Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5723
Hei, lurer på om det finnes noen gode argumenter for at vi må ha et tredjespråk på ungdomsskolen, og videregående (er klar over at dette ikke gjelder alle). Jeg synes at de som ønsker å mestre flere språk skal få lov til å utvikle seg språklig. Jeg personlig ser ingen nytte i, dersom man ikke har interesse for språk, eller planlegger karierre hvor språket kan være nyttig, og lære et tredje språk på ungdomsskolen (og videregående). De aller fleste i klassen min kan ikke mer enn enkel tysk eller spansk. Ingen har valgt tysk eller spansk til tredje klasse videregående.

Hvorfor skal så mange bruke så mye tid og energi på å lære et tredje språk, når mange ikke kan bruke det til mer enn enkle resturantbesøk etterpå. Synes dette burde være et valgfag på ungdomskolen, slik at de som ønsker å jobbe med fag de har problemer med, eller vil bli enda flinkere i, skal få lov til det. Synes også at det burde være en selvfølge at de som har yrker hvor man må kommunisere med mennesker som snakker et annet språk, skal kunne engelsk. Er veldig åpen for andre synspunkter.
Hvorfor vi skal ha det? Det er en del av læreplanen som noen inkompetente folk lagde. Kan vi gjøre noe med det? Nei.

Frihet sa du?
Må si meg veldig enig i disse påstandene. Som du skriver i ditt innlegg, er ikke kompetansen man oppnår i et fremmedspråk høy nok til at man kan anvende dette i en så stor grad, at man faktisk får bruk for denne kompetansen. Jeg mener og at undervisningen i fremmedspråk i en stor grad er bortkastede ressurser, som kunne være brukt til mer anvendbar kompetanse, som for eksempel fag som Engelsk, eller matematikk. Sist jeg sjekket scorer ikke norske elever høyt nok innen faglig kompetanse sammenlignet med andre land, og noe av grunnen til dette mener jeg kan være at resursene blir forvaltet på feil måte. Tar man for eksempel et fag som Matematikk, kan elever velge om de ønsker å satse på dette videre eller ikke i starten av videregående skole, og jeg mener at elever bør kunne ha like muligheter når det kommer til språkundervisning. Dersom man utelukker enkelte yrker og utdanninger, er dette noe eleven selv er klar over før han/hun gjør et valg, og det bør derfor være opp til den enkelte person å velge om han/hun ønsker å fortsette med fremmedspråk eller ikke.
Sist endret av luremusftw; 1. april 2014 kl. 23:25.
Trådstarter
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Hvorfor vi skal ha det? Det er en del av læreplanen som noen inkompetente folk lagde. Kan vi gjøre noe med det? Nei.

Frihet sa du?
Vis hele sitatet...
Om de er inkompetente vet jeg ikke, men synes det, som luremusftw også nevner, er bortkastet å bruke så mye resurser på et så lite givende fag (for de som ikke planlegger en karriere hvor det er av større betydning). Da vil jeg gjerne gjenta meg selv og spørre: Hvorfor må så mange ha et så urelevant fag i forhold til senere arbeidsliv. Ja, vi lærer noe om kultur og toleranse, men dette vil jeg si at i stor grad blir dekket av fag som historie og religion. Synes virkelig politikerene burde gjøre noe med dette!
Sitat av Exxons Vis innlegg
Om de er inkompetente vet jeg ikke, men synes det, som luremusftw også nevner, er bortkastet å bruke så mye resurser på et så lite givende fag (for de som ikke planlegger en karriere hvor det er av større betydning). Da vil jeg gjerne gjenta meg selv og spørre: Hvorfor må så mange ha et så urelevant fag i forhold til senere arbeidsliv. Ja, vi lærer noe om kultur og toleranse, men dette vil jeg si at i stor grad blir dekket av fag som historie og religion. Synes virkelig politikerene burde gjøre noe med dette!
Vis hele sitatet...
Har selv ikke hatt noen nytte av språkfaget, men argumentene dine kan også brukes om flere andre fag. U-skole og allmennfaglig VGS (og til en viss grad yrkesrettet VGS) skal forberde flest mulig til mest mulig.
Hva skal man med kunst & håndverk, gym, sidemål og naturfag? Disse fagene har ingen eller liten betydning senere i livet for veldig mange, men de gjør deg forberedt på en lang rekke videre utdanning og jobbmuligheter.
Trådstarter
Sitat av binkabi Vis innlegg
Har selv ikke hatt noen nytte av språkfaget, men argumentene dine kan også brukes om flere andre fag. U-skole og allmennfaglig VGS (og til en viss grad yrkesrettet VGS) skal forberde flest mulig til mest mulig.
Hva skal man med kunst & håndverk, gym, sidemål og naturfag? Disse fagene har ingen eller liten betydning senere i livet for veldig mange, men de gjør deg forberedt på en lang rekke videre utdanning og jobbmuligheter.
Vis hele sitatet...
Et godt poeng der! Vil si at gym, sidemål og naturfag er fag som i motsetning til hva du sier, har betydning.

