemt.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Trening hjelper bra om man ønsker å trappe ned på røykinga eller slutte.
Opprinnelig postet av morten
Hvis du virkelig går inn for å slutte å røyke, og har støtte fra flere venner, blir det iallefall mye lettere. Bare viktig at dere støtter opp om hverandre, slik at ingen glir ut på en måte.

Jeg har aldri røykt, så jeg bør vel egentlig ikke uttale meg, men dette er mitt lille råd.
Vis hele sitatet...
selv om du ikke røyker eller ikke har røykt så vil jeg jo si at det er kloke tanker du kommer med.

støtte fra venner er veldig viktig, men problemet er at alle mine venner røyker og da er det et lite problem.

men vi har snakket litt om det så det virker som de også vil gå inn for å slutte.

en av grunnene til vi vil slutte er fordi det er alt for dyrt og røyke og så skader det jo en del, pluss det er usunt.

Opprinnelig postet av nso
tipset mitt er å bestemme deg for å slutte, og så bare gjøre det.
ikke lage noe numemr av det, bare rett og slett ikke stikke den i kjeften lenger. (røyken altså)
Vis hele sitatet...
lettere sagt en gjort, men bra tips uanz.

Opprinnelig postet av Manfred
snus er ekkelt og lite tiltrekkende.
Vis hele sitatet...
enig! snus er ekkelt og smaker ikke noe godt. smaker søppel. har bare prøvd det 2-3 ganger i mitt liv. men det er sikkert en vanesak det også, aldri godt de første gangene.

Opprinnelig postet av Benson
Slagplan:

SLUTT å stikke kreftpinnene i kjeften! SLUTT å kjøpe røyk! Hører du? SLUTT! du kan dø av det, men aller viktigst: det er SVINAKTIG dyrt!

Røyketelefonen 800 400 85

(Fikk nesten lyst til å slutte selv.. )
Vis hele sitatet...
takk for tipset. Ingen dum idè å slutte. Lykke til til deg også..

takk for tlf nr til røyke telefonen.

Opprinnelig postet av Tias
Det går for det meste på viljestyrke. Bare slutt, abstinensene gir seg etter en stund hvis dere er skikkelig avhengig, og etter det er det 100% viljen det går på, men hvis du skal slutte så må du jo også ønske å slutte.
Vis hele sitatet...
viljestyrke er viktig å ha, men hvor for man kjøpt det? hehe... neida. dersom vi støtter hverandre opp så tror jeg det vil gå smooth.

Opprinnelig postet av Hekate
Jeg røkte i 5 år, men sluttet ved hjelp av noen piller som jeg tror het Zyban. Det funka ganske bra, man får ikke lyst på røyk i det hele tatt. Minuset er at de er dyre, og at man blir dårlig av dem. Noen blir jævlig dårlige også, så man bør ta kontakt med legen først dersom man har tenkt å prøve.
Vis hele sitatet...
hva er zyban? hva er de pillene for egentlig?

Opprinnelig postet av Surrehu
Slutt momentant. Ha hele tiden noe å gjøre. Les, hør på muisikk, spring deg en tur når du føler suget.
Avhenger selvfølgelig mye av psyken. Vær 100% fast bestemt.
Vis hele sitatet...
tror nesten jeg må melde meg inn i noe form for idrett. vet at hvist man har noe å holde på må så tenker man mindre på røyken.
hvist jeg skulle sprunget meg en tur hver gang jeg hadde suget, så tror jeg at jeg hadde sprunge gangske mange turer til dagen, -hehe...

men takk for gode tips alle sammen!
Opprinnelig postet av Benson
Røyketelefonen 800 400 85

(Fikk nesten lyst til å slutte selv.. )
Vis hele sitatet...
Fikk du hjelp av røyketelefonen? Jeg kan ikke uttale meg om røyketelefonen da jeg ikke har ringt dit, men jeg måtte nesten le litt da de reklamerte på radioen:
Hvis du heller legger pengene du egentlig skulle kjøpt røyk for på en sparebøsse, ville du hatt 22000 etter ett år. Flere tips får du på røyketelefonen.

