Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3998
Aller først så må jeg si at jeg har saumfart nettet, og absolutt alle appene jeg har testet tar kun opp lyd fra mikrofonen. Da får jeg med alle lyder i rommet, pluss at kvaliteten blir ganske dårlig. Det jeg ønsker å ta opp fra telefonen er "system-lyden", det er ingen lydfiler, men det er selve lyden fra en app jeg ønsker å ta opp.

Jeg har sett noen lovende guider som går ut på at man kobler telefonen til PCen via Bluetooth, og på den måten gjør at lyden fra telefonen spilles av på PCen. Dersom det hadde fungert så kunne jeg ha brukt en applikasjon på PCen som tar opp lyd, men jeg har dessverre ikke fått dette til å fungere hos meg, telefonen kobler ut hver gang jeg prøver å koble til med appen som anbefales.

Jeg tenkte at det kanskje kunne ha vært mulig å bare koble en lydkabel mellom telefon og PC, men dersom dette hadde fungert så ville vel dette ha kommet opp som forslag når man søker på nettet etter dette?


Er det noen måte å få til dette på? Finnes det for eksempel noe jeg kan kjøpe som man kobler til lydinngangen på telefonen, og som "lurer" telefonen til å tro at det er en høytaler når den egentlig tar opp lyden? Dette er Android 9 hvis det er relevant
Ikke noe her som hjelper med å ta opp systemlyder?

https://www.androidpolice.com/how-to...roid-apps/amp/
Sitat av Salazar Vis innlegg
Ikke noe her som hjelper med å ta opp systemlyder?

https://www.androidpolice.com/how-to...roid-apps/amp/
Vis hele sitatet...
De er dessverre for Android 10, og de fungerer heller ikke dersom appen har deaktivert mulighet for å kunne ta opp lyd Det ser ikke ut som det er noen apper som kan gjøre jobben, så lurer på om det er mulig å gjøre det på en annen måte (via. PC f.eks)?
PC med stereo linjeinngang. Ikke at det må være stereo men er typisk mic mono eller linje stereo. Du ønsker sistnevnte.
Slik jeg har forstått det må man enten roote telefonen og bruke et custom OS (linage f.eks) eller bruke en tredjeparts-tjeneste (avansert form av vidrekobling).

Jævlig irriterende da dette kom pga personvern. Meningen er vel at man ikke skal kunne ta opp samtaler i de landene hvor det er forbudt.. men slik som her i Norge, er det fullt lovlig å ta opp samtaler, så max irriterende at man må "hacke" telefonen for å gjøre noe man egentlig har lov til.

Men hvis noen finner ut en måte utenom rooting og 3part, er det mange som hadde blitt glade!
Sitat av simchris Vis innlegg

Jeg tenkte at det kanskje kunne ha vært mulig å bare koble en lydkabel mellom telefon og PC, men dersom dette hadde fungert så ville vel dette ha kommet opp som forslag når man søker på nettet etter dette?


Er det noen måte å få til dette på? Finnes det for eksempel noe jeg kan kjøpe som man kobler til lydinngangen på telefonen, og som "lurer" telefonen til å tro at det er en høytaler når den egentlig tar opp lyden? Dette er Android 9 hvis det er relevant
Vis hele sitatet...
Ingenting som tilsier at dette ikke skal fungere. Hodetelefon ut brukt med det som er bedre kjent som AUX/partykabel inn i PC. Som over må du ha PC med lydinngang, det er spørsmåret her. Hvis du ikke har det må du har lydkort.

https://www.thomannmusic.no/usb_audi...US&filter=true
Sitat av Dough Vis innlegg
PC med stereo linjeinngang. Ikke at det må være stereo men er typisk mic mono eller linje stereo. Du ønsker sistnevnte.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Ingenting som tilsier at dette ikke skal fungere. Hodetelefon ut brukt med det som er bedre kjent som AUX/partykabel inn i PC. Som over må du ha PC med lydinngang, det er spørsmåret her. Hvis du ikke har det må du har lydkort.

https://www.thomannmusic.no/usb_audi...US&filter=true
Vis hele sitatet...
Det gir mening at man bare kan koble en kabel fra telefonen til et lydkort, men vegrer meg litt for å kjøpe lydkort uten å vite at dette fungerer. Det som gjør meg usikker er at når jeg søker på dette med tips fra deg så fant jeg iRig, og det ser ut som at jeg kanskje trenger en mixer også?

