Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5437
Da var unge høyre på banen med forslag om å avvikle statlig finansiering av folkehøyskoler.

Har egentlig ikke mer å si enn at det er bedre sent enn aldri, men vil gjerne høre om noen ikke deler mitt synspunkt.

URL:

http://www.dagbladet.no/2014/03/29/n...oyre/32555234/
Ja til lånefinansering (og ettersom lånekassens lån er rentefrie er det også en form for støtte), men nei til stipend og/eller direkte overføringer. Synes man også kan ta en diskusjon om innholdet i året.
Nei til både lån og studiepoeng. Det finnes nok unge voksne som dasser rundt på universitet og kun tar individuelle fag i påvente av å nå maksgrensen til lånekassen på 8(!) år om vi ikke også skal betale ungdom for å dasse rundt om i verden for en slikk og ingenting.. Hvis de trenger et modningsår, så tror jeg fortsatt Forsvaret tar inn et par her og der..
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Full støtte. Skulle staten betale meg for å dasse rundt et år for å uttøve kunsten, eller finne meg selv? Tull og tøys. Som bashfoo sa, forsvaret er en bedre mulighet for forvirret ungdom som trenger å modnes.
Sist endret av Elmsild; 3. april 2014 kl. 18:08.
Hvor skal de få pengene sine fra hvis de mister statsstøtten? Da tror jeg kanskje det kommer til å bli bare kristne og noen "elite-folkehøgskoler" for de som har råd til å betale dersom prisen øker. De med hånda i lomma på norsk luthersk misjonsforening
og de med hånda i lomma på rikfolk.
Syntes du det burde bli dyrere, eller burde vi fjerne de helt, evt la de dø ut hvis de ikke klarer seg økonomisk?
Veit ikke hva jeg syntes, folkehøgskole er kanskje ikke det aller nyttigste vi betaler for, men jeg kan ikke være enig i absolutt alt skattepenga går til. Hadde det gøy på folkehøgskole og fikk noen kule minner, men det har ikke tjent noen andre enn meg selv i det korte året. "utdanningen" de tilbyr er stort sett tull sett fra et faglig standpunkt og mest for å aktivisere og inspirere folk.
Sist endret av Bothrops; 3. april 2014 kl. 18:24.
er jo ikke rart at dette forslaget kom fra Høyre.. er jo kunn de rike som skal få leke seg på Folkehøgskole..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er jo ikke rart at dette forslaget kom fra Høyre.. er jo kunn de rike som skal få leke seg på Folkehøgskole..
Vis hele sitatet...
Så staten skal betale for at folk skal få leke seg? Nei til støtte for folkehøgskoler og idiotiske utdanninger. Jeg kjenner 5 stk som studerer personlig trening, ernæring eller ex phil på Bali som får stipend fra lånekassen...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er jo ikke rart at dette forslaget kom fra Høyre.. er jo kunn de rike som skal få leke seg på Folkehøgskole..
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at man må være rik for å finansiere oppholdet sitt på folkehøyskole selv har du nok en ganske annen definisjon på rik en mesteparten av norges folk.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Så staten skal betale for at folk skal få leke seg? Nei til støtte for folkehøgskoler og idiotiske utdanninger. Jeg kjenner 5 stk som studerer personlig trening, ernæring eller ex phil på Bali som får stipend fra lånekassen...
Vis hele sitatet...
Hva er så idiotisk med personlig trening, ernæring og ex phil? Dette er jo "ekte" utdanninger med eksamen og prøver. Som du faktisk trenger for å få jobb innen for diverse yrker f.eks personlig trener.

