Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2966
Jeg henviser til saken som blant annet står i Vårt Land om 3 elever på en kristen folkehøgskole som fikk 4000kr i bot for å "moone" 3 andre 14-åringer. I tillegg til straff av politiet fikk elevene på folkehøgskolen en dag bortvisning fra skolen.

Hva er det for et latterlig overbeskyttende samfunn vi lever i? Selv de mest uskyldige spøker blir slått hardt ned på av firkanta politiadvokater. Hvordan kan i det hele tatt politiet bruke ressursene sine på noe så meningsløst?

Hva er i det hele tatt meningen med å gi en slik straff? Kan det være av allmennprevantive årsaker? Eller kanskje av individprevantive årsaker?

Dere kan også lese om saken her
Fra artikkelen:
Da foreldrene til en av de tre ungguttene ble kjent med hva som skulle ha skjedd, ble forholdet politianmeldt.
Vis hele sitatet...
Wow... jeg tror vi har med en nazi-mamma å gjøre. En skikkelig kristen, konservativ drittmamma, og en pappa som ikke tør å si imot mamma. STAKKARS barn.
Fire tusen for å moone. Det er heftig. Da skylder jeg den norske stat ca tohundre-tusenkroner etter diverse fyllepåfunn/buss-stunt/generelle ablegøyer.
Jaja
Det er litt artig å se hvordan denne saken er blitt vinklet; "kristenelever" "Skikkelig nazi mamma" "kristen konservativ" etc.

Hva har nå det med saken å gjøre?
Elevene gikk på en kristen folkehøyskole, men ungene hvis foreldre anmeldte saken gjorde det ikke (altså vet vi ingenting om livssynet til mødrene) og det er vel neppe værre (eller bedre for den saks skyld) å vise frem en kristenræv enn en hedningeræv!

Og dere kan ta dere faen på at om noen av dere noen gang vifter med sprekken til mine fremtidige barn kommer derer til å bli anmeldt på flekken!

Det eneste latterlige i denne saken er gjengen her inne sin vinkling på saken, og manglende evne til å se lenger enn "åh, noen kristne gjorde noe typisk kristent" (spesielt siden det snarere var atypisk oppførsel hva kristne angår...)
Heldigvis har vi ikke begynt å bruke taser på 10-åringer enda. Eller å overvåke all epost som blir sendt eller mottatt i Norge. Eller å bruke "Guds vilje" som argument når vi snakker om hvorfor vi går inn i andre land med tanks, fly og soldater uten å erklære krig. Eller å dømme stygge lærerinner til 10 års ubetinget for sex med 13-åringer, mens vi gir penere lærerinner 10 års betinget.
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Det finnes mange forksjellige mennesker i verden som lever etter ulike normer og regler og som reagerer ulikt på forskjellige situasjoner. Jeg vet at faren som anmeldte saken er av utenlandsk opprinnelse, og at foreldrene ikke fikk vite om dette igjennom barna sine.

Rektor på ungdomskolen som ungdommene gikk på hørte snakk om situasjonen i gangene på skolen og kalte inn foreldrene til møte. Dette var første gang foreldrene hørte om hva som hadde skjedd.

Poenget mitt er:
Skal vi nordmenn som er oppvokst etter norske verdisyn føye oss etter alle andre kulturelle og religiøse verdisyn? Hvordan kunne ungdommene som moona 14-åringene vite at et av barna hadde en far av utenlandsk opprinnelse som ville reagere på dette? Vil dette si at vi hele tiden må ta hensyn til alle verdisyn og normer i hele verden for ikke å bli straffet i vårt eget land?
De ble dømt etter norske lover, ikke sharia-lover.
Unreal: Det er fint at du forsøker se større sammenhenger, men her blir det bare latterlig. Det som ble gjort er helt klart ulovlig etter norsk lov, og da har det fint lite å si hvilket land vedkommende som anmelder saken kommer fra.

At noen tok fatt i saken når de hørte om den (rektoren på skolen) er bare positivt! Det betyr at det finnes oppegående mennesker i norsk skolevesen. Ditt forsøk på å skape fremmedfrykt faller rett og slett på sin egen urimelighet!
Sitat av Unreal143
4000kr i bot for å "moone" 3 andre 14-åringer.
Vis hele sitatet...
De har enten hatt utrolig stygge rumper eller moonet muslimske innvandrerfjortisser
Sitat av Cikey
Det er litt artig å se hvordan denne saken er blitt vinklet; "kristenelever" "Skikkelig nazi mamma" "kristen konservativ" etc.