Grunnleggende forståelse innenfor naturfag kan være viktig for videre interesse for realfag, sammen med mattematikk. Naturfag fokuserer også på miljøet og dets viktighet, noe som er veldig viktig at den yngre generasjonen blir opplyst om.

Sidemål synes jeg er et kapittel for seg selv, men at det kan være av viktighet for en felles kultur og samling i Norge har jeg ikke tvil om.

Gym mener jeg også er et viktig fag, ettersom det oppfordrer barn og unge til aktvitet, i tilegg lærer man om kroppen og man bygger opp en forståelse for viktigheten av en sunn livsstil. Fedme og usunn livstil er et voksende problem blant dagens unge. Psyke å fysikk henger sammen.

Kunst og håndverk på en annen side mener jeg er for veldig mange svært irrelevant, men det gir samtidig mulighet for barn og unge å være kreative. Noe som er nyttig, ikke bare i kunst og praktiske fag. Jeg vil tørre å påstå at kreativitet er viktig også i mer realfagbaserte yrker. Om det allikevell er viktig nok til å være prioritert kan diskuteres.

Et tredje-språk ser jeg derimot ikke like stor viktighet av. Vi har allerede to skriftmål i Norge, i tilegg har vi også engelsk. Mener at de som vil ha et tredjespråk skal ha mulighet for å velge det, men da som et valgfag, både i U-skole og VGS.
Sist endret av Exxons; 2. april 2014 kl. 00:26.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Den norske skolen er ræl, ingenting du eller vi kan gjøre noe med.

Ich liebe Deutsch, aber ich kann nicht Deutsch sprechen. Joda, 6 år med tysk og det er resultatet. Lol.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Den norske skolen er ræl, ingenting du eller vi kan gjøre noe med.

Ich liebe Deutsch, aber ich kann nicht Deutsch sprechen. Joda, 6 år med tysk og det er resultatet. Lol.
Vis hele sitatet...
Har også veldig mye med hvilken *egeninnsats* ift faget man selv legger inn , ikke sant du er enig i det?
Står ikke du for individualisme da uaxed?
Jeg på min side mener skolen gir deg et greit grunnlag som man kan bygge på videre.. Del av en allmenndannelse å lære tysk, må det også sies.

Dessuten så er tysk et meget viktig språk innad i EU, og det nestviktigste i Europa generelt sett rett etter engelsk. I storparten av sentraleuropa snakker man mye heller tysk framfor fransk eller til og med engelsk som fremmedspråk. M.a.o, tysk og engelsk er de nåværende internasjonale business-språkene (i Europa primært), fransk, spansk og italiensk har forblitt sånn søte små "feriespråk" som man trenger når man er turist på spanske strender eller i franske landsbyer. Fransk og spansk har forlengst mistet sin gamle posisjon som store internasjonale språk...

Anbefaler ellers denne artikkelen om en professor som sier at norske ungdommer bør lære seg tysk - framfor spansk eller fransk, evt italiensk som andre fremmedspråk. Tyskland er fortiden Norges viktigste handelspartner, og kommer i lang tid fremover til å være det viktigste landet og drivhjulet i økonomien, både i EU og i Europa samlet sett. De har gått forbi UK for flere år siden.

Deutschland über alles. Kun russerne kan gjøre noe med dem.

.......

>> Overskrift fra artikkelen; "Økonomiprofessor: – Mitt karriereråd til ungdommen er å lære seg tysk". Sier mye.
Sist endret av aeon_illuminate; 2. april 2014 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av binkabi Vis innlegg
Har selv ikke hatt noen nytte av språkfaget, men argumentene dine kan også brukes om flere andre fag. U-skole og allmennfaglig VGS (og til en viss grad yrkesrettet VGS) skal forberde flest mulig til mest mulig.
Hva skal man med kunst & håndverk, gym, sidemål og naturfag? Disse fagene har ingen eller liten betydning senere i livet for veldig mange, men de gjør deg forberedt på en lang rekke videre utdanning og jobbmuligheter.
Vis hele sitatet...
Vil påstå at gym er et fag som de fleste har behov for senere i livet. Litt avhengig av læreren selvfølgelig, men for mange elever i dagens samfunn er det den eneste fysiske aktiviteten de har iløpet av en dag/uke.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Har også veldig mye med hvilken *egeninnsats* ift faget man selv legger inn , ikke sant du er enig i det?
Står ikke du for individualisme da uaxed?
Jeg på min side mener skolen gir deg et greit grunnlag som man kan bygge på videre.. Del av en allmenndannelse å lære tysk, må det også sies.