Å fjerne stipend til disse utdanninge blir jo det samme som å fjerne stipend for de som går på skole i Norge. (Selv om de som går skole i utlandet får stipend, må dem jo betale mye selv.)
Sitat av paragone Vis innlegg
Hvis du mener at man må være rik for å finansiere oppholdet sitt på folkehøyskole selv har du nok en ganske annen definisjon på rik en mesteparten av norges folk.
Vis hele sitatet...
Det er sånn det er nå, men skal statsstøtten fjernes vil det sansynligvis bli dyrere og det er vel det vi snakker om i tråden
Veit du hvor mye staten spytter i for at en elev skal få et år på folkehøgskole? Den totale prisen med støtte til skolen og stipend ++
Har du masse unger, trang økonomi og liten inntekt har jeg ikke vanskeligheter for å skjønne at noen blir nødt til å bortprioritere et år på folkehøgskole for å få råd til andre ting. Men det spørs jo igjen hvor verdifullt de tror et år på folkehøgskole vil være, noe som folk har forskjellige meninger om. Hvis prisen øker kan det bli vanskeligere å skulle prioritere det, og færre folk fra "fattige" familier vil få være med. Det er mange grader i mellom navende gjeldsslave og Røkke.
Sist endret av Bothrops; 3. april 2014 kl. 18:53.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Hva er så idiotisk med personlig trening, ernæring og ex phil? Dette er jo "ekte" utdanninger med eksamen og prøver. Som du faktisk trenger for å få jobb innen for diverse yrker f.eks personlig trener.

Å fjerne stipend til disse utdanninge blir jo det samme som å fjerne stipend for de som går på skole i Norge. (Selv om de som går skole i utlandet får stipend, må dem jo betale mye selv.)
Vis hele sitatet...
De får 50k GRATIS for å ha 3 timer "skole" på stranden i uken. Resten av tiden nyter de restaurant og strand. Det blir for dumt.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Har du masse unger, trang økonomi og liten inntekt har jeg ikke vanskeligheter for å skjønne at noen blir nødt til å bortprioritere et år på folkehøgskole for å få råd til andre ting. Men det spørs jo igjen hvor verdifullt de tror et år på folkehøgskole vil være, noe som folk har forskjellige meninger om.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Men det er ikke automatisk sånn at hvis noen med under gjennomsnittet økonomi ikke har råd til noe så er det "bare for de rike". Å sende barna på folkehøyskole når man har normal økonomi er realistisk. Å betale for sin egen folkehøyskole ved å jobbe noen år mens man går på vgs er realistisk.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
De får 50k GRATIS for å ha 3 timer "skole" på stranden i uken. Resten av tiden nyter de restaurant og strand. Det blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Nå har dem jo mere en 3 timer skole hver uke da å det er klassrom og trenigsrom hvor dem har skole ikke på stranden. Kjenner 2 personer som har gått akkurat denne utdanningen på Bali. Vet ikke nøyaktig hvor mye dem fikk i stipend, men dem måtte betale en del selv.
Sist endret av HuskaIkke; 3. april 2014 kl. 18:59.
Sitat av paragone Vis innlegg
Det er jeg enig i. Men det er ikke automatisk sånn at hvis noen med under gjennomsnittet økonomi ikke har råd til noe så er det "bare for de rike". Å sende barna på folkehøyskole når man har normal økonomi er realistisk. Å betale for sin egen folkehøyskole ved å jobbe noen år mens man går på vgs er realistisk.
Vis hele sitatet...
Sånn som det er nå ja, men vi prater vel om at det muligens vil bli dyrere.
Dobbelt så dyrt? Trippelt? Da er det ikke så realistisk lengre, og kun de som er rikere (enn de som har råd nå) vil få være med. >eliteskoler >klasseskille >krig >frp >zombie apokalypse?
Sist endret av Bothrops; 3. april 2014 kl. 18:57.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
De får 50k GRATIS for å ha 3 timer "skole" på stranden i uken. Resten av tiden nyter de restaurant og strand. Det blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Tallene dine er feil. ref http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipe...a/basisstotte/ får man inntil 48925,- pr semester i støtte, hvorav 19570,- kan omgjøres til stipend når man består eksamen.

