Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5012
Heisann,

Leter etter en smart løsning for å få internett på hytta.
Er det slik at det er mulig å kjøpe ett abonnement med fri data, kjøpe ekstra sim/datasim og deretter sette dette i en router?
Eller er eneste løsning dedikert mobilt bredbånd abonnement?
Du må nok ha abonnement som er ment til det, de typiske "fri data" pakkene gir deg i realiteten 1 - 2000gb i måneden og i den lille skrifta står det at det ikke er lov å gjøre det du beskriver.
Sitat av PS3HACKER Vis innlegg
Heisann,

Leter etter en smart løsning for å få internett på hytta.
Er det slik at det er mulig å kjøpe ett abonnement med fri data, kjøpe ekstra sim/datasim og deretter sette dette i en router?
Eller er eneste løsning dedikert mobilt bredbånd abonnement?
Vis hele sitatet...
chillimobil.. 100GB i måneden for 399 (farta blir satt ned til 3mbit etter 100GB)
Trådløst bredbånd. Telia har egne hytteabonnementer til det.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Du må nok ha abonnement som er ment til det, de typiske "fri data" pakkene gir deg i realiteten 1 - 2000gb i måneden og i den lille skrifta står det at det ikke er lov å gjøre det du beskriver.
Vis hele sitatet...
Alle har egne tilbud til deg. Det er ikke noe med liten skrift her om at dette ikke er lov. Dette er like vanlig som å spise, pisse å drite i dag. Men hvis jeg spør selskapet mitt om data på f.eks tvillingsim så vil de anbefale meg et datasim som tvilling. De ringer ikke politiet, chill.

Jeg ville startet med å se på dekning til hhv Telenor, Telia og Ice på hytta å tatt det derfra.
Sitat av Dough Vis innlegg
Alle har egne tilbud til deg. Det er ikke noe med liten skrift her om at dette ikke er lov. Dette er like vanlig som å spise, pisse å drite i dag. Men hvis jeg spør selskapet mitt om data på f.eks tvillingsim så vil de anbefale meg et datasim som tvilling. De ringer ikke politiet, chill.

Jeg ville startet med å se på dekning til hhv Telenor, Telia og Ice på hytta å tatt det derfra.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hva prøver du å si?
Tror Dough tok ordet "lov" litt vel bokstavelig. Begrensninger som f.eks at SIM-kortet kun kan benyttes i telefoner og ikke i routere kan fint stride i mot vilkårene for bruk ved abonnementet, og dermed føre til eksempelvis terminering av kundeforholdet. Om det er noe operatøren gidder å bry seg med derimot, er en helt annen sak.
har du sjekket om du kan bruke starlink?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av magnet Vis innlegg
har du sjekket om du kan bruke starlink?
Vis hele sitatet...
Starlink er godt alternativ der det ikkje er 4/5G. Der det er 4/5G er enn så lenge 4/5G veldig mykje betre alternativ:
  1. Terminalutstyret for Starlink er stort, og må ha fri sikt mot himmelen. 4/5G ... vel, mobiltelefonen din.
  2. Terminalutstyr for Starlink bruker eit par hundre watt. Mobiltelefonen din? Eit par watt.
  3. Latency er høgare på Starlink.
  4. Terminalutstyr koster 5-6000 for Starlink
  5. 99USD i månaden er relativt dyrt; Ice tilbyr 1000GB for 300,- i månaden.

Så kort sagt: du kan truleg få 4/5G for halve prisen av Starlink.
Jeg bruker telenor next abb på mobilen og ekstra data sim i router på hytta..
Fungerer helt utmerket
Fikk egen data sim fra telia for 89 kr ekstra i måneden som jeg satt i 4g ruter på hytta.