Hva har nå det med saken å gjøre?
Elevene gikk på en kristen folkehøyskole, men ungene hvis foreldre anmeldte saken gjorde det ikke (altså vet vi ingenting om livssynet til mødrene) og det er vel neppe værre (eller bedre for den saks skyld) å vise frem en kristenræv enn en hedningeræv!

Og dere kan ta dere faen på at om noen av dere noen gang vifter med sprekken til mine fremtidige barn kommer derer til å bli anmeldt på flekken!

Det eneste latterlige i denne saken er gjengen her inne sin vinkling på saken, og manglende evne til å se lenger enn "åh, noen kristne gjorde noe typisk kristent" (spesielt siden det snarere var atypisk oppførsel hva kristne angår...)
Vis hele sitatet...
Takk for bra post, så slapp jeg å skrive dette selv.

Og for å legge det til, må jeg nevne at mer en 50% på de fleste kristne folkehøyskoler ikke er kristne.
Herregud, en jeg kjenner gjorde dette på riksveien mens han var beruset. Var tilogmed under 18 år.
Han (og jeg som var ufrivillig tilskuer) fikk bare et barneverns møte..
Jeg moona læreren min i fjord fordi han var et rasshøl.. Der holdt det med en oppførselsanmerkning..
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey
Unreal: Det er fint at du forsøker se større sammenhenger, men her blir det bare latterlig. Det som ble gjort er helt klart ulovlig etter norsk lov, og da har det fint lite å si hvilket land vedkommende som anmelder saken kommer fra.

At noen tok fatt i saken når de hørte om den (rektoren på skolen) er bare positivt! Det betyr at det finnes oppegående mennesker i norsk skolevesen. Ditt forsøk på å skape fremmedfrykt faller rett og slett på sin egen urimelighet!
Vis hele sitatet...
Du sier å moone er helt klart ulovelig etter norsk lov. Hvordan kan det da ha seg at en advokat en av elevene var i kontakt med sa at de egentlig ikke brøt norsk lov ettersom det bare var tull?

Det er utrolig mye man kan gjøre som isolert sett etter norske lover er ulovelig. At politiet velger å bøtelegge ungdommer for en uskyldig spøk blir bare for dumt.

Jeg prøver overhodet ikke å skape fremmedfrykt. Jeg sier bare at det er vanskelig å forholde seg til alle normer og etiske retningslinjer som gjelder for alle type mennesker rundt om i verden.
Sist endret av Unreal143; 20. mars 2007 kl. 22:38.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Blotting, jeg har hørt det ikke er lovlig på offentlig plass ... Jeg kan ta feil, såklart.
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Sitat av Devine
Blotting, jeg har hørt det ikke er lovlig på offentlig plass ... Jeg kan ta feil, såklart.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt det var på offentlig plass? Hendelsen foregikk inne på et internat på skolen der ungdommene egentlig ikke hadde lov til å være.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Unreal143
Hvem har sagt det var på offentlig plass? Hendelsen foregikk inne på et internat på skolen der ungdommene egentlig ikke hadde lov til å være.
Vis hele sitatet...
Blotting er uansett ulovleg, og fell vel inn under strl.lova §201:
Sitat av Str.lova §201.
Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd
  1. på offentlig sted,
  2. i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller
  3. i nærvær av eller overfor barn under 16 år,
straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.
Vis hele sitatet...
Og eg går utifrå at det var mooning mot personer under 16, som ikkje hadde samtykka, samt at det skjedde på offentleg stad
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Blotting er uansett ulovleg, og fell vel inn under strl.lova §201:

Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd
på offentlig sted,
i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller
i nærvær av eller overfor barn under 16 år,
straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.


Og eg går utifrå at det var mooning mot personer under 16, som ikkje hadde samtykka, samt at det skjedde på offentleg stad
Vis hele sitatet...
Det var dette advokaten mente at isolert sett så var de skyldige. Men sett i lys av hendelsesforløpet, så var de uskyldige. Han mente det var helt utrolig at elevene ble dømt for dette ettersom det bare var en uskyldig spøk (noe som videoen understreket). Normalt sett ville denne saken blitt henlagt.