Jeg synes det er utrolig rart at jeg ikke klarer å finne noen guider eller videoer på dette dersom det skulle være så enkelt som å koble en kabel fra telefon til lydkort.

Jeg hadde vært villig til å kjøpe f.eks. iRig for 500 spenn, men dersom jeg trenger en mixer også så blir det kanskje litt i dyreste laget. Jeg har absolutt null erfaring med mixere, men noen som vet om man kunne man ha sluppet unna med iRig og en superbillig mixer?
Sist endret av simchris; 5. juni 2022 kl. 10:28.
Kan du ikke instalere appen på pcen og hente lyd derfra?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Kan du ikke instalere appen på pcen og hente lyd derfra?
Vis hele sitatet...
Er det mulig å gjøre dette når det er en betalt app (knyttet til kontoen)? Jeg hadde i så fall satt pris på om du kunne ha lenket til noen guide på dette
Jeg har linket til det du trenger av fysisk HW for å få lyd inn på PC. Da trenger du en kabel.
Gitt at det ikke finnes noe innebygd måte å ta opp ren lyd på, så må vel det enkleste og tryggeste være å bruke den innebygde skjermopptaksfunksjonen til å ta opp en video med systemlyd, for deretter å hente ut lydsporet med egnet verktøy (f.eks. ffmpeg)?
Sitat av simchris Vis innlegg
Det gir mening at man bare kan koble en kabel fra telefonen til et lydkort, men vegrer meg litt for å kjøpe lydkort uten å vite at dette fungerer. Det som gjør meg usikker er at når jeg søker på dette med tips fra deg så fant jeg iRig, og det ser ut som at jeg kanskje trenger en mixer også?

Jeg synes det er utrolig rart at jeg ikke klarer å finne noen guider eller videoer på dette dersom det skulle være så enkelt som å koble en kabel fra telefon til lydkort.

Jeg hadde vært villig til å kjøpe f.eks. iRig for 500 spenn, men dersom jeg trenger en mixer også så blir det kanskje litt i dyreste laget. Jeg har absolutt null erfaring med mixere, men noen som vet om man kunne man ha sluppet unna med iRig og en superbillig mixer?
Vis hele sitatet...
Sorry jeg har vært litt opptatt og svart kort og diffust fra telefon.

Du trenger ikke mikser og du trenger ikke iRig. Interface som jeg har linket til blir din "mikser" med lyd inn på PC til opptak.

Hvis du sier spesifikt hva slags lydtilkobling du har på PC kan jeg svare deg mer konkret om du trenger et lydkort/interface som jeg har linket til. Eller om du bare trenger en kabel.

Uansett om du velger et USB lydkort (også kalt interface) og en sånn kabel eller en sånn Vil gjøre det du ønsker. Alt ettersom hvordan du velger å koble til PC.

Se på youtube for å gjøre opptak av gitar eller keyboard, telefonen er ditt instrument. Same shit.

https://www.thomannmusic.no/behringe...ol_uca_222.htm
Sist endret av Dough; 5. juni 2022 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men har ikke alle PCer lydinngang på hovedkortet? Jeg har aldri hatt behov for eksternt lydkort. Mikser trenger du bare hvis du skal mikse sammen flere lydkilder.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Men har ikke alle PCer lydinngang på hovedkortet?
Vis hele sitatet...
Håpløst når TS ikke kan beskrive hva hin har.. Det er kanskje mer vanlig på stasjonær men ikke på bærbar.