Dessuten så er tysk et meget viktig språk innad i EU, og det nestviktigste i Europa generelt sett rett etter engelsk. I storparten av sentraleuropa snakker man mye heller tysk framfor fransk eller til og med engelsk som fremmedspråk. M.a.o, tysk og engelsk er de nåværende internasjonale business-språkene (i Europa primært), fransk, spansk og italiensk har forblitt sånn søte små "feriespråk" som man trenger når man er turist på spanske strender eller i franske landsbyer. Fransk og spansk har forlengst mistet sin gamle posisjon som store internasjonale språk...

Anbefaler ellers denne artikkelen om en professor som sier at norske ungdommer bør lære seg tysk - framfor spansk eller fransk, evt italiensk som andre fremmedspråk. Tyskland er fortiden Norges viktigste handelspartner, og kommer i lang tid fremover til å være det viktigste landet og drivhjulet i økonomien, både i EU og i Europa samlet sett. De har gått forbi UK for flere år siden.

Deutschland über alles. Kun russerne kan gjøre noe med dem.

.......

>> Overskrift fra artikkelen; "Økonomiprofessor: – Mitt karriereråd til ungdommen er å lære seg tysk". Sier mye.
Vis hele sitatet...
Stemmer det.

Egeninnsats er alfa og omega.

Jeg valgte tysk fordi det er et såpass viktig språk som du nevner. Skal man drive business er engelsk og tysk svært gode språk å kunne. Tysk gir deg tilgang til en god del banker o.l. (gunstige banker for skatteundragelse, hehe)

Sitat av Anoman Vis innlegg
Vil påstå at gym er et fag som de fleste har behov for senere i livet. Litt avhengig av læreren selvfølgelig, men for mange elever i dagens samfunn er det den eneste fysiske aktiviteten de har iløpet av en dag/uke.
Vis hele sitatet...
Gym er overhodet ikke et nødvendig fag. Det er unødvendig. Sin egen helse kan man bare endre gjennom egeninnsats. Hvis man selv ikke går inn for å endre på helsen sin så kan ikke en time gym i uken hjelpe deg noe stort.

Den timen kan forbrenne kanskje 300-1000 cal. avhengig av intensitet og lengde. Dette tilsvarer 1/4 sjokoladeplate eller 4/5 sjokoladeplate. Helse er ikke bare trening, alfa og omega er kosthold.
Sist endret av uaexed; 2. april 2014 kl. 01:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å sende en e-post med dette spørsmålet til noen som har noe som helst å gjøre med utforming av læreplaner? Ikke at det er noe galt med å spørre her altså, men vil tro at de som faktisk arbeider med/har påvirkning på dette har muligheten til å gi deg et mer utfyllende og relevant svar hvis de vil.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Gym er overhodet ikke et nødvendig fag. Det er unødvendig. Sin egen helse kan man bare endre gjennom egeninnsats. Hvis man selv ikke går inn for å endre på helsen sin så kan ikke en time gym i uken hjelpe deg noe stort.

Den timen kan forbrenne kanskje 300-1000 cal. avhengig av intensitet og lengde. Dette tilsvarer 1/4 sjokoladeplate eller 4/5 sjokoladeplate. Helse er ikke bare trening, alfa og omega er kosthold.
Vis hele sitatet...
Kan stemme det du skriver om at dene timen med gym i uka kanskje bare forbrenner 300-1000 cal, men det er vel ikke dette som er poenget med faget. Gym gir elevene grunnleggende opplæring i kosthold, aktivitet og viktigheten av å holde seg i form. Jeg føler gym er et viktig fag for å opprettholde elever sin interesse for å holde seg i aktivitet, og informere dem om viktigheten av et sunt kosthold. Gym er også et fint avbrekk i en ellers uaktiv skolehverdag. Om gym burde være et fag med vurdering i like stor grad som andre fag, er et spørsmål som jeg stiller meg mer negativ til, men at vi skal beholde faget er jeg helt overbevist om at vi bør gjøre.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Gym er overhodet ikke et nødvendig fag. Det er unødvendig. Sin egen helse kan man bare endre gjennom egeninnsats. Hvis man selv ikke går inn for å endre på helsen sin så kan ikke en time gym i uken hjelpe deg noe stort.

