Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2283
Jeg kom til å tenke på denne seriemorderen, Jack the Ripper. Hvor han utførte drap på prostituerte fra 1888 og utover. Drapene hans var groteske hvor han skar magen fullstendig opp, noen av drapene tok han med seg livmor, nyrer eller hjerte, mens andre tok han ikke med seg noen ting. På det ene drapet spredde han innvoller rundt i hele rommet. Jeg legger ved 5 av drapene han har gjort:



- Mary Ann Nichols (klengenavn, «Polly»), født 26. august 1845, drept fredag 31. august 1888. Kroppen hennes ble oppdaget av en mann ved navn Charles Cross ca. klokken 3.40 foran en port til en stall i Buck's Row (nå Durward Street), en bakgate i Whitechapel 180 meter fra London Hospital. Strupen hennes var kuttet med to kutt. Den lavere delen av magen var delvis skåret åpen med et dypt tagget sår. Det var også flere kutt over magen og tre til fire lignende kutt på høyre side forårsaket av den samme kniven brukt i en voldsom og nedagstigende bevegelse. Nichols så angivelig yngre ut enn sine 43 år.

- Annie Chapman (pikenavn, Eliza Ann Smith; klengenavn, "Dark Annie"), født september 1841, drept lørdag 8. september 1888. Kroppen hennes ble oppdaget klokken 06.00 på bakken i en bakgård i 29. Hanbury Street, Spitalfields. Som med Mary Ann Nichols, var strupen kuttet med to kutt, det ene dypere enn det andre. Magen var kuttet fullstendig opp og livmoren var fjernet. Hun var 47 år gammel og ved dårlig helse.

- Elizabeth Stride (pikenavn:Gustafsdotter, klengenavn, «Long Liz»), født 27. november 1843 i Sverige, drept søndag 30. september 1888. Kroppen hennes ble oppdaget klokken 01.00 på bakken i Dutfield's Yard, ved Berner Street (nå Henriques Street) i Whitechapel. Det var ett kutt i nakken; dødsårsaken var massivt blodtap fra den nesten avskårne arterien på venstre side. Kuttet gjennom vevet på høyre side var mer overfladisk. Det var ingen maltraktering av underlivet og dette har ledet til en viss tvil om dette var samme drapsmann som hadde drept Nichols og Chapman.

- Catherine Eddowes (brukte aliasene «Kate Conway» og «Mary Ann Kelly», på grunn av etternavnene til hennes to ektemenn, Thomas Conway og John Kelly), født 14. april 1842, drept søndag 30. september 1888 (samme dag som det forrige offeret, Elizabeth Stride). Kroppen hennes ble funnet i Mitre Square, i City of London. Strupen var, som i de to foregående tilfellene, skåret over med to kutt og underlivet åpnet med et langt, dypt kutt. Den venstre nyren og mesteparten av livmoren var fjernet. Hun var 46 år gammel.

- Mary Jane Kelly (kalte seg «Marie Jeanette Kelly» etter en reise til Paris; klengenavn, "Ginger"); angivelig født ca. 1863 i Limerick eller i County Limerick, Munster, Irland; drept fredag 9. november 1888. Hennes svært maltrakterte og oppskårne kropp ble funnet ca. 10.45 i enkeltrommet hun bodde i ved 13 Miller's Court, ved Dorset Street, Spitalfields. Strupen hennes var skåret gjennom helt ned til ryggraden. Nesen, ørene og kinnene var delvis kuttet av. Innvollene hennes var fjernet og spredt rundt i rommet. Hjertet manglet og ble aldri funnet. Åstedet for forbrytelsen er nå en tjenestevei og privat parkeringsplass.[6] Mary Kelly var rundt 25 år gammel.



Jeg har fundert mye over hvorfor han gjorde dette? Hvorfor bare prostituerte? Hvorfor så grotesk? Hvorfor ta med seg ulike organer? Hvorfor spre innvoller overalt? Hvorfor?

