Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2661
Jeg tenker og reise til Thailand i juli og bli 3-4mnd. Jeg har ca 50tusen nå. Vil det holde? Har lyst oh reise til Vietnam og kambosja også. Har dere tips om hvor jeg kan reise? Vært i Thailand før som typisk turist. Aldri Backpac. Skal ikke til punkt i det hele tatt lyst og se nord og øyene
Jeg klarte meg greit der nede med 30 000 NOK på 4 måneder, og da brukte jeg masse penger på unødvendig skvip. Den første måneden var jeg i Phuket og brukte omlag 15 000 NOK på litt over en måned. De siste 3 månedene bodde jeg i Ubon Ratchathani hvor jeg brukte like mye penger som jeg brukte i Phuket. Med andre ord, lever du litt minimalistisk utenfor de store byene kan man lett klare seg på 100-150 bath om dagen, mens i storbyene ender du fort opp med å bruke 500 bath hver dag. Hvis du er et sted en god stund så kan det også være greit å finne et sted hvor du liker maten, og spise der ofte. Hvis de liker deg så begynner de fort å gi deg større porsjoner med mat, og sånn sparte jeg en del penger i utkantstrøkene. Trikset er å si "big, big" og gestikulere en stor porsjon med hendene. Så ender du fort opp med å få en svær tallerken til samme pris. Men det er en del trynefaktor inne i bildet.

Jeg anbefaler deg å holde deg unna byer som Phuket og Bangkok. Man kan ha det fett der, absolutt, men det er et pengesluk uten like og jeg vil tørre å påstå at det "ikke er Thailand". Det er selvsagt individuelt, men jeg fikk iallefall mye mer ut av å oppholde meg i Ubon Ratchathani enn hva jeg gjorde i Phuket. Da får du virkelig opplevd kulturen dems, og sett PRAKTFULLE byggverk! Merk at folk der ute snakker ikke engelsk for fem flate, og folk kan fort svime av fordi du er det første hvite mennesket de har sett. Derfor kan det være greit å ha øvd inn noen setninger på thai på forhånd, finne ut hva du skal si for å bestille kylling og ris osv.

Nå er jo steder som Ubon ganske ekstremt å reise til, og kan kanskje bli litt kjedelig om du reiser alene. Jeg har også vært i Chiang Mai som ligger enda lenger nord, dog nord vest. Det er kanskje et litt mer turistvennlig område enn Ubon. Har inntrykket av at flere snakker engelsk der, men du får fortsatt oppleve "ekte Thailand".

Dette er vel noe hele verden vet, men hvis du er glad i diverse stoffer så skal du være forsiktig med det der nede. Hvis du skal kjøpe weed f.eks, så fiks gjerne gjennom noen andre turister du blir kjent med. Greia er at thaiene kan tjene penger av snuten på å lure turister til å handle weed. Ble kjent med en der nede som satt 5-6mnd i Thai fengsel for en 0,5. Pr0tip; reggaebars, sett deg ned å kjøp en cola og smil ;-) Ellers så har du jo Railay Beach i Krabi, som da blir på øyene. Der har du en helt lovlig coffeeshop av en eller annen grunn. Weeden er som kjent ikke akkurat så mye å skryte av i forhold til her, men det funker og kom over noe ganske heftig shit ved et par anledninger.

Uansett så anbefaler jeg deg å dra å se på thaiboxing, det er virkelig underholdende hvis man liker litt action. Det er jo derfor jeg har reist ned, har gått noen runder i ringen og trent endeløse timer - FOR ET KICK! Det er ikke for alle, men det går jo an å dukke opp på et gym å prøve seg på litt trening bare for morro skyld. Uansett så anbefaler jeg deg å ta et tur til et stadium å se noen kamper.

Hvis noen gir deg noe gratis, så må du ta imot og ikke tilby penger tilbake - da blir de fornærma. Og jo, ikke ta folk på hodet, det er også ganske fy fy.

Kunne skrivet i timesvis og kommet med masse tips, men det er alt jeg kommer på i farta.

Bare å spørre om du lurer på noe.