Den timen kan forbrenne kanskje 300-1000 cal. avhengig av intensitet og lengde. Dette tilsvarer 1/4 sjokoladeplate eller 4/5 sjokoladeplate. Helse er ikke bare trening, alfa og omega er kosthold.
Vis hele sitatet...
Gym er et av fagene som gir størst samfunnsmessig nytte. Litt bevegelse er bedre enn ingenting, og alt er ikke bare "egeninnsats" når det gjelder personer så unge som ungdomsskolen. Så unge personer har heller ingenting å gjøre på et treningsstudio, og å tro at 13-15 åringer skal lære å utføre styrke med egen kroppsvekt på en forsvarlig måte på egenhånd er ønsketenkning av en ny verden. Det ville gitt så mange skader på rygg/knær/skuldre at jeg vet ikke hvor jeg skulle begynt engang. På treningsstudio ser man mer enn nok av personer 16-60 som ikke klarer å gjøre ting riktig, og skader seg selv.

Du gjør den logiske feilslutningen tynn/normal == sunn. Kosthold er selvfølgelig viktig, men spis litt grønnsaker, frukt og grønt og ikke dytt i deg godteri hele tiden, så er det alt man trenger av kostholdkunnskap for en vanlig person. Det viktigste er fysisk aktivitet og et sunt forhold til å bevege seg og ha det gøy - og derfor er gym så sentrert rundt lek og moro. På VGS kommer kosthold og kroppskunnskap inn.

En annen feil er at du i det hele tatt tar med kalorier, som om det har med saken å gjøre. Kalorier er en latterlig målestokk for effektiviteten av trening, eller kvaliteten på kostholdet.

Hva man skal med tredjespråk er rimelig enkelt. I dagens samfunn kommer du mest sannsynlig til å reise ut av landet, og det kan komme godt med å kunne prate smått/i alle fall forstå. Et tips er å istedenfor å motsette seg, er å jobbe med det og bli god. Alt man jobber med og blir god i, blir gøy, og etterhvert lærer man lettere, så man slipper å jobbe så mye.
Gym er overhodet ikke et nødvendig fag. Det er unødvendig. Sin egen helse kan man bare endre gjennom egeninnsats. Hvis man selv ikke går inn for å endre på helsen sin så kan ikke en time gym i uken hjelpe deg noe stort.

Den timen kan forbrenne kanskje 300-1000 cal. avhengig av intensitet og lengde. Dette tilsvarer 1/4 sjokoladeplate eller 4/5 sjokoladeplate. Helse er ikke bare trening, alfa og omega er kosthold.
Vis hele sitatet...
Alt på skolen er da bortkastet uten egeninnsats. En elev som går inn for å ikke bry seg vil ikke lære noe uansett fag.

Poenget med gym er ikke at elevene skal forbrenner mest mulig kalorier i uken, men heller å legge på seg noen gode vaner og få et godt forhold til fysisk aktivitet som varer livet ut. Forskning viser nemlig at voksne som er aktive var aktive som barn og vice verca.

Ernæring får de lære i heimkunskapstimene, dessuten er det å være i daglig aktivitet positivt for så mye mer enn bare helsen. I tillegg til å være forebyggende har det stor innvirkning på humør, selvtillit og konsentrasjonsevne. Studier viser nemlig at de elevene som går til skolen har et bedre utgangspunkt for læring enn de som tar buss, denne effekten har man også sett etter gymtimene.

Så ja, for all del, fjærn gymtimene. Innfør lengre og fungere skolehverdag, det kommer nok til å få det norske karaktersnittet opp.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg kan godt gjenta meg selv, men jeg mener fortsatt at gym er totalt unødvendig.

Per i dag har vi svært kraftig kroppspress på skolene og i samfunnet generelt, hvis du da som person har lyst å passe inn så vil du føle deg presset til å trene og å være sunn. Greit nok at du kan lære forskjellen på aerob og anarob trening, men dette er jo ikke akkurat rocket science. Kosthold har jeg personelig ikke sett mye hverken i pensum eller praksis, men det er kanskje bare meg. Gode vaner får du ikke av å bli presset gjennom gym en gang i uken, som sagt før: du kan ikke bli i god form av å trene en gang i uken. Helsemyndighetene anbefaler styrketrening 2 ganger i uken i tillegg til 30 minutter med aktivitet _hver_ dag. Da kan ikke du kommer her å si at "Gym er et gudegitt fag som vil gjøre alle norske ungdommer til Northug Jr. Jr.".

Når @Anonman tilogmed klarer å blande inn konsentrasjonsevne, forebyggene effekt, selvtillit og humør inn i _en_ gymtime som gjerne varer 90 minutter, ja du verden. Blir de mata steroider eller testotabeletter? "Fram med rumpa, her er ukas dose med steroider!"

@Xasma når du sier at jeg gjør den vanlige feilslutningen med å koble tynn/normal==sunn så begrunner du dette på utsangn som nevnte noe om egeninnsats og ant. kalorier i en sjokoladeplate. Jeg er selv "tjukk", men det er noe jeg har valgt selv pga. sporten jeg driver med (vektløfting).