Det er forøvrig ingen verdens ting i veien som hindrer en realfagsstudent på et respektabelt universitet i å gjøre akkurat det samme. Dra til et lavkostland, bo på stranda, les pensum, fly hjem og stå på eksamen. Da får du nøyaktig like mye spenn, og like mye strand, soling og party.

Hvis man først skal begynne å skille på hvilke studieretninger som er verdifulle for samfunnet, hvor skal man da trekke grensen? Er tre års studier i filosofi verdig at studentene får stipend? Eller hva med alle som tar mediefag men som ikke får seg jobb andre steder enn kaffebarer etter fullført både bachelor og mastergrad? Burde leger i det hele tatt få stipend, de får jo så latterlig høy lønn når de er ferdige uansett at de bare kan ta opp private lån…
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Dobbelt så dyrt? Trippelt?
Vis hele sitatet...
Hvordan beregner du at det blir 2-3 ganger så dyrt? Vet ikke om det er rett eller galt men jeg lurer på hvordan du kommer fram til akkurat det.
Det blir for enkelt å bare se på folkehøgskoler som et sluk av skattepenger. Husk at det er et svært viktig og givende år for mange, som er det de trenger for å komme seg ut i videre utdanning og/eller jobb, slik at de bidrar tilbake i form av skatteseddelen. Dette er selvsagt vanskelig å kvantifisere, men det går litt i samme gate som å legge ned fritidsklubber for ungdom fordi det koster skattepenger, uten at man ser de bredere konsekvensene av å legge ned slike tilbud.
At det sløses med penger her til lands er jo ingen hemmelighet men å angripe folkehøgskoler på denne måten blir i mine øyne feil. Ta for eksempel kommunene som skylder hundrevis av milliarder. Her lånes det jo enorme summer som blir tilbakebetalt med penger som egentlig skulle blitt brukt til andre ting. At dette er helt greit og folkehøgskoler er sløsing er utenfor min fatteevne.

En annen ting jeg stusset over ved denne saken er dette utsagnet:
- Vi må prioritere. Handlingsrommet blir stadig mindre, og det haster med at flere må komme seg ut i arbeid. Da har vi ikke råd til at ungdom skal «finne seg selv» på statens regning,
Vis hele sitatet...
Skal vi følge logikken i denne saken burde vi jo også fjerne alderspoeng i samme slengen. Det har jo strengt talt ingen akademisk verdi å bli noen år eldre. Det kan jo for noen virke oppmuntrende å vente noen år med studiene da man kan få 8 ekstra studiepoeng bare ved å bli eldre (mao. kan man gå opp nesten en hel karakter i snitt). Siden det haster så inderlig med å få folk i arbeid er dette ganske selvmotsigende.

Det er mulig jeg har satt ting litt på spissen men jeg syns bare denne saken er helt på trynet.
Sitat av moridin Vis innlegg
Tallene dine er feil. ref http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipe...a/basisstotte/ får man inntil 48925,- pr semester i støtte, hvorav 19570,- kan omgjøres til stipend når man består eksamen.

Det er forøvrig ingen verdens ting i veien som hindrer en realfagsstudent på et respektabelt universitet i å gjøre akkurat det samme. Dra til et lavkostland, bo på stranda, les pensum, fly hjem og stå på eksamen. Da får du nøyaktig like mye spenn, og like mye strand, soling og party.

Hvis man først skal begynne å skille på hvilke studieretninger som er verdifulle for samfunnet, hvor skal man da trekke grensen? Er tre års studier i filosofi verdig at studentene får stipend? Eller hva med alle som tar mediefag men som ikke får seg jobb andre steder enn kaffebarer etter fullført både bachelor og mastergrad? Burde leger i det hele tatt få stipend, de får jo så latterlig høy lønn når de er ferdige uansett at de bare kan ta opp private lån…
Vis hele sitatet...
De tallene er vell også litt feil, ikke til deg men Spirituell.