Politiet sa til elevene at saken kom til å bli henlagt, men det som skjedde var at den forelderen av utenlandsk opprinnelse nektet å møte i konfliktråd, og politiadvokaten trumfet igjennom en straff.
Etter hva jeg har forstått var de 14-år gamle guttene inne på et av internatene, skolens område, et sted de i første plass ikke burde være. Skal ikke se bort i fra at jeg kunne gjort det samme, hvis de guttene hadde plaget meg. Men det er liten tvil om at å vise rumpen er ulovlig og straffbart, spørsmålet jeg stiller meg er om de fortjener 4000,- i bot, noe som jeg mener er ganske mye for en uskyldig spøk. At politiet synes det er latterlig selv, burde jo si sitt.
Det er heller ikke et spørsmål om rase eller fremmedfrykt, men jeg vil tippe at de ungene som går rundt på en folkehøgskole og plager elever kunne fått bedre oppvekstvilkår.
Unreal: Om advokaten deres hadde vært så sikker på å vinne en rettsak så hadde de nok neppe vedtatt bøtene. Jeg forstår egentlig ikke hva du maser etter her, da det er hevet over enhver tvil at de har brutt loven. De har tross alt vedtatt bøtene sine.

Du kan krangle så mye du bare vil, men dette har INGENTING med fremmedkulturelle fedre å gjøre!
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey
Unreal: Om advokaten deres hadde vært så sikker på å vinne en rettsak så hadde de nok neppe vedtatt bøtene. Jeg forstår egentlig ikke hva du maser etter her, da det er hevet over enhver tvil at de har brutt loven. De har tross alt vedtatt bøtene sine.

Du kan krangle så mye du bare vil, men dette har INGENTING med fremmedkulturelle fedre å gjøre!
Vis hele sitatet...
Advokaten var ikke sikker på å vinne en mulig rettsak, fordi de to andre elevene hadde vedtatt bota mens den siste hadde vært på utenlandsreise. Derfor hadde det vært vanskelig for sistemann alene å vinne en rettsak. ISOLERT sett var dette ulovelig, og dommeren kunne i verste tilfelle ha blitt "støtet" av filmen. Han sa det var som å kaste kron og mynt, og de kunne risikere å få verre straff, og i tillegg betale saksomkostninger


Ja, de har vedtatt bøtene sine, men det betyr ikke at de sa seg selv skyldige. De gadd bare ikke å ha noe mer med saken å gjøre. Snakk med enhver politimann du vil, og spør hva han/hun syns om å få 4000kr for å moone.

Klart det har med fremmedkulturelle foreldre å gjøre. Jeg vil fortsatt ikke spre fremmedfrykt eller være rasist, men som sagt før har dette med forskjellge verdisyn og normer å gjøre. Det er ikke tilfeldig at faren som anmeldte dette var av utenlandsk opprinnelse.

Hendelse skremte ikke ungdommene, men farens overbeskyttende holdning overfor sønnen sin reagerte på det.
Sist endret av Unreal143; 21. mars 2007 kl. 09:38.
Unreal: Så du mener virkelig at dett ikke kunne skjedd om de tre barna var "helnorske" med sunne friske norske foreldre? Det er altså utenkelig at norske foreldre ville annmelde voksne ungdommer som blotter seg for 14år gamle gutter?

Nå har jeg selvsagt ikke noe statistisk data jeg kan vise til, men jeg tror du er på tynn is med den argumentrekken der! Jeg hadde i alle tilfelle anmeldt dem på flekken, men kankje de renner litt araberblod i meg som jeg ikke viste om...
Sitat av Cikey
Unreal: Så du mener virkelig at dett ikke kunne skjedd om de tre barna var "helnorske" med sunne friske norske foreldre? Det er altså utenkelig at norske foreldre ville annmelde voksne ungdommer som blotter seg for 14år gamle gutter?...
Vis hele sitatet...
Selv om du skriver det på en overdreven måte, så JA, jeg trur ikke det ville skjedd da.

Jeg er ikke rasist, min beste venn er fra india, men det er snakk om kulturforskjeller.

Men med det sagt synes jeg det er fullstendig overdrevett, politiet synes det er dumt, gutten dette skjedde mot synes sikkert det bare et tull, den eneste som tok seg nær var en overbeskyttende far.

