Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 636
Hei, freaks!

Eg har ein ide til en applikasjon / eitt spel for iPhone, iPad og iPod Touch. Men eg veit ikkje korleis eg skal lage den.

Eg skal bestille ei bok om Objective-C (noen som har forslag?). Eg har høyrt om at man må Macintosh for å lage en applikasjon til iOS, må man ha dette eller går det ann å lage det med Hackintosh eller en "vanlig" komputer med eitt Windows eller Linux operativsystem?
Hvis du skal programmere for iOS-enheter, så er det nødvendig å ha en maskin som kjører OS X, om det er en hackintosh eller the real deal er jeg rimelig sikker på at ikke skal ha noe å si.
Du har bruk for OS X siden du tross alt må/burde bugteste programmet ditt, og Xcode (Apple sitt IDE) kommer med en iOS-simulator, samt muligheten til å bugteste på egen iOS-enhet. For å bugteste på egen iOS-enhet må du ut med omtrent 600 kr til Apple for å bli en registrert utvikler (dette er de samme 600 kr som du må ut med for å få innpass i App Store).

Når det kommer til å lære seg Objektiv-C så anbefaler jeg sterkt at du hvertfall kan grunnleggende C/C++, siden Objektiv-C både er basert på C og Smalltalk, samt at det er bakoverkompatibelt med C (altså at du kan skrive 100% C-kode og likevel vil det kompilere). Når jeg lærte meg Objektiv-C så brukte jeg denne boka av Aron Hillegass. Siden jeg ikke tror du har bruk Cocoa-biten av denne boka kan det godt hende at denne boka av samme forfatter kan fungere bra.

Med tanke på selve iOS-spillet så er det godt mulig at du kan ta en titt på Cocos2D-rammeverket, som det skal være fullt mulig å lage kule spill ut av, på tross av at games-seksjonen på nettsida der ser litt slunken ut. Det følger også med en ganske grei fysikkmotor basert på C++ (Box2D), samt at det finnes flere tutorials på nettet som burde lose deg gjennom det grunnleggende for begge disse rammeverkene.

Håper dette hjelper deg på vei, og lykke til