Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2288
Hei,

Har avbrutt avtalen med telefonselskapet mitt i Australia. Det koster $1400 for å kjøpe seg ut. Lurer på om det er mulig å droppe å betale regningen uten å få noe stress her hjemme i Norge? Betalte regningen med mitt norske VISA da jeg var der nede.

Skjønner at det blir vanskelig å reise tilbake uten å betale.

No moralfags plz!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Gjeld fungerer over landegrenser. Hadde det vært 20kr hadde det ikke vært verdt det for telefonselskapet, men en så stor regning vil forfølge deg.
Jeg skjønner ikke hvordan de skal få tilbake pengene sine? Et selskap i utlandet kan vel ikke gjøre annet enn å sende regninger som du bare ignorerer?

Med mindre noen kommer med en avbitertang, det forandrer situasjonen...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zer0luck Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan de skal få tilbake pengene sine? Et selskap i utlandet kan vel ikke gjøre annet enn å sende regninger som du bare ignorerer?
Vis hele sitatet...
Har dei eit lovleg krav så kan dei stevne deg for norsk rett, eller bare sende kravet til inkasso om du ikkje har innsigelser.
Sjekk ut denne artikkelen og se om noen av de sidene som lenkes til her er relevante for deg. Særlig det forumet for folk som vil slippe gjeld lovlig ville jeg tatt en titt på
http://www.alternet.org/occupywallst...dit_card_debt/
Sist endret av Sjuganov; 4. november 2011 kl. 13:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sjuganov Vis innlegg
Sjekk ut denne artikkelen og se om noen av de sidene som lenkes til her er relevante for deg. Særlig det forumet for folk som vil slippe gjeld lovlig ville jeg tatt en titt på
Vis hele sitatet...
Ta slikt med ei klype salt. Det er jævla mange amerikanere som liker å skryte over at dei har lurt nokon som er større enn seg sjølv, og som ikkje alltid får det til når rettssakene drar seg til.

Dessutan omhandler det der amerikanske forhold, og ikkje europeiske.
Sitat av absinthcat Vis innlegg
Hei,

Har avbrutt avtalen med telefonselskapet mitt i Australia. Det koster $1400 for å kjøpe seg ut. Lurer på om det er mulig å droppe å betale regningen uten å få noe stress her hjemme i Norge? Betalte regningen med mitt norske VISA da jeg var der nede.

Skjønner at det blir vanskelig å reise tilbake uten å betale.

No moralfags plz!
Vis hele sitatet...
Det er vel lite som stopper dem fra å trekke de $1400 fra visakortet ditt?
Om du har betalt regningen med et VISA-kort så er det jo ingenting i Australia som skal betales lenger?
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det er vel lite som stopper dem fra å trekke de $1400 fra visakortet ditt?
Vis hele sitatet...

Trykket feil på kp og reply. Bare hyggelig.

Kortet er sperret.
Hvis de har ditt personalia så kommer du nok til og enten få en regning fra selskapet, eller en inkassosak igjennom et norsk inkassobyrå. Sistnevnte skjedde når jeg stakk av fra en bot i Italia.
Om beløpet er reservert på kortet før det ble sperret, vil beløpet bli trukket og du vil skylde kortutsteder(normalt banken din) disse pengene. Om kortet ble sperret før beløpet ble reservert, så vil ikke pengene bli trukket, og kreditor vil måtte kreve inn pengene på normal måte. I dette tilfellet blir det å kontakte et Norsk inkassoselskap, opprette sak i henhold til inkassoloven, og deretter krever inkassoselskapet inn kravet deretter.

De som slipper unna skylder enten et lite beløp som gjør at det ikke lønner seg eller at de har andre forhold rundt livet sitt som gjør at pengene ikke er mulig å kreve inn, eller at kreditor ikke finner de. Stort sett unntak med andre ord.