Er det virkelig slik? Noe slikt kunne jo hvem som helst funnet ut..
Hvis både du og vennene dine skal slutte tror jeg dere klarer det
hvis dere passer på hverandre osv og ingen sluntrer unna.
strenght in unity.
Syt og klag..
Røyka fast i 7-8 år, og bestemte meg for at jeg var dritt lei av klær som alltid lukta sur røyk og dårlig luft hele vinteren fordi det var for kaldt å lufte ut røyken på hybelen.
Bestemte meg for å slutte og gjorde det. Det handler kun om viljestyrke.. ikke noe annet.
Min og flere med meg sin erfaring er at jo flere virkemiddler man bruker for å slutte. Nicotinell, røykeplaster o.l. jo værre er det å slutte. Greia er å slutte å tenke på det, og aldri ha sigg hjemme eller på deg. Aldri mer kjøpe sigg, og prøve og ikke bomme i fylla. Viljestyrke er nøkkelen. Dessuten er få av dere her fysisk avhengig av nikotin.. det skjer først etter flerfoldige år med intensiv røyking, det ligger på psykisk stadiet enda for de fleste av dere..

PS; det er lov å sprekke i fylla i begynnelsen, men for all del ikke rør sigg neste morgen. Kun i fylla, og etterhvert slutter du med det også automatisk.
tidligere så var det slik at de jeg hang med på skolen røykte. nå er det en jeg jobber sammen med, og han røyker ikke. problemet mitt er at hvis jeg slutter å røyke så kjøper jeg godis tilsvarende de pengene jeg brukte på røyk, og da er jeg like langt ang. det økonomiske. men nå har til og med bestekameraten min begynt å 'klage' på røykinga. vurderer seriøst å slutte nå. ingen grunn til å fortsette egentlig. (problemet er bare det at jeg trives så godt med det )
[litt offtopic]

Hvis du kjøper deg en 20-pakning sigaretter hver dag bruker du ca. 22000 på røyk i året... Jeg bruker bare ca. 8500, med de nye tobakksprisene... <3 rulletobakk

[/litt offtopic]

Bare tull å slutte å røyke, ikke la deg påvirke så jævlig av gruppepress!
Skal slutte å røyke jeg også nå... Har gjort som Mantus og begynt å snuse... Når jeg kjenner suget baker jeg meg enkelt å greit en pris å hiver den under lippen... Røyker fortsatt, men har kuttet drastisk ned... Har gått fra 20 pr. dag til 4


[COLOR=royalblue][FONT=century gothic][SIZE=4]POST NR. 700!!![/SIZE] [/FONT] [/COLOR]
Noen forskere dreiv å styra rundt med nikotin avhengighet i slutten av 80- tallet. Konklusjonen de kom med var at nikotin var minst like avhengighetsdannende som kokain og heroin.

Men som sagt, det har bare med viljestyrke å gjøre.
Onkelen til en fyr jeg kjenner hadde røyka fast i mange, mange år (i hvertfall 20), og bestemte seg plutselig en vakker dag for å slutte.
Det gjorde han og.

Selv har jeg ikke noe bra forhold til røyk, etter jeg som barn måtte bevitne farfaren min bli fullstendig ødelagt av tobakk; astma, kronisk hosting, lå sengeliggende hele dagen, løftet sine skjelvende, magre fingre etter sine elskede sigaretter.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg prøvde å slutte x ganger uten hell, både ved hjelp av nedtrapping og ved å slutte brått, røykte 20 til dagen og kunne ikke se for meg et liv uten røyk. Men så fikk jeg boka ''ENDELIG IKKE-RØYKER'' av Allen Carr (eller hva han nå heter), etter dette har det vert mye enklere å slutte, jeg har hatt noen tilbakefall, men etter å ha lest litt i boka, så kan jeg holde meg i måneder før jeg tenner meg en ny sigarett i et selskap o.l., tenker ikke på røyk lenger..
har røyket/snuset rundt ett år nå, brukte alle pengene jeg fikk på røyk og snus, noe som gjorde at jeg nærmest ikke hadde råd til noe annet, med tanke på at jeg kun får stipend fra lånekassa. og her om dagen så leste jeg en artikkel på dagbladet.no hvor de hadde noen røykeslutt-tips grunnet det med røykeforbudet som trer i kraft 1. juni. der leste jeg bl.a. 10 råd fra allen carr, deriblant at røyking ikke har noen positive sider.

