Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2025
Hei.

Jeg vurderer å mekke en hjemmeside, og juksa litt på forhand og tenker å bruke iWeb. Jeg regner med det er mange her inne som kommer til å tenke sitt om det, og kjøre på med dreamweaver, ftp og gud veit hva alt heter.

Problemer er at jeg går master på gløs, og jobber fulltid som konsulent i et hemmelig firma.
Har liksom ikke tid til å bruke masse timer på å lære meg dette.

Sist jeg fiksa hjemmeside via iWeb, ble adressen typ http://blabla.EPOSTADRESSEHER@mac.com/bull. en laaaang adresse ingen i verden kommer til å huske, ikke meg en gang.

Jeg forstår at jeg må kjøpe meg et domene som det heter i internettverden. Så spørsmål 1. er hvor og hvordan gør jeg dette? .com/.no er et fett.
Hva koster noe slikt på årsbasis?

spørsmål 2. er hvordan kan jeg da bruke det domene jeg i såfall kjøper/leier sammen med iWeben min?

Er det noe jeg bør komme på, eventuelle feller jeg ikke må tråkke i?
Ta en titt på f.eks. godaddy.com. Der kan du kjøpe .com/.net osv. (ikke .no)
Via kontrollpanelet på godaddy kan du velge å peke domet ditt til en annen adresse, sånn at alle som går inn på www.dittdomene.com kommer til http://blabla%2EEPOSTADRESSEHER@mac.com/bull f.eks.
tusentakk. det hjelper.
Siden du alt bruker iWeb er den "riktige" måten å publisere til MobileMe og knytte domenenavnet til kontoen din der. Det gjøres slik: http://docs.info.apple.com/article.h...acct17114.html
Hadde jeg vært deg ville jeg bare latt vær å bruke hele Apples MobileMe, og heller kjøpt en billig ftp-server sammen med domene på f.eks. host1.no (som reklamerer med 15% rabatt hvis du oppgir rabattkoden "nFF"). iWeb kan lett knyttes opp til ftp, som vist i denne guiden.
www.one.com - Er en enkel og grei side, hvor du kan kjøpe domene og/eller webhotell. Du kan også snakke "live", så du kan få guidet hjelp.
RampLest, kunne ikke sagt meg mer eni. Bruker selv one.com så det er safe.
tusentakk folkens!
For domene ville jeg brukt Namecheap, av de 5 domenene jeg har kjøpt har de aldri sviktet. Jeg fikk med gratis Whois protection og kontrollpanelet er mye lettere enn Godaddy sitt. Man kan også betale med en unverified Paypal profil.

For hosting ville jeg enten valgt 000webhost.com (gratis) eller Hostgator.com (0.01$ første måneden med baby profil med koden "404page"). Hostgator er fint. Hostingen kommer med ordentlig cPanel, og trenger du noe aktivert så er det bare å sende en support ticket. MEN, det er alltid et men... De liker ikke spam, får du nok klager ryker du rett ut. Men sånn er de fleste hosting sider.
▼ ... over en uke senere ... ▼
skriver under på one.com her jeg også.. bruker dette til både profesjonelt, og privat bruk.. med iWeb som webside klient