Ps.. Det finnes såklart norske foreldre, som kunne gjort det samme, men jeg tror sjangsen er større for et noen fra en annen lultur kunne gjort det.
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Kan du fortelle meg Cikey: Hvorfor hadde du anmeldt 19-åringer som hadde moona 14-åringer?
Jeg kan forstå deg hvis disse 19-åringene seksuelt trakaserte disse ungdommene, men dette er ikke tillfelle her.

Hvor mange ganger tror du det har skjedd i norges historie at noen har fått bot for å dra ned buksa for tull?

Det hører med til historien at hendelsen skjedde i ei lita bygd, og dette preger selvfølgelig hvordan reaksjoner blir på forskjellige ting.
Unreal: Ja det kan jeg fortelle deg. Blotting er per definisjon seksuell trakasering (eller i alle fall upassende / støtende oppførsel) og jeg ville ikke godta at noen gjorde det mot mine barn. Derfor ville jeg anmeldt det.

Jeg aner faktisk ikke hvor mange ganger dette har skjedd, men det vet åpenbart du(?) kanskje du kan fortelle meg (og allle oss andre?)

Loven er faktisk lik for alle, både på bygd og by...
King of Spooning
Acidous's Avatar
Men kommer egentlig ett par hårete rumpeskalker under kategorien blotting da?
Nå vet ikke jeg om det var kjønnsorganer med i bildet her, men for min egen del er ei hårete ræv like mye blotting som en fjortis med navletopp.

Huskeliste til neste mooning: Finlandshette og bedre kondis.
Sitat av Cikey
Unreal: Ja det kan jeg fortelle deg. Blotting er per definisjon seksuell trakasering (eller i alle fall upassende / støtende oppførsel) og jeg ville ikke godta at noen gjorde det mot mine barn. Derfor ville jeg anmeldt det.

Jeg aner faktisk ikke hvor mange ganger dette har skjedd, men det vet åpenbart du(?) kanskje du kan fortelle meg (og allle oss andre?)

Loven er faktisk lik for alle, både på bygd og by...
Vis hele sitatet...
Jeg er helt uenig at å moone noen er støtende/upassende oppførsel. Det er verken upassende eller støtende hvis noen drar ned buksa foran trynet mitt for å tulle litt.

Jeg vet ikke hvor mange ganger noen har fått bot for å moone noen, men ettersom dette kom i dagbladet, vårt land, varden etc burde dette være ganske spesielt. Og jeg VET at mooning er noe som skjer hver eneste dag.
Det er mye snakk om at dette er noe som "aldri" blir anmeldt, så da må man jo undersøke litt...

Vel, nå sier statistikken lite om "mooning" men den sier at i 2003 var det 632 etterforskede tilfeller av lovbrudd vedrørende gjeldende paragraf (Seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd). Disse resulterte i 152 forelegg og 127 tiltaler. Det er mulig jeg går litt langt nå men jeg tipper at ikke alle disse tilfellene var anmeldt av innvandrerfedre...

Kilde SSB

EDIT; For ordens skyld kan det nevnes at ca 300 av disse ble henlagt grunnet manglende bevis (og/eller gjerningsmann)

Så at det aldri skjer at noen anmelder slike hendelser er vel strengt tatt en litt drøy påstand.
Sist endret av Cikey; 22. mars 2007 kl. 13:58.
En ting jeg ikke forstår er, dette er en folkehøgskole. Ergo, en skulle tro at de fleste var over 18 år, or am i wrong? Det vil vel tilsi at foreldrene har enten tvunget, eller overtalt sine unger til å anmelde forholdet.

Men vi kan gjerne sitte her og diskutere hvem som har mest rett og hva som er galt, men vi vet ingenting om dette er noe som har foregått over lang tid (trakasering that is). For alt vi vet, kan dette være 3 dårlige egg, som liker å lage tull for andre. Men det får vi aldri vite heller. Så hva gjør vi da?
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey
Det er mye snakk om at dette er noe som "aldri" blir anmeldt, så da må man jo undersøke litt...

