Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4083
Hei!

Tidligere i sommer ble jeg oppringt og fikk den gladelig beskjed om at jeg fikk tilbudet om en stilling jeg hadde søkt på.
Jeg takket selvfølgelig ja, og begynte i stillingen for 3 dager siden. Dette er i kommunen.
En annen søker var ikke fornøyd med ansettelsen, har gått videre til fagforbundet med saken. Hun hadde visstnok fått beskjed om at hun ikke trengte legge ved all annsinitet fordi de hadde den fra før av. Dette hadde de glemt å ta med når de vurderte hvem som skulle få jobben.

Vi to har like mange års annsinitet i yrket så stiller derfor relativt likt. Men hun har igjen i ettertid kommet med flere års annsinitet fra forskjellige arbeid i kommunen, som jeg ikke har fordi jeg har bodd utenlands. Det sto uansett presisert i stillingsutlysningen at man skulle legge ved RELEVANT arbeidserfaring, og hun har kommet med flere arbeidsforhold som er lite relevant, i ettertid av søknadsfrist og ansettelse. Hva er mine rettigheter om det skulle bli slik at det er hun som er best kvalifisert? Kan de bare la meg gå, når jeg til og med har begynt i jobben? Jeg trenger sårt hjelp her..
Et du organisert,har du minst en time gratis advokat rådgiving. Ville vurdert det,også tatt det derifra
Du har en kontrakt med arbeidsgiver, som de må forholde seg til. De kan avslutte den i henhold til loven og det som måtte være avtalt i kontrakten.

Du har også rett på forhandlinger, men det betyr ikke at du får det som du vil.

Anbefaler også at du organiserer deg i en relevant arbeidstskerforening, da de kan hjelpe deg hvis dette skulle bli en faktisk sak.

Ikke stress alt for mye før blir en sak, men meld deg inn i en forening nå, slik at du var medlem på tidspunktet du eventuelt blir sagt opp.

Relevant: https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...ld/oppsigelse/
Sist endret av Grimdoc; 11. august 2020 kl. 22:52.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Det er ikke sånn at man får en jobb utelukkende grunnet lang annsenitet, i noen tilfeller kan enkelte har fortrinnsrett på jobber (særlig interne søkere), men da plikter arbeidsgiver å oppgi dette i stillingsutlysningen.
Jeg kan egentlig ikke se at hun har noen sak her i det hele tatt, det er du som har blitt ansatt og skrevet kontrakt.
At hun ikke har lagt ved all arbeidserfaring får hun ta på sin egen kappe.
Hadde annsenitet alltid vært avgjørende hadde det vært null stress å få jobb når du er 55+.
Når har jeg kun drevet med ansettelse i det private, men de av mine søsken som har drevet med det offentlige har jo absolutt sett på dette som ett moment i valget av kanditat, MEN det har aldri vært den avgjørende tungen på vekstkålen, den best kvalifiserte søkeren er den som BÅDE har eventuelt annsenitet OG personlig egnethet. Og sistnevnte vil alltid veie tyngst (etter min erfaring).

Vi har ett svært godt arbeidsvern i Norge og det å reversere en ansettelse er noe som kun skjer i svært spesielle tilfeller. Stort sett kun hvis kandidaten har kommet med uriktige opplysninger, eller på annen måte har brutt arbeidsreglementet.
Hun virker bitter for å ikke ha fått stillingen og jeg tviler veldig sterkt på at du har noe som helst å frykte.

Litt mer formelt sagt:
Vedtak i en ansettelsessak er unntatt forvaltningslovens regler om begrunnelse. Du har ikke klagerett etter forvaltningsloven, men du kan klage vedtaket inn for Sivilombudsmannen eller Likestillings— og diskrimineringsombudet, eller prøve saken rettslig ved å ta ut stevning for domstolen.
Vis hele sitatet...
Du ble ansatt fordi du etter en helhetsvurdering var den beste kandidaten.
Sist endret av Bill_Gates; 11. august 2020 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om en annen søker ikke fikk jobben på grunn av systemsvikt hos arbeidsgiver, så er ikke dette ditt problem. Du har allerede fått stillingen, og slik vil det fortsette å være. Om den andre søkeren derimot er misfornøyd med dette, så er det en sak mellom hun og bedriften - og skal ikke påvirke ditt arbeidsforhold.
Dette hørtes veldig tvilsomt ut, hvordan har du fått høre om det?
Dette tror jeg går greit. Men det er nok et eksempel på at man bør organisere deg, så gjør det med en gang hvis du ikke er det fra før.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pia93 Vis innlegg
Hei!

Tidligere i sommer ble jeg oppringt og fikk den gladelig beskjed om at jeg fikk tilbudet om en stilling jeg hadde søkt på.
Jeg takket selvfølgelig ja, og begynte i stillingen for 3 dager siden. Dette er i kommunen.
En annen søker var ikke fornøyd med ansettelsen, har gått videre til fagforbundet med saken. Hun hadde visstnok fått beskjed om at hun ikke trengte legge ved all annsinitet fordi de hadde den fra før av. Dette hadde de glemt å ta med når de vurderte hvem som skulle få jobben.
Vis hele sitatet...
Dette er ei sak mellom kommunen og vedkommande. Du er ikkje part i den, og du har i utgangspunktet relativt lite å frykte. Kommunen kan ikkje korrigere feil ved å gjere ny feil, og oppseiing på eit slikt grunnlag er ikkje lov.

Så len deg tilbake, og gjer ein god jobb, og ignorer den saka.
Er det ikke prøvetid?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er ei sak mellom kommunen og vedkommande. Du er ikkje part i den, og du har i utgangspunktet relativt lite å frykte. Kommunen kan ikkje korrigere feil ved å gjere ny feil, og oppseiing på eit slikt grunnlag er ikkje lov.

Så len deg tilbake, og gjer ein god jobb, og ignorer den saka.
Vis hele sitatet...
Enig. Men folk kan lage mye styr av ting de egentlig ikke har lov til, så organiser deg uansett.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Er det ikke prøvetid?
Vis hele sitatet...
Prøvetid eller ikke har ingenting med saken å gjøre.