Kalorier kan ikke sies å være en latterlig målestokk på trening. Den sier at "Hei, så mange calorier har du forbrent denne gang", men hvis du mener at måtene å måle ut de forbrente caloriene er teit så er jeg enig med deg. Kostholdsmessig er calorier viktig. Du får jo calorier i fra proteiner, karbohydrater og fett. Alle disse tingene er viktig for kroppen. De har forskjellige bruksområder, men hvis jeg skulle rangert dem hadde jeg satt dem i rekkefølgen som jeg skrev. Dessverre er vi blitt svært off topic.
Trådstarter
Sporer litt av denne tråden. I utgangspunktet handlet dette om vi burda ha et tredjespråk som fellesfag, eller et valgfag i VGS og/eller i U-skole. Sammenlikning med andre fag er greit, men mange svar her er helt off-topic.
Jeg har i alle fall hatt utrolig mye mer bruk for spansk enn jeg har hatt for andre obligatoriske fag (kunst og håndtverk for eksempel). Dersom du kun klarer å bruke språket til å bestille mat på en restaurant etter tre år med undervisning er det enten noe galt med læreren, undervisningsplanen eller din egen innsats i faget.

Hvorvidt det egner seg som et obligatorisk fag eller ikke har jeg ikke noe fasitsvar på, men jeg skjønner ikke hvorfor noen mener at et tredjespråk er mer ubrukelig enn andre obligatoriske fag. Dersom man har lyst til å reise ut i verden når man bli voksen kan det virikelig være lønnsomt å kunne litt mer enn bare engelsk.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg kan godt gjenta meg selv, men jeg mener fortsatt at gym er totalt unødvendig.

Per i dag har vi svært kraftig kroppspress på skolene og i samfunnet generelt, hvis du da som person har lyst å passe inn så vil du føle deg presset til å trene og å være sunn. Greit nok at du kan lære forskjellen på aerob og anarob trening, men dette er jo ikke akkurat rocket science. Kosthold har jeg personelig ikke sett mye hverken i pensum eller praksis, men det er kanskje bare meg. Gode vaner får du ikke av å bli presset gjennom gym en gang i uken, som sagt før: du kan ikke bli i god form av å trene en gang i uken. Helsemyndighetene anbefaler styrketrening 2 ganger i uken i tillegg til 30 minutter med aktivitet _hver_ dag. Da kan ikke du kommer her å si at "Gym er et gudegitt fag som vil gjøre alle norske ungdommer til Northug Jr. Jr.".

Når @Anonman tilogmed klarer å blande inn konsentrasjonsevne, forebyggene effekt, selvtillit og humør inn i _en_ gymtime som gjerne varer 90 minutter, ja du verden. Blir de mata steroider eller testotabeletter? "Fram med rumpa, her er ukas dose med steroider!"

@Xasma når du sier at jeg gjør den vanlige feilslutningen med å koble tynn/normal==sunn så begrunner du dette på utsangn som nevnte noe om egeninnsats og ant. kalorier i en sjokoladeplate. Jeg er selv "tjukk", men det er noe jeg har valgt selv pga. sporten jeg driver med (vektløfting).

Kalorier kan ikke sies å være en latterlig målestokk på trening. Den sier at "Hei, så mange calorier har du forbrent denne gang", men hvis du mener at måtene å måle ut de forbrente caloriene er teit så er jeg enig med deg. Kostholdsmessig er calorier viktig. Du får jo calorier i fra proteiner, karbohydrater og fett. Alle disse tingene er viktig for kroppen. De har forskjellige bruksområder, men hvis jeg skulle rangert dem hadde jeg satt dem i rekkefølgen som jeg skrev. Dessverre er vi blitt svært off topic.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge er det siden du gikk på skolen? Jeg hadde kosthold på ungdomsskolen i heimkunnskapsfaget. Riktignok ikke på så veldig høyt nivå, men nok for en 14-åring.

Ja, forskningen jeg snakket om viser at de som [b]går[/] til skolen har bedre konsentrasjonsevne, da er det snakk om en aktivitet som varer i alt fra 5-15 minutter.

Jeg har heller aldri nevnt Northug og ingen forventer at man skal bli toppidrettsutøver av to gymtimer i uka.

Men for all del, om du ønsker å fjerne alle gymtimene tror jeg det vil føre til dårligere konsentrasjon, kjedeligere skoledager (fordi det er det eneste faget man ikke sitter på ræva hele timen), samt dårligere utvikling.

Ungdom er ikke nok i aktivitet og mange tilbringer gjerne opp mot 30 timer eller mer innendørs på en stol på fritiden, er det da en god ide å fjerne gymtimene? Kjempeide det der, la oss bare kopiere USA og samtidig innføre obligatorisk McDonalds måltider til lunch slik at vi kan ta de igjen på vekta. Det er det vell forøvrig like mye kroppspress som i andre vestlige land, uten at det hjelper nevneverdig mye.

