Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2247
Heisann.

Det har seg sånn at jeg kjøpte komplett dekk og felg av en privat som hadde en annonse. Jeg har ikke så god greie på størrelser osv men jeg sa hvilken bil jeg hadde og selgeren sa at de passet på dimensjonene osv. Så jeg tok sjangsen på det og kjøpte de. Fant ut at de ikke passte og ville da bytte tilbake, men han sa jeg kunne få det til viss jeg brukte noe som het spacer, så jeg kjøpte det på biltema og fikk det bare til å fungere på bakdekka, og ikke framdekka (det kosta 250 kroner), i tilegg var det ulovligt. Så jeg sa jeg ville bytte tilbake igjen og da sa han at jeg kunne like greit bare selge de til noen andre fordi da jeg kjøpte dekka var det 2 andre som kom etter meg som ville kjøpe de. Så jeg kontakta de men de hadde visst funnet ut at de også hadde feil størrelse. Så jeg laget en nye annonse og den fikk stor interesse. Det har nå vært 3 personer å sett på dekka men det er en skade på ett av dekka som har ført til at de ikke har vært interessert. Da jeg kjøpte dekka stod det at de var helt nye, men det ser ut som de er kjørt med litt og det ett dekk har blitt kantkjørt så det har fått en skade. Det sa denne fyren ikke noe om da jeg kjøpte de og jeg la heller ikke merke til det.

Nå prøver jeg å bytte tilbake og det har gått 8 dager. Han sier at jeg ikke har lov å bytte tilbake fordi angrerettloven ikke gjelder privat osv. Jeg føler meg veldig lurt. I tilegg sier han "du kjøper dekka av meg, ødelegger de, prøver å selge de, og når du ikke klarer det vil du bytte tilbake?". Er jo på en måte enig men føler meg veldig lurt. Har prøvd å søke litt på internett men vet ikke hva jeg skal si. Finnes det ingen lover som jeg kan sitere til han som viser at jeg har rett til å bytte tilbake?
Rettigheter osv ifm kjøp/salg mellom private går under kjøpsloven:

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...?q=kjøpsloven*

Her er en artikkel om temaet:

http://www.dinside.no/922069/dine-re...vate-bruktkjop
Jeg ville ringt NAF og forhøre meg med de, om hvordan de ser på saken, eller forbrukerombudet.
ser du en Annonse fra en privat person eller firma som lukter hummer å kanari så kjøper du ikke
Keitete situasjon.

Du har jo ett visst ansvar selv her, det er ikke noe som er gitt at det passer på biltyper, de forandrer på dette underveis mellom modeller og årsmodeller. Kjøper du privat kan du ikke forvente at selgeren kan alt dette og med all respekt å melde så burde du vel sjekket både sizing og tilstanden når du kjøpte de. Det er faktisk DITT ansvar at bilen du kjører er i forsvarlig og forskriftsmessig stand.

Etter å ha holdt på mye med å kjøpe dekk og felg på finn har jeg gitt opp da du aldri kan vite 100% hva du får med mindre det er splitter nytt, finni meg ei bra dekksjappe som gjør jobben til en hyggelig pris.
Sist endret av Yalla; 22. mars 2014 kl. 08:40.
Hva slags felger er det? dimensjoner?
kjedelig streiting
Dersom du ga fullstendige opplysninger om bilen din til selger, og han gjorde det helt klart at de ville passe på bilen på din, vil jeg påstå at du har en sak her.
Trådstarter
Ser ut som jeg har tapt her ja. Hadde håpt jeg kunne slå i bordet og si "regel 5 paragraf 12 blablabla. :/