Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2374
Hei alle sammen!

Jeg prøver å lære meg/forstå musikkteori for å kunne produsere musikk (Bruker FL studio) er nybegynner så aner ikke hva jeg driver med når det kommer til Chord progressions.

Det er hovedsakelig to ting jeg lurer på. Trenger jeg å kunne musikk teori for å produsere musikk i FL studio? Eller gjør scale highlighting den jobben for meg? Jeg har forstått det slik at jeg bare kan bruke scale highlightning for å kunne vite hvilke tangente/keys jeg kan bruke for å lage en akkord? F.eks, jeg tar på scale highlightning å legger til C major, så vil jo alle de tangente jeg kan bruke til å lage en akkord på Piano roll lyse opp? eller har jeg misforstått?

Den andre tingen jeg lurer på,

Jeg ser igjennom dette "Kurset" på youtube om musikkteori (https://www.youtube.com/watch?v=rgaTLrZGlk0&t=997s)

ifra 15:36-20:25, her prater han om "Triads/number system" i major scale hva mener han med det? hvorfor er det slik at det blir Major, minor,minor,major,major,minor? hvorfor ikke f.eks Major,minor,major,major,major?
Last ned FLP’er av sanger du liker og analyser hvordan alt er konstruert. Drit i alt musikk teori tullet, bruk ørene og let etter lyder som gjør løken/brødet gira.
Trenger og trenger. Teori hjelper. Du kan jo feks bare lytte til akkord progresjoner du liker, liker du det kan du bruke det. Selv om resultatet blir at du drar inn akkorder som egentlig ikke er til tonearten.

Skal forsøke meg på en forklaring, er jo lenge siden jeg selv leste teori så det blir som det blir.

En treklang er jo ikke bare en treklang. Feks akkorden C er tonene C E G. Noen ganger vil du ha "klangen" av C akkord, bare ikke helt. Eller du vil ha en versjon av C som krever mindre flytting av fingre til tangenter, eller du vil skape noe annet, feks en nedgang i bassen eller bare litt variasjon i klangen. Det vi i all enkelhet kaller akkorden C, har da tonen C som laveste tone, og G er toppen. Du kan snu en C akkord, slik at tonen G er dypest, eller E dypest. Bare de tre tonene brukes, spiller ikke rekkefølge inn. Det er fortsatt akkorden C, bare snudd.



Hva gjør en akkord dur eller moll? Treklangen C (dur) består av C E G, legg merke til tonen i midten. Halvtone ned gjør at det blir blir Cm (moll) akkord. Den svarte tangenten en halvtone ned fra tonen E endrer C dur til Cm moll.

En C5 er kun to noter. Grunntone og femte intervall. For akkorden C, blir det tonene C og G. C5 er hverken dur eller moll, kalles ofte "rockeakkorder" eller power chords. Forsøk og spille power chords over både dur og moll progresjon og lytt. Du ser hvorfor power chord hverken er du eller moll?

Tonene har navn eller nummer og nr beskriver intervallene fra grunntonen. Vi tar utgangspunkt i tonearten C.

I ii iii IV V VI VII(dim) du kan google nashville numbers om dette ikke gir mening. Tallene forteller avstand fra grunntone. Du kan dermed ta en "on the fly" endring i tonearten til en sang, dersom feks vokalisten ikke har helt dagen og ikke kommer helt opp til de høye tonene. Nr er og en god og enkel måte å kommunisere hva dere skal spille om du jammer sammen med andre.

For enkelhets skyld, akkurat dette skal du bare akseptere, du trenger ikke mer. Det er alltid slik; Er tonearten dur, vil I IV og V bli dur akkorder. ii iii og VI moll. Motsatt i moll toneart.
Dette kan du telle opp fra grunntone på piano. Er tonearten C er akkordene C - F - G dur og Dm Em Am er moll akkorder. Vil du komponere i annen toneart, start fra grunntonen og tell så vet du hvilke akkorder som er dur og hvilke som er moll.