Blir mye gjentagelse her også, men når du ikke svarer på argumenter og bare turer fram med du mener, så blir det gjerne slik. Ærlig talt så høres det ut som om du er mot gym i skolen fordi du alltid ble valgt sist når du selv var elev og derfor forbinder det med noe grusomt tvang.
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg har i alle fall hatt utrolig mye mer bruk for spansk enn jeg har hatt for andre obligatoriske fag (kunst og håndtverk for eksempel). Dersom du kun klarer å bruke språket til å bestille mat på en restaurant etter tre år med undervisning er det enten noe galt med læreren, undervisningsplanen eller din egen innsats i faget.

Hvorvidt det egner seg som et obligatorisk fag eller ikke har jeg ikke noe fasitsvar på, men jeg skjønner ikke hvorfor noen mener at et tredjespråk er mer ubrukelig enn andre obligatoriske fag. Dersom man har lyst til å reise ut i verden når man bli voksen kan det virikelig være lønnsomt å kunne litt mer enn bare engelsk.
Vis hele sitatet...
Da er det noe galt med lærerene alle jeg kjenner har hatt. Jeg vet ikke om noen som kan ha en virkelig intellektuell samtale med en spansk/tysk person. Dette etter 5 år undervisning! Tror mye av problemet ligger i at man sjelden, eller aldri bruker tredjespråket i hverdagen. Engelsk og norsk derimot bruker vi hver eneste dag, hele tiden I tillegg tror jeg at 4-5 timer mer matte eller annet fag i uka vil hjelpe mer enn de få gangene man er på ferie. (Såklart forutsett du ikke jobber med f.eks service eller andre yrker som kan kreve flere språk.) Poenget mitt er ikke å fjerne fremmedspråk, men la det være et valgfag. Enten bare på VGS, eller både VGS og U-skole.
Syntes faktisk tredjespråk burde være integrert fra barne/middel-skolen, for da plukker man det opp mye enklere. Vet det er mange som ikke er enig med den, men jeg skulle gjerne likt å hadd det valget når jeg gikk på barneskolen. Som aeon_illuminate nevnte litt lenger opp er blant annet tysk et ekstremt nyttig språk for normenn å kunne snakke, og det er faktisk relativt enkelt ettersom det har mange likhetstrekk med norsk. Syns dog ikke det skal være tvang om å ha språkfag på barneskolen osv.
Jeg hadde satt av flere norsktimer enn å bruke ressurser på et tredjespråk. Møter fortsatt mennesker som sliter veldig med å skrive norsk etter 15 år på skole. Noe jeg finner skremmende :/
Sist endret av emmma; 2. april 2014 kl. 17:39.
Sitat av yela Vis innlegg
Syntes faktisk tredjespråk burde være integrert fra barne/middel-skolen, for da plukker man det opp mye enklere. Vet det er mange som ikke er enig med den, men jeg skulle gjerne likt å hadd det valget når jeg gikk på barneskolen. Som aeon_illuminate nevnte litt lenger opp er blant annet tysk et ekstremt nyttig språk for normenn å kunne snakke, og det er faktisk relativt enkelt ettersom det har mange likhetstrekk med norsk. Syns dog ikke det skal være tvang om å ha språkfag på barneskolen osv.
Vis hele sitatet...
Helt riktig at du tar ting lettere på barneskolen, men det at 8-10 åringer skal velge et tredjespråk vil få veldig tilfeldige utslag da barn i denne alderen ikke vet resultatene av spørsmålet de blir stilt, de kunne like så godt måtte velge mellom grønn og blå.

Vi hadde valget på ungdomskolen mellom: Tysk, Fransk, Gym, Håndtværk og Musikk. Jeg valgte Gym siden jeg var glad i faget og jeg fikk flere gymtimer i uken, angrer nå i dag at jeg ikke valgte Tysk eller Fransk.

Kanskje en bra løsning hadde vært å lære bort "nytten" bak språkene på barneskolen, så gitt elevene valget mellom et av språkfagene på ungdomskolen der Norsk Engelsk Fransk Spansk Tysk og Japansk/Kinesisk/Rusisk hadde vært inkludert (Norsk og Engelsk vil så klart være en fordypning)