Hvis TS har tilsvarende så er #3. den blå "Line input" og hin kan bruke 3,5mm - 3,5mm kabel.


Bærbar er litt verre da de gjerne har en slik kombo-plugg med mic. En kombiplugg tilsvarer #1 og #2 / rosa og grønn på bildet.

Det blir vanskjelig å spå resustatet med mic inn.. Men for all del det er jo bare å prøve.

Generelt lite hokuspokus å få til dette, men det er et minimumskrav å forstå hva man har og signalgang. ut>inn = fra>til
Teknikmagasinet, Biltema osv har forskjellige 3,5mm løsninger.
Sist endret av Dough; 6. juni 2022 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Håpløst når TS ikke kan beskrive hva hin har.. Det er kanskje mer vanlig på stasjonær men ikke på bærbar.



Hvis TS har tilsvarende så er #3. den blå "Line input" og hin kan bruke 3,5mm - 3,5mm kabel.


Bærbar er litt verre da de gjerne har en slik kombo-plugg med mic. En kombiplugg tilsvarer #1 og #2 / rosa og grønn på bildet.

Det blir vanskjelig å spå resustatet med mic inn.. Men for all del det er jo bare å prøve.

Generelt lite hokuspokus å få til dette, men det er et minimumskrav å forstå hva man har og signalgang. ut>inn = fra>til
Teknikmagasinet, Biltema osv har forskjellige 3,5mm løsninger.
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg har vært litt sen med å svare. Tusen takk for svar Jeg har Line Input som på bildet, så da skal jeg dra innom Biltema å kjøpe en sånn kabel. Jeg blir veldig overrasket (og blid) om dette fungerer, skal komme med tilbakemelding når jeg har testet
Bra. Da trenger du bare et program til opptak.
Audacity er bra og anbefalt som gratis.
Det sagt det er godt mulig det finnes enklere program for å kun gjøre det du skal.
Jeg sjekket recorderen i Windows og den ser ut til å kun ta opp tale fra intern mic.
Bare spill inn skjermen. På huawei så banker du på skjermen med 2 knoker for å aktivere det.
Evt så finnes det nok av apper som spiller inn skjerm (og da også systemlyder).
Sitat av Dough Vis innlegg
Bra. Da trenger du bare et program til opptak.
Audacity er bra og anbefalt som gratis.
Det sagt det er godt mulig det finnes enklere program for å kun gjøre det du skal.
Jeg sjekket recorderen i Windows og den ser ut til å kun ta opp tale fra intern mic.
Vis hele sitatet...
Jeg har googlet og søkt etter hvordan man kan ta opp systemlyden på telefonen i maaange timer, og prøvd titalls forskjellige recorder-apper uten hell, så jeg hadde aldri trodd at det skulle være så enkelt! Men du hadde rett! Det fungerte Tusen tusen takk for hjelpen!
Sitat av Rosander Vis innlegg
Bare spill inn skjermen. På huawei så banker du på skjermen med 2 knoker for å aktivere det.
Evt så finnes det nok av apper som spiller inn skjerm (og da også systemlyder).
Vis hele sitatet...
Greie har er tydeligvis at det er like mange sperrer som det er apper.

Jeg visste ikke om Androids egen skjermopptak men prøvde den ifm denne tråden og ikke veldig overraskende så fungerer den ikke med Spotify. Da gadd ikke jeg fortsette å prøve hva som kanskje fungerer.

Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg har googlet og søkt etter hvordan man kan ta opp systemlyden på telefonen i maaange timer, og prøvd titalls forskjellige recorder-apper uten hell, så jeg hadde aldri trodd at det skulle være så enkelt! Men du hadde rett! Det fungerte Tusen tusen takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Bra
Sist endret av Dough; 7. juni 2022 kl. 14:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.