Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5137
Prøver igjen.

Hei,

Noen venner ble tatt for innførsel av cannabis (150g) fra Danmark til Sverige. Gutta skulle selvfølgelig tilbake til Norge. Lovene rundt innførsel og smugling til Norge er ganske klare, men her er jo saken "litt" annerledes. Lurer ganske enkelt på hvordan praksisen er i dette tilfellet? Vil den svenske dommen overgå de norske? Må de ta straffen i Sverige eller blir den overført til Norge?

Gjerne gi meg en grunn til at du (admin) slettet tråden?
Jeg ser ikke helt hva Norge har med saken å gjøre. De ble tatt i Sverige, så det virker jo logisk at de får dom i Sverige og må sone i Sverige. Synsing fra min side, tho. Kan jo hende de kan få overført soningen sin til Norge på et eller annet vis.
Sist endret av mentalmelt; 23. oktober 2015 kl. 01:23. Grunn: fjernet unyttig snakk om slettet tråd
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg ser ikke helt hva Norge har med saken å gjøre. De ble tatt i Sverige, så det virker jo logisk at de får dom i Sverige og må sone i Sverige. Synsing fra min side, tho. Kan jo hende de kan få overført soningen sin til Norge på et eller annet vis.
Vis hele sitatet...
Det aner ikke jeg heller. Men stua her slik:

De ble tatt, anholdt et par timer for så å gå "fri". Begge gutta er nå tilbake i de gamle trakter med fast jobb, kone og barn. Er det slik at det kan gå et år, å så får de brått beskjed om å sone fks. 30 dager i Sverige?

Noen her med noen faktiske hendelser?
Litt lenger bort enn Sverige, men kompis av meg ble stoppet med khat i Canada, avhørt og sendt til Norge, men ble utlevert til Canada for soning der etter 4måneder hjemme.
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Litt lenger bort enn Sverige, men kompis av meg ble stoppet med khat i Canada, avhørt og sendt til Norge, men ble utlevert til Canada for soning der etter 4måneder hjemme.
Vis hele sitatet...
Norge har ikke til vane å utlevere egne borgere. Sikker på at du ikke har blitt fortalt en skrøne? Eller var dette en somalier?
Vi utleverer til Nordiske land.
Kjenner en som måtte sitte litt over 4 år i Sverige for smugling av amfetamin.
Lovdata: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...L_1#KAPITTEL_1
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Prøver igjen.

Hei,

Noen venner ble tatt for innførsel av cannabis (150g) fra Danmark til Sverige. Gutta skulle selvfølgelig tilbake til Norge. Lovene rundt innførsel og smugling til Norge er ganske klare, men her er jo saken "litt" annerledes. Lurer ganske enkelt på hvordan praksisen er i dette tilfellet? Vil den svenske dommen overgå de norske? Må de ta straffen i Sverige eller blir den overført til Norge?

Gjerne gi meg en grunn til at du (admin) slettet tråden?
Vis hele sitatet...
Får virkelig håpe at de eventuelt kan sone den dommen i Norge da Sverige slår mye mer hardt ned på Cannabis virksomhet.
Har selv 3 bekjente som gikk på samme smell,men uten å slippe fri før soning.
De satt 1år i Sverige, men dette var 1kg.
Bekjent som ble stoppet i bil i Sverige med ca 1kg hvor han først satt 5 uker i lukket varetekt med kontakt og besøksforbud. Han bare forsvant og ingen hørte fra han på over 1 mnd.
Tilbake i Norge fikk han senere beskjed om dom rundt 2 måneder før soningen startet og måtte sone 6 måneder for forholdene.(- 5 uker fra varetekt)

Til TS's venner: Fengsel i Sverige er ingen spøk. Norge er har feriekolonier i forhold. Har fått høre mange historier om tung vold, voldtekter, utpressing og soning med kriminelle dømt for flere drap og andre harde kriminelle. Han sammenlignet Sverige med USA når det kom til hverdagen der inne.
Ønsker dine venner til lykke med sakene sine.
Man sitter varetekt tiden i Sverige. Så må man tilbake til Sverige for rettssak. Dommen man eventuelt skulle ende opp med å få sones i Norge.

150g er jo ikke mye. Dommen vil avhenge av mange faktorer, men 500 gram gir opp til 4-5 måneder straff for førstedømte.

Dette kommer selvsagt an på alder og andre forhold.
Takk for svar.

De satt vel kun noen timer i varetekt og telefonene ble beslaglagt. Etter at dem ble sluppet ut igjen fikk de beskjed om at de ville motta brev i posten. Så får man vel bare vente å se
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Norge har ikke til vane å utlevere egne borgere. Sikker på at du ikke har blitt fortalt en skrøne? Eller var dette en somalier?
Vis hele sitatet...
Kjent fyren i 15 år og bodde i huset hans pga hunder han hadde mens han sona, lest dokumentasjonen han har på det også, så rimelig sikker her ja. Skal sies at han er nekta innreise i Tyskland for smugling, bannlyst på livstid fra Finland pga noe av det samme osv, så ekke akkurat karen med reneste melet i posen ^^

Edit: og nei, han er ikke etnisk norsk, bleik og ginger helnorsk kar
Sist endret av thisisfifty; 24. oktober 2015 kl. 03:20.
Har undersøkt litt rundt lovene ang. dette. De var to , har delt mengden seg i mellom. Altså ruflig ca 70g per pers. Meg forstått må ingen sone, men en rimelig bot ligger i luften.
Hei!

Man får en dom i Sverige, men det er JD som må vurdere legaliteten av dommen før de kan iverksette en overføringsdom. Om de mener at den straffen du ble idømt i Sverige ikke er en urettmessig hard straff å gjennomføre i Norge, så vil de gjennomføre den straffen. En urettmessig straff ville vært seks måneders fengsel (i Sverige) for det som er en forseelse (i Norge), for eksempel. Om JD mener at det er en urettmessig straff, så vil du ikke sone i Norge. Og da kan Sverige i teorien kreve deg utlevert, men i praksis er det ikke alltid det kommer så langt. Dette med urettmessighet har med at straffen man skal gjennomføre i Norge må være proposjonal til det tilsvarende forbrytere sitter inne for i Norge.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal starte en sånn forum selv men jeg lurer på noe,håper jeg får svar av noen her😂

Jeg er en gutt på 20år har en rettsak om 2 uker og advokaten min sa at jeg kommer til og få opptil 1-2 år fengsel, jeg fikk sjokk når han sa det og det er første gangen jeg skal inn og lurer på hvordan det er og sone i norske fengsler
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hhhhhhhhhh: Det er flere tråder her på freak om fengsel og opphold: se her.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Hhhhhhhhhh Vis innlegg
Jeg vet ikke hvordan jeg skal starte en sånn forum selv men jeg lurer på noe,håper jeg får svar av noen her😂

Jeg er en gutt på 20år har en rettsak om 2 uker og advokaten min sa at jeg kommer til og få opptil 1-2 år fengsel, jeg fikk sjokk når han sa det og det er første gangen jeg skal inn og lurer på hvordan det er og sone i norske fengsler
Vis hele sitatet...
Som nevnt finnes det flust av slike tråder. Man soner enten i åpen eller lukket avdeling. Jeg kjenner ikke til saken, ei heller ingen jurist. Begge tilfeller er godt skissert i flere poster her på freak.

Du lurer på hvordan det er å sone i Norske fenglser? -Beste i verden uten unntak