Du trenger jo ikke finne opp kruttet for akkordprogresjoner. Finn musikk du liker godt og lytt grundig. Hvilken akkordprogresjon? Hvordan samsvarer akkordprogresjonen i forhold til det de formidler gjennom musikk, melodi og tekst. Akkordprogresjon er sjeldent unikt. Noe kan delvis være, i det minste sin sjanger. Men alt er gjort allerede, du trenger bare noe du vet virker Ved at du lytter oppmerksomt og analyserer den musikken du liker vil du raskt få følelse for hva som virker.

Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Last ned FLP’er av sanger du liker og analyser hvordan alt er konstruert. Drit i alt musikk teori tullet, bruk ørene og let etter lyder som gjør løken/brødet gira.
Vis hele sitatet...
Vet du, jeg er ganske sikker på at det at musikere ikke bryr seg om teorien eller ikke kan noe teori er en urban myth.

Ja en kan komponere eller jamme sammen med andre uten noe teori og det kan bli helt fett det. En viss forståelse av noe teori er dog verdt innsatsen, ikke minst fordi at det gjør kommunikasjonen med andre musikere enklere. Musikk er jo aller best sammen med andre. Samspill, det og feks endre en coverlåt eller ta en egen låt fra god til magisk, slikt skjer jo best i fellesskap.
Sist endret av _abc_; 7. juli 2022 kl. 12:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger ikke å kunne noe mer enn helt basic musikkteori for å lage/produsere musikk, gehør er derimot noe burde ha. Det kan du øve opp til en viss grad selvom du ikke nødvendigvis har det medfødt. Prøv f.eks å gjenskape melodier og akkordprogresjoner du har hørt i sanger du liker. Hvis du får øvd opp evnen til å reprodusere ting du har hørt, gjør det låtskriving veldig mye enklere, da det etterhvert blir som å tenke ut en setning og så skrive den ned om du skjønner. Lykke til med produksjon!
Scaler 2 er en bra plugin for å lære musikkteori uten å lese. Du kan mate den med lyd og få passende akkorder automatisk f.eks.
Sitat av mayhaps Vis innlegg
Du trenger ikke å kunne noe mer enn helt basic musikkteori for å lage/produsere musikk, gehør er derimot noe burde ha. Det kan du øve opp til en viss grad selvom du ikke nødvendigvis har det medfødt. Prøv f.eks å gjenskape melodier og akkordprogresjoner du har hørt i sanger du liker. Hvis du får øvd opp evnen til å reprodusere ting du har hørt, gjør det låtskriving veldig mye enklere, da det etterhvert blir som å tenke ut en setning og så skrive den ned om du skjønner. Lykke til med produksjon!
Vis hele sitatet...
Noen veldig få har godt gehør fra naturens side. Noen sjeldne har absolutt gehør. De fleste øver faktisk opp gehøret. Og ofte skjer det i konteksten av teori. Når en starter med musikkteori får en plutselig en litt annen tilnærming til musikken. En lytter ikke bare etter fete beats, eller kule riffs men analyserer på en ny måte. En finner akkordprogresjonen, evt. avvik, uventede akkorder, dur/moll, sjuere, niere, tretten osv. En lytter til tempo, hva skjer i rytmeseksjonen? Kanskje viktigst er det som på nynorsk kalles relativ pitch, eller å høre intervallene mellom to el flere toner.

De aller fleste av oss kan trene opp gehøret, gjør en det i konteksten av teori blir fort mange aha opplevelser. Hvor langt en tar teorien er jo opp til hver enkelt.

Forresten, mtp akkordprogresjon skal du få et supertips: I - V - vi -IV. Trenger ikke overtenke. Denne akkordprogresjonen har hauger av hits i en mengde sjangere.
Sist endret av _abc_; 9. juli 2022 kl. 14:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.