God tur og CHOK DEE!
Sist endret av brennesle; 8. juni 2016 kl. 00:17.
Trådstarter
19 2
Tusen takk for utfyllende svar �� nå sitter jg og Google alt. Jeg skal ned for og få opplevelse �� har vært der 3 ganger før med fam, og på en kompis tur engang. Men det var ikke noe jeg likte. Blei fort veldig mye fy fy. Nå skal jeg reise alene og lære meg selv og kjenne. Derfor jeg tenker nord thai og litt øyer på slutten av ferien da jeg veit det meste som skjer der. Lærte av min sist reise i puket. 13t på 3 dager. Nå skal jeg søke litt rundt på nette så håper jeg kan spørre deg om noen tips og råd om jeg kommer på no
Sitat av 3080Coke Vis innlegg
Tusen takk for utfyllende svar �� nå sitter jg og Google alt. Jeg skal ned for og få opplevelse �� har vært der 3 ganger før med fam, og på en kompis tur engang. Men det var ikke noe jeg likte. Blei fort veldig mye fy fy. Nå skal jeg reise alene og lære meg selv og kjenne. Derfor jeg tenker nord thai og litt øyer på slutten av ferien da jeg veit det meste som skjer der. Lærte av min sist reise i puket. 13t på 3 dager. Nå skal jeg søke litt rundt på nette så håper jeg kan spørre deg om noen tips og råd om jeg kommer på no
Vis hele sitatet...
Skal du lære deg selv å kjenne er det absolutt best å reise alene, og da som du sier til nord. Det blir fort veldig mye fy fy i en by med en haug med kompiser, hehe. Det du sier er genialt - dra å utfordre deg selv litt i et utkantstrøk. Push komfortsona di. Også sjekker du inn på et chillern hotell på en turistøy mot slutten. Det kan kanskje høres litt klissete ut, men du vil bli sjokkert over hvor mye du kan lære hvis du reiser dit alene og holder seg unna byene. Det er ubeskrivelig.

Jeg følger tråden, bare å spørre.
Sist endret av brennesle; 8. juni 2016 kl. 00:34.
Nord Thailand. Så er udon thani og Nong khai fine plasser. Nong khai grenser til vientiene(laos)lett å busse over. Så kan du busse videre nordover i Laos. Også kommer du til himmelseng Vang vien, har du ikke vært eller lest om det. Så anbefaler jeg der. Nydelig regnskog,grotter,post,opium,babes Osv Osv .

Udon thani har flyplass, går fly støtt og stadig fra Bangkok.
Har tenkt til og gjøre noe lignende selv, hvordan er det med visum når du drar innom alle 3 landene og trenger du en fast retur billet?
Sitat av Carlozero Vis innlegg
Har tenkt til og gjøre noe lignende selv, hvordan er det med visum når du drar innom alle 3 landene og trenger du en fast retur billet?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen peiling på de andre landene da jeg bare såvidt har vært innom disse for å fornye visum, men du kan hvertfall være i Thailand opptil en måned uten å søke visum på forhånd. Da er riktig nok hovedregelen at du skal ha returbillett, eller billett til et annet land og fremvise den i passkontrollen. Jeg har hørt om folk som har, og har selv, kommet inn uten returbillett. Men det har vært under grov tvil, og har måttet nærmest slåss med sikkerhetsvakter for å bevise at jeg skal inn i landet pga thaiboksing. Plutselig står du der med en gjeng sinte thaivakter som skriker "WHY U GO THAILAND!?!?"....

Det kan gå greit, du kan ha flaks men jeg vil fortsatt si; ja, jeg ville hatt en fast returbillett før jeg reiser. Da sparer du deg for mye bry.

Uansett så husk på at du på flyplassen må betale et par hundre bath for hver dag du "overstayer" på visumet. Hvis du er lang tid over visumet så kan de faktisk sette deg i fengsel, har jeg hørt!
Bare et lite heads up. Reiser du i Juli så kommer rett inn i monsun perioden. Dvs det kan være ekstremt varmt eller veldig veldig vått,du kan risikere uker og mndt med drittvær. Fordelen er at det er lavsesong og at du kan finne veldig gode deals på overnatting. I Cambodsja feks så er det generelt halv pris på alt i lav sesongen.
Du trenger ikke visum for å krysse grenser der nede,du får 3 mnd turistvisum i Thailand, men når du lander i BKK så må du oppgi adresse hvor du skal oppholde deg, pleier å skrive D&D i Kaohsanroad, selv om jeg ikke oppholder meg der.
Har aldri hatt retur billett mens jeg har farta rundt der nede, jeg elsker den friheten at jeg kan reise hjem når jeg selv vil.

Personlig så kan jeg ikke fordra Thailand, for meg er det alt for turistifisert og dyrt. Pensjonister og barnefamilier overalt, prostutisjon og horekunder, mcdonalds og starbucks. Livsfarlig trafikk, høy kriminalitet og en splitter pine gal militærjunta som styrer.
Når det er sagt finnes det selvfølgelig perler som feks Pai i nord, og Bangkok er jo en fantastisk by.
Bangkok er også et bra sted for transitt, du kan finne billige flybilletter til feks Katmandu, Nepal (ca200 dollar t/r) Laos, Cambodia, Vietnam osv..
Det er korte avstander og godt utbygd veinett, hold deg unna 'mini buss' service (masse scams og ikke trygt), ta bussen som de lokale gjør.
Aldri, aldri kjøp eller røyk bønne, el annen dop i Thailand. Hvis du er ute etter sånt er Cambodia eller Nepal stedet å dra..
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Du trenger ikke visum for å krysse grenser der nede,du får 3 mnd turistvisum i Thailand, men når du lander i BKK så må du oppgi adresse hvor du skal oppholde deg, pleier å skrive D&D i Kaohsanroad, selv om jeg ikke oppholder meg der.
Har aldri hatt retur billett mens jeg har farta rundt der nede, jeg elsker den friheten at jeg kan reise hjem når jeg selv vil.
Vis hele sitatet...
Det er feil, med mindre det har blitt endret det siste året. Du får en måneds visum når du krysser grenser. Skal du ha tre måneder må du søke på ambassaden enten på forhånd eller når du først har kommet til landet. Som jeg har nevnt over vet jeg at mange kommer inn uten returbillett og fortsatt får en måneds visum, men jeg har også erfart å ikke bli sluppet inn i landet og har måttet ringe noen i Norge for å få dem til å bestille meg en returbillett så jeg kan komme gjennom visumkontrollen.

Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Personlig så kan jeg ikke fordra Thailand, for meg er det alt for turistifisert og dyrt. Pensjonister og barnefamilier overalt, prostutisjon og horekunder, mcdonalds og starbucks. Livsfarlig trafikk, høy kriminalitet og en splitter pine gal militærjunta som styrer.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, men dette gjelder vel i all hovedsak de store byene. Reiser du utenfor "strømmen" slipper du mye av turistmaset og alle de kvalme greiene.
Sitat av brennesle Vis innlegg
Da er riktig nok hovedregelen at du skal ha returbillett, eller billett til et annet land og fremvise den i passkontrollen. Jeg har hørt om folk som har, og har selv, kommet inn uten returbillett. Men det har vært under grov tvil, og har måttet nærmest slåss med sikkerhetsvakter for å bevise at jeg skal inn i landet pga thaiboksing. Plutselig står du der med en gjeng sinte thaivakter som skriker "WHY U GO THAILAND!?!?"....

Det kan gå greit, du kan ha flaks men jeg vil fortsatt si; ja, jeg ville hatt en fast returbillett før jeg reiser. Da sparer du deg for mye bry.

Uansett så husk på at du på flyplassen må betale et par hundre bath for hver dag du "overstayer" på visumet. Hvis du er lang tid over visumet så kan de faktisk sette deg i fengsel, har jeg hørt!
Vis hele sitatet...
FEIL. Du kan reise til Thailand uten retur billett, du får 30 dager visum. Ønsker du å forlenge denne kan du betale 1900 baht på immigration kontorene som er rundt om i Thailand og du får da 30 nye dager, dette gjør du før visumet ditt går ut. Reiser du ut av Thailand og tilbake igjen får du nye 30 dager. Så om du tar turen til Laos i det 30 dager har gått og kommer tilbake noen dager etterpå så slipper du de 1900 i baht for forlengelse.

Overstay koster noen hundre baht hver dag, og dette er ikke å anbefale etter nye loven de innførte for noen måneder siden. Ett par dager Overstay er ok men snakker vi en måned eller mer så kan du nå risikere å bli utestengt fra riket på lang tid med en heftig bot eller verstefall fengsel.

Men du trenger ikke ordne deg med returbillett før avreise
God tur og nyt det Thailand har å by på, fantastisk plass
Sitat av Poppee Vis innlegg
FEIL. Du kan reise til Thailand uten retur billett, du får 30 dager visum. Ønsker du å forlenge denne kan du betale 1900 baht på immigration kontorene som er rundt om i Thailand og du får da 30 nye dager, dette gjør du før visumet ditt går ut. Reiser du ut av Thailand og tilbake igjen får du nye 30 dager. Så om du tar turen til Laos i det 30 dager har gått og kommer tilbake noen dager etterpå så slipper du de 1900 i baht for forlengelse.

Overstay koster noen hundre baht hver dag, og dette er ikke å anbefale etter nye loven de innførte for noen måneder siden. Ett par dager Overstay er ok men snakker vi en måned eller mer så kan du nå risikere å bli utestengt fra riket på lang tid med en heftig bot eller verstefall fengsel.

Men du trenger ikke ordne deg med returbillett før avreise
God tur og nyt det Thailand har å by på, fantastisk plass
Vis hele sitatet...
Både flyselskap og passkontroll kan be om at du viser utreisebillett for å komme inn i landet. Som sagt skjer ikke dette alltid, hvorfor vet jeg ikke, men det har skjedd meg og flere andre jeg kjenner. Vet dog at noen flyselskap tilbyr "open return" nettopp på grunn av denne problematikken.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/...return-ticket/

http://www.thaiembassy.com/thailand/...isa-exempt.php
Sist endret av brennesle; 10. juni 2016 kl. 05:54.
Bare for å få klarhet i visumreglene en gang for alle når det gjelder "visa at arrival".
Når du ankommer Thailand med fly er det 30 dager, mens med bil/buss etc får man 14.
Søker du på forhånd får du 60 dager.
Jeg har hverken blitt spurt etter utreisebillett eller andre spørsmål av immigration. Blir det et problem er det bare å gå tilbake i køen og bestille en billig utreisebillett på smartphone.