Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2072
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal utredes for ADHD om ikke så altfor lenge. Mest sannsynlig har jeg det og har behov for medisiner, slik at jeg kan fortsette på skole. Skolen er ekstremt krevende nå og det er stor sjanse for at jeg ikke består. Dette er et personlig problem pga store konsentrasjonsvansker, osv. Så det er ikke noe feil med lærerne.

Problemet er at jeg sprakk i går og endte med å ruse meg. Tenkte ikke konsekvenser, noe jeg angrer på nå. For å få utredning for ADHD må jeg gå 3 måneder uten rus i forveien. Noe jeg altså ikke har. Så da må jeg vente 3 måneder til, om jeg skal være ærlig med behandler.

3 måneder er for lenge for at jeg skal klare å bestå på skolen. Trenger virkelig medisiner for å få kontroll over skolearbeidet. Særlig mtp eksamenstiden som snart kommer, noe jeg IKKE er klar for.

Hva skal jeg gjøre?
1. Være ærlig om rusbruk sprekk for behandler.
2. Holde det for meg selv, slik at jeg snart kan utredes.
Går du på prøver så det vil vises? Vis ikke, at det er et engangstilfellet så hadde ikke jeg sagt noe. Å få litt hjelp med skolearbeidet hadde jeg satt høyere enn å være ærlig med behandler, gitt at det var et engangstilfellet såklart.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Går du på prøver så det vil vises? Vis ikke, at det er et engangstilfellet så hadde ikke jeg sagt noe. Å få litt hjelp med skolearbeidet hadde jeg satt høyere enn å være ærlig med behandler, gitt at det var et engangstilfellet såklart.
Vis hele sitatet...
Har vært helt rusfri lenge før denne episoden. Har kuttet all kontakt med rusmiljøet. Syntes jeg har gjort en bra jobb selv. Og ser på det som et engangstilfelle.

Går ikke på prøver nå. Skal egentlig, men det går ikke (vil ikke gå inn i detaljer pga identifisering idk)

Har litt hasj som ligger gjemt i huset. Det burde jeg nok kvitte meg med før det blir for fristende.

Takk for raskt svar, det setter jeg pris på
Høres ut som at du er på rett sti å har gjort en del rett. En sprekk må man ofte regne med om man skal slutte med noe og det vet også behandlere men det kan hende du må på prøver som ikke er gunstig mtp skolen.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Høres ut som at du er på rett sti å har gjort en del rett. En sprekk må man ofte regne med om man skal slutte med noe og det vet også behandlere men det kan hende du må på prøver som ikke er gunstig mtp skolen.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne fortalt behandler om rus sprekken, da jeg kan få bedre hjelp med å slutte. Tenker sånn i forhold til ruskonsulent og sånt, vet ikke om det engang er verdt det?
Til syvende å sist er det bare du som kan ta valget om å kutte rusen. Men ærlighet og åpenhet er best så lenge det ikke blir brukt mot deg til noe.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har veldig ille rus sug nå som kom når jeg begynte å tenke på å kaste det siste jeg har. Lenge siden det har vært så sterkt.

Når jeg tenker på det så tror jeg at det beste er å være ærlig. Trenger all hjelpen jeg kan få til å slutte. Om det går dårlig med skolen så kan jeg vel bare ta opp fag.

Dette var vanskeligere enn jeg trudde. Sykt kjipt at man må være clean i 3 måneder før man får utredning. Men men.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta deg en snus heller viss det er spliffs du er avhengig av
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ta deg en snus heller viss det er spliffs du er avhengig av
Vis hele sitatet...
Er i all hovedsak cannabis avhengighet. Med et bruk på siden av valium og kokain. Ja ikke store greiene hvis du sammenligner med hardbarka narkomaner som har vært på sprøyta i 10 år. Men jeg sliter med så mye mentalt at situasjonen blir noe helt annet enn hos en "normal tenåring". Ta deg en snus selv.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nå er det mulig jeg tolket det innlegget over i et negativt lys uten å tenke på at det kunne være et faktisk tips. Evt

Snuser fast, så det hjelper ikke kompis
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som et ganske heftig rusbruk for noen som går på skolen..

ADHD medisineringen burde erstatte all "hjelpen" du får av de andre drogene..

Anbefaler deg å følge hva du selv synes er riktig her.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Høres ut som et ganske heftig rusbruk for noen som går på skolen..

ADHD medisineringen burde erstatte all "hjelpen" du får av de andre drogene..