Om hans kompiser studerer kun ex phil og ex fac, er dette normalt bare 10 stp per fag, altså bare 1/3 av et fulltidsstudie. Dette innebærer at de bare "får" 1/3 av det en fulltidsstudent får.

Kanskje vi samtidig like gjerne skal fjerne nordområdetiltakene? Det er jo hele 10% nedskriving av studielånet per år.
Det MÅ påpekes at dette forslaget IKKE kommer fra Unge Høyre. Forslaget kommer fra Vestlandsfylkene, og er et forslag som kommer til å bli stempt på, på årsmøtet i UH.

Dette er IKKE vedtatt politikk og de fleste andre fylkene i landet er imot dette forslaget per nåværende øyeblikk. Hva som skjer om 5-10 år vet man ennå ikke.



Personlig er jeg også imot dette forslaget. En ting er å flytte pengene over dit de hører hjemme, men dette er ikke rett plass å starte.
En fair ting å diskutere. 700 millioner i året samt det elevene får fra lånekassen er ikke lite penger. Og de kunne helt klart komme til god nytte andre steder. På en annen side er ikke tusenvis av ungdommer på NAV, eller som dropper ut av høyere utdanning de ikke er modne for, billig det heller.

Sitat av moridin Vis innlegg
Hvis man først skal begynne å skille på hvilke studieretninger som er verdifulle for samfunnet, hvor skal man da trekke grensen? Er tre års studier i filosofi verdig at studentene får stipend? Eller hva med alle som tar mediefag men som ikke får seg jobb andre steder enn kaffebarer etter fullført både bachelor og mastergrad? Burde leger i det hele tatt få stipend, de får jo så latterlig høy lønn når de er ferdige uansett at de bare kan ta opp private lån…
Vis hele sitatet...
Heldigvis har mange vett til å studere noe som leder videre til en jobb, men det har da også lenge vært på dagsorden at det er vel mange som får utdannelser som leder rett i NAV-køen fra staten. Og dersom det fortsetter tenker jeg at noen av disse også vil få kutt i støtten.

Leger bør få stipend ja, da stipend ikke bare er noe staten gjør for å være snill, men også som en investering. En lege vil jo betale inn mye mer i skatt gjennom livet enn det samfunnet spytter inn i stipend. Og for å få mindre klasseskiller her i landet er jo poenget nettopp at alle skal kunne få bli lege, sykepleier eller advokat, ikke at alle skal få studere hobbyen sin i 5 år.
Sist endret av legalize_it; 3. april 2014 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kjenner fire stykker som har gått folkehøgskole. Ingen av de hadde arbeidslyst, motivasjon eller noe som helst mål i livet. Etter endt FHS er to av dem i ferd med å fullføre høyere utdanning og de to andre har vært i arbeidslivet de siste 40 åra (med høy utdanning, nemlig). Alle sier at det er det beste året de har hatt noen sinne. Hvorfor "fjerne" ett så godt tilbud?

Selv begynner jeg på FHS neste år og håper jeg får tilbake litt livslyst. Er det virkelig så ille?

(Ikke at dette var ett argument eller den avgjørende faktoren i debatten)
Jeg synes Unge Høyre tar litt feil i saken, folkehøyskolene gjør vanvittig mye mer enn det som kan bli direkte målt og veid.
Har dette synet også pga at jeg selv har gått på en, og det har gitt meg utrolig mye tilbake, både faglig, sosialt og karakterdannende lærdommer. Generelt svært givende.

Hvis man da mener at mange av folkehøyskolene ikke underviser i noe som er direkte relevant for samfunnet - hva da med alle universitetene og høyskolene over det ganske land som har store linjer innenfor filmvitenskap, afrikastudier, master i kunst, tysk for døve, og whatnot.