Vel, nå sier statistikken lite om "mooning" men den sier at i 2003 var det 632 etterforskede tilfeller av lovbrudd vedrørende gjeldende paragraf (Seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd). Disse resulterte i 152 forelegg og 127 tiltaler. Det er mulig jeg går litt langt nå men jeg tipper at ikke alle disse tilfellene var anmeldt av innvandrerfedre...
Vis hele sitatet...
For det første har jeg ikke sagt at det aldri blir anmeldt, men jeg tviler på det skjer regelmessig. Grunnen til at jeg mener dette er fordi det skal mye til for at en slik hendelse skal bli straffet. Hadde barna blitt krenket på noen som helst måte så hadde de mest sannsynlig sagt det til mor og far.

Sitat av tore-
En ting jeg ikke forstår er, dette er en folkehøgskole. Ergo, en skulle tro at de fleste var over 18 år, or am i wrong? Det vil vel tilsi at foreldrene har enten tvunget, eller overtalt sine unger til å anmelde forholdet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ungene som har anmeldt forholdet. Leser du igjennom tråden her finner du ut at det er faren til en av ungene som anmeldte det. Barna som så disse uskyldige rumpeballene går på ungdomskole og er under 18 år.

Sitat av tore-
Men vi kan gjerne sitte her og diskutere hvem som har mest rett og hva som er galt, men vi vet ingenting om dette er noe som har foregått over lang tid (trakasering that is). For alt vi vet, kan dette være 3 dårlige egg, som liker å lage tull for andre. Men det får vi aldri vite heller. Så hva gjør vi da?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, fordi jeg var en av de tre elevene som ble anmeldt.
Sist endret av Unreal143; 22. mars 2007 kl. 15:32.
tore: De som anmeldte forholdet var ikke elever på den omtalte folkehøgskolen.

Unreal: Hvorfor sa du ikke det med en gang da? Det forklarer jo din manglende objektivitet. Jeg forstår godt at du er oppgitt over at du ble anmeldt og måtte betale bot. Det er likevell ikke tvil om at å "moone" tre fjortenåringer (for ikke å snakke om at dere filmet opptrinnet) kan oppfattes som støtende og krenkende oppførsel. Men for all del, jeg forstår at det er surt for dere!
Unreal, da skjønner jeg alt. Jeg hater deg. Plain og simpel. Du kommer her for sympati, for du får det ikke andre steder. Og du får det HVERTFALL ikke her.
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Sitat av tore-
Unreal, da skjønner jeg alt. Jeg hater deg. Plain og simpel. Du kommer her for sympati, for du får det ikke andre steder. Og du får det HVERTFALL ikke her.
Vis hele sitatet...
Idiot. Er det noe jeg har nok av så er det sympati. At du sier hater meg på grunnlag av noe du antar blir rett og slett for dumt.

Dere forstår tydeligvis ikke hvorfor jeg startet denne tråden uten å si at jeg var en av de som ble anmeldt. Det var for å kritisere det jeg ser på som et overbeskyttende samfunn uten at folk skulle tro at jeg kom for å få sympati.

Nå ønsker jeg at denne diskusjonen sklir på rett plass igjen. Folk kan komme med synspunkter om hvordan de ser på saken. Spør gjerne om det er noe dere lurer på angående saken, men prøv å se bort fra at jeg var med på det.

edit: Hendelsen ble filmet av tilfeldige grunner. Kameraet lå liggene på et bord når vi så at ungdommene befant seg på skoleområdet (et sted de ikke for lov til å være i utgangspunktet) Ungdommene hadde gått rundt på skolen i flere timer og slengt dritt. (som for eksempel å spørre jenter om de ville ha kuk i rævva)

Disse ungdommene faller under kategorien "drittunger som finner på mye faenskap" og vi fant ut at vi bare skulle tulle litt med de.
Sist endret av Unreal143; 22. mars 2007 kl. 22:29.
Du ønsker å få diskusjonen tilbake på plass, men du innser ikke at å kle seg naken forran tre fjortenårige gutter, og filme opptrinnet kan oppfattes som seksuelt krenkende eller støtende? Denne tråden har ingenting mer for seg. Alle andre kan se at det dere gjorde var å trakke over en grense og at bøtene dere fikk er berrettiget, om enn sure for dere. Hva mer er det å snakk om egentlig?