Anbefaler deg å følge hva du selv synes er riktig her.
Vis hele sitatet...
Ja, de jeg har ruset meg med er de som har droppet ut eller er eldre uten jobb. Så jeg er vel en av de eneste som fortsatt går på skolen.

Er også en del av håpet mitt at medisinene jeg skal få vil erstatte rus. Dette er jeg veldig innstilt på. En resept på ritalin hadde nok fått fabrikken i gang bedre enn hasj, valium, coke eller alkohol.

Hvis jeg noengang skal utredes for adhd, må jeg bli langvarig nykter. Sånn som nå klarer jeg maks 1 måned ca. Plutselig blir jeg spontan å gjør mange dumme ting, som å ruse meg.

Tar opp fag på skolen om det går dårlig. Så kan jeg bruke det året på de faga og for å jobbe med meg selv. Trenger et år hvor jeg virkelig kan få rom til å jobbe med meg selv uten skole tider.
Du kan jo forsøke å jukse på urinprøvene? Siden du allerede klarer å holde deg så lenge som en måned om gangen så tror jeg dette skal gå helt fint.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vil alltid anbefale å være ærlig med behandleren din. Impulsivitet er et kjent problem hos de med ADHD og dette er kanskje noe dere bør jobbe med. Kanskje det kan være lurt å sette deg på urinprøver, så slipper du å bli fristet til å snike deg unna?

Jeg måtte også være rusfri i 3 mnd før utredningen, fordi rusmisbruk kan påvirke resultatet. Men jeg sprakk ved to anledninger og var ærlig om dette, uten at det påvirket prosessen. Det gikk greit fordi det kun var snakk om enkelthendelser, det hadde nok vært noe annet om jeg sklei av i flere dager.

Men jeg anbefaler deg å snakke med lærerene dine for å se om noe kan tilpasses for å gjøre det lettere for deg. Det er dessverre ikke alle som får det de trenger av medisiner, og ofte tar det land tid å eksprimentere med ulike doseringer og kanskje ulike medisiner. Det tok meg et par måneder å finne riktig medisin og dose, og å stabilisere meg på dette. Og selv om det har hjulpet meg MYE, så er jeg langt ifra symptomfri.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva skal jeg gjøre?
1. Være ærlig om rusbruk sprekk for behandler.
2. Holde det for meg selv, slik at jeg snart kan utredes.
Vis hele sitatet...
3. Vær ærlig overfor deg selv

Velg deretter 1. eller 2.
Lykke til!
Må man virkelig være 100% rusfri for å bli utredet? Det høres helt idiotisk strengt ut. Jeg skjønner jo at aktiv rusbruk kan maskere eller etterligne symptomer, men at en sprekk skulle hindre deg diagnose er for rigid. Hvis det er tilfelle så hadde jeg holdt sprekken hemmelig til prosessen var ferdig, hvis det er mulig. Når du eventuelt skal starte medisinering så ville jeg nok vært mer ærlig om utfordringene, så du får hjelp til å sikre at det ikke sklir ut.
Her koker jo alt ned til behandler og dens sitt ståsted.

Noen vil se på det som ett symptom på adhd og ikke bry seg om det, så lenge man er ærlig.

Noen vil følge bokstavene og utsette tre måneder.

Men de fleste vil reagere hvis du juger og de finner det ut, da er det garantert utsettelse av behandling.

Så har du en ålreit behandler så ville jeg vært ærlig og bedt om hjelp.
Gikk på utredning for adhd fra midten av august til desember, har rushistorikk fra 2014-2021(alt du kan tenke deg, heroin 2016), måtte teste meg én gang i september hos fastlegen. Fått ritalin og aduvaz nå siden slutten desember og har ikke blitt testet igjen. Har skjønt det sånn at rustest må gjøres hos fastlegen (blodprøve/urinprøve). Hos fastlegen får man heller ikke time før 1-2uker frem i tid så dersom du planlegger går det fint.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Ad23hd Vis innlegg
Gikk på utredning for adhd fra midten av august til desember, har rushistorikk fra 2014-2021(alt du kan tenke deg, heroin 2016), måtte teste meg én gang i september hos fastlegen. Fått ritalin og aduvaz nå siden slutten desember og har ikke blitt testet igjen. Har skjønt det sånn at rustest må gjøres hos fastlegen (blodprøve/urinprøve). Hos fastlegen får man heller ikke time før 1-2uker frem i tid så dersom du planlegger går det fint.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om faste urinprøver hver uke pga aktivt bruk. Må på disse prøvene for å få hjelp. Blir en slags avtale.

