Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2384
Hei. Nå er det mange år siden jeg og vennegjengen min har vært i Amsterdam, så vi har planlagt en tur ditt i nærmeste framtid. Vi kommer til å ta en langhelg der, torsdag til mandag.

Men det er et par ting vi har tenkt å gjøre annerledes enn de siste gangene vi har vært der. Det vi ønsker tips og råd om er, at vi tenker vi å bo utfor sentrum denne gangen, hver gang vi har reist tidligere, så har vi enten overnattet på hotel, eller i leilighet mitt i sentrum. Og vi føler at vi har sett det som er å se i sentrum, så vi ønsker å oppleve en annen bydel av Amsterdam.

Vi ser for oss en koselig bydel som ligger 10-15 minutter utenfor sentrum, slik at det er mulig å gå inn til sentrum, noe lignende av St. Hanshaugen eller Grünerløkka i Oslo. Bra uteliv er et pluss, gjerne der lokalbefolkningen går.

Så spørsmålet er hvilken bydel vil dere anbefalt? Og gjerne anbefal overnattingssteder. Vi regner med at vi må bo på hotel, da de leilighetene vi tidligere har leid, har en miste leietid på en uke, noe vi regner med er vanlig praksis i Amsterdam.
Sist endret av 0xFF; 10. januar 2016 kl. 19:40.
Spørsmålet er vel heller hvor i amsterdam dere har vært før?
Handlegata i varmoestraat går helt fra Centraal Station ned til Dam Square, og fortsetter ferden sin opp til Leidse Plein.
Ved Leidseplein KRYR utelivet, her finner man alt amsterdam har å by på utenom horer.
Club Escape, coffeshops, kafeer, barer, pubber. Museeum og alt mulig. (og mine favoritter, Hard Rock og Heinkenmuseet)

Det tar omentrent 20 minutter å gå hele handlegata og ned til Dam Square derfra, eller noe kjappere om man tar trikken. (sjekk 9292.nl for trikkruter, priser og det hele)

Markert i blått er Leidseplein, fins mye hoteller og div i dette området.
Rød linje markerer "hovedshoppegata" i amsterdam som går via Dam Square.
http://i.imgur.com/ZFdpgWJ.jpg
Sist endret av RandomiZed; 10. januar 2016 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Spørsmålet er vel heller hvor i amsterdam dere har vært før?
Vis hele sitatet...
Vi har tidligere bodd to ganger i varmoesstraat (gate/vei), og engang Zeedijk (gate/vei). Og vi har hovedsakelig beveget oss innenfor det røde markerte området.



Sitat av RandomiZed Vis innlegg
(sjekk 9292.nl for trikkruter, priser og det hele)
Vis hele sitatet...
Dette skal jeg notere meg, da dette er første turen til amsterdam der vi faktisk har behov for kollektiv trasport.
De Pijp er veldig koselig, sjekk ut coffeeshoppen Katsu. Amsterdam Noord er hipsterstrøket med masse gamle fabrikker og varelagere som har blitt gjort om til second hand butikker, koselige cafeer, etc.

Hvis du liker å shoppe så er gatene rundt Vondelpark proppfulle av kule butikker. Også fint å shoppe nedover Heiligeweg, fortsatte nedover broa over på Leidsestraat, masse butikker som Adidas Originals etc
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Vi ser for oss en koselig bydel som ligger 10-15 minutter utenfor sentrum, slik at det er mulig å gå inn til sentrum, noe lignende av St. Hanshaugen eller Grünerløkka i Oslo. Bra uteliv er et pluss, gjerne der lokalbefolkningen går.

Så spørsmålet er hvilken bydel vil dere anbefalt? Og gjerne anbefal overnattingssteder. Vi regner med at vi må bo på hotel, da de leilighetene vi tidligere har leid, har en miste leietid på en uke, noe vi regner med er vanlig praksis i Amsterdam.
Vis hele sitatet...
Rundt Haarlemerplein, sør for Westerpark minner det om Grünerløkka.
Har ikke vært der så mye selv, men er en fin bydel. Er en del nattklubber i Westerpark, har kun vært på Pacific som var kult nok.

Bortsett fra det ville jeg prøvd å finne plass å bo rundt Oosterpark, eller Vondelpark. Overtoom som går på langs med Vondelpark har flere utesteder, coffeeshops, hipstercaféer, biljard, hoteller osv. Noen venner av meg bodde på Iron Horse i enden av gata som er 5 minutters gange fra Leidseplein.

Rundt Oosterpark er det mange caféer, barer, osv, men ikke like bråkete som Overtoom. Javastraat har alt du måtte trenge, inkludert gatemarked. Steder å anbefale er Bar Bukowski, De Biertuin og Smoke Palace som ligger like i nærheten. Café Roest er heller ikke så langt unna, koselig men stenger 03.00. Windmill Pub / Brewery er også like i nærheten.


For øvrig bør dere sjekke ut http://partyflock.nl/ dersom dere skal på nattklubb. Gir en fin oversikt over hvilken type musikk som er på de forskjellige nattklubbene de aktuelle dagene dere skulle være der. Det er lurt å sjekke dette i forkant da de mest populære eventene blir utsolgt lenge før den faktiske dagen. Dersom dere finner noe kult dere vil på og det skulle (uheldigvis) være utsolgt, fortvil ikke. På TicketSwap (https://www.ticketswap.nl/) er det ofte lett å få tak i billetter til aktuelle eventer. De som legger ut billetter kan heller ikke prise mer enn 10% over faktisk billettpris. Har selv benyttet siden et par ganger og fått tak i billetter!

Partyflock finner du også oversikt over hva gjennomsnittsalder ligger rundt på aktuelle nattklubber, samt stengetid, aldersgrense og link til Facebook-event samt hvor du kan kjøpe billetter.
Sist endret av kn^tte; 12. januar 2016 kl. 02:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.