Dette kommer nok til å bli et evig mysterium, da denne seriemorderen aldri ble tatt. Men er det noen som har noen tanker rundt dette?
Sist endret av Endorfin; 4. april 2014 kl. 23:34.
Er du sikker på at det var en mann?
Kunne det ikke ha vært en dame? Kansje en dame som hadde en mann som brukte prostituerte?
Eller kansje hun ikke likte at damer prostituerte seg, av moralske grunner?
Sitat av Diavu Vis innlegg
Er du sikker på at det var en mann?
Kunne det ikke ha vært en dame? Kansje en dame som hadde en mann som brukte prostituerte?
Eller kansje hun ikke likte at damer prostituerte seg, av moralske grunner?
Vis hele sitatet...
Eksperter har forsket på dette. Patologer, historikere og geografer. Jeg leste at "118 år gammelt bevismateriale viser at Ripper var mellom 25 og 35 år. Han var mellom 1,65 og 1,70 meter høy og var kraftig bygget. Etterforskerne har nå brukt nye teknikker for å arbeide frem en profil på ham"
Jack The Ripper er det vel laget utallige filmer, dokumentarer og andre ting om? Helt enig i at det er et spennende tema, men er det noe å diskutere på et forum? Er ikke ment som en krass kommentar, er bare nysgjerrig på hvorfor du har lyst til å diskutere det istedenfor å studere det på egenhånd :-)
Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
Jack The Ripper er det vel laget utallige filmer, dokumentarer og andre ting om? Helt enig i at det er et spennende tema, men er det noe å diskutere på et forum? Er ikke ment som en krass kommentar, er bare nysgjerrig på hvorfor du har lyst til å diskutere det istedenfor å studere det på egenhånd :-)
Vis hele sitatet...
Jeg visste ikke at det fantes masse filmer om det. Ville bare høre om noen hadde noe tanker om det, fordi jeg synes det er et spennende tema.
Frankrikes Solkonge
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Jeg visste ikke at det fantes masse filmer om det. Ville bare høre om noen hadde noe tanker om det, fordi jeg synes det er et spennende tema.
Vis hele sitatet...
Du kan jo kikke litt på denne. Da får du kanskje litt mer input og i tillegg blir litt okkupert de neste tre kvarterene.
Hvordan sletter man tråder?
Sist endret av Endorfin; 5. april 2014 kl. 03:16.
Jeg ser du lurer på hvordan du sletter tråden, men jeg svarer likevel.

De drapene du nevner i den første posten er de drapene man generelt sett betegner som de han drepte. (http://www.casebook.org/intro.html) Det var 13 kvinner som ble drept i den delen av London mellom 1887 og 1891, men eksperter er enig om at "Jack the Ripper", mest sannsynlig, ikke drepte alle 13. (http://crime.about.com/od/history/a/ripper040721.htm)

Hvorfor prostituerte? Prostituerte, som gruppe, har vært blitt et ydet mål for flere seriemordere. De er en gruppe kvinner som betegnes som "Low risk" (De er low risk fordi de er et lett "bytte", De jobber ofte på tider av døgnet når det er få mennesker ute. Det er også en større sannsynlighet for at den prostituerte som blir drept ikke meldes savnet av familie/venner/kollegaer. (http://www.salon.com/2010/12/17/sex_workers/) og (http://www.business2community.com/tr...-023113#!CP2nZ) (Begge linkene henviser til en spesifikk sak i Long Island i 2011).

Og hvorfor en så grotesk måte å drepe noen på? si det. Det virker noe drastisk å spre innvollene til en person rundt i rommet etter at hun er død. Kanskje Jack lot seg rive med i øyeblikket? Det finnes helt sikkert forskere på atferd eller innenfor psykologi eller psykiatri som har teorier på det.

Om man skal følge teorier og tankegang satt fram i div filmer og TV serier så bunner det hele sikkert i en mann som hadde alvorlige problemer med moren sin og ofrerne var et substitutt for henne, men det hjalp ikke å drepe moren kun engang. Han måtte gjøre det flere ganger for han var så sint så sint og kunne ikke dy seg.

Det finnes en god del litteratur om seriemordere om du er interessert i temaet. (på denne info siden har FBI førsøkt å samle en del info om seriemordere. De tar også opp noen myter. Som foreksempel: Myth: Serial killers are all dysfunctional loners. (Tv serien "The Fall tar opp dette som et tema. At seriemorderen er ikke bare seriemorder han er gift og har småbarn og lever et tilsynelatende normalt liv.) (http://www.fbi.gov/stats-services/pu.../serial-murder)

Og hvorvidt "Jack the Ripper" var mann: Statistisk sett er det mer sannsynlig at den seriemorderen var en mann. Da kvinner utgjør ca. 15% av de seriemorderne som har blitt tatt. (http://www.psychologytoday.com/blog/...serial-killers). Men det er kun de som har blitt busta. Foreløpig så ser det ut til at det blir vanskelig å finne ut av hvem "Jack the Ripper" var da det er nesten 125år siden siste drap og mange av de "bevisene" som ble samlet den gangen er tapt. (jeg sier "beviser" rett og slett fordi jeg ikke har peiling på hvordan man samlet beviser den gangen og hvorvidt de samlet beviser i det hele tatt.) hehe men om jeg ikke husker feil, så har det vært noen spenstige forslag om hvem "JTR" var gjennom årene.

PS: Sorry at noen av kildene kanskje er litt half ass, men jeg orka ikke bruke mer tid på google. Men ellers var spørsmålet interessant. Fikk friska litt opp i "Jack the Ripper" faktoidene også. ^_^

Ser ikke hvor edit knappen, men en rettelse på en ting, bomma litt. Prostituerte er HIGH risk ofre ikke low risk. :-P

(http://books.google.no/books?id=N2rV...ictims&f=false)
Sist endret av polexiasmallpox; 5. april 2014 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.