Vi kan godt snakke om et overbeskyttende samfunn som styrer individene i alt for stor grad, men ikke med utgangspunkt i opptrinnet deres. Dere dreit dere rett og slett ut. Selvsagt, hadde det vært flere som gav faen i nærmiljøet hadde dere sluppet unna (og det er det du griner over her, at folk faktisk bryr seg!) men det gjorde dere ikke, og følgende var helt berettiget. Get over it!
Jeg kan ikke fatte hvorfor noen her faktisk ønsker strenge lover mht. uskyldig mooning, det er direkte barnslig å reagere på den måten. Det dere vil ha er en stat som regulerer alt vi gjør. Hva med å flytte til et land med diktatur og la oss som ønsker å være frie være her uten dere Hitler-spirer?
Jeg sier bare: En bot er ingen straff uten at det er litt dyrt. Det hadde ikke vært en straff om dere fikk et forelegg på 500 kr. Så hvis det ikke råder noen tvil om at man ikke kan flekke ræv til folk, så er det heller ingen tvil om at prisen er riktig.

Selv mener jeg at problemet ligger i de som tar seg tid til å anmelde slike ting. Jeg tror nok det ble lettere for dem da foreldrene fikk vite det fra skolen. Servert en gavepakke, rett og slett. Hadde noen flekket ræv til meg, så hadde jeg sett på det som en god spøk. Faktisk begynt å le. Har ingenting i mot slik humor. Om det viftes med andre deler blir det noe annet.

Sitat av Unreal143
Dere forstår tydeligvis ikke hvorfor jeg startet denne tråden uten å si at jeg var en av de som ble anmeldt. Det var for å kritisere det jeg ser på som et overbeskyttende samfunn uten at folk skulle tro at jeg kom for å få sympati.
Vis hele sitatet...
Svaret er nei. Vi har ikke et overbeskyttende samfunn. Et enkelt forelegg for å flekke ræv er greit. Vi vil da ikke at alle skal gå rundt å gjøre slikt?
Dexter; Hva er det med deg og nazismeparaleller? I ditt første innlegg i denne tråden var det nazimammaer og nå er alle som ikke synes det skal være fritt frem å vise ræven sin i tide og utide hitlerspirer.

Dette innlegget ditt er like usakelig og ubegrunnet som det første. Hva med å holde kjeft når du ikke har noe fornuftig å tilføye? (selvsagt, har du en noenlunde saklig begrunnelse for hvorfor min deltagelse i denne tråden gjør meg til en hitlerspire må du bare komme med den... Jeg kjenner jeg nesten er litt spent...)
sykt at straffe rammen på og skam banke en medeleve og gjøre en liten spøk er stort sett det samme
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matthiesen
Jeg sier bare: En bot er ingen straff uten at det er litt dyrt. Det hadde ikke vært en straff om dere fikk et forelegg på 500 kr. Så hvis det ikke råder noen tvil om at man ikke kan flekke ræv til folk, så er det heller ingen tvil om at prisen er riktig.
Vis hele sitatet...
Et konfliktråd hadde vært en perfekt løsning. Ettersom mannen som anmeldte saken ikke ville møte i konfliktråd fikk vi bot i stedet. Hvis mannen som anmeldte saken ikke kan stå for det han har gjort, når vi kan det (i avhøret sa vi ja til konfliktråd for å si unnskyld til ungdommene og foreldrene), så syntes jeg de skulle ha henlagt saken.
Å ikke ville møte i konfliktråde handler vel strengt tatt ikke om å "ikke kunne stå for en anmeldelse". Alle her inne forstår at dette kunne endt anderledes og at dere ikke innså hvor alvorlig det dere gjorde kunne bli. Vi forstår jo det. Men vi ser også at det som skjedde var en helt forståelig og akseptabel reaksjon. Som tidliger nevnt: GET OVER IT (du får åpenbart ingen sympati her inne!)
Unreal143's Avatar
Trådstarter
Hvor mange ganger må jeg si at jeg ikke kommer hit for sympati for at dere skal forstå det?

Jeg har kommet over det, men ville bare diskutere hvorvidt det er akkseptabelt at samfunnet skal reagere på slike ting eller ikke. Herregud.
Oj.
Jeg visste ikke at mooning var ulovlig engang jeg, da detta er noe som skjedde nær sagt hver dag når jeg gikk på ungdomsskolen. Det blei egentlig aldri slått så hardt ned på, en anmerkning til de mest aktive i ny og ne, men det var det.
Uansett mener jeg at man bør tåle å se ei rompe eller tre, og absolutt ikke få store bøter for det.
4000 spenn er mye.