hadde gjort noen halvhjertede forsøk på å slutte, men jeg sprakk alltid i helgene.

men da jeg leste de rådene fra carr, sluttet jeg momentant. har dog bare gått ca en uke, og selv om vennene mine røyker og snuser så føler jeg ikke det minste grann for å ta verken ett eneste trekk eller en liten kule.
Nå røyker jeg for fullt igjen,men jeg skal slutte innen sommerferien er slutt. Sist gang jeg prøvde så gikk jeg først 3 dager uten røyk,så 4,så 5,osv... Det funket veldig bra, og røyken smakte faktisk ikke godt i det hele tatt. Da ble det heller en påminnelse over hvorfor jeg gjør det rette.
Men så savnet jeg å stå ute med en røyk i hånden og tenke på alle slags ting, også har du uteplasser (heldigvis snart ikke et problem lengre) som bringer røyklysten fram.

Så,enten kan du slutte på dagen,fra 20 til 0,eller gjøre det progressivt.
Phun Q : Har du en url til den artikkelen ? Klarte ikke finne den...
et tips:
skaff deg noe du kan putte penger i, for eksempel en sparegris eller noe lignende. det er viktig at du ikke har noen som helst sjanse for å få den opp uten å smadre den til helvete.
hver gang du merker suget, putter du på litt penger. f.eks en tjuer, tier, eller noe småkroner du har i lomma. hvis du klarer å slutte, så åpner du saken og ser hvor mye penger du har fått.
der jeg så dette hadde fyren putta på 20 spenn hver gang han hadde lyst på røyk, og han hadde rimelig mye spenn i den krukka til slutt
ps: litt teit å bruke pengene på røyk etterpå da:b
Du klarer ikke å slutte hvis ikke du har god nok grunn til det, sry.

En god måte er å skaffe seg en ny vane, som å drikke urge eller cola
få med deg en gjeng, legg bort alle pengene som hadde gått til røyk i en pott. så tar dere en tur etter noen måneder
Det finnes bare en måte å slutte på.
Å slutte.
Bare legg fra deg sigaretten og ikke plukk den opp igjen.
Orgazmus sa det ganske greit synes jeg.

Vel det finnes mange bøker og artikler om temaet som jeg ikke kan konkurere med. Det hele handler egentlig bare om viljestyrke (eller trass om du vil).
Folk reagerer forskjellig på røykeslutt, det finnes ingen fasit her. Noen blir veldig anti-røykere når de skal slutte selv, de begynner å trene og klager på alle som røyker etc. Dette med trening kan faktisk være lurt, trening blir mye mer effektivt uten røyken. Så da har man en motivasjon som atpåtil er bra for helsa...
Men tilsyvende og sist kommer det bare ann på viljestyrken til den som ønsker å slutte!
Røyk er ikke så avhengighetskapende som mange sier.. Jeg har røyka i ca 5 år og slutta for ca en måned siden, har nesten ikke tenkt på røyk etter jeg slutta en gang. Den største avhenigheten er psykisk i form av vaner, utrolig vanskelig å ikke ta en røyk når man drikker f.eks.
Faren til en kamerat av meg hadde røykt i 35 år eller no.
Så en kveld fikk han voldsome smerter i hjertet. Han fikk seg en støkk av det, og slutta over natta.
Så at det er umulig er tull