TS, du spør om gode argumenter, det å få lært seg "Basics" rundt et av de store verdenspråkene kan ha stor nytte om du vil fordype deg i språket senere. Det er også mye industri i disse landene som importerer varene sine til norge, merker selv jeg er helt avhenging av Google translator nå i dag pga. noen av våre franske og spanske leverandører som har produktbeskrivelsen sin på morsmålet sitt.
Trådstarter
Sitat av yela Vis innlegg
Syntes faktisk tredjespråk burde være integrert fra barne/middel-skolen, for da plukker man det opp mye enklere. Vet det er mange som ikke er enig med den, men jeg skulle gjerne likt å hadd det valget når jeg gikk på barneskolen. Som aeon_illuminate nevnte litt lenger opp er blant annet tysk et ekstremt nyttig språk for normenn å kunne snakke, og det er faktisk relativt enkelt ettersom det har mange likhetstrekk med norsk. Syns dog ikke det skal være tvang om å ha språkfag på barneskolen osv.
Vis hele sitatet...
Litt uenig i at det er et veldig nyttig språk å kunne, men for noen vil nok dette være en realitet. Fremmedspråk allerede i barneskolen vil være en god strategi for faget. Da jeg ikke ser nytten i det for den gjennomsnittlige nordmann ville jeg allikevell ikke støttet dette forslaget. Dersom det, i en tenkt situasjon ble bestemt at fremmedspråk skulle vektlegges mer, ville dette åpenbart vært veien å gå. Som jeg ikke kan få sagt mange nok ganger, la det være et valg. Andre valg i steden for fremmedspråk kunne vært fag eleven har problemer med, eller vil bli flinkere i. Tror elever generelt er mye mer motiverte til å arbeide med fag de selv har valgt. At valgfag allerede på ungdomsskolen eller tidligere hadde vært positivt har jeg ingen tvil om.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Helt riktig at du tar ting lettere på barneskolen, men det at 8-10 åringer skal velge et tredjespråk vil få veldig tilfeldige utslag da barn i denne alderen ikke vet resultatene av spørsmålet de blir stilt, de kunne like så godt måtte velge mellom grønn og blå.
Vis hele sitatet...
Helt sant!


Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
TS, du spør om gode argumenter, det å få lært seg "Basics" rundt et av de store verdenspråkene kan ha stor nytte om du vil fordype deg i språket senere. Det er også mye industri i disse landene som importerer varene sine til norge, merker selv jeg er helt avhenging av Google translator nå i dag pga. noen av våre franske og spanske leverandører som har produktbeskrivelsen sin på morsmålet sitt.
Vis hele sitatet...
Uten å synse og mene for mye vil jeg si at det høres ut som en dårlig måte å drive business på, å bare ha produktbeskrivelse på morsmål, spesielt dersom de sikter til et internasjonalt marked. Det vil også være mulig for større bedrifter og ansette noen som kan flere språk. Mener også at internasjonale bedrifter burde ha produktbeskrivelser på flere språk. Det er også i selgers interesse å ha god kommunikasjon med motparten. Har selv ingen erfaringer med å drive et firma eller lede større bestillinger fra utlandet, så rett meg gjerne dersom jeg tar feil.

Utenom dette mener jeg at man, om ikke også på U-skole, i allefall skal få velge dette på videregående. Da er man ikke lenger et barn, og veien foran oss skaper vi selv. Det er slett ikke umulig å ta dette faget opp som privatist, slik de som har generell studiekompetanse må med matte og fysikk, dersom de angrer på at de ikke hadde disse fagene.
Sist endret av Exxons; 2. april 2014 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
TS, du spør om gode argumenter, det å få lært seg "Basics" rundt et av de store verdenspråkene kan ha stor nytte om du vil fordype deg i språket senere. Det er også mye industri i disse landene som importerer varene sine til norge, merker selv jeg er helt avhenging av Google translator nå i dag pga. noen av våre franske og spanske leverandører som har produktbeskrivelsen sin på morsmålet sitt.
Vis hele sitatet...
Å sitte 2 eller 3 år og lære seg basics på ett språk er totalt waste, har selv møtt "spanskstudenter" ifra norske skoler mens jeg selv hadde vært på EF i malaga i 2 måneder. De bodde i samme huset hos en spansk familie men forsto ikke noe som helst av det hun sa, de klart ikke å gjøre seg forstått på noen som helst måte og måtte spørre meg om alt. De hadde selv hatt 2 år med teori.

Er vel en grunn til at vi begynner såpass tidlig med engelsk, 2 år er totalt bortkastet hvis du ikke får praktisert det, lærer ikke en dritt.
Hvorfor skal noen som ikke skal bruke matematikk i yrkesutøvelsen lære seg mer enn den lille gangetabellen?

Hvorfor skal de som ikke trenger å vite noe om Henrik Ibsen fordype seg i verkene?

Hvorfor skal noen overhodet lære nynorsk?

Hvorfor skal vi lære å sy og hekle eller hva det nå var vi gjorde?

