Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 15998
Hei,

Leieboeren min og jeg har et slags DIY prosjekt med noen briller. Klarte å søle noe superlim på komfyren og benkeplata på kjøkkenet. Er det noen måte å fjerne dette på fra plast og tre??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skrap det vekk. Det er relativt sprøtt, og fester dårlig på glatte overflater. Om det ikkje funker å skrape vekk kan du prøve aceton. Aceton fjerner fort lakk og plast og, så du bør i så fall vere relativt forsiktig.
Superlim er noe drit å få vekk, men det kan gå med kokende vann og en stiv børste, hvis ikke kan du prøve med aceton, det kan dog muligens og ta plasten så vær forsiktig, prøv kanskje med litt aceton på en plass som ikke er så synlig først om det går. du må uansett belage deg på mye og hard skuring, bruk en neilebørste eller en gammel tankost som du dypper i aceton med jevne mellomrom.
i verste tilfelle får du prøve med et barberblad.
på treverket må du kanskje pusse etterpå da limet kan ha trukket ned i trefibrene, bruk 120 papir først, så 320 og så må du så klart olje til slutt.
Aceton fjerner superlim veldig skånsomt. Trenger ingen hard skrubbing. Det vaskes lett vekk med en klut, og eventuelt litt tålmodighet hvis det er snakk om tykke lag. Hvis underlaget ikke tåler aceton (plast), pleier jeg å fjerne det mekanisk med en fil. Neglefil funker på en del materialer, eller en liten sløydfil.
Sist endret av mentalmelt; 11. juni 2018 kl. 22:24.
superfint pussepapir er alltid min løsning når jeg får det på fingrer
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Aceton fjerner superlim veldig skånsomt. Trenger ingen hard skrubbing. Det vaskes lett vekk med en klut, og eventuelt litt tålmodighet hvis det er snakk om tykke lag. Hvis underlaget ikke tåler aceton (plast), pleier jeg å fjerne det mekanisk med en fil. Neglefil funker på en del materialer, eller en liten sløydfil.
Vis hele sitatet...

Da har vi vært ute for forskjelige varianter av superlim eller noe, limte et par hodetelefoner for en tid tilbake og var uheldig og fikk litt overskud som rant fra limfugen, oppdaget det først dagen etter, og brukte nesten en time med nennsom skrubing for å få det bort.
Neglelakkfjerner med aceton tar det meste
Har du forsøkt varmluftspistol? Selv kostbar spesialsaker som brukes blant annet i bilindustrien pleier å løsne å bli mykt om en bruker varmluft på de.