Må enten få seg en "nær døden opplevelse" eller bare gå skikkelig inn for det, så klarer man alt!
Jeg velger å stille et spørsmål her fremfor å starte en unyttig tråd om det.
Noen som har prøvd den nye snusen, "Skruff", som har kommet på det norske markedet?
Personlig synes jeg røyk er godt, men i moderasjon. Bare en sigg sånn innimellom, ikke mer en to tre stykker i uka. Jeg tror at ingenting er så dårlig at det ikke kan ha noen gode sider i det hele tatt. Og et par sigaretter i måneden er jo ikke så forferdelig dyrt heller da. Dessuten synes jeg det blir litt mer kos når jeg ikke bruker det hele tiden. Det er forskjell på bruk og misbruk.
syko16: Hehe, helt enig. Men ikke mange som klarer det da. Hvem har ikke hørt "Hæ, nei jeg røyker ikke..Røyker kun på fest!" Så ser man personen 2 måneder etterpå på en onsdags ettermiddag med en røyk mellom fingrene

Men når det gjelder å slutte, så så jeg en reportasje fra Puls på nrk. De sa at for å få vekk disse vanene man har med røyk, så må man skaffe seg andre vaner når man får røyksug. Ta en kopp kaffe/te når man leser avisa istede for røyk.
Et annet tips de kom med var å skifte hånd. Altså, røyker du med venstre så skal du røyke med høyre hånda når du skal prøve å slutte. Kan være vanskelig, men det skulle vist hjelpe
Kommer ikke på flere enn det som de sa i farta, men skal si ifra hvis jeg kommer på flere.
Lykke til forresten!
Nicotin tyggi er jo altids en løsning, men de er jækli dyre.., hørte noe rykter om at legen kan gi deg nikotin tyggis på blå resept!? ellers tror jeg fastlegen din kan hjelpe deg med dette...

btw er siggen et rusmiddel??
Opprinnelig postet av Tias
Det går for det meste på viljestyrke. Bare slutt, abstinensene gir seg etter en stund hvis dere er skikkelig avhengig, og etter det er det 100% viljen det går på, men hvis du skal slutte så må du jo også ønske å slutte.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med, Tias! Om du vil slutte så er det bare å slutte. Har vurdert å slutte selv og jeg vil ikke slutte på den måten mange andre gjør. Snusing, nikotin toy, røykeplaster og røyke bare 3 ganger om dagen. Det er bare dumt å ende en lang røykekarriere på den måten.
Det er viktig at kroppen slutter å assosiere røyken med noe godt. Så det du gjør er at vær gang du sprekker så får du en god venn til å "riste" deg litt. Gjerne spenne deg litt i kne'et eller slå deg i magen.
Så vil kroppen, eller underbevistheten assosiere røyk og nikotinsug med smerte, og du får ikke lenger lyst på røyk.
Slutt på dagen, gå 150% inn for det eller gi faen.
Det jeg gjorde når suget kom, var at jeg stakk ut å jogga en tur, for så å kjenne all den gamle tjæren og dritet i lungene mine komme opp i form av deilige oppløsende hostekuler. Får lite lyst på røyk da.
Ellers er det en motivasjon i seg selv å kjenne at du får bedre kondis og lunger, slippe hosting og faenskap om morran og ellers, se at du faktisk har litt $ i lommeboka, og vite at du lukter så utrolig mye bedre.

Røyking i fylla har jeg derimot ikke greid å lagt av meg, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Men jeg greier helt fint å begrense det til kun fylla. Og dagen derpå når jeg ligger fyllesyk og jævlig og kjenner lungene mine sliter, gir det meg kun tanken på hvor jævlig deilig det var at jeg slutta.
Noen som kan skaffe Slutt å røyke eller Hvordan bli en ikke røyker av Allen Carr? På data altså...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
slutta på dagen jeg, tok noen festrøyker på et party her og der i månedene etterpå..

Jeg har røyket i ca 5 år kanskje, det jeg fant ut at jeg ble bare avhengig under visse situasjoner: stress og mas, (fant ut dette mens jeg jobba litt på en skole, halve dagen som assistent hos 2. klassen, resten var IT)

Bare jeg hadde noe å finne på tenkte jeg ikke på røyk en gang, vanligvis kjennte jeg aldri noe sug heller.. gidda bare ikke å slutte.. men så måtte vi se et av de anti-røyk filmene igjen i media på skolen. og det gikk litt inn på meg.