Og ja, et rungende ja; skattepenger skal betale folkehøyskoler. Mange folkehøyskoler har dratt massevis unge ut av en nedtur i livet, og gitt dem tro på seg selv og ferdigheter som jeg aldri har sett noen som helst VGS gjøre.
Jeg vil faktisk gå så langt og si at FH-skolene i Norge er omlag like verdifulle som alle VGS'ene tilsammen. Dét siden vi har et enormt frafall i videregående per d.d, særlig blant "ressurssvake grupper".
FHskolene gir disse en ny motivasjon til å fullføre utdanning samt skape seg et mål og perspektiv i livet!

Sitat av Spirituell Vis innlegg
Så staten skal betale for at folk skal få leke seg? Nei til støtte for folkehøgskoler og idiotiske utdanninger. Jeg kjenner 5 stk som studerer personlig trening, ernæring eller ex phil på Bali som får stipend fra lånekassen...
Vis hele sitatet...
Det bør jo nøye vurderes, men disse som du nevner (Bali i særlig grad) er eksempler der jeg *ikke* ville ha gått for statlig støtte.
DERIMOT når det gjelder game og anerkjente folkehøyskoler i Norge (som det btw er mange av), bør de så absolutt fortsette å få støtte.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. april 2014 kl. 01:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ja, overfør dem alle til underbetalt førstegangstjeneste. Ingenting stater digger mer enn arbeidskraft til malaysiapriser hersket over av machismo dudes i blanke uniformer
Synes det er flott at vi har folkehøgskoler i Norge, jeg synes det er en fin ting for unge å kunne gjøre.
Er ikke absolutt alle som vet hva de vil eller ikke vil her i livet, og vårt samfunn er IKKE laget for at du skal finne det ut. Det er mer laget så du skal være helt forvirra etter endt skolegang på videregående, med alle unødvendige fagene som finnes.
Mange skattepenger skal gå til veier også, da tør jeg spørre, hvorfor er det så mange bomstasjoner? og hvorfor er det veiavgift i tillegg? nei, skattepengene brukes nok IKKE fornuftig uansett, så hvorfor ta vekk moroa fra de som vil gå folkehøgskole? Mange unge som ender opp med å sitte hjemme og ruse seg siden det ikke er en dritt å foreta seg i hele landets rekke av småbyer, lite jobb å få, og generelt lite tilbud til de unge. Og så skal vi fjerne muligheten for vanlig folk å kunne gå slike skoler? Synes det er feil.

Forøvrig finnes det (mye) mer enn nok penger, ressurser, mat, klær til ALLE på jorda, men grunnen til at ting er fucked up nå er ikke politikken. Det er de som faktisk sitter på makta som er blitt psykopater, politikken er et håpløst prosjekt hvor alle skal klage, være uenige eller misfornøyde, uansett løsning eller forslag. Det er kun en illusjon, et spill for galleriet, at ting kommer til å bli bedre. Tvert i mot tror jeg ting vil bli verre, økonomien vil falle, Kina og Russland vil reise seg fra asken og vesten vil smuldre.

Nyt livet nå ass folkens
Sitat av moridin Vis innlegg
Det er forøvrig ingen verdens ting i veien som hindrer en realfagsstudent på et respektabelt universitet i å gjøre akkurat det samme. Dra til et lavkostland, bo på stranda, les pensum, fly hjem og stå på eksamen. Da får du nøyaktig like mye spenn, og like mye strand, soling og party.
Vis hele sitatet...
Det er veldig mye som hindrer det på NTNU i alle fall. Det er laboratoriearbeid med oppmøteplikt, innleveringer ukentlig og mest sannsynlig et prosjekt eller 4 iløpet av et semester. Alle de 5-årige studiene har det, og NTNU må vel regnes som et respektabelt universitet for realfagsstudenter.

