Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1372
En gledelig nyhet for mange her på NFF vil jeg tro. Aftenposten melder i dag at Datalagringsdirektivet er i strid med menneskerettighetene i følge EU-domstolen.

Link her og her

Det blir spennende å se hva som blir konsekvensen av dette, og eventuelt om/når dette blir fjernet. Samt om det vil bli erstattet med et "mildere" direktiv eller om det blir helt borte.

Foreløpig kommentar fra Hofstad Helleland (H) (leder av Transport- og kommunikasjonskomitéen i Stortinget)

- Det er for tidlig å si noe om hvilke konsekvenser EU-domstolens avgjørelse vil få. Nå må vi studere dommen grundig, og så må vi vurdere om vi bør gjøre nødvendige endringer av vårt regelverk. Når det gjelder implementeringen av datalagringsdirektivet i Norge er det for tidlig å si noe om det nå, sier Helleland til Aftenposten.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper det skjer nøyaktig ingen ting. Politikerne hørte ikke på fagfolk og eksperter når de innførte DLD. Hvorfor skulle de nå bry seg om hva en EU domstol sier? Norge har en finurlig måte å benytte seg av EU på. Når det var snakk om DLD ble det sagt at å bruke reservasjonsretten vår var en alvorlig sak og ikke noe man gjorde med letthet. Men når post og tele direktivet kom og utfordret postens monopol, ja da var det ikke noe problem å trosse EU.

De to største partiene i Norge H og AP er begge for dette. Så selv om de ikke representerer samme blokk vil DLD fortsette som alltid før.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg tipper det skjer nøyaktig ingen ting. Politikerne hørte ikke på fagfolk og eksperter når de innførte DLD. Hvorfor skulle de nå bry seg om hva en EU domstol sier? Norge har en finurlig måte å benytte seg av EU på. Når det var snakk om DLD ble det sagt at å bruke reservasjonsretten vår var en alvorlig sak og ikke noe man gjorde med letthet. Men når post og tele direktivet kom og utfordret postens monopol, ja da var det ikke noe problem å trosse EU.

De to største partiene i Norge H og AP er begge for dette. Så selv om de ikke representerer samme blokk vil DLD fortsette som alltid før.
Vis hele sitatet...
Du har nok muligens rett i akkurat dette, jeg har dessverre ikke satt meg så godt inn i saken. Det positive med debatten er dog at det blir satt på agendaen igjen (nesten synd det ikke er valgkamp). Derfor vil nok AP og H føle ett større press, og det var da ikke slik at det var 100 % enighet innad i partiene sist heller.

Hvor forskjellige er egentlig personvernsreglene innad i EU kontra Norge? Hadde reglene vært helt like ville jo saken fått samme utfall i Norge (om vi ser bort fra tolkning). Jeg vet i hvertfall at Tyskland har ganske strenge lover angående personvern.
Norske politikere vil sannsynligvis innføre dette direktivet uansett om EU gjør det eller ikke. Hvis Norge får DLD, så har norske myndigheter enda mer data som dem kan dele med NSA. Det er nok en god del politisk press fra "enkelte land" om å innføre dette...
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
http://www.nrk.no/norge/regjeringen-...dld-1.11663951

Ser ut som om de legger opp til en restrukturering av loven, eller har jeg bare tolket det feil?