Skal dit snart. Burde jeg informere behandler på digitalt på forhånd? Vil ikke at det skal fremstå som at jeg ljuger om edruelighet.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Her er det snakk om faste urinprøver hver uke pga aktivt bruk. Må på disse prøvene for å få hjelp. Blir en slags avtale.

Skal dit snart. Burde jeg informere behandler på digitalt på forhånd? Vil ikke at det skal fremstå som at jeg ljuger om edruelighet.
Vis hele sitatet...
Gå etter egen magefølelse. Jeg ville vært ærlig
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gå etter egen magefølelse. Jeg ville vært ærlig
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid vært en veldig ærlig person men jeg har innsett at dette har kostet mye mer enn det smaker. Jeg ville ikke anbefalt noen å være ærlig, du lurer bare deg selv.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg har alltid vært en veldig ærlig person men jeg har innsett at dette har kostet mye mer enn det smaker. Jeg ville ikke anbefalt noen å være ærlig, du lurer bare deg selv.
Vis hele sitatet...
Enig her, men du må vurderer selv. Anbefaler deg å søke opp hvor lenge det russtoffet du har tatt er sporbart (både urin og blod). Dersom det gjelder thc, hadde jeg selv kjøpt en test på nett for å være sikker. Om den blir positiv dagen før så ringer du inn syk.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skjønner hva dere mener, men det er vel en grunn til at jeg går hos TSB og ikke DPS. Har røyka flere ganger denne uka, inkludert i dag. Blir positivt enten jeg vil eller ikke. Så nå må jeg bare stå i det.

Har vært en dårlig uke. Merker nå hvor apatisk jeg fort blir av rus, selv hasj. Dette henger vel nogenlunde med at jeg ikke er helt frisk oppi toppen. Ser ikke lyst ut fremover.
Nå har jeg ikke lest alle svarene - men har lest nok til å se at du sliter og behøver medisinering kjapt.

Jeg fikk nylig adhd diagnose selv, og har gått på urinprøver i straks tre måneder. Jeg har «selvmedisinert» meg selv i mange år med både amfetamin og hasj. Disse tre månedene har vært de værste i mitt liv, fordi jeg ikke har hatt rusen å gå til når jeg har slitt ekstremt mye. Eksamenstiden var spesielt ille, og jeg var på tur til å sprekke flere ganger.

Jeg sprakk en gang med røyk i jula. Da hadde jeg så mye angst, og null medisin (på resept) tilgjengelig. Tok noen trekk av en jay for å roe meg ned, og valgte å ikke si noe til behandler. Jeg ville virkelig ikke starte tre nye måneder med testing.

Men ettersom du ikke har begynt på prøver enda kan du absolutt være ærlig om russuget ditt. Det var jeg med mine behandlere rett før jeg startet urinprøver, fordi jeg var redd for at det skulle slå ut på de første prøvene. Så det var godt å ha ekstra støtte gjennom utredning og urinprøver.

Men ha også i bakhodet at noen behandlere kan ta dette veldig dårlig. Jeg vet om flere som har slitt sånn som deg, og de måtte plutselig ha rene prøver i 6 måneder istede for 3. Og for meg virker det som du virkelig behøver å få startet på medisinering så fort som mulig, slik at du klarer å takle det daglige livet på best måte så tenk gjennom om det er en sjanse du ønsker å ta.

Jeg ønsker deg uansett masse lykke til, og jeg håper tiden fremover blir bedre for deg ❤️

Og forresten! Start allerede med prøver hos legen din nå! Jeg dro til legen før utredningen startet og sa at jeg var der for å ta urinprøver pga diagnosering av ADHD. Siden jeg dro dit frivillig kunne jeg selv velge dager, tidspunkt osv.

Skal til legeteamet ang medisinering i neste uke, og da kan jeg allerede vise frem nesten tre måneder med rene prøver
Sist endret av JessicaJones; 20. januar 2023 kl. 13:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rød Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg slutta med all rus og medisiner (sobril-quetiapine) når jeg fikk godkjent utredning, dette for å være umedisinert utgave til utredning..
Starta på ritalin 3 timen..

Poenget med utredning er jo å se om det er behov for medisiner, det er å skyte seg selv i foten å selvmedisinere under utredning..

Ikke rørt hverken rusmidler eller andre medisiner etter jeg startet med ritalin, nå på aduvanz med attentin som booster morgen og ettermiddag.

Gått fra svak 2 karakter til første halvår vurdering på 4 med litt små justeringer for en solid 5.
3 tidligere mislykket forsøk på utdanningen.