Alt utenom det helt grunnleggende og fag som engelsk og norsk skriftlig kan en argumentere for at ikke absolutt alle trenger å lære. Selv helt opp til siste år av ingeniørutdannelse kan en peke på bortkastede fag. Det er enkelt og greit slik det må være for at den bredeste grupperingen i hele samfunnet skal kunne dra nytte av et relativt rigid utdanningsløp. Det er mange som senere vil lære seg tredje-språket skikkelig, noen vil fordype seg i det og andre vil gå helt til høyere utdanning innenfor språk. For dem vil tredjespråk være en like verdifull start som matematikk er for noen og norsk er for andre.
Sist endret av Tøffetom; 3. april 2014 kl. 08:00.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Føler det blir så "half-assed" å lære ett tredjespråk så lite som man gjør. Hele greia er liksom "ååå, vi må ha fremmedspråk, uansett om det fungerer eller ikke". Dropp det helt eller fokuser litt mer på det mener nå jeg.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Føler det blir så "half-assed" å lære ett tredjespråk så lite som man gjør. Hele greia er liksom "ååå, vi må ha fremmedspråk, uansett om det fungerer eller ikke". Dropp det helt eller fokuser litt mer på det mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Hvor "half-assed" er ikke den grunnleggende matematikkundervisningen? Hva har du bruk for ABC-formelen til om du jobber som kokk? Hvorfor skal du vite hva et atom er eller hvordan jorden ble til?

Grunnskolen gir et utgangspunkt, en innføring i allmennkunnskap og kanskje viktigst av alt så lærer du å lære. Det er ingen som mener du skal kunne bruke fagkunnskapene dine på reelle problemer etter å ha gått ut av ungdomskolen.
Sist endret av Tøffetom; 3. april 2014 kl. 17:03.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvor "half-assed" er ikke den grunnleggende matematikkundervisningen? Hva har du bruk for ABC-formelen til om du jobber som kokk? Hvorfor skal du vite hva et atom er eller hvordan jorden ble til?

Grunnskolen gir et utgangspunkt, en innføring i allmennkunnskap og kanskje viktigst av alt så lærer du å lære. Det er ingen som mener du skal kunne bruke fagkunnskapene dine på reelle problemer etter å ha gått ut av ungdomskolen.
Vis hele sitatet...
Og som Tøffetom her påpeker, er det selvsagt ingen forskjell på matte i 2-4 timer i uka i 10 år, og tysk 1-2 timer i uka. Seriøst; du kan "lære å lære" med andre fag, er. fokusere mer på 3. språket.

Når du går ut av grunnskolen har du en forhåpentligvis grunnleggende forståelse for matte, norsk, engelsk osv., fremmedspråket har nesten ingen nok kunnskaper om til å kunne bruke. Mer fokus eller kutt det ut.

Nice standard catch-all argumentasjon forresten, men jeg er helt for allmennkunnskaper, og har aldri sagt noe annet.

Beklager sarkasmen, men når du prøver å sette meg i gruppe med "jeg trenger ikke matte, jeg skal bli fotballspiller!" folket fordi jeg mener 3. språk enten må fokuseres mer på eller kuttes, blir jeg irritert...
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Alt utenom det helt grunnleggende og fag som engelsk og norsk skriftlig kan en argumentere for at ikke absolutt alle trenger å lære. Selv helt opp til siste år av ingeniørutdannelse kan en peke på bortkastede fag. Det er enkelt og greit slik det må være for at den bredeste grupperingen i hele samfunnet skal kunne dra nytte av et relativt rigid utdanningsløp. Det er mange som senere vil lære seg tredje-språket skikkelig, noen vil fordype seg i det og andre vil gå helt til høyere utdanning innenfor språk. For dem vil tredjespråk være en like verdifull start som matematikk er for noen og norsk er for andre.
Vis hele sitatet...
Dersom man skal sammenlikne fremmedspråk med matte, bør man gjøre det rett. Man kan velge bort matematikk i 2. VGS. De som vil kan også velge enklere utgaver av matematikk i 1. VGS, dersom det ikke er av interesse eller relevans for dem i en senere karriere. Dersom noen ombestemmer seg, og finner ut at de vil ha språk, bør de på lik linje med de som tar matte (R1 og/eller R2) opp igjen, ta fremmedspråk opp igjen.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hva har du bruk for ABC-formelen til om du jobber som kokk?
Vis hele sitatet...
Vil også nevne at dersom du skal bli kokk, er det helt greit å velge P1-matte. Da slipper du ABC-formler.

Jeg må si meg enig med andre i tråden, at det kan være greit med fremmedspråk i ungdomsskolen. Det kan være veldig vanskelig å vite hva man vil i 8. klasse. I videregående derimot, må man ta et valg. Enten gå yrkesfaglig, eller studiespesialiserende. Da må man velge hvilke fag man skal ha. Synes man i det minste kunne følge lik modell som matematikk faget. At man kan velge forskjellige nivåer i 1. klasse. Fordypning for de som vil i 2. og 3. klasse.