Sitat av moridin Vis innlegg
Hvis man først skal begynne å skille på hvilke studieretninger som er verdifulle for samfunnet, hvor skal man da trekke grensen? Er tre års studier i filosofi verdig at studentene får stipend? Eller hva med alle som tar mediefag men som ikke får seg jobb andre steder enn kaffebarer etter fullført både bachelor og mastergrad? Burde leger i det hele tatt få stipend, de får jo så latterlig høy lønn når de er ferdige uansett at de bare kan ta opp private lån…
Vis hele sitatet...
Her må det brytes litt ned i flere punkter. For det første så er det et problem i Norge at vi utdanner for mange til det vi ikke trenger mer av, og for lite av det vi trenger. ref: veldig mange statsvitenskapsstudenter ender opp med irrelevant jobb i etterkant, og markedet skriker etter både siv. ing. og ingeniører. Det er ikke så alt for vanskelig å se inn i spåkulen og se at teknologiske fag trengs det mer av, og at vi utdanner alt for mange med medie og samfunnsviter kunnskaper. Det er vel egentlig ikke et argument for folkehøyskoler at vi utdanner andre ting som samfunnet har overflod av, og taper penger på? Det er vel heller et argument for at vi må slutte å utdanne det vi vet vi ikke får bruk for.

Det er ikke dermed sagt at alle linjer skal legges ned og forkastes, for vi trenger faktisk noen som studerer etikk og moral, som kan fylle diverse stillinger i UD, etikkrådet til oljefondet, osv osv, men vi trenger ikke nåværende kvanta.

Jeg regner med at du ser feilen selv som du gjør på legestudenter. Ikke alle fullfører studier, og private lån krever startkapital, noe langt i fra alle har. At utdanning skal kreve midler før du starter ville skapt klasseforskjeller som ingen vil se. I tillegg er det ingen garanti at dersom man starter på legestudiet så skal man fullføre, så private lån blir bare en dårlig skjult hersketeknikk for å fremme eget poeng.

Hva folkehøyskoler angår, så må jeg si at det er betenkelig at man får samme bidrag som de som utdanner seg til noe samfunnsnyttig og multitasker, og finner seg selv på veien. Studenter får mindre og mindre å rutte med relativt til konsumprisindeksen, noe som delvis skyldes antall, og delvis til bortkastede penger på studieplasser som ikke er nyttige for samunnet. Det å starte innsparingen i folkehøyskolen ser jeg i så måte ikke noe problem med, men det er definitivt ikke det eneste pengesluket i norsk utdannelse som bør gjøres noe med.

La meg gjøre det krystallklart at vi trenger de med filosofi, statsvitenskap og medieutdannelse, vi trenger de bare ikke i like stor skala, da vi utdanner folk til et marked som allerede er mettet, og det er ingenting som tilsier at det skal bli en stor eksplosjon i ant. arbeidsplasser.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er veldig mye som hindrer det på NTNU i alle fall. Det er laboratoriearbeid med oppmøteplikt, innleveringer ukentlig og mest sannsynlig et prosjekt eller 4 iløpet av et semester. Alle de 5-årige studiene har det, og NTNU må vel regnes som et respektabelt universitet for realfagsstudenter.
Vis hele sitatet...
Riktig nok ikke helt slik moridin forklarte det, men man har da vitterlig nok ekstremt mange muligheter for utenlandsopphold ved NTNU. Take your pick; http://www.ntnu.no/studier/studier_i_utlandet/land. Kommer kun an på hvordan man velger å se på det.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Riktig nok ikke helt slik moridin forklarte det, men man har da vitterlig nok ekstremt mange muligheter for utenlandsopphold ved NTNU. Take your pick; http://www.ntnu.no/studier/studier_i_utlandet/land. Kommer kun an på hvordan man velger å se på det.
Vis hele sitatet...
Ja, men da er vi over på utveksling, og ikke den simplistiske fremstilling om at man bare kunne dra ut av landet og så levere en eksamen. Utveksling er mulig for de aller fleste studier. Det er forskjell på utveksling for realfagsstudenter og høyskolestudenter som skal gå rundt og se på ting.